Romana Barboříková
13. července 2023 • 09:35

Jeden sprinter vládne všem... Na Tour řeší, jak zastavit Philipsena. Marně

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Dodnes slýchám, že jsem zlomil Labantovi nohu, říká Gabriel. Chovanec ho podržel
Krejčího čas je tady. Zafeiris coby zklamání sezony, potřebuje Zima ochranu?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Je to naprostá dominance, která pro mnohé soupeře může být frustrující. Čtyři ryze sprinterské dojezdy a ve všech se dívali na záda jedinému muži. Jasperu Philipsenovi. Tomu v tmavě zeleném dresu, který jim navíc připomíná, že právě on vládne soutěži nejrychlejších chlapíků na Tour de France. Veškeré snahy zatím byly marné. Sportovní ředitelé už i vymysleli taktiku, jak mu v další výhře zabránit. A stejně to bylo k ničemu. Proč je Belgičan tak dominantní?



Jeden sprinter vládne všem. Jeden jim všem káže. Nebo spíš dělá pořádně těžkou hlavu. Jasper Philipsen je na 110. Tour de France zatím v dojezdech určených pro čistokrevné spurtéry bezchybný. Čtyři ze čtyř, to je jeho dosavadní skóre.

Od samého začátku v Bilbau byl považován za jednoho z hlavních favoritů na letošní zelený dres pro nejrychlejšího muže pelotonu, tedy přesněji vítěze bodovací soutěže. Oproti většině svých soupeřů má totiž jednu nespornou výhodu. Přejet náročné kopcovité etapy mu nedělá větší potíže, s těmi horskými se také umí srovnat mnohem lépe než ostatní.

Ale že bude tak dominantní ve sprintech, to asi čekal málokdo. I on sám je z toho podle rozhovorů po vyhraných etapách trochu překvapený.

„Je to neskutečná Tour, ani si neuvědomujeme, jak dobře to jde. Jsem velmi šťastný, jakou mám formu,“ nechal se slyšet ve středu.

Přitom když porovnávali síly před Tour de France s velkým rivalem Fabiem Jakobsenem na závodu Kolem Belgie, byly více méně vyrovnané, Jakobsen dokonce ovládl dvě etapy, zatímco Philipsen jednu. Jenže s příjezdem na nejslavnější závod planety jezdec týmu Alpecin-Deceuninck ještě víc pookřál, zatímco jeho sok ze sebe nemohl vydolovat to nejlepší.

Když pak měl nizozemský sprinter hodně nepříjemný pád v druhém hromadném dojezdu, složilo ho to fyzicky, ale, jak se zdálo, také psychicky.

Stáji Soudal-Quick Step, jejíž barvy ještě tuto sezonu Jakobsen hájí, navíc ani tolik nefunguje jejich dřív obávaný rozjížděcí vlak, tedy skupinka kolegů, kteří svého sprintera dovezou na co nejlepší pozici.

Vlak nemá příliš silný ani Philipsen, zato má v nejdůležitějších částech dojezdů před sebou zatraceně silnou lokomotivu s označením MVDP. Mathieu van der Poel byl podle sportovních ředitelů dalších sprinterů Belgičanovou hlavní zbraní.

„Nesmíme dovolit, aby se Philipsen s Van der Poelem dostali na přední pozice první, musíme tam být my. A pokud možno je rozdělit,“ viděli direktoři jasnou cestu k úspěchu. Ve středeční etapě se sice dostal dopředu se svým rozjížděčem Wout van Aert, jenže Chris Laporte se neodpojil včas, a tak hrdina předchozích Tour nemohl rozjet těžké převody naplno.

Caleb Ewan byl také se svým pomocníkem na předních pozicích, jenže v závěrečných chvílích ztratil síly.

Nejlépe si vedl tým Jayco-AlUla a jejich rychlík Dylan Groenewegen. Jenže k jeho smůle si toho všiml i Philipsen, pověsil se za jeho zadní kolo a v závěrečných desítkách metrů šlápl do pedálů a Nizozemce bez problémů předjel. V tomhle souboji bylo jasně vidět, kdo je na letošní Tour nejsilnější. Philipsenova nejvyšší rychlost? 71,1 km/h!

„Ráno jsem byl přesvědčený, že jedu na vítězství. Tým mi udělal dobrou pozici. Když jsem začal spurtovat, říkal jsem si: To je dobré. Ale on mě předjel,“ litoval Groenewegen.

Teď mají soupeři dostatek času na to vymyslet, jak na Philipsena. Další příležitost pro chlapíky s pořádně udělanými stehny totiž přijde až v závěrečném týdnu, konkrétně v 18. etapě. Je však jasné, že stávající taktické plány o rozdělení dvojice z Alpecin-Deceuninck můžou hodit do koše. Ve středu totiž bylo nachlazenému Van der Poelovi tak špatně, že etapu dojel v poklidu a do pomoci parťákovi se vůbec nezapojil.

„Tato etapa ukázala, že dokážu vyhrát i bez Mathieuho. Samozřejmě, s ním je to jednodušší. Teď jsem si tam musel hledat pozici a najít si svůj prostor,“ potvrdil vítěz už čtyř etap na letošní Staré dámě a jasný lídr bodovací soutěže.

Pořadí bodovací soutěže:

1. Jasper Philipsen (Alpecin-Deceuninck) - 323 b.
2. Bryan Coquard (Cofidis) - 178 b.
3. Mads Pedersen (Lidl-Trek) - 159 b.

Jak se boduje?

Dojezd sprinterské etapy:
1. místo - 50 b.
2. místo - 30 b.
3. místo - 20 b.
4. až 8. místo - 18, 16, 14, 12, 10 b.
9. až 15. místo - 8-2 b.

Sprinterská prémie (v každé etapě kromě časovky):
1. až 5. místo - 20, 17, 15, 13, 11 b.
6. až 15. místo - 10-1 b.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud