Martin Hašek
14. července 2021 • 15:14

Vedro na zkoušku. Štybar piluje na olympiádu: Poslední kopec je drsný

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Zimák: Vrána přiletěl nečekaně. Proč by MS mělo klapnout?
Nezmarova vize a Kaniovy peníze: nový Liberec. Co Kulenovič a Slavia?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Dává do toho všechno. Cyklista Zdeněk Štybar vrcholí v tréninkové dřině, jejímž cílem je první soutěžní den tokijské olympiády a sledovaný silniční závod, který bude vrcholit pod posvátnou horou Fudži. Štybar se nabaluje do oblečení, aby se připravil na extrémní vedro a vlhko, které ho na Hrách čekají.



Velká část jeho soupeřů z profesionálního pelotonu právě drtí rozhodující stovky kilometrů v posledním týdnu Tour de France. Zdeněk Štybar ale cílí na jiný vrchol. Olympijský závod v Riu před pěti lety byl pro něj zážitkem do konce života. Ale nezůstane jediným. Příští sobotu v Tokiu to zkusí znovu.

„O tom závodě přemýšlím dost. Chci z toho vytěžit absolutní maximum, zajet co nejlepší výsledek. Budeme muset mít oči otevřené a čekat na dobrou příležitost,“ říká Štybar. „Závod bude hodně náročný, je to asi 4400 metrů převýšení. A poslední kopec je strašně drsný. Šest kilometrů, průměr jedenáct procent. Tam se určitě bude lámat chleba.“

Cyklisty čeká při cestě z Tokia pod horu Fudži skoro 250 kilometrů s dvěma drsnými výšlapy v druhé půlce trati. Problémem navíc budou specifické podmínky. Očekává se nejen velké vedro, ale taky vtíravá vlhkost vzduchu.

Během 234 kilometrů cyklisté nastoupají 4865 metrů Během 234 kilometrů cyklisté nastoupají 4865 metrůFoto UCI

Štybar s tímhle vědomím naplánoval závěrečnou přípravu, která mu začala třítýdenním soustředěním v Livignu a vrcholí týdnem na Mallorce.

„Chtěl jsem tři týdny vysokohorského prostředí, potom přesun do tepla,“ vysvětluje Štybar. „Livigno se povedlo. Skvělé soustředění, odtrénoval jsem, co jsem musel. I když občas počasí nebylo, jak jsem si přál. I v Livignu jsme se snažili až přehřívat tělo, s extra oblečením simulovat podmínky. To samé chci teď udělat na Mallorce. Podmínky k tomu jsou ideální.“

Štybar má za sebou zkušenost ze závodu Okolo Japonska, kde si i vyzkoušel náročné stoupání v blízkosti hory Fudži.

„Měli jsme tam časovku. Aspoň vím, co mě čeká,“ usmívá se Štybar. „Je to trošku specifické. Člověk nikdy neví, jak tělo zareaguje v kombinaci časového přesunu, vedra a vlhka. Ale na druhou stranu jsme zvyklí cestovat do Kanady na Okolo Kalifornie. Nějakou zkušenost máme.“

Do Tokia vyrazí z Mallorky v pondělí, na místě bude v úterý, čtyři dny před svým závodem. Štybar tím omezí riziko tréninkové nejistoty, která pro cyklistiky v okolí Tokia za nouzového stavu panuje.

Zdeněk Štybar v olympijské kolekci pro Tokio
Zdeněk Štybar v olympijské kolekci pro Tokio

„Přesun jsem chtěl naplánovat tak, abych přijel co nejdřív k závodu. Myslím, že je lepší trénovat v dobrých podmínkách a na poslední chvíli se přesunout a tam se udržet, než tam odjet včas a jít do rizika, že se tam nebude dát pořádně trénovat,“ vysvětluje Štybar.

Kromě hvězdy týmu Deceuninck-Quick Step pojedou olympijský silniční závod za Česko i Michal Schlegel a Michael Kukrle (oba Elkov Kasper).

„Olympijský závod jsem jel jenom jednou. Je to úplně jiný závod, nedá se to ani srovnat s mistrovstvím světa, s klasikou,“ líčí Štybar. „Bude to otevřené. Tím, že je takhle blízko Tour de France, padesáti, šedesáti procentům kluků, kteří tam přijedou z Tour, to vůbec nemusí sednout. Po posledním stoupání je to 34 kilometrů do cíle. Skupinky se můžou sjet dohromady a může se bojovat o pěkný výsledek.“

Mapa silničního závodu na olympijských hrách Mapa silničního závodu na olympijských hráchFoto UCI

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud