GP Belgie 2012: ANALÝZA

info textZdroj: Formule1.cz
ga
Komentáře

Po letní měsíční přestávce se formule 1 vrátila na okruhy svého kalendáře belgickou GP, tradičně pořádanou ve Spa-Francorchamps.

Přírodní trať ve Spa-Francorchamps patří ke staré generaci závodišť, jakých nabízela po dlouhá desetiletí západní Evropa nepřeberné množství, které ovšem mizí z motoristických kalendářů jedna za druhou. V roce 2006 prošel okruh rozsáhlou rekonstrukcí, přesto si zachoval charakteristickou přírodní tvář i přívlastek nejdelší dráhy v šampionátu. I po úpravě překračuje jeho délka o čtyři metry sedm kilometrů. Jezdci jej milují, protože se jedná o velice náročnou trať s pasážemi, které se na žádném jiném okruhu neopakují.

Spa-Francorchamps leží v kopcovité ardenské krajině. Při GP Belgie bývá častým doplňkovým jevem déšť. Statistiky říkají, že každý třetí závod se zde odehrál za mokra. Členitost a délka okruhu navíc způsobují, že v různých částech trati bývá odlišné počasí. Až do roku 1970 se zde závodilo na okruhu 14,08 kilometru dlouhém, tvořeném převážně z veřejných komunikací. V 70. a částečně ještě v 80. letech minulého století převzaly štafetu po ardenském okruhu trati v Nivelles nedaleko Bruselu (1972 a 1974) a vlámský Zolder (1973, 1975 až 1982, 1984).

VÝSLEDKY POSLEDNÍCH LET

NEJLEPŠÍ ČASY V KVALIFIKACI
20121:47,573Jenson ButtonMcLaren-Mercedes
20111:48,298Sebastian VettelRed Bull-Renault
20101:45,778Mark WebberRed Bull-Renault
20091:46,308Giancarlo FisichellaForce India-Mercedes
20081:47,338Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes
NEJLEPŠÍ ČASY V ZÁVODĚ
20121:52,822Bruno SennaWilliams-Renault
20111:49,883Mark WebberRed Bull-Renault
20101:49,069Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes
20091:47,203Sebastian VettelRed Bull-Renault
20081:47,930Kimi RäikkönenFerrari
POSLEDNÍ VÍTĚZOVÉ
2012Jenson ButtonMcLaren-Mercedes
2011Sebastian VettelRed Bull-Renault
2010Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes
2009Kimi RäikkönenFerrari
2008Felipe MassaFerrari
JEZDCI PODLE POČTU VÍTĚZSTVÍ
Michael Schumacher6
Ayrton Senna5
Jim Clark4
Kimi Räikkönen4
Damon Hill3
Juan Manuel Fangio3
Alain Prost2
Alberto Ascari2
TÝMY PODLE POČTU VÍTĚZSTVÍ
Ferrari12
McLaren12
Lotus5
Williams3
Alfa Romeo2
Benetton2
JEZDCI PODLE POČTU BODŮ
Michael Schumacher102
Ayrton Senna57
Kimi Räikkönen55
Sebastian Vettel53
Mark Webber52
Felipe Massa49
Jenson Button48
Alain Prost45
TÝMY PODLE POČTU BODŮ
Ferrari308
McLaren253
Williams110
Red Bull96
Lotus82
Benetton57
Mercedes53
JEZDCI PODLE POČTU POLE-POSITION
Juan Manuel Fangio4
Ayrton Senna4
Mika Häkkinen3
Alain Prost3
Graham Hill3
Nigel Mansell2
Jacques Villeneuve2
Juan-Pablo Montoya2
TÝMY PODLE POČTU POLE-POSITION
McLaren11
Ferrari9
Williams7
BRM3
Renault2
Maserati2
Red Bull2
Alfa Romeo2

Comebacku se okruh ve Spa-Francorchamps dočkal v roce 1983. Trať byla zkrácena na 6,949 km a měla jednu kuriozitu. Start a cíl byl od sebe vzdálen 660 metrů. Důvod spočíval v původní cílové rovince, která se příliš prudce svažovala k nájezdu do jedné z nejtěžších pasáží Eau Rouge. Startovní rošt byl proto posunut před vlásenku La Source, cíl ovšem zůstal až za ní. Dnes už je to opět jinak. Po přestávkách v roce 2003 a 2006, kdy se GP Belgie nekonala, dostalo závodiště v prostoru startu a cíle zcela novou tvář. Během roku 2006 zde vyrostly nové boxy, tribuny i infrastruktura. Zásadní změnu prodělala také cílová šikana, známá pod označením Autobusová zastávka.

Formule1.cz

Přestože je Spa-Francorchamps vysokorychlostním okruhem se špičkovými rychlostmi přes 315 km/h, používají jezdci střední úroveň přítlaku. Vzhledem k proměnlivému počasí se velmi obtížně hledá optimální nastavení podvozku. I za deště je třeba dosahovat vysokých rychlostí, protože umělé snížení rychlosti na rovinkách o více jak 3 km/h přestavením předního křídla vede k celkovému rozhození vyvážení auta. Pokud by tým vsadil na nastavení výhradně do deště, ztrácel by jeho jezdec na rovinkách až 15 km/h. Hledání kompromisu ještě ztěžuje rozdílnost asfaltového povrchu v jednotlivých částech okruhu. Přesto tento okruh jezdci milují a vždy, když byla GP Belgie v ohrožení, lobovali za její návrat do kalendáře.

VOLNÉ TRÉNINKY

Páteční program ve Spa-Francorchamps doslova pohřbila voda. Mokrá trať a sílící déšť způsobily, že se ani v jednom z úvodních volných tréninků prakticky nedalo testovat a odzkoušet nové vývojové díly na autech, některé speciálně připravené jen pro GP Belgie. A to dopoledne byly podmínky ještě vcelku obstojné, zato odpoledne rezignovali i ti nejotrlejší jezdci.

PRVNÍ VOLNÝ TRÉNINK

Jednotlivci:
pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakolkm
114Kamui KobayashiSauber-Ferrari C312:11.3890020140.080
218Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW342:11.941+0:00.552+0:00.5521391.052
316Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR72:12.004+0:00.615+0:00.0631284.048
417Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR72:12.824+0:01.435+0:00.82015105.060
52Mark WebberRed Bull-Renault RB82:13.191+0:01.802+0:00.3671391.052
615Sergio PérezSauber-Ferrari C312:13.861+0:02.472+0:00.67016112.064
78Nico RosbergMercedes F1 W032:14.210+0:02.821+0:00.3491498.056
819Valtteri BottasWilliams-Renault FW342:14.660+0:03.271+0:00.45016112.064
91Sebastian VettelRed Bull-Renault RB82:14.860+0:03.471+0:00.2001177.044
107Michael SchumacherMercedes F1 W032:15.402+0:04.013+0:00.5421391.052
1111Paul di RestaForce India-Mercedes VJM052:15.812+0:04.423+0:00.4101177.044
1224Timo GlockMarussia-Cosworth MR-012:16.409+0:05.020+0:00.59716112.064
1312Nico HülkenbergForce India-Mercedes VJM052:16.786+0:05.397+0:00.3771070.040
1421Vitalij PetrovCaterham-Renault CT012:16.788+0:05.399+0:00.00216112.064
154Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes MP4-272:16.827+0:05.438+0:00.039535.020
163Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-272:16.861+0:05.472+0:00.034856.032
1725Charles PicMarussia-Cosworth MR-012:17.519+0:06.130+0:00.6581498.056
1820Heikki KovalainenCaterham-Renault CT012:18.199+0:06.810+0:00.6801070.040
1922Pedro de la RosaHRT-Cosworth F1122:19.546+0:08.157+0:01.3471284.048
2023Dani ClosHRT-Cosworth F1122:19.689+0:08.300+0:00.1431284.048
107% hranice2:20.586nesplnili
2110Romain GrosjeanLotus-Renault E202:38.701+0:27.312+0:19.012963.036
225Fernando AlonsoFerrari F20122:40.749+0:29.360+0:02.048428.016
239Kimi RäikkönenLotus-Renault E202:46.580+0:35.191+0:05.831963.036
246Felipe MassaFerrari F2012-:--.----:--.----:--.---214.008

Týmy:
pořadítýmčasztrátakolkm
1Scuderia Toro Rosso2:12.4140027189.108
2Sauber F1 Team2:12.625+0:00.211+0:00.21136252.144
3Williams F1 Team2:13.300+0:00.886+0:00.67529203.116
4Red Bull Racing2:14.025+0:01.611+0:00.72524168.096
5Mercedes AMG Petronas F1 Team2:14.806+0:02.392+0:00.78127189.108
6Sahara Force India F1 Team2:16.299+0:03.885+0:01.49321147.084
7Vodafone McLaren Mercedes2:16.844+0:04.430+0:00.5451391.052
8Marussia F1 Team2:16.964+0:04.550+0:00.12030210.120
9Caterham F1 Team2:17.493+0:05.079+0:00.53026182.104
10HRT F1 Team2:19.618+0:07.203+0:02.12424168.096
11Scuderia Ferrari Marlboro2:40.749+0:28.335+0:21.131642.024
12Lotus F1 Team2:42.641+0:30.227+0:01.89218126.072

Podmínky:
datum31. srpna 2012
čas SELČ10:00 - 11:30 hodin
čas místní10:00 - 11:30 hodin
počet účastníků24
počasídéšť
teplota vzduchu12 °C
vlhkost vzduchu76%
tlak vzduchu0,0969 MPa
teplota asfaltu13 - 14 °C
vítrseverozápadní, 4 m/s

Po dlouhém vyčkávání a oťukávání stavu tratě se v dopolední části programu nakonec většina jezdců odhodlala k výjezdu na mokrý ardenský okruh, ovšem s vidinou splnění plánu a zisku dat se týmy musely rozloučit. Nejrychlejším mužem úvodního volného tréninku se stal Kamui Kobayashi (Sauber) časem 2:11,389 min o 0,552 sekundy před Pastorem Maldonadem (Williams) a 0,615 sekundy před Danielem Ricciardem (Toro Rosso).

Vzhledem k povzbudivé předpovědi meteorologů pro následující dva dny logicky nikdo neriskoval. To byl důvod, proč přes obtížné podmínky na trati žádný z jezdců vážně nehavaroval a mechanici i vzhledem k omezenému provozu neměli příliš práce. Hekticky se pracovalo pouze na Rosbergově autě u Mercedesu. Podle jezdcova vyjádření ovšem nešlo o závadu, ale o plánované zkoušení některých odlišných dílů v zadní partii jeho monopostu. A tak skutečný stres zažili jen v boxech Ferrari, když se Felipe Massa po ujetí pouhých 14 kilometrů vrátil s dosluhujícím agregátem, z něhož stoupal nic dobrého nevěštící kouř.

DRUHÝ VOLNÝ TRÉNINK

Jednotlivci:
pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakolkm
125Charles PicMarussia-Cosworth MR-012:49.35400428.016
216Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR72:49.750+0:00.396+0:00.396321.012
35Fernando AlonsoFerrari F20122:50.497+0:01.143+0:00.747321.012
411Paul di RestaForce India-Mercedes VJM052:51.333+0:01.979+0:00.836321.012
518Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW342:51.660+0:02.306+0:00.327428.016
624Timo GlockMarussia-Cosworth MR-012:52.076+0:02.722+0:00.416428.016
714Kamui KobayashiSauber-Ferrari C312:53.232+0:03.878+0:01.156428.016
817Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR72:58.232+0:08.878+0:05.000321.012
912Nico HülkenbergForce India-Mercedes VJM052:59.125+0:09.771+0:00.893535.020
107% hranice3:01.208nesplnili
1015Sergio PérezSauber-Ferrari C313:12.901+0:23.547+0:13.776428.016
117Michael SchumacherMercedes F1 W03-:--.----:--.----:--.---428.016
128Nico RosbergMercedes F1 W03-:--.----:--.----:--.---321.012
131Sebastian VettelRed Bull-Renault RB8-:--.----:--.----:--.---321.012
1419Bruno SennaWilliams-Renault FW34-:--.----:--.----:--.---321.012
154Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes MP4-27-:--.----:--.----:--.---214.008
163Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-27-:--.----:--.----:--.---214.008
176Felipe MassaFerrari F2012-:--.----:--.----:--.---214.008
1820Heikki KovalainenCaterham-Renault CT01-:--.----:--.----:--.---17.004
192Mark WebberRed Bull-Renault RB8-:--.----:--.----:--.---00.000
209Kimi RäikkönenLotus-Renault E20-:--.----:--.----:--.---00.000
2110Romain GrosjeanLotus-Renault E20-:--.----:--.----:--.---00.000
2221Vitalij PetrovCaterham-Renault CT01-:--.----:--.----:--.---00.000
2322Pedro de la RosaHRT-Cosworth F112-:--.----:--.----:--.---00.000
2423Narain KarthikeyanHRT-Cosworth F112-:--.----:--.----:--.---00.000

Týmy:
pořadítýmčasztrátakolkm
1Scuderia Ferrari Marlboro2:50.49700535.020
2Marussia F1 Team2:50.715+0:00.218+0:00.218856.032
3Williams F1 Team2:51.660+0:01.163+0:00.945749.028
4Scuderia Toro Rosso2:53.991+0:03.494+0:02.331642.024
5Sahara Force India F1 Team2:55.229+0:04.732+0:01.238856.032
6Sauber F1 Team3:03.066+0:12.570+0:07.838856.032
7Mercedes AMG Petronas F1 Team-:--.----:--.----:--.---749.028
8Vodafone McLaren Mercedes-:--.----:--.----:--.---428.016
9Red Bull Racing-:--.----:--.----:--.---321.012
10Caterham F1 Team-:--.----:--.----:--.---00.000
11Lotus F1 Team-:--.----:--.----:--.---00.000
12HRT F1 Team-:--.----:--.----:--.---00.000

Podmínky:
datum31. srpna 2012
čas SELČ14:00 - 15:30 hodin
čas místní14:00 - 15:30 hodin
počet účastníků24
počasídéšť
teplota vzduchu11 °C
vlhkost vzduchu78%
tlak vzduchu0,0971 MPa
teplota asfaltu11 °C
vítrseverozápadní, 6 m/s

Hlavní inženýr Caterhamu Mike Gascoyne shrnul výsledek pátečních tréninků ve Spa-Francorchamps do jedné věty: „Musel jsem se dnes zúčastnit jednání v Paříži, ale ve Spa jsem o nic nepřišel.“ A měl pravdu. Odpoledne se podmínky ještě zhoršily a pouze devět jezdců si připsalo měřený čas. Mezi nimi kraloval nic neříkajícím výkonem 2:49,354 min Charles Pic (Marussia). Žádný z jezdců nezajel více jak pět kol, většina z nich měla pouze instalační charakter.

Nebýt snahy několika jezdců věnovat se v závěru vymezených 90 minut nácviku startu, zela by výsledková listina z druhého volného tréninku prázdnotou. Něco podobného se přihodilo na belgické trati naposledy v roce 2005. Tehdy za stejně promočeného pátečního odpoledne se na okruh odvážili jen tří jezdci, Vitantonio Liuzzi, Robert Doornbos a Fernando Alonso. V jejich případě ale beznadějný pokus skončil hned po prvním kole návratem do boxů.

TŘETÍ VOLNÝ TRÉNINK

Jednotlivci:
pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakolkm
15Fernando AlonsoFerrari F20121:48.5420018126.072
29Kimi RäikkönenLotus-Renault E201:48.683+0:00.141+0:00.14121147.084
315Sergio PérezSauber-Ferrari C311:48.850+0:00.308+0:00.16723161.092
414Kamui KobayashiSauber-Ferrari C311:48.863+0:00.321+0:00.01320140.080
53Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-271:49.091+0:00.549+0:00.22818126.072
66Felipe MassaFerrari F20121:49.092+0:00.550+0:00.00116112.064
72Mark WebberRed Bull-Renault RB81:49.164+0:00.622+0:00.07221147.084
810Romain GrosjeanLotus-Renault E201:49.266+0:00.724+0:00.10223161.092
91Sebastian VettelRed Bull-Renault RB81:49.292+0:00.750+0:00.02623161.092
1011Paul di RestaForce India-Mercedes VJM051:49.382+0:00.840+0:00.09022154.088
1118Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW341:49.561+0:01.019+0:00.17923161.092
124Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes MP4-271:49.615+0:01.073+0:00.05419133.076
137Michael SchumacherMercedes F1 W031:49.621+0:01.079+0:00.00626182.104
1412Nico HülkenbergForce India-Mercedes VJM051:49.674+0:01.132+0:00.05323161.092
1517Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR71:49.710+0:01.168+0:00.03621147.084
1616Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR71:49.776+0:01.234+0:00.06622154.088
1719Bruno SennaWilliams-Renault FW341:50.027+0:01.485+0:00.25120140.080
1820Heikki KovalainenCaterham-Renault CT011:52.339+0:03.797+0:02.31221147.084
1925Charles PicMarussia-Cosworth MR-011:52.566+0:04.024+0:00.22720140.080
2024Timo GlockMarussia-Cosworth MR-011:52.630+0:04.088+0:00.06418126.072
2121Vitalij PetrovCaterham-Renault CT011:52.809+0:04.267+0:00.17922154.088
2222Pedro de la RosaHRT-Cosworth F1121:53.383+0:04.841+0:00.57422154.088
2323Narain KarthikeyanHRT-Cosworth F1121:53.562+0:05.020+0:00.17923161.092
107% hranice1:56.139nesplnil
248Nico RosbergMercedes F1 W031:58.113+0:09.571+0:04.551535.020

Týmy:
pořadítýmčasztrátakolkm
1Scuderia Ferrari Marlboro1:48.8170034238.136
2Sauber F1 Team1:48.856+0:00.039+0:00.03943301.172
3Lotus F1 Team1:48.974+0:00.157+0:00.11844308.176
4Red Bull Racing1:49.228+0:00.411+0:00.25444308.176
5Vodafone McLaren Mercedes1:49.353+0:00.536+0:00.12537259.148
6Sahara Force India F1 Team1:49.528+0:00.711+0:00.17545315.180
7Scuderia Toro Rosso1:49.743+0:00.926+0:00.21543301.172
8Williams F1 Team1:49.794+0:00.977+0:00.05143301.172
9Caterham F1 Team1:52.574+0:03.757+0:02.78043301.172
10Marussia F1 Team1:52.598+0:03.781+0:00.02438266.152
11HRT F1 Team1:53.472+0:04.655+0:00.87545315.180
12Mercedes AMG Petronas F1 Team1:53.867+0:05.050+0:00.39531217.124

Podmínky:
datum1. září 2012
čas SELČ11:00 - 12:00 hodin
čas místní11:00 - 12:00 hodin
počet účastníků24
počasípříjemné
teplota vzduchu18 - 14 °C
vlhkost vzduchu52 - 60 %
tlak vzduchu0,0977 MPa
teplota asfaltu20 °C
vítrseverozápadní, 3,5 m/s

Zatímco pátek se v belgických Ardenách utápěl v dešti, do sobotního rána se účastníci závodu ve Spa-Francorchamps probouzeli za hřejivých slunečních paprsků, a tak ke slovu přišly o tomto víkendu poprvé obě suché směsi pneumatik Pirelli. Hned v úvodní části nahlásil týmu Mercedes technický problém (elektronika) Nico Rosberg, což bylo za dané situace dost nepříjemné. S minimem kol z pátečního programu se časový prostor německému jezdci zúžil téměř na nulu. První kola většiny jezdců byla ve znamení hledání limitu, proto nepřekvapilo, že se mnozí v některých místech trati, jako například v Les Combes, dostávali do kritických situací. Chybě se zde nevyhnuli Sergio Pérez (Sauber), Lewis Hamilton (McLaren) nebo Jean-Eric Vergne (Toro Rosso). Po půlhodině ovládla průběžnou výsledkovou listinu dvojice Ferrari s Fernadem Alonsem na čele (1:50,936 min).

Druhá polovina tréninku byla ve znamení nástupu týmu Sauber. Vedení převzal časem 1:48,850 min Sergio Pérez a hned za ním se s minimálním odstupem 0,013 sekundy usadil jeho týmový kolega Kamui Kobayashi. Rozhodující úder si však nachystal Fernando Alonso, který se vrátil do čela skvělým kolem za 1:48,542 min a ke slovu konečně přišel i Kimi Räikkönen, považovaný za tajného favorita závodu. V posledním pokusu se mu vydařil zejména průjezd dlouhým středním sektorem, kde byl absolutně nejrychlejší, což ho vyneslo na výslednou druhou pozici. Sice nadějné pořadí s Ferrari a Lotusem na čele a hned dvěma Saubery za nimi napovídalo, že ne všichni již vytáhli trumfy z kapes. O to napínavější se dala očekávat odpolední kvalifikace.

KVALIFIKACE

Na začátku kvalifikace se teplota vzduchu vyšplhala na 16 °C, což nebylo příliš, ale současně o 4 °C více než v dopolední přípravě. Asfalt měl přijatelných 28 °C. Přesto takto nízké teploty dobré přilnavosti obou nejtvrdších směsí Pirelli moc neprospívaly.

PRVNÍ KOLO KVALIFIKACE

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
118Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW341:48.993008
23Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-271:49.250+0:00.257+0:00.2575
312Nico HülkenbergForce India-Mercedes VJM051:49.362+0:00.369+0:00.1127
45Fernando AlonsoFerrari F20121:49.401+0:00.408+0:00.0396
59Kimi RäikkönenLotus-Renault E201:49.546+0:00.553+0:00.1455
616Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR71:49.572+0:00.579+0:00.0267
76Felipe MassaFerrari F20121:49.588+0:00.595+0:00.0167
84Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes MP4-271:49.605+0:00.612+0:00.0176
915Sergio PérezSauber-Ferrari C311:49.642+0:00.649+0:00.0377
1014Kamui KobayashiSauber-Ferrari C311:49.686+0:00.693+0:00.0448
111Sebastian VettelRed Bull-Renault RB81:49.722+0:00.729+0:00.0365
127Michael SchumacherMercedes F1 W031:49.742+0:00.749+0:00.0208
1317Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR71:49.763+0:00.770+0:00.0217
142Mark WebberRed Bull-Renault RB81:49.859+0:00.866+0:00.0964
1519Bruno SennaWilliams-Renault FW341:49.958+0:00.965+0:00.09910
1611Paul di RestaForce India-Mercedes VJM051:50.033+0:01.040+0:00.0759
1710Romain GrosjeanLotus-Renault E201:50.126+0:01.133+0:00.0938
188Nico RosbergMercedes F1 W031:50.181+0:01.188+0:00.05510
1920Heikki KovalainenCaterham-Renault CT011:51.739+0:02.746+0:01.5587
2021Vitalij PetrovCaterham-Renault CT011:51.967+0:02.974+0:00.2286
2124Timo GlockMarussia-Cosworth MR-011:52.336+0:03.343+0:00.3698
2222Pedro de la RosaHRT-Cosworth F1121:53.030+0:04.037+0:00.6946
2325Charles PicMarussia-Cosworth MR-011:53.493+0:04.500+0:00.4636
2423Narain KarthikeyanHRT-Cosworth F1121:54.989+0:05.996+0:01.4968
107% hranice1:56.622splnili všichni

V úvodních minutách první části kvalifikace potvrdily dobrou formu monoposty Sauber. Sergio Péreze se dostal do vedení a setrval v něm až do poloviny vyměřené dvacetiminutovky, než jej časem 1:49,401 min překonal Fernando Alonso. Druhou polovinu zahájil nejlépe Jenson Button (McLaren), který projel sedmikilometrový okruh čistě, bez jediného zaváhání a posunul se do čela o 0,151 sekundy před Alonsa. Přitom ani v jednom z měřených úseků nebyl nejrychlejší, udržel si ovšem konstantní rychlost v celé délce tratě. Ani to ovšem nestačilo na Pastora Maldonada (Williams), který nakonec postupoval dále z první pozice. Jenson Button zůstal druhý a mezi něj a Fernanda Alonsa se ještě stačil vklínit Nico Hülkenberg (Force India) na třetí místo.

Ani v kvalifikaci neskončilo trápení Nica Rosberga. Zůstal na 18., tedy první nepostupové pozici, pravděpodobně jen proto, že nestačil v časovém limitu zahájit své poslední rychlé kolo. Časování v kritických situacích se Mercedesu poslední dobou příliš nedaří. Podobně vyhořel v předchozí velké ceně na Hungaroringu Michael Schumacher. Společně s Rosbergem se s další účastí v kvalifikaci musely tradičně rozloučit dvojice týmů Caterham, Marussia a HRT. Namále měl Romain Grosjean (Lotus), který pokazil poslední pokus a udržel se o pouhých 55 tisícin sekundy před Nicem Rosbergem.

DRUHÉ KOLO KVALIFIKACE

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
13Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-271:47.654003
215Sergio PérezSauber-Ferrari C311:47.980+0:00.326+0:00.3266
39Kimi RäikkönenLotus-Renault E201:48.414+0:00.760+0:00.4343
42Mark WebberRed Bull-Renault RB81:48.546+0:00.892+0:00.1326
54Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes MP4-271:48.563+0:00.909+0:00.0175
614Kamui KobayashiSauber-Ferrari C311:48.569+0:00.915+0:00.0067
75Fernando AlonsoFerrari F20121:48.598+0:00.944+0:00.0296
810Romain GrosjeanLotus-Renault E201:48.714+0:01.060+0:00.1165
911Paul di RestaForce India-Mercedes VJM051:48.729+0:01.075+0:00.0156
1018Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW341:48.780+0:01.126+0:00.0517
111Sebastian VettelRed Bull-Renault RB81:48.792+0:01.138+0:00.0127
1212Nico HülkenbergForce India-Mercedes VJM051:48.855+0:01.201+0:00.0636
137Michael SchumacherMercedes F1 W031:49.081+0:01.427+0:00.2266
146Felipe MassaFerrari F20121:49.147+0:01.493+0:00.0666
1517Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR71:49.354+0:01.700+0:00.2076
1616Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR71:49.543+0:01.889+0:00.1896
1719Bruno SennaWilliams-Renault FW341:50.088+0:02.434+0:00.5455
107% hranice1:55.189splnili všichni

Ve druhé části kvalifikace nezbylo i těm nejrychlejším nic jiného než zcela odkrýt karty. Do vedení se vyhoupl Mark Webber (1:48,6 min). Neuplynuly ani tři minuty a pořadí na čele se dvakrát stačilo změnit. Nejprve se zlepšil na 1:48,414 min Kimi Räikkönen a po něm v pohodě jedoucí Jenson Button (1:47,654 min). Oba tito jezdci si byli natolik jistí svou pozicí, že na další pokusy rezignovali. To ostatní museli na trať ještě jednou. Do konce zbývaly čtyři minuty.

Okruh se na chvíli uklidnil, ale napětí bylo cítit až na tribunách. V tu chvíli seděli na nepostupových pozicích Michael Schumacher (Mercedes), Paul di Resta (Force India), Felipe Massa (Ferrari), Jean-Eric Vergne, Daniel Ricciardo (oba Toro Rosso), Pastor Maldonado a Bruno Senna (oba Williams). Nic jistého neměl ani průběžně desátý Sebastian Vettel (Red Bull). Znovu zaburácely motory a jezdci se vydali k druhým, rozhodujícím pokusům, které měly určit, kdo vedle již jisté dvojice Button – Räikkönen postoupí do top 10. Přestože se všichni dokázali zlepšit, na postup ze skupiny ohrožených to stačilo jen Pastoru Maldonadovi a Paulu di Restovi. Do závěrečných bojů tak dostali oba monoposty u McLarenu, Sauberu a Lotusu, po jednom měly zastoupení týmy Red Bull (Mark Webber), Ferrari (Fernando Alonso), Force India (Paul di Resta) a Williams (Pastor Maldonado).

TŘETÍ KOLO KVALIFIKACE

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
13Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-271:47.573006
214Kamui KobayashiSauber-Ferrari C311:47.871+0:00.298+0:00.2983
318Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW341:47.893+0:00.320+0:00.0225
49Kimi RäikkönenLotus-Renault E201:48.205+0:00.632+0:00.3126
515Sergio PérezSauber-Ferrari C311:48.219+0:00.646+0:00.0143
65Fernando AlonsoFerrari F20121:48.313+0:00.740+0:00.0943
72Mark WebberRed Bull-Renault RB81:48.392+0:00.819+0:00.0793
84Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes MP4-271:48.394+0:00.821+0:00.0025
910Romain GrosjeanLotus-Renault E201:48.538+0:00.965+0:00.1445
1011Paul di RestaForce India-Mercedes VJM051:48.890+0:01.317+0:00.3524
107% hranice1:55.103splnili všichni

Podmínky:
datum1. září 2012
čas SELČod 14:00 hodin
čas místníod 14:00 hodin
počet účastníků24
počasípříjemně
teplota vzduchu16 °C
vlhkost vzduchu45 - 49 %
tlak vzduchu0,0976 MPa
teplota asfaltu27 - 30 °C
vítrseverní proměnlivý, 3 m/s

První sérii pokusů vynechali Paul di Resta, Mark Webber, Fernando Alonso, Kamui Kobayashi a Sergio Pérez a vyčkávali v boxech. Kimi Räikkönen sice zajel čas 1:48,205 min, to ale na pole position určitě nestačilo. Nedařilo se ani Lewisu Hamiltonovi, který chyboval ve středním sektoru a vrátil se k mechanikům. Podle očekávání se do vedení dostal Jenson Button (1:47,686 min), jehož výhodou stejně jako v případě Kimiho Räikkönena bylo, že oba měli jednu ušetřenou sadu pneumatik. Pilot McLarenu ji ovšem využil mnohem lépe.

Nyní se očekával výjezd všech deseti jezdců na trať. Jako první se k tomu odhodlal Kamui Kobayashi. V prvním sektoru mu naměřili 31,4 s, stejného výkonu dosáhl také Paul di Resta. Pastor Maldonado byl o desetinu sekundy rychlejší. Přesto si Kobayashi s Maldonadem pozice v cíli prohodili a japonskému jezdci dosažený čas stačil na výsledné druhé místo právě před pilotem Williamsu. Ani druhý pokus Kimimu Räikkönenovi nevyšel, byl v něm dokonce pomalejší než v pokusu prvním. Výsledkem tak byla čtvrtá pozice. Skvělou formu naopak potvrdil Jenson Button, jehož čas z prvního pokusu nikdo nepřekonal a on sám ještě přidal, zlepšil se v prvním sektoru a výsledkem byl jasný zisk pole position časem 1:47,573 min.

ZÁVOD

Letošní GP Belgie nepřinesla zejména Fernandu Alonsovi štěstí. Vedoucí muž průběžného pořadí byl již krátce po startu sestřelen z dráhy a závod tím pro něj po několika desítkách metrů skončil, zatímco jeho pronásledovatelé Sebastian Vettel (Red Bull/v cíli druhý), Kimi Räikkönen (Lotus/třetí) a Mark Webber (Red Bull/šestý) si připsali cenné body do hodnocení jednotlivců. Největším vítězem nedělního závodu ve Spa-Francorchamps se ale stal Jenson Button (McLaren), který potvrdil své dominantní postavení z kvalifikace a suverénně vyhrál stylem startem – cíl, aniž by byť na chvíli přepustil vedení v belgické velké ceně jinému jezdci.

Britský pilot absolvoval 44 kol na 7004 metrů dlouhé trati, vinoucí se ardenskými kopci a údolími, za 1:29:08,530 hodiny a v cíli měl náskok na v pořadí druhého Sebastiana Vettela 13,6 sekundy. Oba tito jezdci ještě s Charlesem Picem (Marussia) vsadili jako jediní na strategii s jednou zastávkou v boxech a jak se ukázalo, byla to správná volba. Základní kámen k vítězství ovšem položil Jenson Button již na startu, který mu skvěle vyšel, což jej, jak se posléze ukázalo, uchránilo před nebezpečím hromadné kolize v první zatáčce.

POSTAVENÍ NA STARTU

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
13Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-271:47.573006
214Kamui KobayashiSauber-Ferrari C311:47.871+0:00.298+0:00.2983
39Kimi RäikkönenLotus-Renault E201:48.205+0:00.632+0:00.3126
415Sergio PérezSauber-Ferrari C311:48.219+0:00.646+0:00.0143
55Fernando AlonsoFerrari F20121:48.313+0:00.740+0:00.0943
618Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW341:47.893+0:00.320+0:00.0225
xxdůvod: +3 místa (blokování Hülkenberga v první části kvalifikace)
74Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes MP4-271:48.394+0:00.821+0:00.0025
810Romain GrosjeanLotus-Renault E201:48.538+0:00.965+0:00.1445
911Paul di RestaForce India-Mercedes VJM051:48.890+0:01.317+0:00.3524
101Sebastian VettelRed Bull-Renault RB81:48.792007
1112Nico HülkenbergForce India-Mercedes VJM051:48.855+0:00.063+0:00.0636
122Mark WebberRed Bull-Renault RB81:48.392+0:00.819+0:00.0793
xxdůvod: +5 míst (předčasná výměna převodovky)
137Michael SchumacherMercedes F1 W031:49.081+0:00.289+0:00.2266
146Felipe MassaFerrari F20121:49.147+0:00.355+0:00.0666
1517Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR71:49.354+0:00.562+0:00.2076
1616Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR71:49.543+0:00.751+0:00.1896
1719Bruno SennaWilliams-Renault FW341:50.088+0:01.296+0:00.5455
1820Heikki KovalainenCaterham-Renault CT011:51.739+0:01.558+0:01.5587
1921Vitalij PetrovCaterham-Renault CT011:51.967+0:01.786+0:00.2286
2024Timo GlockMarussia-Cosworth MR-011:52.336+0:02.155+0:00.3698
2122Pedro de la RosaHRT-Cosworth F1121:53.030+0:02.849+0:00.6946
2225Charles PicMarussia-Cosworth MR-011:53.493+0:03.312+0:00.4636
238Nico RosbergMercedes F1 W031:50.1810010
xxdůvod: +5 míst (předčasná výměna převodovky)
2423Narain KarthikeyanHRT-Cosworth F1121:54.989+0:04.808+0:01.4968

Cosi se vznášelo ve vzduchu již před startem. Po návratu ze zahřívacího kola se Kamuii Kobayashimu (Sauber) na startovním roštu kously brzdy, takže se Japonec jen ztěžka odpoutal ze své startovní pozice. To zcela opačně reagoval při startovní proceduře Pastor Maldonado (Williams), který neudržel nervy na uzdě a viditelně ulil start. Po závodě se omlouval: „Pustil jsem spojku dříve, než zhasla červená světla.“ Přesto trestu neušel. To hlavní se ale odehrálo o několik sekund později a přimělo některé televizní komentátory k použití slova horor.

Formule1.cz

Postartovní kolize vyřadila čtyři jezdce ze závodu, aniž by stačili projet první zatáčkou. Viníkem hrozivě vyhlížející havárie byl Romain Grosjean (Lotus). Na počátku všeho byl Francouzův útok na pozici Lewise Hamiltona (McLaren). Svým Lotusem jej namáčkl k boxové zdi tak, že britský pilot už neměl kam uhnout. Dostal se až na trávu, takže nebylo v jeho silách ani brzdit. Incident vyústil v kolizi, která nemohla mít v tlačenici před první zatáčkou jiné než fatální následky. Grosjeanovo auto se dostalo všemi čtyřmi koly do vzduchu a jako neřízená střela proletělo přes kokpit Ferrari Fernanda Alonsa, který měl neskutečné štěstí, že přitom nebyla zasažena jeho hlava. Scházelo několik centimetrů. Do skrumáže vletěl rovněž neovladatelný McLaren Lewise Hamiltona a poškozený monopost měl také Sergio Pérez (Sauber).

ZASTÁVKY V BOXECH

pořadíčíslojezdecvůzkoločasstoppoznámka
122Pedro de la RosaHRT-Cosworth F112129.1071oprava
214Kamui KobayashiSauber-Ferrari C31127.2481oprava
318Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW34121.8421oprava
414Kamui KobayashiSauber-Ferrari C31721.6692xxx
511Paul di RestaForce India-Mercedes VJM051021.4021xxx
69Kimi RäikkönenLotus-Renault E201120.3831xxx
72Mark WebberRed Bull-Renault RB81120.9081xxx
824Timo GlockMarussia-Cosworth MR-011122.4631xxx
921Vitalij PetrovCaterham-Renault CT011225.9721xxx
106Felipe MassaFerrari F20121220.3061xxx
1116Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR71220.2871xxx
1212Nico HülkenbergForce India-Mercedes VJM051322.1521xxx
1320Heikki KovalainenCaterham-Renault CT011452.2061oprava
1423Narain KarthikeyanHRT-Cosworth F1121423.9531xxx
1522Pedro de la RosaHRT-Cosworth F1121525.0272xxx
1617Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR71520.6601xxx
1719Bruno SennaWilliams-Renault FW341621.6901xxx
1825Charles PicMarussia-Cosworth MR-011821.6111xxx
197Michael SchumacherMercedes F1 W031921.6641xxx
208Nico RosbergMercedes F1 W032021.0621xxx
213Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-272019.6681xxx
221Sebastian VettelRed Bull-Renault RB82120.8111xxx
2314Kamui KobayashiSauber-Ferrari C312422.1063xxx
2424Timo GlockMarussia-Cosworth MR-012520.6602xxx
2511Paul di RestaForce India-Mercedes VJM052621.1152xxx
2621Vitalij PetrovCaterham-Renault CT012621.1802xxx
2720Heikki KovalainenCaterham-Renault CT012721.9312xxx
2822Pedro de la RosaHRT-Cosworth F1122722.0643xxx
296Felipe MassaFerrari F20122721.0492xxx
302Mark WebberRed Bull-Renault RB82720.3852xxx
3112Nico HülkenbergForce India-Mercedes VJM052720.6962xxx
329Kimi RäikkönenLotus-Renault E202820.2892xxx
3316Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR72821.0602xxx
3423Narain KarthikeyanHRT-Cosworth F1122822.5232xxx
3517Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR72921.0772xxx
367Michael SchumacherMercedes F1 W033520.8352xxx
378Nico RosbergMercedes F1 W033620.5342xxx
3819Bruno SennaWilliams-Renault FW343922.0302xxx

Fernando Alonso zůstal sedět v autě jako opařený a vypadalo to, že chvíli vůbec nechápal, co se děje. Jak po návratu do boxů Ferrari přiznal, důvodem k vyčkávání byla kromě jiného bolest v zádech po tvrdém nárazu na asfaltový povrch, který utrpěl poté, co jeho auto nadskočilo po zásahu Hamiltonovým McLarenem. Zato Brit vyskočil ze svého vozu jako papírový čert a se vztyčeným ukazováčkem se hnal mezi troskami z aut za Grosjeanem, aby mu řádně vyčinil. Nebyl jediný. Do parády si mladého Francouze vzali také sportovní komisaři a nakonec mu udělili zákaz startu v následující GP Itálie.

Na trať okamžitě vyrazil safety car a setrval na okruhu po dobu čtyř kol, než se traťovým komisařům podařilo odklidit většinu nebezpečných kevlarových úlomků. Za zpomalovacím vozem se seřadila auta v poněkud kuriózním pořadí. Vedl Jenson Button před Kimi Räikkönenem, pak ale následovaly oba monoposty Force India, Mercedes Michaela Schumachera, který při GP Belgie završil 300. účast ve velkých cenách, a pak dva monoposty Scuderie Toro Rosso.

STRATEGIE PŘI NASAZENÍ PNEUMATIK

číslojezdecsadapoužitá směs (typ) pneumatik
Red Bull Racing
1Sebastian Vettel1mediumhardxxxxxx
2Mark Webber2mediumhardhardxxx
Vodafone McLaren Mercedes
3Jenson Button1mediumhardxxxxxx
4Lewis Hamilton0mediumxxxxxxxxx
Scuderia Ferrari Marlboro
5Fernando Alonso0mediumxxxxxxxxx
6Felipe Massa2mediumhardhardxxx
Mercedes AMG Petronas F1 Team
7Michael Schumacher2mediumhardmediumxxx
8Nico Rosberg2hardmediummediumxxx
Lotus F1 Team
9Kimi Räikkönen2mediumhardhardxxx
10Romain Grosjean0mediumxxxxxxxxx
Sahara Force India F1 Team
11Paul di Resta2mediumhardhardxxx
12Nico Hülkenberg2hardmediumhardxxx
Sauber F1 Team
14Kamui Kobayashi3mediumhardhardhard
15Sergio Pérez0mediumxxxxxxxxx
Scuderia Toro Rosso
16Daniel Ricciardo2mediumhardhardxxx
17Jean-Eric Vergne2mediumhardhardxxx
Williams F1 Team
18Pastor Maldonado1mediumhardxxxxxx
19Bruno Senna2mediumhardhardxxx
Caterham F1 Team
20Heikki Kovalainen2mediummediumhardxxx
21Vitalij Petrov2mediummediumhardxxx
HRT F1 Team
22Pedro de la Rosa3mediumhardmediumhard
23Narain Karthikeyan2mediummediumhardxxx
Marussia F1 Team
24Timo Glock2mediummediumhardxxx
25Charles Pic1mediumhardxxxxxx

V pátém kole byla trať opět volná. Restart se vydařil, přesto bylo jezdecké pole ještě v průběhu tohoto kola o jedno auto chudší. To svůj Williams nezvládl hříšník Pastor Maldonado. Nico Hülkenberg (Force India), který s Nicem Rosbergem (Mercedes) jako jediní vstoupili do závodu na tvrdé směsi, využil chvilkové nepozornosti Kimiho Räikkönena a posunul se na druhou pozici. Podobně si o něco později poradil s do té doby čtvrtým Paulem di Restou (Force India) Michael Schumacher.

Ze zadních pozic se dopředu prokousával Sebastian Vettel. V Bus-stop zatáčce nejprve v sedmém kole předjel Felipeho Massu (Ferrari) a o dvě kola později se na stejném místě vypořádal poměrně tvrdým, ale férovým způsobem s týmovým kolegou Markem Webberem. V tu chvíli se nacházel již na osmé pozici. Přesto to neměli piloti Red Bullu snadné. Jejich maximální rychlost byla na mistrovský tým extrémně špatná, což se projevovalo neschopností předjíždět na rovných úsecích jindy pomalejší auta soupeřů. Nezbývalo než se spoléhat na účinnost brzd a při předjíždění riskovat s pozdním brzděním do pomalých zatáček.

NEJRYCHLEJŠÍ KOLO

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakolo
119Bruno SennaWilliams-Renault FW341:52.8220043
28Nico RosbergMercedes F1 W031:53.073+0:00.251+0:00.25139
36Felipe MassaFerrari F20121:53.464+0:00.642+0:00.39130
47Michael SchumacherMercedes F1 W031:53.507+0:00.685+0:00.04337
59Kimi RäikkönenLotus-Renault E201:53.640+0:00.818+0:00.13334
612Nico HülkenbergForce India-Mercedes VJM051:53.760+0:00.938+0:00.12040
72Mark WebberRed Bull-Renault RB81:53.768+0:00.946+0:00.00842
817Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR71:53.995+0:01.173+0:00.22731
91Sebastian VettelRed Bull-Renault RB81:54.198+0:01.376+0:00.20339
103Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-271:54.293+0:01.471+0:00.09540
1111Paul di RestaForce India-Mercedes VJM051:54.562+0:01.740+0:00.26928
1216Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR71:54.605+0:01.783+0:00.04342
1314Kamui KobayashiSauber-Ferrari C311:55.598+0:02.776+0:00.99326
1420Heikki KovalainenCaterham-Renault CT011:56.475+0:03.653+0:00.87733
1521Vitalij PetrovCaterham-Renault CT011:56.741+0:03.919+0:00.26628
1624Timo GlockMarussia-Cosworth MR-011:56.956+0:04.134+0:00.21530
1722Pedro de la RosaHRT-Cosworth F1121:57.315+0:04.493+0:00.35930
1825Charles PicMarussia-Cosworth MR-011:57.939+0:05.117+0:00.62427
1923Narain KarthikeyanHRT-Cosworth F1121:59.113+0:06.291+0:01.17416
2018Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW342:56.181+1:03.359+0:57.0684
214Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes MP4-27bez času
225Fernando AlonsoFerrari F2012bez času
2310Romain GrosjeanLotus-Renault E20bez času
2415Sergio PérezSauber-Ferrari C31bez času

V Bus-stop šikaně zažil Sebastian Vettel ještě jeden, snad z nejdramatičtějších okamžiků svého závodu. Na konec 19. kola si nachystal útok na Michaela Schumachera. Ten však začal brzdit hodně pozdě, uhájil svou pozici se zablokovanými koly a pak znenadání zabočil do boxové uličky … těsně před nosem Vettelova Red Bullu. Úřadující šampión mistrovsky zareagoval, přesto všem zatrnulo a dokonce se zdálo, že sportovní komisaři mají opět nad čím přemýšlet. Nakonec se vše obešlo bez dohry a potrestání a souboj byl zařazen mezi ty, co patří do mezí pravidel.

NEJVYŠŠÍ RYCHLOST

pořadíčíslojezdecvůzzávodkvalifikace
16Felipe MassaFerrari F2012310,1307,7
22Mark WebberRed Bull-Renault RB8308,3309,7
31Sebastian VettelRed Bull-Renault RB8306,2310,6
419Bruno SennaWilliams-Renault FW34304,2303,7
517Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR7303,9307,6
69Kimi RäikkönenLotus-Renault E20303,3300,0
77Michael SchumacherMercedes F1 W03301,9304,4
816Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR7300,5303,9
912Nico HülkenbergForce India-Mercedes VJM05300,5302,3
108Nico RosbergMercedes F1 W03300,2301,5
1111Paul di RestaForce India-Mercedes VJM05299,9303,7
123Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-27298,2301,2
1322Pedro de la RosaHRT-Cosworth F112295,4302,4
1414Kamui KobayashiSauber-Ferrari C31293,0303,4
1521Vitalij PetrovCaterham-Renault CT01290,4292,2
1620Heikki KovalainenCaterham-Renault CT01289,9294,0
1724Timo GlockMarussia-Cosworth MR-01289,3300,2
1823Narain KarthikeyanHRT-Cosworth F112287,6300,0
1925Charles PicMarussia-Cosworth MR-01283,2296,3
2018Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW34271,6306,4
214Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes MP4-27bez času296,4
225Fernando AlonsoFerrari F2012bez času308,4
2315Sergio PérezSauber-Ferrari C31bez času302,4
2410Romain GrosjeanLotus-Renault E20bez času300,3

Michael Schumacher se necítil vinný: „Sebastian se pokusil o útok a tomu jsem chtěl samozřejmě zabránit, protože jsem potřeboval dobře najet do boxové uličky. To by nebylo možné, kdybych se mu musel uhýbat při jeho předjížděcím manévru. Jenže jedno z mých kol se přitom zablokovalo a já jsem se dostal z ideální stopy. Přesto jsem nezměnil nic na úmyslu zajet do boxů. Sledoval jsem, že ani Sebastian nehodlá ustoupit, ale že si dává pozor. Byla to jasná záležitost.“ Šéf týmu Red Bull Christian Horner to bral podobně: „Byl to běžný závodní duel.“

HODNOCENÍ JEZDCŮ A TÝMŮ

Sebastiana Vettela jeho strategie s jedinou zastávkou ve 21. z celkového počtu 44 kol vynesla na druhou pozici za Jensona Buttona, který přezouval rovněž jen jedenkrát o kolo dříve. Brit si svého suverénního vítězství velmi vážil: „Tento okruh má v sobě cosi specifického snad pro každého z jezdců. Nabízí požitek z jízdy a má tak bohatou historii. Když se tady člověku podaří udržet vedoucí pozici od startu do cíle, je to něco neobyčejného. A přitom pro mě nemá tento rok právě nejjednodušší průběh.“

Jako třetí projel cílem pro mnohé tajný favorit závodu Kimi Räikkönen. Jenže jeho Lotus nefungoval tak, jak by měl. KERS byl schopen dobití jen na 90 procent a přestože se jednalo o malou ztrátu výkonu, stačilo to, aby se ho v rozhodujících momentech nedostávalo. Když Räikkönena v závěru tým rádiem nabádal, aby přidal, protože se k němu přibližuje Nico Hülkenberg, odpověděl podrážděný Fin: „Tak mi dodejte vyšší výkon!“ Nehledě na to předvedl Kimi Räikkönen ve 34. kole nejhezčí a současně neodvážnější předjížděcí manévr. Ve špičkové rychlosti se v nájezdu do Eau Rouge natlačil zvnějšku vedle Michaela Schumachera a nekompromisně se držel své stopy. Zaskočený sedminásobný šampión pustil reflexivně nohu z plynu a to stačilo, aby v místě, kde snad nikdo ještě nepředjížděl, přišel o pozici.

VÝSLEDKY GP BELGIE 2011

Konečné pořadí
pořadíčíslojezdectýmkolčasztrátarychlost
13Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-27441:29:08.530-207,344
21Sebastian VettelRed Bull-Renault RB844+0:13.624+0:13.624206,817
39Kimi RäikkönenLotus-Renault E2044+0:25.334+0:11.710206,367
412Nico HülkenbergForce India-Mercedes VJM0544+0:27.843+0:02.509206,271
56Felipe MassaFerrari F201244+0:29.845+0:02.002206,194
62Mark WebberRed Bull-Renault RB844+0:31.244+0:01.399206,14
77Michael SchumacherMercedes F1 W0344+0:53.374+0:22.130205,296
817Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR744+0:58.865+0:05.491205,087
916Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR744+1:02.982+0:04.117204,931
1011Paul di RestaForce India-Mercedes VJM0544+1:03.783+0:00.801204,901
118Nico RosbergMercedes F1 W0344+1:05.111+0:01.328204,851
1219Bruno SennaWilliams-Renault FW3444+1:11.529+0:06.418204,608
1314Kamui KobayashiSauber-Ferrari C3144+1:56.119+0:44.590202,938
1421Vitalij PetrovCaterham-Renault CT0143- 1 kolo- 1 kolo201,714
1524Timo GlockMarussia-Cosworth MR-0143- 1 kolo+0:31.573200,535
1625Charles PicMarussia-Cosworth MR-0143- 1 kolo+0:15.574199,959
1720Heikki KovalainenCaterham-Renault CT0143- 1 kolo+0:09.427199,612
1822Pedro de la RosaHRT-Cosworth F11243- 1 kolo+0:03.632199,478
Závod nedokončili
1923Narain KarthikeyanHRT-Cosworth F11229- 15 kol136,630
xxdůvod: smyk
2018Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW344- 40 kol141,564
xxdůvod: kolize
214Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes MP4-270- 44 kol-
xxdůvod: postartovní kolize
225Fernando AlonsoFerrari F20120- 44 kol-
xxdůvod: postartovní kolize
2310Romain GrosjeanLotus-Renault E200- 44 kol-
xxdůvod: postartovní kolize
2415Sergio PérezSauber-Ferrari C310- 44 kol-
xxdůvod: postartovní kolize

Podmínky:
datum2. září 2012
čas SELČod 14:00 hodin
čas místníod 14:00 hodin
počet účastníků24
počasímírně zataženo
teplota vzduchu20 - 22 °C
vlhkost vzduchu29 - 40 %
tlak vzduchu0,0975 MPa
teplota asfaltu33 - 35 °C
vítrvýchodní, 1 m/s

Zpomalení Mercedesu šikovně využil Nico Hülkenberg a rovněž Schumachera předjel. Nepodařilo se mu to ale hned napoprvé. První útok naznačil v úseku Kemmel, definitivně se před svého krajana však dostal až v La Source. Díky systému DRS mohl Schumacher v Les Combes kontrovat. Jak se za chvíli ukázalo, byl ale už na cestě k druhé zastávce u mechaniků pro čerstvé pneumatiky. Krátce před tím mu totiž jeho závodní inženýr sdělil: „Přecházíme na plán B.“ Tím propad pilota Mercedesu z uspokojivé čtvrté pozice neskončil, protože v samotném závěru ho navíc zradil šestý stupeň převodovky.

KOLA V ČELE

pořadíčíslojezdecvůzkol
13Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-2744
pořadíčíslojezdecvůzkol
13Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-271 - 44

Zato z životního úspěchu se radoval Nico Hülkenberg. Poprvé v životě dokončil velkou cenu na čtvrtém místě a kromě toho vehementně stahoval náskok třetího Kimiho Räikkönena. V cíli je od sebe dělilo jen 2,5 sekundy. „Po takovém výsledku můžeme být všichni v týmu na sebe pyšní,“ radoval se německý závodník. Přesto si uvědomoval, že k takovému úspěchu potřeboval i kus štěstí: „Podobného výsledku jsme schopni pouze v případě, že ostatní chybují nebo mají problémy. Pořád zůstáváme na úrovni, na níž jsme se nacházeli před letní přestávkou. Čtvrté místo, to zní hezky, ale naší skutečné rychlosti odpovídá výsledek včerejší kvalifikace. Dnes nám hrály podmínky do karet a vyvarovali jsme se chyb. Musíme ještě přidat, abychom takového výsledku dokázali dosáhnout vlastní silou.“

Formule1.cz

Mark Webber nakonec dokončil GP Belgie na pěkném šestém místě, těsně za Felipem Massou. Pro Australana to byl pozitivní výsledek poté, co musel startovat až z dvanácté pozice, protože byl potrestán odsunutím o pět míst dozadu na startovním roštu za předčasnou výměnu převodovky. Stejný trest obdržel i Nico Rosberg, pro něj to však znamenalo vstup do závodu až z předposledního místa. Velkou ztrátu už nedokázal stáhnout a závod dokončil jako jedenáctý 1,3 sekundy za Paulem di Restou (Force India) na poslední bodované pozici. Z nejmenovaných se na body dostali ještě celkově osmý Jean-Eric Vergne a devátý Daniel Ricciardo (oba Toro Rosso), kteří nedokázali udržet vysoké tempo z úvodní fáze závodu a poněkud se propadli z nadějnějších pozic.

Celkem nedokončilo letošní GP Belgie šest jezdců, z nich čtyři v důsledku postartovní kolize. Pro Fernanda Alonsa to znamenalo přerušení skvělé série plně absolvovaných 23 velkých cen od GP Kanady 2011, přičemž ani v jedné z nich nescházel na bodech. Přes výpadek si Španěl s přehledem udržel vedoucí pozici se 164 body na kontě. Následovali Sebastian Vettel (140), Mark Webber (132), Kimi Räikkönen (131) a Lewis Hamilton (117) v roli jeho největších soupeřů. Do boje o titul se díky vítězství a 101 bodu vrátil také Jenson Button. V poháru konstruktérů se pořadí neměnilo. Vedení si udržel Red Bull (272) před McLarenem (218), Lotusem (207) a Ferrari (199).

ANALYTICKÉ VYHODNOCENÍ GP

pořNrjezdecvůzQ1Q2Q3gridzávodbodykolodifercelkem
13Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-27231710242425150138
29Kimi RäikkönenLotus-Renault E2020157222215200121
312Nico HülkenbergForce India-Mercedes VJM052260142112197101
31Sebastian VettelRed Bull-Renault RB81470152318168101
56Felipe MassaFerrari F2012184011201022994
62Mark WebberRed Bull-Renault RB8111441319818693
715Sergio PérezSauber-Ferrari C3116166214044-1790
87Michael SchumacherMercedes F1 W0313501218621681
914Kamui KobayashiSauber-Ferrari C31151292312012-1172
1017Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR712301017417770
1116Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR71920916213768
1211Paul di RestaForce India-Mercedes VJM059911615114-164
1319Bruno SennaWilliams-Renault FW341010813024561
148Nico RosbergMercedes F1 W037002140231258
1518Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW34248819505-1455
165Fernando AlonsoFerrari F20122111520404-1649
174Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes MP4-271713318404-1445
1821Vitalij PetrovCaterham-Renault CT01500611010537
1920Heikki KovalainenCaterham-Renault CT0160078011133
1924Timo GlockMarussia-Cosworth MR-0140051009533
2110Romain GrosjeanLotus-Renault E20810217404-1332
2225Charles PicMarussia-Cosworth MR-012003907627
2322Pedro de la RosaHRT-Cosworth F1123004708325
2423Narain KarthikeyanHRT-Cosworth F1121001606519
pořtýmcelkem bodů
1Red Bull Racing194
2Vodafone McLaren Mercedes183
3Sahara Force India F1 Team165
4Sauber F1 Team162
5Lotus F1 Team153
6Scuderia Ferrari Marlboro143
7Mercedes AMG Petronas F1 Team139
8Scuderia Toro Rosso138
9Williams F1 Team116
10Caterham F1 Team70
11Marussia F1 Team60
12HRT F1 Team44

Analytické pořadí jezdců a týmů po velké ceně je provedeno bodově, a to podle výsledků v jednotlivých částech závodního víkendu. Nemusí proto odpovídat oficiálním výsledkům závodu. Hodnoceno je umístění v každé z částí kvalifikace (Q1, Q2, Q3, postavení na startu – grid), v závodě, připočítávají se skutečné body z velké ceny, vliv na pořadí mají také body za nejrychlejší kolo v závodě nebo rozdíl mezi postavením na startu a v cíli závodu (difer).