Přírodní trať ve Spa-Francorchamps patří ke staré generaci závodišť, jakých nabízela po dlouhá desetiletí západní Evropa nepřeberné množství, které ovšem mizí z motoristických kalendářů jedna za druhou. V roce 2006 prošel okruh rozsáhlou rekonstrukcí, přesto si zachoval charakteristickou přírodní tvář i přívlastek nejdelší dráhy v šampionátu. I po úpravě překračuje jeho délka o čtyři metry sedm kilometrů. Jezdci jej milují, protože se jedná o velice náročnou trať s pasážemi, které se na žádném jiném okruhu neopakují.
Spa-Francorchamps leží v kopcovité ardenské krajině. Při GP Belgie bývá častým doplňkovým jevem déšť. Statistiky říkají, že každý třetí závod se zde odehrál za mokra. Členitost a délka okruhu navíc způsobují, že v různých částech trati bývá odlišné počasí. Až do roku 1970 se zde závodilo na okruhu 14,08 kilometru dlouhém, tvořeném převážně z veřejných komunikací. V 70. a částečně ještě v 80. letech minulého století převzaly štafetu po ardenském okruhu trati v Nivelles nedaleko Bruselu (1972 a 1974) a vlámský Zolder (1973, 1975 až 1982, 1984).
VÝSLEDKY POSLEDNÍCH LETNEJLEPŠÍ ČASY V KVALIFIKACI |
2012 | 1:47,573 | Jenson Button | McLaren-Mercedes |
2011 | 1:48,298 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault |
2010 | 1:45,778 | Mark Webber | Red Bull-Renault |
2009 | 1:46,308 | Giancarlo Fisichella | Force India-Mercedes |
2008 | 1:47,338 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes |
NEJLEPŠÍ ČASY V ZÁVODĚ |
2012 | 1:52,822 | Bruno Senna | Williams-Renault |
2011 | 1:49,883 | Mark Webber | Red Bull-Renault |
2010 | 1:49,069 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes |
2009 | 1:47,203 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault |
2008 | 1:47,930 | Kimi Räikkönen | Ferrari |
POSLEDNÍ VÍTĚZOVÉ |
2012 | Jenson Button | McLaren-Mercedes |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault |
2010 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes |
2009 | Kimi Räikkönen | Ferrari |
2008 | Felipe Massa | Ferrari |
JEZDCI PODLE POČTU VÍTĚZSTVÍ |
Michael Schumacher | 6 |
Ayrton Senna | 5 |
Jim Clark | 4 |
Kimi Räikkönen | 4 |
Damon Hill | 3 |
Juan Manuel Fangio | 3 |
Alain Prost | 2 |
Alberto Ascari | 2 |
TÝMY PODLE POČTU VÍTĚZSTVÍ |
Ferrari | 12 |
McLaren | 12 |
Lotus | 5 |
Williams | 3 |
Alfa Romeo | 2 |
Benetton | 2 |
JEZDCI PODLE POČTU BODŮ |
Michael Schumacher | 102 |
Ayrton Senna | 57 |
Kimi Räikkönen | 55 |
Sebastian Vettel | 53 |
Mark Webber | 52 |
Felipe Massa | 49 |
Jenson Button | 48 |
Alain Prost | 45 |
TÝMY PODLE POČTU BODŮ |
Ferrari | 308 |
McLaren | 253 |
Williams | 110 |
Red Bull | 96 |
Lotus | 82 |
Benetton | 57 |
Mercedes | 53 |
JEZDCI PODLE POČTU POLE-POSITION |
Juan Manuel Fangio | 4 |
Ayrton Senna | 4 |
Mika Häkkinen | 3 |
Alain Prost | 3 |
Graham Hill | 3 |
Nigel Mansell | 2 |
Jacques Villeneuve | 2 |
Juan-Pablo Montoya | 2 |
TÝMY PODLE POČTU POLE-POSITION |
McLaren | 11 |
Ferrari | 9 |
Williams | 7 |
BRM | 3 |
Renault | 2 |
Maserati | 2 |
Red Bull | 2 |
Alfa Romeo | 2 |
Comebacku se okruh ve Spa-Francorchamps dočkal v roce 1983. Trať byla zkrácena na 6,949 km a měla jednu kuriozitu. Start a cíl byl od sebe vzdálen 660 metrů. Důvod spočíval v původní cílové rovince, která se příliš prudce svažovala k nájezdu do jedné z nejtěžších pasáží Eau Rouge. Startovní rošt byl proto posunut před vlásenku La Source, cíl ovšem zůstal až za ní. Dnes už je to opět jinak. Po přestávkách v roce 2003 a 2006, kdy se GP Belgie nekonala, dostalo závodiště v prostoru startu a cíle zcela novou tvář. Během roku 2006 zde vyrostly nové boxy, tribuny i infrastruktura. Zásadní změnu prodělala také cílová šikana, známá pod označením Autobusová zastávka.
Formule1.cz
Přestože je Spa-Francorchamps vysokorychlostním okruhem se špičkovými rychlostmi přes 315 km/h, používají jezdci střední úroveň přítlaku. Vzhledem k proměnlivému počasí se velmi obtížně hledá optimální nastavení podvozku. I za deště je třeba dosahovat vysokých rychlostí, protože umělé snížení rychlosti na rovinkách o více jak 3 km/h přestavením předního křídla vede k celkovému rozhození vyvážení auta. Pokud by tým vsadil na nastavení výhradně do deště, ztrácel by jeho jezdec na rovinkách až 15 km/h. Hledání kompromisu ještě ztěžuje rozdílnost asfaltového povrchu v jednotlivých částech okruhu. Přesto tento okruh jezdci milují a vždy, když byla GP Belgie v ohrožení, lobovali za její návrat do kalendáře.
VOLNÉ TRÉNINKY
Páteční program ve Spa-Francorchamps doslova pohřbila voda. Mokrá trať a sílící déšť způsobily, že se ani v jednom z úvodních volných tréninků prakticky nedalo testovat a odzkoušet nové vývojové díly na autech, některé speciálně připravené jen pro GP Belgie. A to dopoledne byly podmínky ještě vcelku obstojné, zato odpoledne rezignovali i ti nejotrlejší jezdci.
PRVNÍ VOLNÝ TRÉNINKJednotlivci: |
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | km |
1 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari C31 | 2:11.389 | 0 | 0 | 20 | 140.080 |
2 | 18 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW34 | 2:11.941 | +0:00.552 | +0:00.552 | 13 | 91.052 |
3 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 2:12.004 | +0:00.615 | +0:00.063 | 12 | 84.048 |
4 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 2:12.824 | +0:01.435 | +0:00.820 | 15 | 105.060 |
5 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB8 | 2:13.191 | +0:01.802 | +0:00.367 | 13 | 91.052 |
6 | 15 | Sergio Pérez | Sauber-Ferrari C31 | 2:13.861 | +0:02.472 | +0:00.670 | 16 | 112.064 |
7 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W03 | 2:14.210 | +0:02.821 | +0:00.349 | 14 | 98.056 |
8 | 19 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW34 | 2:14.660 | +0:03.271 | +0:00.450 | 16 | 112.064 |
9 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB8 | 2:14.860 | +0:03.471 | +0:00.200 | 11 | 77.044 |
10 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes F1 W03 | 2:15.402 | +0:04.013 | +0:00.542 | 13 | 91.052 |
11 | 11 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM05 | 2:15.812 | +0:04.423 | +0:00.410 | 11 | 77.044 |
12 | 24 | Timo Glock | Marussia-Cosworth MR-01 | 2:16.409 | +0:05.020 | +0:00.597 | 16 | 112.064 |
13 | 12 | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes VJM05 | 2:16.786 | +0:05.397 | +0:00.377 | 10 | 70.040 |
14 | 21 | Vitalij Petrov | Caterham-Renault CT01 | 2:16.788 | +0:05.399 | +0:00.002 | 16 | 112.064 |
15 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes MP4-27 | 2:16.827 | +0:05.438 | +0:00.039 | 5 | 35.020 |
16 | 3 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-27 | 2:16.861 | +0:05.472 | +0:00.034 | 8 | 56.032 |
17 | 25 | Charles Pic | Marussia-Cosworth MR-01 | 2:17.519 | +0:06.130 | +0:00.658 | 14 | 98.056 |
18 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault CT01 | 2:18.199 | +0:06.810 | +0:00.680 | 10 | 70.040 |
19 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT-Cosworth F112 | 2:19.546 | +0:08.157 | +0:01.347 | 12 | 84.048 |
20 | 23 | Dani Clos | HRT-Cosworth F112 | 2:19.689 | +0:08.300 | +0:00.143 | 12 | 84.048 |
107% hranice | 2:20.586 | nesplnili |
21 | 10 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E20 | 2:38.701 | +0:27.312 | +0:19.012 | 9 | 63.036 |
22 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari F2012 | 2:40.749 | +0:29.360 | +0:02.048 | 4 | 28.016 |
23 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E20 | 2:46.580 | +0:35.191 | +0:05.831 | 9 | 63.036 |
24 | 6 | Felipe Massa | Ferrari F2012 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 2 | 14.008 |
Týmy: |
pořadí | tým | čas | ztráta | kol | km |
1 | Scuderia Toro Rosso | 2:12.414 | 0 | 0 | 27 | 189.108 |
2 | Sauber F1 Team | 2:12.625 | +0:00.211 | +0:00.211 | 36 | 252.144 |
3 | Williams F1 Team | 2:13.300 | +0:00.886 | +0:00.675 | 29 | 203.116 |
4 | Red Bull Racing | 2:14.025 | +0:01.611 | +0:00.725 | 24 | 168.096 |
5 | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 2:14.806 | +0:02.392 | +0:00.781 | 27 | 189.108 |
6 | Sahara Force India F1 Team | 2:16.299 | +0:03.885 | +0:01.493 | 21 | 147.084 |
7 | Vodafone McLaren Mercedes | 2:16.844 | +0:04.430 | +0:00.545 | 13 | 91.052 |
8 | Marussia F1 Team | 2:16.964 | +0:04.550 | +0:00.120 | 30 | 210.120 |
9 | Caterham F1 Team | 2:17.493 | +0:05.079 | +0:00.530 | 26 | 182.104 |
10 | HRT F1 Team | 2:19.618 | +0:07.203 | +0:02.124 | 24 | 168.096 |
11 | Scuderia Ferrari Marlboro | 2:40.749 | +0:28.335 | +0:21.131 | 6 | 42.024 |
12 | Lotus F1 Team | 2:42.641 | +0:30.227 | +0:01.892 | 18 | 126.072 |
Podmínky: |
datum | 31. srpna 2012 |
čas SELČ | 10:00 - 11:30 hodin |
čas místní | 10:00 - 11:30 hodin |
počet účastníků | 24 |
počasí | déšť |
teplota vzduchu | 12 °C |
vlhkost vzduchu | 76% |
tlak vzduchu | 0,0969 MPa |
teplota asfaltu | 13 - 14 °C |
vítr | severozápadní, 4 m/s |
Po dlouhém vyčkávání a oťukávání stavu tratě se v dopolední části programu nakonec většina jezdců odhodlala k výjezdu na mokrý ardenský okruh, ovšem s vidinou splnění plánu a zisku dat se týmy musely rozloučit. Nejrychlejším mužem úvodního volného tréninku se stal Kamui Kobayashi (Sauber) časem 2:11,389 min o 0,552 sekundy před Pastorem Maldonadem (Williams) a 0,615 sekundy před Danielem Ricciardem (Toro Rosso).
Vzhledem k povzbudivé předpovědi meteorologů pro následující dva dny logicky nikdo neriskoval. To byl důvod, proč přes obtížné podmínky na trati žádný z jezdců vážně nehavaroval a mechanici i vzhledem k omezenému provozu neměli příliš práce. Hekticky se pracovalo pouze na Rosbergově autě u Mercedesu. Podle jezdcova vyjádření ovšem nešlo o závadu, ale o plánované zkoušení některých odlišných dílů v zadní partii jeho monopostu. A tak skutečný stres zažili jen v boxech Ferrari, když se Felipe Massa po ujetí pouhých 14 kilometrů vrátil s dosluhujícím agregátem, z něhož stoupal nic dobrého nevěštící kouř.
DRUHÝ VOLNÝ TRÉNINKJednotlivci: |
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | km |
1 | 25 | Charles Pic | Marussia-Cosworth MR-01 | 2:49.354 | 0 | 0 | 4 | 28.016 |
2 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 2:49.750 | +0:00.396 | +0:00.396 | 3 | 21.012 |
3 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari F2012 | 2:50.497 | +0:01.143 | +0:00.747 | 3 | 21.012 |
4 | 11 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM05 | 2:51.333 | +0:01.979 | +0:00.836 | 3 | 21.012 |
5 | 18 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW34 | 2:51.660 | +0:02.306 | +0:00.327 | 4 | 28.016 |
6 | 24 | Timo Glock | Marussia-Cosworth MR-01 | 2:52.076 | +0:02.722 | +0:00.416 | 4 | 28.016 |
7 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari C31 | 2:53.232 | +0:03.878 | +0:01.156 | 4 | 28.016 |
8 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 2:58.232 | +0:08.878 | +0:05.000 | 3 | 21.012 |
9 | 12 | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes VJM05 | 2:59.125 | +0:09.771 | +0:00.893 | 5 | 35.020 |
107% hranice | 3:01.208 | nesplnili |
10 | 15 | Sergio Pérez | Sauber-Ferrari C31 | 3:12.901 | +0:23.547 | +0:13.776 | 4 | 28.016 |
11 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes F1 W03 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 4 | 28.016 |
12 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W03 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 3 | 21.012 |
13 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB8 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 3 | 21.012 |
14 | 19 | Bruno Senna | Williams-Renault FW34 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 3 | 21.012 |
15 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes MP4-27 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 2 | 14.008 |
16 | 3 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-27 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 2 | 14.008 |
17 | 6 | Felipe Massa | Ferrari F2012 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 2 | 14.008 |
18 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault CT01 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 1 | 7.004 |
19 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB8 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 0 | 0.000 |
20 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E20 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 0 | 0.000 |
21 | 10 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E20 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 0 | 0.000 |
22 | 21 | Vitalij Petrov | Caterham-Renault CT01 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 0 | 0.000 |
23 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT-Cosworth F112 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 0 | 0.000 |
24 | 23 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth F112 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 0 | 0.000 |
Týmy: |
pořadí | tým | čas | ztráta | kol | km |
1 | Scuderia Ferrari Marlboro | 2:50.497 | 0 | 0 | 5 | 35.020 |
2 | Marussia F1 Team | 2:50.715 | +0:00.218 | +0:00.218 | 8 | 56.032 |
3 | Williams F1 Team | 2:51.660 | +0:01.163 | +0:00.945 | 7 | 49.028 |
4 | Scuderia Toro Rosso | 2:53.991 | +0:03.494 | +0:02.331 | 6 | 42.024 |
5 | Sahara Force India F1 Team | 2:55.229 | +0:04.732 | +0:01.238 | 8 | 56.032 |
6 | Sauber F1 Team | 3:03.066 | +0:12.570 | +0:07.838 | 8 | 56.032 |
7 | Mercedes AMG Petronas F1 Team | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 7 | 49.028 |
8 | Vodafone McLaren Mercedes | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 4 | 28.016 |
9 | Red Bull Racing | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 3 | 21.012 |
10 | Caterham F1 Team | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 0 | 0.000 |
11 | Lotus F1 Team | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 0 | 0.000 |
12 | HRT F1 Team | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 0 | 0.000 |
Podmínky: |
datum | 31. srpna 2012 |
čas SELČ | 14:00 - 15:30 hodin |
čas místní | 14:00 - 15:30 hodin |
počet účastníků | 24 |
počasí | déšť |
teplota vzduchu | 11 °C |
vlhkost vzduchu | 78% |
tlak vzduchu | 0,0971 MPa |
teplota asfaltu | 11 °C |
vítr | severozápadní, 6 m/s |
Hlavní inženýr Caterhamu Mike Gascoyne shrnul výsledek pátečních tréninků ve Spa-Francorchamps do jedné věty:
„Musel jsem se dnes zúčastnit jednání v Paříži, ale ve Spa jsem o nic nepřišel.“ A měl pravdu. Odpoledne se podmínky ještě zhoršily a pouze devět jezdců si připsalo měřený čas. Mezi nimi kraloval nic neříkajícím výkonem 2:49,354 min Charles Pic (Marussia). Žádný z jezdců nezajel více jak pět kol, většina z nich měla pouze instalační charakter.
Nebýt snahy několika jezdců věnovat se v závěru vymezených 90 minut nácviku startu, zela by výsledková listina z druhého volného tréninku prázdnotou. Něco podobného se přihodilo na belgické trati naposledy v roce 2005. Tehdy za stejně promočeného pátečního odpoledne se na okruh odvážili jen tří jezdci, Vitantonio Liuzzi, Robert Doornbos a Fernando Alonso. V jejich případě ale beznadějný pokus skončil hned po prvním kole návratem do boxů.
TŘETÍ VOLNÝ TRÉNINKJednotlivci: |
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | km |
1 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari F2012 | 1:48.542 | 0 | 0 | 18 | 126.072 |
2 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E20 | 1:48.683 | +0:00.141 | +0:00.141 | 21 | 147.084 |
3 | 15 | Sergio Pérez | Sauber-Ferrari C31 | 1:48.850 | +0:00.308 | +0:00.167 | 23 | 161.092 |
4 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari C31 | 1:48.863 | +0:00.321 | +0:00.013 | 20 | 140.080 |
5 | 3 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-27 | 1:49.091 | +0:00.549 | +0:00.228 | 18 | 126.072 |
6 | 6 | Felipe Massa | Ferrari F2012 | 1:49.092 | +0:00.550 | +0:00.001 | 16 | 112.064 |
7 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB8 | 1:49.164 | +0:00.622 | +0:00.072 | 21 | 147.084 |
8 | 10 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E20 | 1:49.266 | +0:00.724 | +0:00.102 | 23 | 161.092 |
9 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB8 | 1:49.292 | +0:00.750 | +0:00.026 | 23 | 161.092 |
10 | 11 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM05 | 1:49.382 | +0:00.840 | +0:00.090 | 22 | 154.088 |
11 | 18 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW34 | 1:49.561 | +0:01.019 | +0:00.179 | 23 | 161.092 |
12 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes MP4-27 | 1:49.615 | +0:01.073 | +0:00.054 | 19 | 133.076 |
13 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes F1 W03 | 1:49.621 | +0:01.079 | +0:00.006 | 26 | 182.104 |
14 | 12 | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes VJM05 | 1:49.674 | +0:01.132 | +0:00.053 | 23 | 161.092 |
15 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 1:49.710 | +0:01.168 | +0:00.036 | 21 | 147.084 |
16 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 1:49.776 | +0:01.234 | +0:00.066 | 22 | 154.088 |
17 | 19 | Bruno Senna | Williams-Renault FW34 | 1:50.027 | +0:01.485 | +0:00.251 | 20 | 140.080 |
18 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault CT01 | 1:52.339 | +0:03.797 | +0:02.312 | 21 | 147.084 |
19 | 25 | Charles Pic | Marussia-Cosworth MR-01 | 1:52.566 | +0:04.024 | +0:00.227 | 20 | 140.080 |
20 | 24 | Timo Glock | Marussia-Cosworth MR-01 | 1:52.630 | +0:04.088 | +0:00.064 | 18 | 126.072 |
21 | 21 | Vitalij Petrov | Caterham-Renault CT01 | 1:52.809 | +0:04.267 | +0:00.179 | 22 | 154.088 |
22 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT-Cosworth F112 | 1:53.383 | +0:04.841 | +0:00.574 | 22 | 154.088 |
23 | 23 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth F112 | 1:53.562 | +0:05.020 | +0:00.179 | 23 | 161.092 |
107% hranice | 1:56.139 | nesplnil |
24 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W03 | 1:58.113 | +0:09.571 | +0:04.551 | 5 | 35.020 |
Týmy: |
pořadí | tým | čas | ztráta | kol | km |
1 | Scuderia Ferrari Marlboro | 1:48.817 | 0 | 0 | 34 | 238.136 |
2 | Sauber F1 Team | 1:48.856 | +0:00.039 | +0:00.039 | 43 | 301.172 |
3 | Lotus F1 Team | 1:48.974 | +0:00.157 | +0:00.118 | 44 | 308.176 |
4 | Red Bull Racing | 1:49.228 | +0:00.411 | +0:00.254 | 44 | 308.176 |
5 | Vodafone McLaren Mercedes | 1:49.353 | +0:00.536 | +0:00.125 | 37 | 259.148 |
6 | Sahara Force India F1 Team | 1:49.528 | +0:00.711 | +0:00.175 | 45 | 315.180 |
7 | Scuderia Toro Rosso | 1:49.743 | +0:00.926 | +0:00.215 | 43 | 301.172 |
8 | Williams F1 Team | 1:49.794 | +0:00.977 | +0:00.051 | 43 | 301.172 |
9 | Caterham F1 Team | 1:52.574 | +0:03.757 | +0:02.780 | 43 | 301.172 |
10 | Marussia F1 Team | 1:52.598 | +0:03.781 | +0:00.024 | 38 | 266.152 |
11 | HRT F1 Team | 1:53.472 | +0:04.655 | +0:00.875 | 45 | 315.180 |
12 | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 1:53.867 | +0:05.050 | +0:00.395 | 31 | 217.124 |
Podmínky: |
datum | 1. září 2012 |
čas SELČ | 11:00 - 12:00 hodin |
čas místní | 11:00 - 12:00 hodin |
počet účastníků | 24 |
počasí | příjemné |
teplota vzduchu | 18 - 14 °C |
vlhkost vzduchu | 52 - 60 % |
tlak vzduchu | 0,0977 MPa |
teplota asfaltu | 20 °C |
vítr | severozápadní, 3,5 m/s |
Zatímco pátek se v belgických Ardenách utápěl v dešti, do sobotního rána se účastníci závodu ve Spa-Francorchamps probouzeli za hřejivých slunečních paprsků, a tak ke slovu přišly o tomto víkendu poprvé obě suché směsi pneumatik Pirelli. Hned v úvodní části nahlásil týmu Mercedes technický problém (elektronika) Nico Rosberg, což bylo za dané situace dost nepříjemné. S minimem kol z pátečního programu se časový prostor německému jezdci zúžil téměř na nulu. První kola většiny jezdců byla ve znamení hledání limitu, proto nepřekvapilo, že se mnozí v některých místech trati, jako například v Les Combes, dostávali do kritických situací. Chybě se zde nevyhnuli Sergio Pérez (Sauber), Lewis Hamilton (McLaren) nebo Jean-Eric Vergne (Toro Rosso). Po půlhodině ovládla průběžnou výsledkovou listinu dvojice Ferrari s Fernadem Alonsem na čele (1:50,936 min).
Druhá polovina tréninku byla ve znamení nástupu týmu Sauber. Vedení převzal časem 1:48,850 min Sergio Pérez a hned za ním se s minimálním odstupem 0,013 sekundy usadil jeho týmový kolega Kamui Kobayashi. Rozhodující úder si však nachystal Fernando Alonso, který se vrátil do čela skvělým kolem za 1:48,542 min a ke slovu konečně přišel i Kimi Räikkönen, považovaný za tajného favorita závodu. V posledním pokusu se mu vydařil zejména průjezd dlouhým středním sektorem, kde byl absolutně nejrychlejší, což ho vyneslo na výslednou druhou pozici. Sice nadějné pořadí s Ferrari a Lotusem na čele a hned dvěma Saubery za nimi napovídalo, že ne všichni již vytáhli trumfy z kapes. O to napínavější se dala očekávat odpolední kvalifikace.
KVALIFIKACE
Na začátku kvalifikace se teplota vzduchu vyšplhala na 16 °C, což nebylo příliš, ale současně o 4 °C více než v dopolední přípravě. Asfalt měl přijatelných 28 °C. Přesto takto nízké teploty dobré přilnavosti obou nejtvrdších směsí Pirelli moc neprospívaly.
PRVNÍ KOLO KVALIFIKACEpořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol |
1 | 18 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW34 | 1:48.993 | 0 | 0 | 8 |
2 | 3 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-27 | 1:49.250 | +0:00.257 | +0:00.257 | 5 |
3 | 12 | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes VJM05 | 1:49.362 | +0:00.369 | +0:00.112 | 7 |
4 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari F2012 | 1:49.401 | +0:00.408 | +0:00.039 | 6 |
5 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E20 | 1:49.546 | +0:00.553 | +0:00.145 | 5 |
6 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 1:49.572 | +0:00.579 | +0:00.026 | 7 |
7 | 6 | Felipe Massa | Ferrari F2012 | 1:49.588 | +0:00.595 | +0:00.016 | 7 |
8 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes MP4-27 | 1:49.605 | +0:00.612 | +0:00.017 | 6 |
9 | 15 | Sergio Pérez | Sauber-Ferrari C31 | 1:49.642 | +0:00.649 | +0:00.037 | 7 |
10 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari C31 | 1:49.686 | +0:00.693 | +0:00.044 | 8 |
11 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB8 | 1:49.722 | +0:00.729 | +0:00.036 | 5 |
12 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes F1 W03 | 1:49.742 | +0:00.749 | +0:00.020 | 8 |
13 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 1:49.763 | +0:00.770 | +0:00.021 | 7 |
14 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB8 | 1:49.859 | +0:00.866 | +0:00.096 | 4 |
15 | 19 | Bruno Senna | Williams-Renault FW34 | 1:49.958 | +0:00.965 | +0:00.099 | 10 |
16 | 11 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM05 | 1:50.033 | +0:01.040 | +0:00.075 | 9 |
17 | 10 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E20 | 1:50.126 | +0:01.133 | +0:00.093 | 8 |
18 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W03 | 1:50.181 | +0:01.188 | +0:00.055 | 10 |
19 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault CT01 | 1:51.739 | +0:02.746 | +0:01.558 | 7 |
20 | 21 | Vitalij Petrov | Caterham-Renault CT01 | 1:51.967 | +0:02.974 | +0:00.228 | 6 |
21 | 24 | Timo Glock | Marussia-Cosworth MR-01 | 1:52.336 | +0:03.343 | +0:00.369 | 8 |
22 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT-Cosworth F112 | 1:53.030 | +0:04.037 | +0:00.694 | 6 |
23 | 25 | Charles Pic | Marussia-Cosworth MR-01 | 1:53.493 | +0:04.500 | +0:00.463 | 6 |
24 | 23 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth F112 | 1:54.989 | +0:05.996 | +0:01.496 | 8 |
107% hranice | 1:56.622 | splnili všichni |
V úvodních minutách první části kvalifikace potvrdily dobrou formu monoposty Sauber. Sergio Péreze se dostal do vedení a setrval v něm až do poloviny vyměřené dvacetiminutovky, než jej časem 1:49,401 min překonal Fernando Alonso. Druhou polovinu zahájil nejlépe Jenson Button (McLaren), který projel sedmikilometrový okruh čistě, bez jediného zaváhání a posunul se do čela o 0,151 sekundy před Alonsa. Přitom ani v jednom z měřených úseků nebyl nejrychlejší, udržel si ovšem konstantní rychlost v celé délce tratě. Ani to ovšem nestačilo na Pastora Maldonada (Williams), který nakonec postupoval dále z první pozice. Jenson Button zůstal druhý a mezi něj a Fernanda Alonsa se ještě stačil vklínit Nico Hülkenberg (Force India) na třetí místo.
Ani v kvalifikaci neskončilo trápení Nica Rosberga. Zůstal na 18., tedy první nepostupové pozici, pravděpodobně jen proto, že nestačil v časovém limitu zahájit své poslední rychlé kolo. Časování v kritických situacích se Mercedesu poslední dobou příliš nedaří. Podobně vyhořel v předchozí velké ceně na Hungaroringu Michael Schumacher. Společně s Rosbergem se s další účastí v kvalifikaci musely tradičně rozloučit dvojice týmů Caterham, Marussia a HRT. Namále měl Romain Grosjean (Lotus), který pokazil poslední pokus a udržel se o pouhých 55 tisícin sekundy před Nicem Rosbergem.
DRUHÉ KOLO KVALIFIKACEpořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol |
1 | 3 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-27 | 1:47.654 | 0 | 0 | 3 |
2 | 15 | Sergio Pérez | Sauber-Ferrari C31 | 1:47.980 | +0:00.326 | +0:00.326 | 6 |
3 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E20 | 1:48.414 | +0:00.760 | +0:00.434 | 3 |
4 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB8 | 1:48.546 | +0:00.892 | +0:00.132 | 6 |
5 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes MP4-27 | 1:48.563 | +0:00.909 | +0:00.017 | 5 |
6 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari C31 | 1:48.569 | +0:00.915 | +0:00.006 | 7 |
7 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari F2012 | 1:48.598 | +0:00.944 | +0:00.029 | 6 |
8 | 10 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E20 | 1:48.714 | +0:01.060 | +0:00.116 | 5 |
9 | 11 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM05 | 1:48.729 | +0:01.075 | +0:00.015 | 6 |
10 | 18 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW34 | 1:48.780 | +0:01.126 | +0:00.051 | 7 |
11 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB8 | 1:48.792 | +0:01.138 | +0:00.012 | 7 |
12 | 12 | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes VJM05 | 1:48.855 | +0:01.201 | +0:00.063 | 6 |
13 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes F1 W03 | 1:49.081 | +0:01.427 | +0:00.226 | 6 |
14 | 6 | Felipe Massa | Ferrari F2012 | 1:49.147 | +0:01.493 | +0:00.066 | 6 |
15 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 1:49.354 | +0:01.700 | +0:00.207 | 6 |
16 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 1:49.543 | +0:01.889 | +0:00.189 | 6 |
17 | 19 | Bruno Senna | Williams-Renault FW34 | 1:50.088 | +0:02.434 | +0:00.545 | 5 |
107% hranice | 1:55.189 | splnili všichni |
Ve druhé části kvalifikace nezbylo i těm nejrychlejším nic jiného než zcela odkrýt karty. Do vedení se vyhoupl Mark Webber (1:48,6 min). Neuplynuly ani tři minuty a pořadí na čele se dvakrát stačilo změnit. Nejprve se zlepšil na 1:48,414 min Kimi Räikkönen a po něm v pohodě jedoucí Jenson Button (1:47,654 min). Oba tito jezdci si byli natolik jistí svou pozicí, že na další pokusy rezignovali. To ostatní museli na trať ještě jednou. Do konce zbývaly čtyři minuty.
Okruh se na chvíli uklidnil, ale napětí bylo cítit až na tribunách. V tu chvíli seděli na nepostupových pozicích Michael Schumacher (Mercedes), Paul di Resta (Force India), Felipe Massa (Ferrari), Jean-Eric Vergne, Daniel Ricciardo (oba Toro Rosso), Pastor Maldonado a Bruno Senna (oba Williams). Nic jistého neměl ani průběžně desátý Sebastian Vettel (Red Bull). Znovu zaburácely motory a jezdci se vydali k druhým, rozhodujícím pokusům, které měly určit, kdo vedle již jisté dvojice Button – Räikkönen postoupí do top 10. Přestože se všichni dokázali zlepšit, na postup ze skupiny ohrožených to stačilo jen Pastoru Maldonadovi a Paulu di Restovi. Do závěrečných bojů tak dostali oba monoposty u McLarenu, Sauberu a Lotusu, po jednom měly zastoupení týmy Red Bull (Mark Webber), Ferrari (Fernando Alonso), Force India (Paul di Resta) a Williams (Pastor Maldonado).
TŘETÍ KOLO KVALIFIKACEpořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol |
1 | 3 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-27 | 1:47.573 | 0 | 0 | 6 |
2 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari C31 | 1:47.871 | +0:00.298 | +0:00.298 | 3 |
3 | 18 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW34 | 1:47.893 | +0:00.320 | +0:00.022 | 5 |
4 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E20 | 1:48.205 | +0:00.632 | +0:00.312 | 6 |
5 | 15 | Sergio Pérez | Sauber-Ferrari C31 | 1:48.219 | +0:00.646 | +0:00.014 | 3 |
6 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari F2012 | 1:48.313 | +0:00.740 | +0:00.094 | 3 |
7 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB8 | 1:48.392 | +0:00.819 | +0:00.079 | 3 |
8 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes MP4-27 | 1:48.394 | +0:00.821 | +0:00.002 | 5 |
9 | 10 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E20 | 1:48.538 | +0:00.965 | +0:00.144 | 5 |
10 | 11 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM05 | 1:48.890 | +0:01.317 | +0:00.352 | 4 |
107% hranice | 1:55.103 | splnili všichni |
Podmínky: |
datum | 1. září 2012 |
čas SELČ | od 14:00 hodin |
čas místní | od 14:00 hodin |
počet účastníků | 24 |
počasí | příjemně |
teplota vzduchu | 16 °C |
vlhkost vzduchu | 45 - 49 % |
tlak vzduchu | 0,0976 MPa |
teplota asfaltu | 27 - 30 °C |
vítr | severní proměnlivý, 3 m/s |
První sérii pokusů vynechali Paul di Resta, Mark Webber, Fernando Alonso, Kamui Kobayashi a Sergio Pérez a vyčkávali v boxech. Kimi Räikkönen sice zajel čas 1:48,205 min, to ale na pole position určitě nestačilo. Nedařilo se ani Lewisu Hamiltonovi, který chyboval ve středním sektoru a vrátil se k mechanikům. Podle očekávání se do vedení dostal Jenson Button (1:47,686 min), jehož výhodou stejně jako v případě Kimiho Räikkönena bylo, že oba měli jednu ušetřenou sadu pneumatik. Pilot McLarenu ji ovšem využil mnohem lépe.
Nyní se očekával výjezd všech deseti jezdců na trať. Jako první se k tomu odhodlal Kamui Kobayashi. V prvním sektoru mu naměřili 31,4 s, stejného výkonu dosáhl také Paul di Resta. Pastor Maldonado byl o desetinu sekundy rychlejší. Přesto si Kobayashi s Maldonadem pozice v cíli prohodili a japonskému jezdci dosažený čas stačil na výsledné druhé místo právě před pilotem Williamsu. Ani druhý pokus Kimimu Räikkönenovi nevyšel, byl v něm dokonce pomalejší než v pokusu prvním. Výsledkem tak byla čtvrtá pozice. Skvělou formu naopak potvrdil Jenson Button, jehož čas z prvního pokusu nikdo nepřekonal a on sám ještě přidal, zlepšil se v prvním sektoru a výsledkem byl jasný zisk pole position časem 1:47,573 min.
ZÁVOD
Letošní GP Belgie nepřinesla zejména Fernandu Alonsovi štěstí. Vedoucí muž průběžného pořadí byl již krátce po startu sestřelen z dráhy a závod tím pro něj po několika desítkách metrů skončil, zatímco jeho pronásledovatelé Sebastian Vettel (Red Bull/v cíli druhý), Kimi Räikkönen (Lotus/třetí) a Mark Webber (Red Bull/šestý) si připsali cenné body do hodnocení jednotlivců. Největším vítězem nedělního závodu ve Spa-Francorchamps se ale stal Jenson Button (McLaren), který potvrdil své dominantní postavení z kvalifikace a suverénně vyhrál stylem startem – cíl, aniž by byť na chvíli přepustil vedení v belgické velké ceně jinému jezdci.
Britský pilot absolvoval 44 kol na 7004 metrů dlouhé trati, vinoucí se ardenskými kopci a údolími, za 1:29:08,530 hodiny a v cíli měl náskok na v pořadí druhého Sebastiana Vettela 13,6 sekundy. Oba tito jezdci ještě s Charlesem Picem (Marussia) vsadili jako jediní na strategii s jednou zastávkou v boxech a jak se ukázalo, byla to správná volba. Základní kámen k vítězství ovšem položil Jenson Button již na startu, který mu skvěle vyšel, což jej, jak se posléze ukázalo, uchránilo před nebezpečím hromadné kolize v první zatáčce.
POSTAVENÍ NA STARTUpořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol |
1 | 3 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-27 | 1:47.573 | 0 | 0 | 6 |
2 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari C31 | 1:47.871 | +0:00.298 | +0:00.298 | 3 |
3 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E20 | 1:48.205 | +0:00.632 | +0:00.312 | 6 |
4 | 15 | Sergio Pérez | Sauber-Ferrari C31 | 1:48.219 | +0:00.646 | +0:00.014 | 3 |
5 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari F2012 | 1:48.313 | +0:00.740 | +0:00.094 | 3 |
6 | 18 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW34 | 1:47.893 | +0:00.320 | +0:00.022 | 5 |
x | x | důvod: +3 místa (blokování Hülkenberga v první části kvalifikace) |
7 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes MP4-27 | 1:48.394 | +0:00.821 | +0:00.002 | 5 |
8 | 10 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E20 | 1:48.538 | +0:00.965 | +0:00.144 | 5 |
9 | 11 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM05 | 1:48.890 | +0:01.317 | +0:00.352 | 4 |
10 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB8 | 1:48.792 | 0 | 0 | 7 |
11 | 12 | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes VJM05 | 1:48.855 | +0:00.063 | +0:00.063 | 6 |
12 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB8 | 1:48.392 | +0:00.819 | +0:00.079 | 3 |
x | x | důvod: +5 míst (předčasná výměna převodovky) |
13 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes F1 W03 | 1:49.081 | +0:00.289 | +0:00.226 | 6 |
14 | 6 | Felipe Massa | Ferrari F2012 | 1:49.147 | +0:00.355 | +0:00.066 | 6 |
15 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 1:49.354 | +0:00.562 | +0:00.207 | 6 |
16 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 1:49.543 | +0:00.751 | +0:00.189 | 6 |
17 | 19 | Bruno Senna | Williams-Renault FW34 | 1:50.088 | +0:01.296 | +0:00.545 | 5 |
18 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault CT01 | 1:51.739 | +0:01.558 | +0:01.558 | 7 |
19 | 21 | Vitalij Petrov | Caterham-Renault CT01 | 1:51.967 | +0:01.786 | +0:00.228 | 6 |
20 | 24 | Timo Glock | Marussia-Cosworth MR-01 | 1:52.336 | +0:02.155 | +0:00.369 | 8 |
21 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT-Cosworth F112 | 1:53.030 | +0:02.849 | +0:00.694 | 6 |
22 | 25 | Charles Pic | Marussia-Cosworth MR-01 | 1:53.493 | +0:03.312 | +0:00.463 | 6 |
23 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W03 | 1:50.181 | 0 | 0 | 10 |
x | x | důvod: +5 míst (předčasná výměna převodovky) |
24 | 23 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth F112 | 1:54.989 | +0:04.808 | +0:01.496 | 8 |
Cosi se vznášelo ve vzduchu již před startem. Po návratu ze zahřívacího kola se Kamuii Kobayashimu (Sauber) na startovním roštu kously brzdy, takže se Japonec jen ztěžka odpoutal ze své startovní pozice. To zcela opačně reagoval při startovní proceduře Pastor Maldonado (Williams), který neudržel nervy na uzdě a viditelně ulil start. Po závodě se omlouval:
„Pustil jsem spojku dříve, než zhasla červená světla.“ Přesto trestu neušel. To hlavní se ale odehrálo o několik sekund později a přimělo některé televizní komentátory k použití slova horor.
Formule1.cz
Postartovní kolize vyřadila čtyři jezdce ze závodu, aniž by stačili projet první zatáčkou. Viníkem hrozivě vyhlížející havárie byl Romain Grosjean (Lotus). Na počátku všeho byl Francouzův útok na pozici Lewise Hamiltona (McLaren). Svým Lotusem jej namáčkl k boxové zdi tak, že britský pilot už neměl kam uhnout. Dostal se až na trávu, takže nebylo v jeho silách ani brzdit. Incident vyústil v kolizi, která nemohla mít v tlačenici před první zatáčkou jiné než fatální následky. Grosjeanovo auto se dostalo všemi čtyřmi koly do vzduchu a jako neřízená střela proletělo přes kokpit Ferrari Fernanda Alonsa, který měl neskutečné štěstí, že přitom nebyla zasažena jeho hlava. Scházelo několik centimetrů. Do skrumáže vletěl rovněž neovladatelný McLaren Lewise Hamiltona a poškozený monopost měl také Sergio Pérez (Sauber).
ZASTÁVKY V BOXECHpořadí | číslo | jezdec | vůz | kolo | čas | stop | poznámka |
1 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT-Cosworth F112 | 1 | 29.107 | 1 | oprava |
2 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari C31 | 1 | 27.248 | 1 | oprava |
3 | 18 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW34 | 1 | 21.842 | 1 | oprava |
4 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari C31 | 7 | 21.669 | 2 | xxx |
5 | 11 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM05 | 10 | 21.402 | 1 | xxx |
6 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E20 | 11 | 20.383 | 1 | xxx |
7 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB8 | 11 | 20.908 | 1 | xxx |
8 | 24 | Timo Glock | Marussia-Cosworth MR-01 | 11 | 22.463 | 1 | xxx |
9 | 21 | Vitalij Petrov | Caterham-Renault CT01 | 12 | 25.972 | 1 | xxx |
10 | 6 | Felipe Massa | Ferrari F2012 | 12 | 20.306 | 1 | xxx |
11 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 12 | 20.287 | 1 | xxx |
12 | 12 | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes VJM05 | 13 | 22.152 | 1 | xxx |
13 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault CT01 | 14 | 52.206 | 1 | oprava |
14 | 23 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth F112 | 14 | 23.953 | 1 | xxx |
15 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT-Cosworth F112 | 15 | 25.027 | 2 | xxx |
16 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 15 | 20.660 | 1 | xxx |
17 | 19 | Bruno Senna | Williams-Renault FW34 | 16 | 21.690 | 1 | xxx |
18 | 25 | Charles Pic | Marussia-Cosworth MR-01 | 18 | 21.611 | 1 | xxx |
19 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes F1 W03 | 19 | 21.664 | 1 | xxx |
20 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W03 | 20 | 21.062 | 1 | xxx |
21 | 3 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-27 | 20 | 19.668 | 1 | xxx |
22 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB8 | 21 | 20.811 | 1 | xxx |
23 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari C31 | 24 | 22.106 | 3 | xxx |
24 | 24 | Timo Glock | Marussia-Cosworth MR-01 | 25 | 20.660 | 2 | xxx |
25 | 11 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM05 | 26 | 21.115 | 2 | xxx |
26 | 21 | Vitalij Petrov | Caterham-Renault CT01 | 26 | 21.180 | 2 | xxx |
27 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault CT01 | 27 | 21.931 | 2 | xxx |
28 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT-Cosworth F112 | 27 | 22.064 | 3 | xxx |
29 | 6 | Felipe Massa | Ferrari F2012 | 27 | 21.049 | 2 | xxx |
30 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB8 | 27 | 20.385 | 2 | xxx |
31 | 12 | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes VJM05 | 27 | 20.696 | 2 | xxx |
32 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E20 | 28 | 20.289 | 2 | xxx |
33 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 28 | 21.060 | 2 | xxx |
34 | 23 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth F112 | 28 | 22.523 | 2 | xxx |
35 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 29 | 21.077 | 2 | xxx |
36 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes F1 W03 | 35 | 20.835 | 2 | xxx |
37 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W03 | 36 | 20.534 | 2 | xxx |
38 | 19 | Bruno Senna | Williams-Renault FW34 | 39 | 22.030 | 2 | xxx |
Fernando Alonso zůstal sedět v autě jako opařený a vypadalo to, že chvíli vůbec nechápal, co se děje. Jak po návratu do boxů Ferrari přiznal, důvodem k vyčkávání byla kromě jiného bolest v zádech po tvrdém nárazu na asfaltový povrch, který utrpěl poté, co jeho auto nadskočilo po zásahu Hamiltonovým McLarenem. Zato Brit vyskočil ze svého vozu jako papírový čert a se vztyčeným ukazováčkem se hnal mezi troskami z aut za Grosjeanem, aby mu řádně vyčinil. Nebyl jediný. Do parády si mladého Francouze vzali také sportovní komisaři a nakonec mu udělili zákaz startu v následující GP Itálie.
Na trať okamžitě vyrazil safety car a setrval na okruhu po dobu čtyř kol, než se traťovým komisařům podařilo odklidit většinu nebezpečných kevlarových úlomků. Za zpomalovacím vozem se seřadila auta v poněkud kuriózním pořadí. Vedl Jenson Button před Kimi Räikkönenem, pak ale následovaly oba monoposty Force India, Mercedes Michaela Schumachera, který při GP Belgie završil 300. účast ve velkých cenách, a pak dva monoposty Scuderie Toro Rosso.
STRATEGIE PŘI NASAZENÍ PNEUMATIKčíslo | jezdec | sada | použitá směs (typ) pneumatik |
Red Bull Racing |
1 | Sebastian Vettel | 1 | medium | hard | xxx | xxx |
2 | Mark Webber | 2 | medium | hard | hard | xxx |
Vodafone McLaren Mercedes |
3 | Jenson Button | 1 | medium | hard | xxx | xxx |
4 | Lewis Hamilton | 0 | medium | xxx | xxx | xxx |
Scuderia Ferrari Marlboro |
5 | Fernando Alonso | 0 | medium | xxx | xxx | xxx |
6 | Felipe Massa | 2 | medium | hard | hard | xxx |
Mercedes AMG Petronas F1 Team |
7 | Michael Schumacher | 2 | medium | hard | medium | xxx |
8 | Nico Rosberg | 2 | hard | medium | medium | xxx |
Lotus F1 Team |
9 | Kimi Räikkönen | 2 | medium | hard | hard | xxx |
10 | Romain Grosjean | 0 | medium | xxx | xxx | xxx |
Sahara Force India F1 Team |
11 | Paul di Resta | 2 | medium | hard | hard | xxx |
12 | Nico Hülkenberg | 2 | hard | medium | hard | xxx |
Sauber F1 Team |
14 | Kamui Kobayashi | 3 | medium | hard | hard | hard |
15 | Sergio Pérez | 0 | medium | xxx | xxx | xxx |
Scuderia Toro Rosso |
16 | Daniel Ricciardo | 2 | medium | hard | hard | xxx |
17 | Jean-Eric Vergne | 2 | medium | hard | hard | xxx |
Williams F1 Team |
18 | Pastor Maldonado | 1 | medium | hard | xxx | xxx |
19 | Bruno Senna | 2 | medium | hard | hard | xxx |
Caterham F1 Team |
20 | Heikki Kovalainen | 2 | medium | medium | hard | xxx |
21 | Vitalij Petrov | 2 | medium | medium | hard | xxx |
HRT F1 Team |
22 | Pedro de la Rosa | 3 | medium | hard | medium | hard |
23 | Narain Karthikeyan | 2 | medium | medium | hard | xxx |
Marussia F1 Team |
24 | Timo Glock | 2 | medium | medium | hard | xxx |
25 | Charles Pic | 1 | medium | hard | xxx | xxx |
V pátém kole byla trať opět volná. Restart se vydařil, přesto bylo jezdecké pole ještě v průběhu tohoto kola o jedno auto chudší. To svůj Williams nezvládl hříšník Pastor Maldonado. Nico Hülkenberg (Force India), který s Nicem Rosbergem (Mercedes) jako jediní vstoupili do závodu na tvrdé směsi, využil chvilkové nepozornosti Kimiho Räikkönena a posunul se na druhou pozici. Podobně si o něco později poradil s do té doby čtvrtým Paulem di Restou (Force India) Michael Schumacher.
Ze zadních pozic se dopředu prokousával Sebastian Vettel. V Bus-stop zatáčce nejprve v sedmém kole předjel Felipeho Massu (Ferrari) a o dvě kola později se na stejném místě vypořádal poměrně tvrdým, ale férovým způsobem s týmovým kolegou Markem Webberem. V tu chvíli se nacházel již na osmé pozici. Přesto to neměli piloti Red Bullu snadné. Jejich maximální rychlost byla na mistrovský tým extrémně špatná, což se projevovalo neschopností předjíždět na rovných úsecích jindy pomalejší auta soupeřů. Nezbývalo než se spoléhat na účinnost brzd a při předjíždění riskovat s pozdním brzděním do pomalých zatáček.
NEJRYCHLEJŠÍ KOLOpořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kolo |
1 | 19 | Bruno Senna | Williams-Renault FW34 | 1:52.822 | 0 | 0 | 43 |
2 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W03 | 1:53.073 | +0:00.251 | +0:00.251 | 39 |
3 | 6 | Felipe Massa | Ferrari F2012 | 1:53.464 | +0:00.642 | +0:00.391 | 30 |
4 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes F1 W03 | 1:53.507 | +0:00.685 | +0:00.043 | 37 |
5 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E20 | 1:53.640 | +0:00.818 | +0:00.133 | 34 |
6 | 12 | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes VJM05 | 1:53.760 | +0:00.938 | +0:00.120 | 40 |
7 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB8 | 1:53.768 | +0:00.946 | +0:00.008 | 42 |
8 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 1:53.995 | +0:01.173 | +0:00.227 | 31 |
9 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB8 | 1:54.198 | +0:01.376 | +0:00.203 | 39 |
10 | 3 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-27 | 1:54.293 | +0:01.471 | +0:00.095 | 40 |
11 | 11 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM05 | 1:54.562 | +0:01.740 | +0:00.269 | 28 |
12 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 1:54.605 | +0:01.783 | +0:00.043 | 42 |
13 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari C31 | 1:55.598 | +0:02.776 | +0:00.993 | 26 |
14 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault CT01 | 1:56.475 | +0:03.653 | +0:00.877 | 33 |
15 | 21 | Vitalij Petrov | Caterham-Renault CT01 | 1:56.741 | +0:03.919 | +0:00.266 | 28 |
16 | 24 | Timo Glock | Marussia-Cosworth MR-01 | 1:56.956 | +0:04.134 | +0:00.215 | 30 |
17 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT-Cosworth F112 | 1:57.315 | +0:04.493 | +0:00.359 | 30 |
18 | 25 | Charles Pic | Marussia-Cosworth MR-01 | 1:57.939 | +0:05.117 | +0:00.624 | 27 |
19 | 23 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth F112 | 1:59.113 | +0:06.291 | +0:01.174 | 16 |
20 | 18 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW34 | 2:56.181 | +1:03.359 | +0:57.068 | 4 |
21 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes MP4-27 | bez času |
22 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari F2012 | bez času |
23 | 10 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E20 | bez času |
24 | 15 | Sergio Pérez | Sauber-Ferrari C31 | bez času |
V Bus-stop šikaně zažil Sebastian Vettel ještě jeden, snad z nejdramatičtějších okamžiků svého závodu. Na konec 19. kola si nachystal útok na Michaela Schumachera. Ten však začal brzdit hodně pozdě, uhájil svou pozici se zablokovanými koly a pak znenadání zabočil do boxové uličky … těsně před nosem Vettelova Red Bullu. Úřadující šampión mistrovsky zareagoval, přesto všem zatrnulo a dokonce se zdálo, že sportovní komisaři mají opět nad čím přemýšlet. Nakonec se vše obešlo bez dohry a potrestání a souboj byl zařazen mezi ty, co patří do mezí pravidel.
NEJVYŠŠÍ RYCHLOSTpořadí | číslo | jezdec | vůz | závod | kvalifikace |
1 | 6 | Felipe Massa | Ferrari F2012 | 310,1 | 307,7 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB8 | 308,3 | 309,7 |
3 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB8 | 306,2 | 310,6 |
4 | 19 | Bruno Senna | Williams-Renault FW34 | 304,2 | 303,7 |
5 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 303,9 | 307,6 |
6 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E20 | 303,3 | 300,0 |
7 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes F1 W03 | 301,9 | 304,4 |
8 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 300,5 | 303,9 |
9 | 12 | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes VJM05 | 300,5 | 302,3 |
10 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W03 | 300,2 | 301,5 |
11 | 11 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM05 | 299,9 | 303,7 |
12 | 3 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-27 | 298,2 | 301,2 |
13 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT-Cosworth F112 | 295,4 | 302,4 |
14 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari C31 | 293,0 | 303,4 |
15 | 21 | Vitalij Petrov | Caterham-Renault CT01 | 290,4 | 292,2 |
16 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault CT01 | 289,9 | 294,0 |
17 | 24 | Timo Glock | Marussia-Cosworth MR-01 | 289,3 | 300,2 |
18 | 23 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth F112 | 287,6 | 300,0 |
19 | 25 | Charles Pic | Marussia-Cosworth MR-01 | 283,2 | 296,3 |
20 | 18 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW34 | 271,6 | 306,4 |
21 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes MP4-27 | bez času | 296,4 |
22 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari F2012 | bez času | 308,4 |
23 | 15 | Sergio Pérez | Sauber-Ferrari C31 | bez času | 302,4 |
24 | 10 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E20 | bez času | 300,3 |
Michael Schumacher se necítil vinný:
„Sebastian se pokusil o útok a tomu jsem chtěl samozřejmě zabránit, protože jsem potřeboval dobře najet do boxové uličky. To by nebylo možné, kdybych se mu musel uhýbat při jeho předjížděcím manévru. Jenže jedno z mých kol se přitom zablokovalo a já jsem se dostal z ideální stopy. Přesto jsem nezměnil nic na úmyslu zajet do boxů. Sledoval jsem, že ani Sebastian nehodlá ustoupit, ale že si dává pozor. Byla to jasná záležitost.“ Šéf týmu Red Bull Christian Horner to bral podobně:
„Byl to běžný závodní duel.“ HODNOCENÍ JEZDCŮ A TÝMŮ
Sebastiana Vettela jeho strategie s jedinou zastávkou ve 21. z celkového počtu 44 kol vynesla na druhou pozici za Jensona Buttona, který přezouval rovněž jen jedenkrát o kolo dříve. Brit si svého suverénního vítězství velmi vážil:
„Tento okruh má v sobě cosi specifického snad pro každého z jezdců. Nabízí požitek z jízdy a má tak bohatou historii. Když se tady člověku podaří udržet vedoucí pozici od startu do cíle, je to něco neobyčejného. A přitom pro mě nemá tento rok právě nejjednodušší průběh.“
Jako třetí projel cílem pro mnohé tajný favorit závodu Kimi Räikkönen. Jenže jeho Lotus nefungoval tak, jak by měl. KERS byl schopen dobití jen na 90 procent a přestože se jednalo o malou ztrátu výkonu, stačilo to, aby se ho v rozhodujících momentech nedostávalo. Když Räikkönena v závěru tým rádiem nabádal, aby přidal, protože se k němu přibližuje Nico Hülkenberg, odpověděl podrážděný Fin:
„Tak mi dodejte vyšší výkon!“ Nehledě na to předvedl Kimi Räikkönen ve 34. kole nejhezčí a současně neodvážnější předjížděcí manévr. Ve špičkové rychlosti se v nájezdu do Eau Rouge natlačil zvnějšku vedle Michaela Schumachera a nekompromisně se držel své stopy. Zaskočený sedminásobný šampión pustil reflexivně nohu z plynu a to stačilo, aby v místě, kde snad nikdo ještě nepředjížděl, přišel o pozici.
VÝSLEDKY GP BELGIE 2011Konečné pořadí |
pořadí | číslo | jezdec | tým | kol | čas | ztráta | rychlost |
1 | 3 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-27 | 44 | 1:29:08.530 | - | 207,344 |
2 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB8 | 44 | +0:13.624 | +0:13.624 | 206,817 |
3 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E20 | 44 | +0:25.334 | +0:11.710 | 206,367 |
4 | 12 | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes VJM05 | 44 | +0:27.843 | +0:02.509 | 206,271 |
5 | 6 | Felipe Massa | Ferrari F2012 | 44 | +0:29.845 | +0:02.002 | 206,194 |
6 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB8 | 44 | +0:31.244 | +0:01.399 | 206,14 |
7 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes F1 W03 | 44 | +0:53.374 | +0:22.130 | 205,296 |
8 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 44 | +0:58.865 | +0:05.491 | 205,087 |
9 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 44 | +1:02.982 | +0:04.117 | 204,931 |
10 | 11 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM05 | 44 | +1:03.783 | +0:00.801 | 204,901 |
11 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W03 | 44 | +1:05.111 | +0:01.328 | 204,851 |
12 | 19 | Bruno Senna | Williams-Renault FW34 | 44 | +1:11.529 | +0:06.418 | 204,608 |
13 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari C31 | 44 | +1:56.119 | +0:44.590 | 202,938 |
14 | 21 | Vitalij Petrov | Caterham-Renault CT01 | 43 | - 1 kolo | - 1 kolo | 201,714 |
15 | 24 | Timo Glock | Marussia-Cosworth MR-01 | 43 | - 1 kolo | +0:31.573 | 200,535 |
16 | 25 | Charles Pic | Marussia-Cosworth MR-01 | 43 | - 1 kolo | +0:15.574 | 199,959 |
17 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault CT01 | 43 | - 1 kolo | +0:09.427 | 199,612 |
18 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT-Cosworth F112 | 43 | - 1 kolo | +0:03.632 | 199,478 |
Závod nedokončili |
19 | 23 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth F112 | 29 | - 15 kol | 136,630 |
x | x | důvod: smyk |
20 | 18 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW34 | 4 | - 40 kol | 141,564 |
x | x | důvod: kolize |
21 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes MP4-27 | 0 | - 44 kol | - |
x | x | důvod: postartovní kolize |
22 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari F2012 | 0 | - 44 kol | - |
x | x | důvod: postartovní kolize |
23 | 10 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E20 | 0 | - 44 kol | - |
x | x | důvod: postartovní kolize |
24 | 15 | Sergio Pérez | Sauber-Ferrari C31 | 0 | - 44 kol | - |
x | x | důvod: postartovní kolize |
Podmínky: |
datum | 2. září 2012 |
čas SELČ | od 14:00 hodin |
čas místní | od 14:00 hodin |
počet účastníků | 24 |
počasí | mírně zataženo |
teplota vzduchu | 20 - 22 °C |
vlhkost vzduchu | 29 - 40 % |
tlak vzduchu | 0,0975 MPa |
teplota asfaltu | 33 - 35 °C |
vítr | východní, 1 m/s |
Zpomalení Mercedesu šikovně využil Nico Hülkenberg a rovněž Schumachera předjel. Nepodařilo se mu to ale hned napoprvé. První útok naznačil v úseku Kemmel, definitivně se před svého krajana však dostal až v La Source. Díky systému DRS mohl Schumacher v Les Combes kontrovat. Jak se za chvíli ukázalo, byl ale už na cestě k druhé zastávce u mechaniků pro čerstvé pneumatiky. Krátce před tím mu totiž jeho závodní inženýr sdělil:
„Přecházíme na plán B.“ Tím propad pilota Mercedesu z uspokojivé čtvrté pozice neskončil, protože v samotném závěru ho navíc zradil šestý stupeň převodovky.
KOLA V ČELEpořadí | číslo | jezdec | vůz | kol |
1 | 3 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-27 | 44 |
pořadí | číslo | jezdec | vůz | kol |
1 | 3 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-27 | 1 - 44 |
Zato z životního úspěchu se radoval Nico Hülkenberg. Poprvé v životě dokončil velkou cenu na čtvrtém místě a kromě toho vehementně stahoval náskok třetího Kimiho Räikkönena. V cíli je od sebe dělilo jen 2,5 sekundy.
„Po takovém výsledku můžeme být všichni v týmu na sebe pyšní,“ radoval se německý závodník. Přesto si uvědomoval, že k takovému úspěchu potřeboval i kus štěstí:
„Podobného výsledku jsme schopni pouze v případě, že ostatní chybují nebo mají problémy. Pořád zůstáváme na úrovni, na níž jsme se nacházeli před letní přestávkou. Čtvrté místo, to zní hezky, ale naší skutečné rychlosti odpovídá výsledek včerejší kvalifikace. Dnes nám hrály podmínky do karet a vyvarovali jsme se chyb. Musíme ještě přidat, abychom takového výsledku dokázali dosáhnout vlastní silou.“
Formule1.cz
Mark Webber nakonec dokončil GP Belgie na pěkném šestém místě, těsně za Felipem Massou. Pro Australana to byl pozitivní výsledek poté, co musel startovat až z dvanácté pozice, protože byl potrestán odsunutím o pět míst dozadu na startovním roštu za předčasnou výměnu převodovky. Stejný trest obdržel i Nico Rosberg, pro něj to však znamenalo vstup do závodu až z předposledního místa. Velkou ztrátu už nedokázal stáhnout a závod dokončil jako jedenáctý 1,3 sekundy za Paulem di Restou (Force India) na poslední bodované pozici. Z nejmenovaných se na body dostali ještě celkově osmý Jean-Eric Vergne a devátý Daniel Ricciardo (oba Toro Rosso), kteří nedokázali udržet vysoké tempo z úvodní fáze závodu a poněkud se propadli z nadějnějších pozic.
Celkem nedokončilo letošní GP Belgie šest jezdců, z nich čtyři v důsledku postartovní kolize. Pro Fernanda Alonsa to znamenalo přerušení skvělé série plně absolvovaných 23 velkých cen od GP Kanady 2011, přičemž ani v jedné z nich nescházel na bodech. Přes výpadek si Španěl s přehledem udržel vedoucí pozici se 164 body na kontě. Následovali Sebastian Vettel (140), Mark Webber (132), Kimi Räikkönen (131) a Lewis Hamilton (117) v roli jeho největších soupeřů. Do boje o titul se díky vítězství a 101 bodu vrátil také Jenson Button. V poháru konstruktérů se pořadí neměnilo. Vedení si udržel Red Bull (272) před McLarenem (218), Lotusem (207) a Ferrari (199).
ANALYTICKÉ VYHODNOCENÍ GPpoř | Nr | jezdec | vůz | Q1 | Q2 | Q3 | grid | závod | body | kolo | difer | celkem |
1 | 3 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-27 | 23 | 17 | 10 | 24 | 24 | 25 | 15 | 0 | 138 |
2 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E20 | 20 | 15 | 7 | 22 | 22 | 15 | 20 | 0 | 121 |
3 | 12 | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes VJM05 | 22 | 6 | 0 | 14 | 21 | 12 | 19 | 7 | 101 |
3 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB8 | 14 | 7 | 0 | 15 | 23 | 18 | 16 | 8 | 101 |
5 | 6 | Felipe Massa | Ferrari F2012 | 18 | 4 | 0 | 11 | 20 | 10 | 22 | 9 | 94 |
6 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB8 | 11 | 14 | 4 | 13 | 19 | 8 | 18 | 6 | 93 |
7 | 15 | Sergio Pérez | Sauber-Ferrari C31 | 16 | 16 | 6 | 21 | 4 | 0 | 44 | -17 | 90 |
8 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes F1 W03 | 13 | 5 | 0 | 12 | 18 | 6 | 21 | 6 | 81 |
9 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari C31 | 15 | 12 | 9 | 23 | 12 | 0 | 12 | -11 | 72 |
10 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 12 | 3 | 0 | 10 | 17 | 4 | 17 | 7 | 70 |
11 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 19 | 2 | 0 | 9 | 16 | 2 | 13 | 7 | 68 |
12 | 11 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM05 | 9 | 9 | 1 | 16 | 15 | 1 | 14 | -1 | 64 |
13 | 19 | Bruno Senna | Williams-Renault FW34 | 10 | 1 | 0 | 8 | 13 | 0 | 24 | 5 | 61 |
14 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W03 | 7 | 0 | 0 | 2 | 14 | 0 | 23 | 12 | 58 |
15 | 18 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW34 | 24 | 8 | 8 | 19 | 5 | 0 | 5 | -14 | 55 |
16 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari F2012 | 21 | 11 | 5 | 20 | 4 | 0 | 4 | -16 | 49 |
17 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes MP4-27 | 17 | 13 | 3 | 18 | 4 | 0 | 4 | -14 | 45 |
18 | 21 | Vitalij Petrov | Caterham-Renault CT01 | 5 | 0 | 0 | 6 | 11 | 0 | 10 | 5 | 37 |
19 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault CT01 | 6 | 0 | 0 | 7 | 8 | 0 | 11 | 1 | 33 |
19 | 24 | Timo Glock | Marussia-Cosworth MR-01 | 4 | 0 | 0 | 5 | 10 | 0 | 9 | 5 | 33 |
21 | 10 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E20 | 8 | 10 | 2 | 17 | 4 | 0 | 4 | -13 | 32 |
22 | 25 | Charles Pic | Marussia-Cosworth MR-01 | 2 | 0 | 0 | 3 | 9 | 0 | 7 | 6 | 27 |
23 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT-Cosworth F112 | 3 | 0 | 0 | 4 | 7 | 0 | 8 | 3 | 25 |
24 | 23 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth F112 | 1 | 0 | 0 | 1 | 6 | 0 | 6 | 5 | 19 |
poř | tým | celkem bodů |
1 | Red Bull Racing | 194 |
2 | Vodafone McLaren Mercedes | 183 |
3 | Sahara Force India F1 Team | 165 |
4 | Sauber F1 Team | 162 |
5 | Lotus F1 Team | 153 |
6 | Scuderia Ferrari Marlboro | 143 |
7 | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 139 |
8 | Scuderia Toro Rosso | 138 |
9 | Williams F1 Team | 116 |
10 | Caterham F1 Team | 70 |
11 | Marussia F1 Team | 60 |
12 | HRT F1 Team | 44 |
Analytické pořadí jezdců a týmů po velké ceně je provedeno bodově, a to podle výsledků v jednotlivých částech závodního víkendu. Nemusí proto odpovídat oficiálním výsledkům závodu. Hodnoceno je umístění v každé z částí kvalifikace (Q1, Q2, Q3, postavení na startu – grid), v závodě, připočítávají se skutečné body z velké ceny, vliv na pořadí mají také body za nejrychlejší kolo v závodě nebo rozdíl mezi postavením na startu a v cíli závodu (difer).