Valtteri Bottas hvězdou Young Driver Days

info text•Zdroj: Formule1.cz
První den testů v Silvestone byl jasně nejrychlejší Valtteri Bottas na Williamsu. Z dalších týmů se zúčastnily jen Marussia a HRT.
Testy mladých jezdců na okruhu Silverstone nevzbudily u zavedených týmů velký zájem, a tak z etablovaných stájí se jich zúčastní pouze Williams a s ním setrvaly na trati, kde se minulý týden konala GP Velké Británie, pouze týmy Marussia a HRT. Ostatní zvolily původní variantu a posadí do kokpitu své naděje až na podzim v Abu Dhabi. Kromě toho Ferrari již oznámilo, že Young Driver Test uskuteční odděleně v prosinci na španělském okruhu v Jerezu.
Dvoudenní testování zahájila čtveřice jezdců. Williams nasadil svého oficiálního testovacího pilota Valtteriho Bottase, Marrusia zapůjčila monopost dvojici Max Chilton a Rio Haryanto a v HRT se premiérově představila čínská naděje Ma Qing-Hau.
U HRT se pokusili poněkud upravit historická fakta, protože prezentovali premiéru Ma Qing-Haua jako první oficiální jízdu Číňana ve formuli 1. Skutečnost je taková, že již v roce 2009 se za Renault zúčastnil testovacích jízd Young Driver Days jiný čínský závodník, Ho-Pin Tung, který byl dokonce zařazen mezi tehdejší trojici testovacích jezdců francouzské stáje, a ještě před tím v roce 2003 dostal příležitost k testování monopostu Williams. Jenže stáj HRT zdůvodňuje své tvrzení tím, že Ho-Pin Tung se narodil v Nizozemí a tam také žije.
Ma Qing-Hau usedl do kokpitu HRT F112 a předvedl solidní výkon. Časem 1:37,829 min se sice zařadil na poslední místo výsledkové listiny prvního dne testů, absolvoval ovšem 82 bezchybných kol, čemuž odpovídá 421 kilometrů, a za poněkud známějšími konkurenty na Marussii zase o tolik nezaostal. Úřadující mistr čínského šampionátu cestovních vozů ke své premiéře řekl: „Je to fantastický pocit poprvé jet s autem formule 1. Těžko se to popisuje. Jsem velmi pyšný na to, že mohu reprezentovat Čínu a být průkopníkem mého národa v tomto sportu.“
Týmový šéf HRT Luis Perez-Sala byl s premiérou mladého čínského jezdce rovněž spokojený: „Jsme velmi šťastní a pyšní na průběh jeho premiéry. Důvěřovali jsme mu a on odpověděl tím, že odvedl dobrou práci. Není snadné jet poprvé s autem formule 1 a nechybovat." Podle dalších Španělových slov není Ma Qing-Hau bez šance zopakovat si v budoucnu podobný test: „Sledujeme jeho kariéru již delší čas. Má talent a přesvědčil svým pracovním nasazením. Dneska podal excelentní výkon. Chtěli bychom navázat dalším krokem. Tento test byl pro něj prvním skutečným kontaktem s formulí 1.“
Marussia nechala usednout do monopostu Tima Glocka jako prvního Maxe Chiltona. Mladý Brit to neměl snadné. Jeho program byl zkrácen kvůli problémům s elektronikou, která nouzově odstavila motor. Zajel nejlepší osobní čas 1:36,558 min a byl tak o necelou sekundu rychlejší než odpoledne se stejným autem nasazený Rio Haryanto. Indonéský závodník měl ale ještě větší smůlu než jeho týmový kolega. Po úniku provozních kapalin z motoru musel po pouhých 19 kolech skončit a už se s autem nesvezl. „Přes technické problémy jsem šťastný, že jsem dostal tuto šanci,“ řekl po prvním dnu Max Chilton. „Když jsem si na auto zvykl, cítil jsem se v kokpitu i v týmu jako doma. Po čase jsem nabyl dojmu, že mohu přidávat. Začali jsme práci na motoru. Současně jsem si vyzkoušel kvalifikační jízdu a schopnost jet agresivně. Už se nemohu dočkat pokračování.“
Devatenáctiletý Rio Haryanto, nejmladší účastník testu, není přes svůj věk v týmu Marussia úplným nováčkem: „Už můj první test s Marussií v roce 2010 byl neuvěřitelný. Tato druhá šance je něčím neskutečným. Jezdecky jsem se zdokonalil, proto se nyní cítím mnohem lépe. To, že jsem mohl testovat jen krátce, mě trochu mrzí. Počasí by nás ale stejně zastavilo. Byla to cenná zkušenost a práci s týmem jsem si užíval. Všechno bylo bezva organizováno. Tým se choval velmi otevřeně. Auto bylo dobře vyvážené, bylo to úplně jiné než v roce 2010.“
Williams se soustředil na testování aerodynamiky. Oficiální zkušební pilot britské stáje Valtteri Bottas, který už má zkušenosti z pátečních nasazení během letošních závodních víkendů, byl výrazně nejrychlejší (1:31,435 min) a mezi mnohem méně zkušenými jezdci působil jako opravdová hvězda. Absolvoval 120 bezproblémových kol, z nichž převážnou část stihl odjet ještě před tím, než půl hodiny před koncem testů začalo pršet.
V Oxfordu žijící 22letý Fin, úřadující šampión série GP3, byl spokojený: „Mám za sebou vydařený den se 120 pohodovými koly. Na konci odpoledního programu trošku zapršelo. Splnili jsme ale, co jsme potřebovali. Testovali jsme s různým množstvím benzínu v nádrži. Byl to skutečně užitečný den jak pro mě, tak pro tým. Nejvíce jsem si užíval jízdu s krátkými stinty, speciálně na této trati.“ Tom McCullough, závodní inženýr Bruna Senny, který vedl testovací tým, hodnotil první den testů rovněž velmi pozitivně: „Byl to velice produktivní den. A to přesto, že jsme museli posledních dvacet minut kvůli dešti vypustit ve chvíli, kdy jsme uskutečňovali naši závodní simulaci. Auto si po celý den podrželo spolehlivost a umožnilo nám nasbírat množství dat.“
SILVERSTONE – 1. den testů (čtvrtek 12. července):
poř. | jezdec | tým/vůz | čas | ztráta | kol | km | |
1 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW34 | 1:31.436 | 0 | 0 | 120 | 616.920 |
2 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR01 | 1:36.558 | 5,122 | 5,122 | 34 | 174.794 |
3 | Rio Haryanto | Marussia-Cosworth MR02 | 1:37.404 | 5,968 | 0,846 | 19 | 97.679 |
4 | Ma Qing-Hau | HRT-Cosworth F112 | 1:37.829 | 6,393 | 0,425 | 82 | 421.562 |