GP Itálie: Rozbor a hlasy po kvalifikaci

Sebastian Vettel potvrdil roli favorita a v kvalifikaci na GP Itálie získal pole position. Z první řady s ním odstartuje jeho týmový kolega Mark Webber. Velkým překvapením je třetí nejlepší čas Nica Hülkenberga a problémy Lewise Hamiltona i obou Lotusů.
Co se od něj očekávalo, to splnil. Sebastian Vettel (Red Bull) v sobotní kvalifikaci navázal na vynikající výkony z přípravných tréninků a po čtyřicáté v kariéře pilota formule 1 se postaví na nejvýhodnější startovní pozici. Z první řady s ním odstartuje jeho týmový kolega Mark Webber. Velkým překvapením je třetí nejlepší čas Nica Hülkenberga (Sauber) a problémy Lewise Hamiltona (Mercedes) i obou Lotusů.
„Prožili jsme dobrý den,“ bilancoval Sebastian Vettel, který kromě svého výročního pole position zajistil ve stejném statistickém hodnocení 50. triumf týmu Red Bull Racing. Úřadující mistr světa prošel bezpečně oběma postupovými částmi kvalifikace a v závěrečném rozstřelu dal s ledovým klidem svým soupeřům poslední ránu z milosti časem 1:23,755 min.
„V závěrečné části kvalifikace se mi povedly oba pokusy, i když je to tady s malým přítlakem složité. Auto dost klouže a snadno přijdete o cenné desetiny. Takové podmínky ale měli všichni ostatní. V mém případě to vyšlo. Pro závod mám dobrou výchozí pozici,“ s potěšením konstatoval Sebastian Vettel.
„Překvapilo mě, že jsme dostali obě auta do první řady. Očekávali jsme, že to zde nebudeme mít tak snadné,“ dodal ještě německý šampión, který by se v případě nedělního triumfu vyrovnal co do počtu vítězství s Fernandem Alonsem. Lehkost, jakou Vettel zatím prochází závodním víkendem, naznačuje, že by nemuselo zůstat jen u přání.
PRVNÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:24.319 | 0 | 0 | 4 |
2 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:24.527 | +0:00.208 | +0:00.208 | 12 |
3 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:24.589 | +0:00.270 | +0:00.062 | 7 |
4 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:24.630 | +0:00.311 | +0:00.041 | 6 |
5 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:24.635 | +0:00.316 | +0:00.005 | 8 |
6 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:24.655 | +0:00.336 | +0:00.020 | 10 |
7 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:24.661 | +0:00.342 | +0:00.006 | 6 |
8 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:24.737 | +0:00.418 | +0:00.076 | 7 |
9 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:24.739 | +0:00.420 | +0:00.002 | 9 |
10 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:24.776 | +0:00.457 | +0:00.037 | 10 |
11 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:24.819 | +0:00.500 | +0:00.043 | 8 |
12 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:24.905 | +0:00.586 | +0:00.086 | 11 |
13 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:24.923 | +0:00.604 | +0:00.018 | 7 |
14 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:24.950 | +0:00.631 | +0:00.027 | 9 |
15 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:25.009 | +0:00.690 | +0:00.059 | 11 |
16 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:25.030 | +0:00.711 | +0:00.021 | 12 |
17 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:25.226 | +0:00.907 | +0:00.196 | 13 |
18 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:25.291 | +0:00.972 | +0:00.065 | 11 |
19 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:26.406 | +0:02.087 | +0:01.115 | 9 |
20 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:26.563 | +0:02.244 | +0:00.157 | 10 |
21 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:27.085 | +0:02.766 | +0:00.522 | 11 |
22 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:27.480 | +0:03.161 | +0:00.395 | 10 |
107% hranice | 1:30.221 | splnili všichni |
Také Mark Webber zářil spokojeností: „Byla to dobrá kvalifikace. Navíc na trati, která nepatří právě k mým oblíbeným. Je pěkné, že mi to tady taky jednou vyšlo.“ Australan na konci ztrácel na Sebastiana Vettela 0,213 sekundy, což nepovažuje až za tak velký odstup. „Prostě jsem nebyl dostatečně rychlý, abych Sebastiana předstihl. Těším se na závod.“
Naprostá euforie zavládla v týmu Sauber. Třetí místo na startovním roštu Nica Hülkenberga lze považovat za senzaci. Švýcarský tým zůstal od počátku sezóny hluboko za očekáváním a jen pomalými krůčky se postupně vyhrabává z výkonnostní krize. Navíc Hülkenberg zajistil nejlepší startovní pozici pro motor Ferrari při jeho domácí velké ceně.
„Dnes jsme měli konkurenceschopné auto. Tým udělal od včera významný krok dopředu,“ radoval se Nico Hülkenberg. „Auto bylo s každou částí kvalifikace lepší a lepší. Kola v poslední části jsem zajel čistě a dobře. Jsem velmi spokojený. Nepomyslel jsem na něco takového.“ Šéfka týmu Monisha Kaltenborn jen těžko skrývala dojetí: „Naše radost je neuvěřitelná. Že Nico zajede tak perfektní kolo, v to jsme rozhodně nedoufali.“
DRUHÁ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:23.977 | 0 | 0 | 5 |
2 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:24.227 | +0:00.250 | +0:00.250 | 3 |
3 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:24.263 | +0:00.286 | +0:00.036 | 5 |
4 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:24.290 | +0:00.313 | +0:00.027 | 8 |
5 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:24.305 | +0:00.328 | +0:00.015 | 8 |
6 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:24.393 | +0:00.416 | +0:00.088 | 7 |
7 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:24.479 | +0:00.502 | +0:00.086 | 6 |
8 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:24.563 | +0:00.586 | +0:00.084 | 7 |
9 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:24.575 | +0:00.598 | +0:00.012 | 9 |
10 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:24.592 | +0:00.615 | +0:00.017 | 6 |
11 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:24.610 | +0:00.633 | +0:00.018 | 8 |
12 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:24.803 | +0:00.826 | +0:00.193 | 7 |
13 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:24.848 | +0:00.871 | +0:00.045 | 7 |
14 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:24.932 | +0:00.955 | +0:00.084 | 7 |
15 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:25.011 | +0:01.034 | +0:00.079 | 8 |
16 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:25.077 | +0:01.100 | +0:00.066 | 7 |
107% hranice | 1:29.855 | splnili všichni |
U Ferrari se za zavřenými dveřmi kuly pikle. Prezident Luca di Montezemolo určitě při sobotním ránu zvedl hlas, aby týmu připomněl, že závodí před vlastním publikem. V dopolední závěrečné přípravě to částečně pomohlo, ale ve vlastní kvalifikaci selhala komunikace. Fernando Alonso na chvíli ztratil nervy a pustil si pusu na špacír.
Dohoda totiž zněla, a tomu odpovídal i nácvik v posledním tréninku, že oba jezdci, pokud se dostanou do poslední části kvalifikace, si navzájem pomohou a střídavě si vytvoří jízdou v těsném závěsu větrný stín, aby snížili autu vzadu odpor vzduchu.
Výsledek je známý. Před obě Ferrari se dostal Nico Hülkenberg rovněž s motorem Ferrari, ale bez pomoci týmového kolegy. A Fernando Alonso startuje až Felipem Massou. Co bylo příčinou tohoto debaklu z pohledu španělského jezdce? Vzájemná nesouhra, protože Felipe Massa mu jednoduše ujel. „Je na mě příliš rychlý!“ křičel do rádia Alonso, ale marně.
Když emoce opadly, mluvili už všichni z týmu zase jako jeden muž. „Byla to dobrá kvalifikace. Ve srovnání se sobotním výsledkem z předchozí velké ceny vypadá pátá pozice přeci jen lépe. V neděli se musíme pokusit hned na začátku dostat co nejblíže k Red Bullům, pak bychom mohli mít šanci,“ oznámil v oficiálním prohlášení Fernando Alonso. Jeho naděje ale rozhodně směřovaly výše.
TŘETÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:23.755 | 0 | 0 | 6 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:23.968 | +0:00.213 | +0:00.213 | 6 |
3 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:24.065 | +0:00.310 | +0:00.097 | 3 |
4 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:24.132 | +0:00.377 | +0:00.067 | 6 |
5 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:24.142 | +0:00.387 | +0:00.010 | 6 |
6 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:24.192 | +0:00.437 | +0:00.050 | 7 |
7 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:24.209 | +0:00.454 | +0:00.017 | 6 |
8 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:24.502 | +0:00.747 | +0:00.293 | 3 |
9 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:24.515 | +0:00.760 | +0:00.013 | 5 |
10 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:28.050 | +0:04.295 | +0:03.535 | 5 |
107% hranice | 1:29.617 | splnili všichni |
Také u Mercedesu neprobíhalo všechno podle plánu. Nico Rosberg, jehož dopoledne potrápila závada na hydraulickém systému a moc toho nenatrénoval, nakonec musel tahat horké brambory z ohně za celý tým. Jeho šestou pozici na startovním roštu lze proto považovat za dobré umístění. Zato Lewis Hamilton předvedl, že ani jemu se nevyhýbají slabší dny. Po šňůře pole positions se tentokrát vůbec nedostal do závěrečné části kvalifikace a skončil až dvanáctý.
„Jel jsem jako idiot. Takhle špatně se mi už léta nedařilo,“ oznámil v první reakci na nepovedenou kvalifikaci Lewis Hamilton. V prvním pokusu o postupový čas jej zbrzdil Adrian Sutil (Force India). Případ vyšetřovali sportovní komisaři a rozhodli o odsunutí jezdce indické stáje o tři místa dozadu.
Druhý pokus si ale Hamilton pokazil sám. Na výjezdu z Paraboliky příliš brzy přidal plyn, dostal se z ideální stopy a ztratil tak naději na postup do závěrečných bojů. V neděli jej čeká stíhací jízda, pravděpodobně v doprovodu dvou Lotusů, které má vedle sebe (11. Kimi Räikkönen, 13. Romain Grosjean) a jimž se kvalifikace rovněž nepovedla.
V případě Lotusu to přitom ještě v pátek vypadalo velmi dobře. Při kvalifikaci se ale ani jednomu z jezdců nepodařilo na měkčí směsi najít optimální tempo, jak naznačil Kimi Räikkönen a potvrdil Romain Grosjean: „Mé zahřívací kolo bylo tragické. Pneumatiky jsem vůbec nedostal na správnou teplotu, takže jsem měl nulovou přilnavost.“
Lewis Hamilton a duo Lotusu mají před sebou nelehký úkol. V cestě vpřed jim stojí rychlé monoposty Toro Rosso (7. Daniel Ricciardo, 10. Jean-Eric Vergne), jimž byla na rovinkách naměřena maximální rychlost 340 km/h. Také oba McLareny (7. Sergio Pérez a 8. Jenson Button) prokázaly v páteční přípravě, že v závodním režimu jsou hodně rychlé. Zdá se, že v případě všech těchto jezdců sehraje větší roli strategie, než jejich vlastní rychlost. V ní se totiž navzájem příliš neliší.
A ještě jeden pohled. Na tým Force India. Kdeže loňské sněhy jsou, chtělo by se říct při hodnocení aktuální výkonnosti monopostů indické stáje, která se ještě před prázdninovou přestávkou vyhřívala na páté pozici a jejím cílem bylo udržení se před McLarenem. Nepomohl ani speciální aerodynamický balíček pro závod v Monze. Auta jsou těžko ovladatelná a především v nájezdu do brzdných zón velmi nestabilní. Místo boje o body se Adrian Sutil a Paul di Resta musí soustředit na ohrožení ze strany pilotů Williamsu. Toho by se na začátku sezóny nenadáli.