Analýza GP Itálie: Vettelova procházka Královským parkem

Sebastian Vettel vítězí v GP Itálie 2013
Sebastian Vettel vítězí v GP Itálie 2013Zdroj: Red Bull
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Ohlédnutí za GP Itálie, v níž Sebastian Vettel přidal na své konto další triumf, celkově už 32. v kariéře pilota formule 1. Zklamaní příznivci domácí značky Ferrari mu dali jasně najevo své pocity pískáním a bučením při slavnostním vyhlášení výsledků. 

Sebastian Vettel (Red Bull) má další zásek na pažbě. Vyhrál velkou cenu Itálie v Královském parku v Monze, navíc na domácím území svého největšího rivala, týmu Ferrari. Jeho dominance po celý víkend byla více než přesvědčivá a jen málokdo pochybuje o tom, že je třetí obhajobě mistrovského titulu na dosah.

Úřadující šampión si vítězstvím v Itálii, které bylo jeho celkově 32. v kariéře pilota formule 1, upevnil náskok na čele průběžného pořadí jednotlivců. Po posledním závodu na evropské půdě odcestuje ke zbylým sedmi zámořským velkým cenám s pohodlným náskokem 53 bodů.

„Byl to fantastický závod,“ radoval se Sebastian Vettel z vítězství, přestože jej italští příznivci domácí značky Ferrari několikrát při předávání cen na pódiu počastovali hlasitým pískotem a bučením. Vettel se nenechal vyvést z míry a nespokojeným divákům vzkázal: „Všiml jsem si, jakého ocenění se tady dočká jezdec, který nevyhraje pro italský tým. Většina lidí tady chodí v červeném a přišli sem samozřejmě kvůli Ferrari.“

Rozladění domácího publika bylo pochopitelné. Jeho hvězda Fernando Alonso dojela až na druhém místě. A co bylo ještě horší. Ferrari nemělo v souboji s Vettelovým Red Bullem šanci. Pouze v úvodní části závodu se obě Ferrari udržela v kontaktu s Red Bullem před sebou.

Na startu se podařilo monopostům Ferrari získat pevnou půdu pod nohama. Felipe Massa startoval ze čtvrté pozice, ale v první šikaně Variante del Rettifilo už dýchal na záda Vettelovu RB9 v čele jezdeckého pole. O dvě pozice si polepšil také Fernando Alonso, jemuž se podařilo v úvodní tlačenici zařadit za Marka Webbera (Red Bull). Když Australana ve třetím kole před nájezdem do druhé šikany předjel, měl před sebou už jen Sebastiana Vettela a týmového kolegu Felipeho Massu. Závod měla tedy italská stáj rozjetý dobře.

POSTAVENÍ NA STARTU

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
11Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:23.755006
22Mark WebberRed Bull-Renault RB91:23.968+0:00.213+0:00.2136
311Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:24.065+0:00.310+0:00.0973
44Felipe MassaFerrari F1381:24.132+0:00.377+0:00.0676
53Fernando AlonsoFerrari F1381:24.142+0:00.387+0:00.0106
69Nico RosbergMercedes F1 W041:24.192+0:00.437+0:00.0507
719Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:24.209+0:00.454+0:00.0176
86Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:24.502+0:00.747+0:00.2933
95Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:24.515+0:00.760+0:00.0135
1018Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:28.050+0:04.295+0:03.5355
117Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:24.610008
1210Lewis HamiltonMercedes F1 W041:24.803+0:00.193+0:00.1937
138Romain GrosjeanLotus-Renault E211:24.848+0:00.238+0:00.0457
1416Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:25.011+0:00.401+0:00.0798
1514Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:25.077+0:00.467+0:00.0667
1612Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:25.2260013
1715Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:24.932+0:00.322+0:00.0847
důvod odsunutíblokování Hamiltona ve druhé části kvalifikace (+3 místa)
1817Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:25.291+0:00.065+0:00.06511
1921Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:26.406+0:01.180+0:01.1159
2020Charles PicCaterham-Renault CT031:26.563+0:01.337+0:00.15710
2122Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:27.085+0:01.859+0:00.52211
2223Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:27.480+0:02.254+0:00.39510
107% hranice1:30.221splnili všichni

Sebastian Vettel si od prvních metrů začal budovat mírný náskok, i když se jeho vozem šířily vibrace od plošky na přední pneumatice, vzniklé po probrzdění z nájezdu do první šikany. Bylo evidentní, že mu Felipe Massa nestačí. Nic na tom nezměnila ani výměna pozic italských monopostů v pátém kole. Také Fernando Alonso, přestože jeho jízda měla na měkčí směsi pravidelný rytmus, mohl jen sledovat, jak se mu vedoucí vůz postupně vzdaluje.

Ve 24. kole, kdy Sebastian Vettel poprvé a současně naposledy zamířil k mechanikům, aby přezul na tvrdou směs, měl jeho náskok hodnotu šesti sekund. Fernando Alonso vydržel s měkčí směsí na okruhu o čtyři kola déle, jeho ztráta ale zůstala stejná.

Určitou nadějí pro pilota Ferrari mohl být Vettelův drobný technický problém v závěrečné fázi závodu, kdy musel německý jezdec kvůli signalizované závadě na hydraulice řadit o něco dříve z pátého na šestý rychlostní stupeň. Ani to však Fernandu Alonsovi nepomohlo a Sebastian Vettel s přehledem kontroloval průběh závodu až do jeho konce.

STRATEGIE PŘI VOLBĚ PNEUMATIK

číslojezdecsadapoužitá směs (typ) pneumatik
Infiniti Red Bull Racing
1Sebastian Vettel1mediumhardxxxxxxxxxxxx
2Mark Webber1mediumhardxxxxxxxxxxxx
Scuderia Ferrari Marlboro
3Fernando Alonso1mediumhardxxxxxxxxxxxx
4Felipe Massa1mediumhardxxxxxxxxxxxx
Vodafone McLaren Mercedes
5Jenson Button1mediumhardxxxxxxxxxxxx
6Sergio Pérez1mediumhardxxxxxxxxxxxx
Lotus F1 Team
7Kimi Räikkönen2hardmediummediumxxxxxxxxx
8Romain Grosjean1mediumhardxxxxxxxxxxxx
Mercedes AMG Petronas F1 Team
9Nico Rosberg1mediumhardxxxxxxxxxxxx
10Lewis Hamilton2hardmediummediumxxxxxxxxx
Sauber F1 Team
11Nico Hülkenberg1mediumhardxxxxxxxxxxxx
12Esteban Gutiérrez1hardmediumxxxxxxxxxxxx
Sahara Force India F1 Team
14Paul di Resta0mediumxxxxxxxxxxxxxxx
15Adrian Sutil1mediumhardxxxxxxxxxxxx
Williams F1 Team
16Pastor Maldonado1mediumhardxxxxxxxxxxxx
17Valtteri Bottas1mediumhardxxxxxxxxxxxx
Scuderia Toro Rosso
18Jean-Eric Vergne0mediumxxxxxxxxxxxxxxx
19Daniel Ricciardo1mediumhardxxxxxxxxxxxx
Caterham F1 Team
20Charles Pic2mediumhardhardxxxxxxxxx
21Giedo van der Garde2mediumhardhardxxxxxxxxx
MarussiaF1 Team
22Jules Bianchi1mediumhardxxxxxxxxxxxx
23Max Chilton1mediumhardxxxxxxxxxxxx

„Auto bylo v pohodě, přestože jsem se na startu dostal do drobného kontaktu s Nicem Hülkenbergem. Druhé místo v cíli je v pořádku. Třeba se už za rok postavím na nejvyšší stupínek tohoto nejskvělejšího světového pódia,“ slíbil Fernando Alonso při vyhlašování vítězů italským fanouškům. V následném rozhovoru připustil, že tentokrát byl po dobu minimálně dvou třetin délky závodu bez šance na vítězství a nakonec se musel i strachovat o pozici, protože se k němu zezadu přiblížil Mark Webber.

Druhý pilot Red Bullu se na Alonsovo Ferrari nalepil ve 39. kole, ale ani s pomocí DRS nenašel recept na to, jak jej předjet. Přes všechnu snahu musel rezignovat na double pro Red Bull, protože podobně jako Vettelovi i jemu oznámil tým, že je třeba šetřit převodovku. Při loučení s posledním závodem ve formuli 1 na evropském území (po sezóně Webber odchází z formule 1) se Australan neubránil dojetí: „S Fernandem do byl pěkný duel. V Monze se mi vždy líbilo. Děkuji za to všem.“

Red Bull byl s konečným výsledkem spokojený, jak naznačil jeho sportovní šéf Helmut Marko: „První a třetí místo je pro nás fantastické. Slavit ale budeme, až bude jisté, že jsme zase mistry světa.“ Spokojenost pramenila v rakousko-britské stáji nejen z výsledku, ale z celkové výkonnosti.

Monopost RB9 se po prázdninové přestávce stal po všech stránkách vyváženým autem a zatímco na začátku mu vysokorychlostní okruhy tolik neseděly, nyní si poradil i s takovými tratěmi, jakými jsou Spa-Francorchamps nebo Monza. To staví konkurenci před zámořským finále sezóny do poměrně bezvýchodné situace.

NEJRYCHLEJŠÍ KOLO

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakolo
110Lewis HamiltonMercedes F1 W041:25.8490051
29Nico RosbergMercedes F1 W041:26.500+0:00.651+0:00.65150
32Mark WebberRed Bull-Renault RB91:26.690+0:00.841+0:00.19053
411Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:26.716+0:00.867+0:00.02648
53Fernando AlonsoFerrari F1381:26.797+0:00.948+0:00.08152
67Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:26.948+0:01.099+0:00.15145
716Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:26.981+0:01.132+0:00.03351
88Romain GrosjeanLotus-Renault E211:27.043+0:01.194+0:00.06252
912Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:27.092+0:01.243+0:00.04953
104Felipe MassaFerrari F1381:27.095+0:01.246+0:00.00348
1117Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:27.166+0:01.317+0:00.07153
121Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:27.190+0:01.341+0:00.02452
1319Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:27.294+0:01.445+0:00.10452
1415Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:27.418+0:01.569+0:00.12438
156Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:27.607+0:01.758+0:00.18944
165Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:27.830+0:01.981+0:00.22346
1720Charles PicCaterham-Renault CT031:28.620+0:02.771+0:00.79052
1821Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:28.663+0:02.814+0:00.04352
1923Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:29.491+0:03.642+0:00.82848
2022Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:29.595+0:03.746+0:00.10447
2118Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:29.710+0:03.861+0:00.11514
2214Paul di RestaForce India-Mercedes VJM06bez času

Pokud bychom ale hledali tým, který udělal v posledních týdnech největší proměnu, museli bychom se zaměřit na Sauber. Nico Hülkenberg dostal oproti předpokladům švýcarský monopost na třetí startovní pozici. Víc se od něj ale neočekávalo. Naopak bylo vzhledem k dřívějším výkonům pravděpodobné, že se bude propadat startovním polem, dost možná bez šance na body.

Pesimistické předpoklady se částečně potvrdily jen v úplném začátku velké ceny, kdy Nico Hülkenberg ztratil dvě pozice, ale s přehledem držel za zády krajana Nica Rosberga na papírově rychlejším Mercedesu. To, že na konci velké ceny dokázal Hülkenberg ještě ohrožovat čtvrté místo Felipeho Massy, si zaslouží uznání.

„Jsme velmi spokojeni s výsledkem. Věděli jsme, že závod bude těžký. Udrželi jsme ale krok se špičkovými týmy. Tady nám všechno do sebe zapadlo na výbornou,“ těšila se z pátého místa Nica Hülkenberga v cíli šéfová švýcarské stáje Monisha Kaltenborn. Je to nejlepší umístění Sauberu v letošní sezóně.

Nico Hülkenberg popsal své působení v GP Itálie takto: „Start byl nic moc. Ztratil jsem dvě pozice. Pak už to ale šlo dobře. Měl jsem neustále v zádech druhého Nica (Rosberga). Taky jsem musel sledovat stav pneumatik. Jinak jsem ale velmi spokojený. Získali jsme důležité body, celé množství bodů. Žíznili jsme po nich a teď přišly jako na zavolanou. Věřím, že to nebylo jen něco výjimečného. Bylo by dobré mít nadále možnost prát se o body.“

NEJVYŠŠÍ RYCHLOST

pořadíčíslojezdecvůzzávodkvalifikace
112Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C32341,1340,0
219Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR8339,9340,4
37Kimi RäikkönenLotus-Renault E21338,4337,8
410Lewis HamiltonMercedes F1 W04338,3338,1
59Nico RosbergMercedes F1 W04338,1337,8
618Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR8337,3339,8
78Romain GrosjeanLotus-Renault E21337,3337,1
83Fernando AlonsoFerrari F138337,2338,3
917Valtteri BottasWilliams-Renault FW35337,0336,4
102Mark WebberRed Bull-Renault RB9336,9336,3
1123Max ChiltonMarussia-Cosworth MR02336,9338,6
1222Jules BianchiMarussia-Cosworth MR02336,7338,6
1311Nico HülkenbergSauber-Ferrari C32336,1335,7
141Sebastian VettelRed Bull-Renault RB9335,6336,1
1516Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW35335,4336,8
164Felipe MassaFerrari F138335,1338,4
176Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-28332,4331,6
185Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-28331,8331,8
1920Charles PicCaterham-Renault CT03330,5329,8
2021Giedo van der GardeCaterham-Renault CT03329,6330,1
2115Adrian SutilForce India-Mercedes VJM06326,9327,2
2214Paul di RestaForce India-Mercedes VJM06226,9326,8

Zatímco se Nicu Hülkenbergovi dařilo držet pozici mezi pěti šesti nejrychlejšími, Nico Rosberg postupně ztrácel nervy. 53 kol kroužil přilepený na převodovce Sauberu, pokoušel se o předjetí, všechno marné. „Žádná sláva,“ shrnul stručně Nico Rosberg průběh závodu ze svého pohledu. „Je neuvěřitelné, že jsem celou dobu trčel za Nicem a nemohl jsem ho předjet. Auto jim jelo skvěle. Naše auto bylo taky dobré, ale víc jsem z něj nedostal.“

To ovšem nebyla tak zcela pravda, jak předvedl Rosbergův týmový kolega Lewis Hamilton. Britský exšampión dával závodu jiskru svým nasazením. Přesto měl smůlu. Po nepovedené kvalifikaci se začal probíjet dopředu z dvanácté startovní pozice, ale již ve 14. kole stál u mechaniků s poškozenou pneumatikou.

Na nové sadě pneumatik zahájil ze zadních pozic druhý útok na bodované příčky. Projížděl jezdeckým polem jak horký nůž máslem. Vzhledem k brzkému pit stopu musel ovšem ještě jednou do boxů. Na konci to stačilo na deváté místo těsně za Romainem Grosjeanem (Lotus/8. místo) a Danielem Ricciardem (Toro Rosso/7. místo).

GP Itálie - průběh kolGP Itálie - průběh kol • www.formula1.com

Podobnou show jako Lewis Hamilton nabídl v závodě divákům také Kimi Räikkönen (Lotus). Fin nasadil vysoké tempo, za normálních podmínek by mu to stačilo na pódiové umístění. Jeho problémem byla rovněž nepovedená kvalifikace a pak poškozené přední křídlo ze souboje krátce po startu.

Po zastávce v boxech, absolvované hned po prvním kole, měl před sebou celé startovní pole, kterým se musel nejprve prokousat, pokud chtěl vůbec pomýšlet na body. „Měl jsem špatný vstup do závodu. Ten pro mě vlastně skončil hned v první zatáčce.“ Jako jedenáctému v cíli mu zůstal bodový zisk odepřený o pouhé tři desetiny sekundy.

KONEČNÉ VÝSLEDKY GP ITÁLIE 2013

pořadíčíslojezdectýmkolčasztrátarychlost
11Sebastian VettelRed Bull-Renault RB9531:18:33.352-234,269
23Fernando AlonsoFerrari F13853+0:05.467+0:05.467233,998
32Mark WebberRed Bull-Renault RB953+0:06.350+0:00.883233,954
44Felipe MassaFerrari F13853+0:09.361+0:03.011233,805
511Nico HülkenbergSauber-Ferrari C3253+0:10.355+0:00.994233,755
69Nico RosbergMercedes F1 W0453+0:10.999+0:00.644233,724
719Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR853+0:32.329+0:21.330232,673
88Romain GrosjeanLotus-Renault E2153+0:33.130+0:00.801232,634
910Lewis HamiltonMercedes F1 W0453+0:33.527+0:00.397232,614
105Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-2853+0:38.327+0:04.800232,379
117Kimi RäikkönenLotus-Renault E2153+0:38.695+0:00.368232,361
126Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-2853+0:39.765+0:01.070232,309
1312Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C3253+0:40.880+0:01.115232,255
1416Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW3553+0:49.085+0:08.205231,854
1517Valtteri BottasWilliams-Renault FW3553+0:56.827+0:07.742231,478
1615Adrian SutilForce India-Mercedes VJM0652- 1 kolo- 1 kolo231,705
důvod:problémy s brzdami
1720Charles PicCaterham-Renault CT0352- 1 kolo+1:22.377227,694
1821Giedo van der GardeCaterham-Renault CT0352- 1 kolo+0:15.098226,973
1922Jules BianchiMarussia-Cosworth MR0252- 1 kolo+0:07.332226,625
2023Max ChiltonMarussia-Cosworth MR0252- 1 kolo+0:12.226226,047
Závod nedokončili
2118Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR814- 39 kol61,709
důvod:přenos točivého momentu
2214Paul di RestaForce India-Mercedes VJM060- 53 kol-
důvod:postartovní kolize

Neslavně skončila GP Itálie pro tým Force India, který se propadá do stále hlubší krize. Adrian Sutil se po startu ze 17. pozice poměrně rychle propracoval na dosah bodům, ale nasazené tempo dlouho neudržel. Na vině byla technická závada, která jej donutila v posledním kole zajet do boxů a předčasně odstoupit ze závodu.

Sutilův týmový kolega Paul di Resta na tom byl ještě hůře. Poté, co nedobrzdil v postartovní skrumáži, najel ve velké rychlosti do Romaina Grosjeana, poškodil si přední závěs a s nepojízdným monopostem skončil mimo dráhy. Pro indickou stáj to znamená třetí nulový bodový příjem v posledních čtyřech závodech. Pro srovnání: v úvodních osmi velkých cenách nasbírali její jezdci 59 bodů, v následujících čtyřech pouhé 2 body. A to měl tým ambice utkat se o páté místo mezi konstruktéry s McLarenem.

GP Itálie 2013 – Highlights (zdroj: youtube/sport.ORF.at)

Formule 1 se nyní vydává na zámořské turné. Týmy čeká ještě sedm závodů v Asii a na severu a jihu Ameriky. Hned další závod bude velmi atraktivní, bude jím noční velká cena v ulicích Singapuru. Sebastian Vettel z dosavadních 12 velkých cen vytěžil 222 bodů z 300 možných a je suverénně v čele průběžného pořadí. Za ním následuje osm jezdů s teoretickou nadějí na zisk titulu mistra světa: Fernando Alonso (169), Lewis Hamilton (141), Kimi Räikkönen (134), Mark Webber (130), Nico Rosberg (104), Felipe Massa (79), Romain Grosjean (57) a Jenson Button (48).

Z tohoto výčtu může na ohrožení pozice Sebastian Vettela reálně pomýšlet jen Fernando Alonso. Je si toho vědom., proto nepřekvapuje jeho bojovné prohlášení, kterým alespoň částečně zakryl zklamání z výsledku v Itálii: „Držíme druhé místo, nemáme tedy co ztratit. Můžeme si proto dovolit podstoupit i určité riziko.“ Helmut Marko (Red Bull) na Alonsova slova zareagoval: „Při asijských závodech se nám vždy dařilo. Není proto důvod k obavám.“

Podobná situace jako u jednotlivců panuje v průběžném pořadí konstruktérů. I tady je stále ještě více kandidátů s matematickou nadějí na zisk titul. Red Bull ovšem drtí konkurenci nebývalým způsobem, jaký pamatujeme z dominance Ferrari na počátku tisíciletí. Potenciálních kandidátů je šest: Red Bull (352 bodů), Ferrari (248), Mercedes (245), Lotus (191), McLaren (66) a Force India (61).

Začít diskuzi