10. listopadu 2013 • 21:50

Analýza GP Abu Dhabi: Sezóna pro Vettela titulem neskončila a vítězí dál

Autor: marcel gause
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Zimák k play off NHL. Lener i analytik tipují postup Bostonu. V čem se Nečas blíží Pastovi?
Mám rád, když Ostrava žije Baníkem, říká Buchta. Je rychlejší než Tanko?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Sebastian Vettel dál válcuje konkurenci a bojuje, jakoby mu šlo o všechno. Nejinak tomu bylo v Abu Dhabí, kde sice nezískal pole position, ale od první zatáčky už byl ve vedení závodu a tuto pozici až do konce nepustil. Jeho týmový kolega Mark Webber a jezdec Mercedesu Nico Rosbereg, kteří s ním vystoupali na pódium, v cíli zaostali s výraznou půlminutovou ztrátou. 



Pokud někdo předpokládal, že se Sebastian Vettel uspokojí ziskem čtvrtého mistrovského titulu a tím pro něj sezóna 2013 skončí, mýlil se. Pilot Red Bullu dál válcuje konkurenci a bojuje, jakoby mu šlo o všechno. Nejinak tomu bylo v Abu Dhabí, kde sice nezískal pole position, ale od první zatáčky už byl ve vedení závodu a tuto pozici až do konce nepustil.

„To bylo hodné šampióna,“ ozvalo se ve sluchátkách Sebastiana Vettel krátce poté, co protnul cílovou pásku. Tak vyzdvihl výkon svého svěřence v závodě šéf týmu Red Bull Christian Horner. Na to Sebastian Vettel okamžitě odpověděl: „Miluji vás všechny!“ a dopřál si podobně jako o týden dříve v Indii divoký taneček v kouři pálících se pneumatik.

Vzhledem k tomu, že tentokrát neopustil vůz a nenechal ho odstavený na trati, zachovali sportovní komisaři klid a neohodnotili pokutou zakázaný projev radosti, který kromě sportovních pravidel milují všichni jezdci i diváci. „Je to neuvěřitelné, děkuji všem fanouškům. Chtěl bych toto vítězství věnovat mým rodičům, kteří jsou zde na okruhu. Tolik mi toho věnovali. Mám je rád!“ nebránil Sebastian Vettel dalšímu průchodu emocí.

POSTAVENÍ NA STARTU

pořadí číslo jezdec vůz čas ztráta kol
1 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 1:39.957 0 0 6
2 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 1:40.075 +0:00.118 +0:00.118 6
3 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 1:40.419 +0:00.462 +0:00.344 6
4 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 1:40.501 +0:00.544 +0:00.082 5
5 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 1:40.997 +0:01.040 +0:00.421 7
6 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 1:41.015 +0:01.058 +0:00.018 3
7 4 Felipe Massa Ferrari F138 1:41.068 +0:01.111 +0:00.053 4
8 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 1:41.111 +0:01.154 +0:00.043 5
9 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 -:--.--- -:--.--- -:--.--- 5
10 3 Fernando Alonso Ferrari F138 1:41.093 0 0 7
11 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 1:41.133 +0:00.040 +0:00.040 8
12 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 1:41.200 +0:00.107 +0:00.067 6
13 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 1:41.279 +0:00.186 +0:00.079 6
14 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 1:41.395 +0:00.302 +0:00.116 6
15 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 1:41.447 +0:00.354 +0:00.052 6
16 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 1:41.999 0 0 8
17 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 1:42.051 +0:00.052 +0:00.052 10
18 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 1:43.252 +0:01.253 +0:01.201 10
19 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 1:43.528 +0:01.529 +0:00.130 10
20 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 1:44.198 +0:02.199 +0:00.670 8
21 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 1:43.398 +0:01.399 +0:00.146 7
důvod odsunutí předčasná výměna převodovky (+5 místa)
22 7 Kimi Räikkönen Lotus-Renault E21 1:40.576 +0:00.619 +0:00.075 6
důvod odsunutí diskvalifikace - nelegální podlaha auta
107% hranice 1:47.741 splnili všichni

Základ k další dominantní jízdě položil Sebastian Vettel hned na začátku velké ceny. Mark Webber, který se pokusil přerušit Vettelovu vítěznou sérii, sice vyhrál kvalifikaci, na startu ovšem jako obvykle propadl. Nejvýhodnější pozici neudržel a v první zatáčce prohrál souboj nejen se svým týmovým kolegou, ale i s Nicem Rosbergem.

Zisk vedoucí pozice znamenal pro Sebastiana Vettela obrovskou výhodu. Před sebou měl volnou trať a byl to právě on, kdo ostatním diktoval tempo. Na druhé pozici jedoucí Nico Rosberg nebyl schopen na nástup Red Bullu zareagovat a již po prvním kole byla jeho ztráta dvě sekundy.

Sebastian Vettel byl k neudržení. Zpomalit se ho nepodařilo ani jeho závodnímu inženýrovi Guillaumemu Rocquelinovi, který jej v průběhu závodu několikrát nabádal: „Zpomal a měj ohled na pneumatiky!“ Marně. Během prvního stintu zajížděl Vettel časy kolem 1:46 minuty, konkurence byla o více jak sekundu pomalejší.

STRATEGIE PŘI VOLBĚ PNEUMATIK

číslo jezdec sada použitá směs (typ) pneumatik
Infiniti Red Bull Racing
1 Sebastian Vettel 2 soft medium medium xxx xxx xxx
2 Mark Webber 2 soft medium medium xxx xxx xxx
Scuderia Ferrari Marlboro
3 Fernando Alonso 2 soft medium soft xxx xxx xxx
4 Felipe Massa 2 soft medium medium xxx xxx xxx
Vodafone McLaren Mercedes
5 Jenson Button 2 medium soft medium xxx xxx xxx
6 Sergio Pérez 2 soft medium medium xxx xxx xxx
Lotus F1 Team
7 Kimi Räikkönen 0 medium (DNF) xxx xxx xxx xxx xxx
8 Romain Grosjean 2 soft medium medium xxx xxx xxx
Mercedes AMG Petronas F1 Team
9 Nico Rosberg 2 soft medium medium xxx xxx xxx
10 Lewis Hamilton 2 soft medium medium xxx xxx xxx
Sauber F1 Team
11 Nico Hülkenberg 2 soft medium medium xxx xxx xxx
12 Esteban Gutiérrez 2 medium soft medium xxx xxx xxx
Sahara Force India F1 Team
14 Paul di Resta 1 soft medium xxx xxx xxx xxx
15 Adrian Sutil 1 medium soft xxx xxx xxx xxx
Williams F1 Team
16 Pastor Maldonado 2 soft medium medium xxx xxx xxx
17 Valtteri Bottas 2 medium medium soft xxx xxx xxx
Scuderia Toro Rosso
18 Jean-Eric Vergne 2 soft medium medium xxx xxx xxx
19 Daniel Ricciardo 2 soft medium medium xxx xxx xxx
Caterham F1 Team
20 Charles Pic 2 soft medium medium xxx xxx xxx
21 Giedo van der Garde 2 soft medium medium xxx xxx xxx
MarussiaF1 Team
22 Jules Bianchi 2 soft medium medium xxx xxx xxx
23 Max Chilton 2 soft medium medium xxx xxx xxx

Úřadující mistr světa měl po celou dobu závod plně pod kontrolou a mohl regulovat své tempo v každém kole podle libosti. Stejné to bylo i po obou zastávkách u mechaniků, které neohrozily jeho dominantní postavení v závodě.

V odpovědi na otázku jednoho z novinářů, jak je možné, že tak suverénně vyhrává a dokáže udržet pneumatiky v kondici, zavtipkoval Sebastian Vettel: „Mám kontrolu trakce v botě.“ Skutečné tajemství však spočívá v něčem jiném: Kdo má před sebou volnou trať a nemusí se věnovat přímým soubojům s konkurenty, ten snadno ovládá i stav svých pneumatik.

Sedmé vítězství v řadě dostalo Sebastiana Vettela hodně vysoko v další z historicky sledovaných statistik. Stejného počtu dosáhli pouze Michael Schumacher v roce 2004 a Alberto Ascari mezi sezónami 1952 a 1953.

NEJRYCHLEJŠÍ KOLO

pořadí číslo jezdec vůz čas ztráta kolo
1 3 Fernando Alonso Ferrari F138 1:43.434 0 0 55
2 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 1:43.893 +0:00.459 +0:00.459 51
3 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 1:44.301 +0:00.867 +0:00.408 54
4 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 1:44.351 +0:00.917 +0:00.050 54
5 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 1:44.364 +0:00.930 +0:00.013 49
6 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 1:44.458 +0:01.024 +0:00.094 51
7 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 1:44.517 +0:01.083 +0:00.059 53
8 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 1:45.435 +0:02.001 +0:00.918 51
9 4 Felipe Massa Ferrari F138 1:45.447 +0:02.013 +0:00.012 52
10 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 1:45.463 +0:02.029 +0:00.016 47
11 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 1:45.530 +0:02.096 +0:00.067 55
12 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 1:45.570 +0:02.136 +0:00.040 52
13 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 1:45.609 +0:02.175 +0:00.039 48
14 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 1:45.786 +0:02.352 +0:00.177 55
15 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 1:45.974 +0:02.540 +0:00.188 43
16 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 1:46.042 +0:02.608 +0:00.068 46
17 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 1:46.336 +0:02.902 +0:00.294 43
18 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 1:46.432 +0:02.998 +0:00.096 50
19 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 1:46.592 +0:03.158 +0:00.160 48
20 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 1:47.619 +0:04.185 +0:01.027 52
21 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 1:47.707 +0:04.273 +0:00.088 52
22 7 Kimi Räikkönen Lotus-Renault E21 bez času

Mark Webber si pokazil cestu za prvním letošním vítězstvím již na startu. Špatně odhadl potenciál KERSu a propadl se o dvě příčky dozadu. V tu chvíli bylo jasné, že se sen o triumfu v GP Abu Dhabi rozplynul. V další fázi se pokoušel dosáhnout alespoň druhé pozice, úspěšný pokus o předjetí Nica Rosberga ale přišel až ve 20. kole. To už byl Sebastian Vettel daleko před nimi s náskokem 26 sekund.

K udržení pracně vydobyté pozice a minimálního dvou až třísekundového náskoku pomohl Marku Webberovi tým Red Bull takticky zvolenou druhou zastávkou v boxech, kterou Australan i Nico Rosberg absolvovali ve stejném (33.) kole. Na jejich rozestupu se pak už nic do posledního kola nezměnilo a v tomto pořadí projeli cílem.

„Dobrý výkon, Marku,“ ohodnotil svého druhého jezdce Christian Horner. Webber však zůstal zticha a do éteru se z jeho kokpitu žádná odpověď neozvala. Není se co divit. Nevyšel mu start a během závodu se pral s ne právě spolehlivým KERSem. Až na pódiu zhodnotil velkou cenu: „Toto je trať, na níž jsem si přál zvítězit. To se mi dnes nepovedlo.“ A na adresu vítězného Sebastiana Vettela řekl: „On si jel tam vpředu svůj vlastní závod, zatímco já jsem bojoval s Nicem o druhou pozici.“

NEJVYŠŠÍ RYCHLOST

pořadí číslo jezdec vůz závod kvalifikace
1 4 Felipe Massa Ferrari F138 320,4 319,9
2 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 319,1 318,0
3 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 318,8 318,0
4 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 318,2 317,4
5 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 318,0 317,1
6 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 317,8 317,8
7 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 317,6 316,9
8 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 317,3 317,6
9 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 316,7 316,5
10 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 316,4 304,9
11 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 316,3 316,3
12 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 316,1 316,7
13 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 316,0 315,6
14 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 315,9 315,4
15 3 Fernando Alonso Ferrari F138 315,3 315,1
16 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 314,9 312,5
17 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 314,5 314,6
18 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 312,0 311,5
19 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 312,0 310,9
20 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 310,0 309,4
21 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 309,5 311,2
22 7 Kimi Räikkönen Lotus-Renault E21 bez času 309,5

Jestliže Mark Webber byl zklamaný, pak Nico Rosberg i přes prohraný souboj o druhou příčku působil velmi spokojeným a uvolněným dojmem: „Jsem spokojený. Naším cílem bylo udržet pozici ´Best of the Rest´. Kdyby všechno klaplo podle našich představ, možná bych dojel i druhý. Je pěkné, že jsme navýšili náš náskok na Ferrari v Poháru konstruktérů."

Rosbergovu týmovému kolegovi Lewisu Hamiltonovi, který dokončil GP Abu Dhabi jako sedmý, se tolik nedařilo. „Měli jsme problémy s trakcí. Je třeba se na to nyní podívat,“ zdůvodnil relativní neúspěch druhého pilota Mercedesu jeho sportovní ředitel Toto Wolff v rozhovoru pro televizní společnost ´Sky´. Přesto i on byl spokojený. V souboji o titul vicemistra si z Abu Dhabi odváží Mercedes 21 bodů, Ferrari jen 14.

Pro Ferrari měl závod ulicemi přístavu Yas Marina dvě odlišné fáze. Zatímco v úvodu to byl Felipe Massa, kdo držel vztyčenou vlajku se vzpínajícím se koníkem, v cíli to byl Fernando Alonso, kdo pátým místem přispěl větším podílem bodů do pokladničky italské stáje. Felipe Massa se musel spokojit jen s osmou pozicí.

GP Abu Dhabi - průběh kol GP Abu Dhabi - průběh kolFoto fia.com

Zpočátku to vypadalo, že oba vozy Ferrari pojedou se strategií jediné zastávky v boxech, jenže jak Alonso, tak i Massa nakonec zastavili u mechaniků dvakrát jako většina ostatních pilotů. Fernando Alonso zvolil druhý stint na směsi medium co nejdelší, protože chtěl ostře útočit v závěrečných kolech na rychlejší směsi soft. Tato taktika mu vyšla. Do boxů zajížděl z páté pozice, po návratu se propadl na sedmé místo, ale obě ztracené pozice záhy získal zpět. Přitom se ještě vypořádal s dalšími třemi jezdci o kolo zpět. Dál už to ale nešlo.

Současně se Fernando Alonso postaral o nedramatičtější okamžik velké ceny v Abu Dhabi. Ve 45. kole, když opouštěl boxovou uličku, se při nájezdu na trať dostal do těsné blízkosti o kolo zpět jedoucího Jeana-Erica Vergneho. Francouz se pohyboval po ideální stopě, kterou neopustil, takže vedle něj na levém okraji dráhy, kam ústil výjezd z boxů, už nezbylo žádné místo. Alonso se rozhodl vyjet všemi koly mimo trať a ve vysoké rychlosti se poskakujíc přes obrubníky přehnal kolem Francouze.

„Opouštěl jsem boxy a bylo mi jasné, že to s ním bude těsné,“ popisoval Fernando Alonso nebezpečně vyhlížející situaci. „Viděl jsem, jak Vergne vyjíždí ze třetí zatáčky. Dostali jsme se vedle sebe, ale on se stále tlačil na vnější okraj dráhy. Mně nezbylo nic jiného, než se celým autem uhnout do prostoru mimo trati.“

Sportovní komisaři se tímto incidentem začali zabývat ještě v průběhu závodu. Protože však chtěli vyslechnout jeho aktéry, odložili svůj verdikt až na později. Nakonec přihlédli k nejednoznačnosti možného řešení a od hledání viníka upustili. Divoká jízda přes obrubníky však měla pro Fernanda Alonsa zdravotní následek. Díky velkému přetížení při dopadu na všechna čtyři kola si poranil záda a po závodě se podrobil lékařskému vyšetření.

KONEČNÉ VÝSLEDKY GP ABU DHABI 2013

pořadí číslo jezdec tým kol čas ztráta rychlost
1 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 55 1:38:06.106 - 186,758
2 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 55 +0:30.829 +0:30.829 185,785
3 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 55 +0:33.650 +0:02.821 185,697
4 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 55 +0:34.802 +0:01.152 185,660
5 3 Fernando Alonso Ferrari F138 55 +1:07.181 +0:32.379 184,651
6 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 55 +1:18.174 +0:10.993 184,310
7 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 55 +1:19.267 +0:01.093 184,276
8 4 Felipe Massa Ferrari F138 55 +1:22.886 +0:03.619 184,165
9 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 55 +1:31.198 +0:08.312 183,909
10 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 55 +1:33.257 +0:02.059 183,845
11 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 55 +1:35.989 +0:02.732 183,761
12 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 55 +1:43.767 +0:07.778 183,523
13 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 55 +1:44.295 +0:00.528 183,507
14 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 54 - 1 kolo - 1 kolo 183,344
15 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 54 - 1 kolo +0:00.443 183,330
16 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 54 - 1 kolo +0:04.323 183,195
17 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 54 - 1 kolo +0:31.982 182,206
18 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 54 - 1 kolo +0:24.527 181,455
19 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 54 - 1 kolo +0:11.109 181,117
20 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 53 - 2 kola - 1 kolo 179,256
21 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 53 - 2 kola +0:04.885 179,108
Závod nedokončili
22 7 Kimi Räikkönen Lotus-Renault E21 0 - 55 kol 0,000
důvod: postartovní kolize/zlomený závěs předního kola

Otázkou je, jak by vypadalo pořadí, kdyby jezdci Ferrari skutečně absolvovali jedinou zastávku v boxech. Úspěch by asi nebyl stoprocentně jistý, přestože původní předpovědi Pirelli vážně o takové alternativě hovořily. Jediným týmem, který si luxus jediného pit stopu dovolil, byl Force India a strategie mu vyšla. Paul di Resta dokončil závod na šesté pozici, Adrian Sutil skončil desátý a rovněž přispěl bodovým ziskem.

Pro indickou stáj byly tyto body velmi důležité, protože její přímý konkurent v Poháru konstruktérů, švýcarský Sauber přes slibný výsledek v kvalifikaci nebodoval vůbec, a to i díky hrubé chybě při zastávce Nica Hülkenberga v boxech. Tým Force India se naopak dostal do výhodné pozice vůči průběžně pátému McLarenu a stáhl jeho náskok na pouhých 18 bodů, což není vzhledem ke dvěma zbývajícím velkým cenám vzdálenost nepřekonatelná.

McLaren promarnil příležitost na lepší výsledek vývojem závodu, přestože měl velmi dobře připravená auta, jimž nescházela rychlost. To by ovšem nesměl Jenson Button přijít v postartovní skrumáži o část předního křídla. Následná neplánovaná zastávka britského jezdce odsoudila do role statisty. Sergio Pérez na tom byl o něco lépe, ale nepřetržitá jízda ve skupině více monopostů mu bránila plně využít potenciál McLarenu MP4-28 a ani nepřispěla k ideálnímu opotřebení pneumatik.

Ještě nesmíme zapomenout na Lotus, který patří do úzké skupiny top týmů. Pro něj se velká cena na Yas Marina Circuit nevyvíjela právě šťastně. Kimi Räikkönen přes zdravotní problémy zajel skvělou kvalifikaci. Jenže následná technická kontrola jeho monopostu E21 ukázala, že průhyb podlahy v měřeném místě je nad povolený limit pěti milimetrů a přišla studená sprcha v podobě diskvalifikace. To v konečném důsledku znamenalo pro finského jezdce start z poslední pozice.

Závod pak měl pro Kimiho Räikkönena velmi krátký průběh. Již ve třetí zatáčce se dostal do kontaktu s jedním z Caterhamů a poškodil si přední závěs. Tím pro něj účinkování ve velké ceně skončilo. „Nebyl to tvrdý dotek, ale úhel nárazu byl nešťastný. Tyč řízení se zlomila,“ konstatoval Räikkönen a silně frustrovaný okamžitě opustil okruh ve vypůjčeném SUV, s nímž ten den ujel více kilometrů než ve svém vlastním závodním voze.

Mnohem více radosti udělal Lotusu jeho druhý pilot, Francouz Romain Grosjean, jehož výkonnost se ve druhé polovině sezóny stabilizovala na vysoké úrovni. Grosjean pravidelně boduje, což dokázal i v Abu Dhabi. Do závodu odstartoval ze šesté pozice, cílem však projel jako čtvrtý s jednosekundovou ztrátou na pódiové umístění.

Lotus nyní ale musí řešit zásadní problém. Před závěrečnými dvěma závody v texaském Austinu a brazilském Sao Paulu podstoupí Kimi Räikkönen operaci zad, takže do konce sezóny se už na startu neobjeví. To Lotusu značně komplikuje boj o umístění v Poháru konstruktérů, v němž měl stále naději i na titul vicemistra. Za suverénním vítězem letošního šampionátu Red Bullem (513 bodů) se totiž tísní další týmy v pořadí Mercedes (334), Ferrari (323) a Lotus (297).

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud