Analýza GP Abu Dhabi: Sezóna pro Vettela titulem neskončila a vítězí dál

Sebastian Vettel vítězí v GP Abu Dhabi
Sebastian Vettel vítězí v GP Abu DhabiZdroj: LAT
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Sebastian Vettel dál válcuje konkurenci a bojuje, jakoby mu šlo o všechno. Nejinak tomu bylo v Abu Dhabí, kde sice nezískal pole position, ale od první zatáčky už byl ve vedení závodu a tuto pozici až do konce nepustil. Jeho týmový kolega Mark Webber a jezdec Mercedesu Nico Rosbereg, kteří s ním vystoupali na pódium, v cíli zaostali s výraznou půlminutovou ztrátou. 

Pokud někdo předpokládal, že se Sebastian Vettel uspokojí ziskem čtvrtého mistrovského titulu a tím pro něj sezóna 2013 skončí, mýlil se. Pilot Red Bullu dál válcuje konkurenci a bojuje, jakoby mu šlo o všechno. Nejinak tomu bylo v Abu Dhabí, kde sice nezískal pole position, ale od první zatáčky už byl ve vedení závodu a tuto pozici až do konce nepustil.

„To bylo hodné šampióna,“ ozvalo se ve sluchátkách Sebastiana Vettel krátce poté, co protnul cílovou pásku. Tak vyzdvihl výkon svého svěřence v závodě šéf týmu Red Bull Christian Horner. Na to Sebastian Vettel okamžitě odpověděl: „Miluji vás všechny!“ a dopřál si podobně jako o týden dříve v Indii divoký taneček v kouři pálících se pneumatik.

Vzhledem k tomu, že tentokrát neopustil vůz a nenechal ho odstavený na trati, zachovali sportovní komisaři klid a neohodnotili pokutou zakázaný projev radosti, který kromě sportovních pravidel milují všichni jezdci i diváci. „Je to neuvěřitelné, děkuji všem fanouškům. Chtěl bych toto vítězství věnovat mým rodičům, kteří jsou zde na okruhu. Tolik mi toho věnovali. Mám je rád!“ nebránil Sebastian Vettel dalšímu průchodu emocí.

POSTAVENÍ NA STARTU

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
12Mark WebberRed Bull-Renault RB91:39.957006
21Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:40.075+0:00.118+0:00.1186
39Nico RosbergMercedes F1 W041:40.419+0:00.462+0:00.3446
410Lewis HamiltonMercedes F1 W041:40.501+0:00.544+0:00.0825
511Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:40.997+0:01.040+0:00.4217
68Romain GrosjeanLotus-Renault E211:41.015+0:01.058+0:00.0183
74Felipe MassaFerrari F1381:41.068+0:01.111+0:00.0534
86Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:41.111+0:01.154+0:00.0435
919Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR8-:--.----:--.----:--.---5
103Fernando AlonsoFerrari F1381:41.093007
1114Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:41.133+0:00.040+0:00.0408
125Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:41.200+0:00.107+0:00.0676
1318Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:41.279+0:00.186+0:00.0796
1416Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:41.395+0:00.302+0:00.1166
1517Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:41.447+0:00.354+0:00.0526
1612Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:41.999008
1715Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:42.051+0:00.052+0:00.05210
1821Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:43.252+0:01.253+0:01.20110
1920Charles PicCaterham-Renault CT031:43.528+0:01.529+0:00.13010
2023Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:44.198+0:02.199+0:00.6708
2122Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:43.398+0:01.399+0:00.1467
důvod odsunutípředčasná výměna převodovky (+5 místa)
227Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:40.576+0:00.619+0:00.0756
důvod odsunutídiskvalifikace - nelegální podlaha auta
107% hranice1:47.741splnili všichni

Základ k další dominantní jízdě položil Sebastian Vettel hned na začátku velké ceny. Mark Webber, který se pokusil přerušit Vettelovu vítěznou sérii, sice vyhrál kvalifikaci, na startu ovšem jako obvykle propadl. Nejvýhodnější pozici neudržel a v první zatáčce prohrál souboj nejen se svým týmovým kolegou, ale i s Nicem Rosbergem.

Zisk vedoucí pozice znamenal pro Sebastiana Vettela obrovskou výhodu. Před sebou měl volnou trať a byl to právě on, kdo ostatním diktoval tempo. Na druhé pozici jedoucí Nico Rosberg nebyl schopen na nástup Red Bullu zareagovat a již po prvním kole byla jeho ztráta dvě sekundy.

Sebastian Vettel byl k neudržení. Zpomalit se ho nepodařilo ani jeho závodnímu inženýrovi Guillaumemu Rocquelinovi, který jej v průběhu závodu několikrát nabádal: „Zpomal a měj ohled na pneumatiky!“ Marně. Během prvního stintu zajížděl Vettel časy kolem 1:46 minuty, konkurence byla o více jak sekundu pomalejší.

STRATEGIE PŘI VOLBĚ PNEUMATIK

číslojezdecsadapoužitá směs (typ) pneumatik
Infiniti Red Bull Racing
1Sebastian Vettel2softmediummediumxxxxxxxxx
2Mark Webber2softmediummediumxxxxxxxxx
Scuderia Ferrari Marlboro
3Fernando Alonso2softmediumsoftxxxxxxxxx
4Felipe Massa2softmediummediumxxxxxxxxx
Vodafone McLaren Mercedes
5Jenson Button2mediumsoftmediumxxxxxxxxx
6Sergio Pérez2softmediummediumxxxxxxxxx
Lotus F1 Team
7Kimi Räikkönen0medium (DNF)xxxxxxxxxxxxxxx
8Romain Grosjean2softmediummediumxxxxxxxxx
Mercedes AMG Petronas F1 Team
9Nico Rosberg2softmediummediumxxxxxxxxx
10Lewis Hamilton2softmediummediumxxxxxxxxx
Sauber F1 Team
11Nico Hülkenberg2softmediummediumxxxxxxxxx
12Esteban Gutiérrez2mediumsoftmediumxxxxxxxxx
Sahara Force India F1 Team
14Paul di Resta1softmediumxxxxxxxxxxxx
15Adrian Sutil1mediumsoftxxxxxxxxxxxx
Williams F1 Team
16Pastor Maldonado2softmediummediumxxxxxxxxx
17Valtteri Bottas2mediummediumsoftxxxxxxxxx
Scuderia Toro Rosso
18Jean-Eric Vergne2softmediummediumxxxxxxxxx
19Daniel Ricciardo2softmediummediumxxxxxxxxx
Caterham F1 Team
20Charles Pic2softmediummediumxxxxxxxxx
21Giedo van der Garde2softmediummediumxxxxxxxxx
MarussiaF1 Team
22Jules Bianchi2softmediummediumxxxxxxxxx
23Max Chilton2softmediummediumxxxxxxxxx

Úřadující mistr světa měl po celou dobu závod plně pod kontrolou a mohl regulovat své tempo v každém kole podle libosti. Stejné to bylo i po obou zastávkách u mechaniků, které neohrozily jeho dominantní postavení v závodě.

V odpovědi na otázku jednoho z novinářů, jak je možné, že tak suverénně vyhrává a dokáže udržet pneumatiky v kondici, zavtipkoval Sebastian Vettel: „Mám kontrolu trakce v botě.“ Skutečné tajemství však spočívá v něčem jiném: Kdo má před sebou volnou trať a nemusí se věnovat přímým soubojům s konkurenty, ten snadno ovládá i stav svých pneumatik.

Sedmé vítězství v řadě dostalo Sebastiana Vettela hodně vysoko v další z historicky sledovaných statistik. Stejného počtu dosáhli pouze Michael Schumacher v roce 2004 a Alberto Ascari mezi sezónami 1952 a 1953.

NEJRYCHLEJŠÍ KOLO

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakolo
13Fernando AlonsoFerrari F1381:43.4340055
21Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:43.893+0:00.459+0:00.45951
38Romain GrosjeanLotus-Renault E211:44.301+0:00.867+0:00.40854
417Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:44.351+0:00.917+0:00.05054
52Mark WebberRed Bull-Renault RB91:44.364+0:00.930+0:00.01349
69Nico RosbergMercedes F1 W041:44.458+0:01.024+0:00.09451
718Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:44.517+0:01.083+0:00.05953
86Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:45.435+0:02.001+0:00.91851
94Felipe MassaFerrari F1381:45.447+0:02.013+0:00.01252
1010Lewis HamiltonMercedes F1 W041:45.463+0:02.029+0:00.01647
1116Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:45.530+0:02.096+0:00.06755
1211Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:45.570+0:02.136+0:00.04052
1315Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:45.609+0:02.175+0:00.03948
1414Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:45.786+0:02.352+0:00.17755
1512Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:45.974+0:02.540+0:00.18843
1619Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:46.042+0:02.608+0:00.06846
175Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:46.336+0:02.902+0:00.29443
1820Charles PicCaterham-Renault CT031:46.432+0:02.998+0:00.09650
1921Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:46.592+0:03.158+0:00.16048
2022Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:47.619+0:04.185+0:01.02752
2123Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:47.707+0:04.273+0:00.08852
227Kimi RäikkönenLotus-Renault E21bez času

Mark Webber si pokazil cestu za prvním letošním vítězstvím již na startu. Špatně odhadl potenciál KERSu a propadl se o dvě příčky dozadu. V tu chvíli bylo jasné, že se sen o triumfu v GP Abu Dhabi rozplynul. V další fázi se pokoušel dosáhnout alespoň druhé pozice, úspěšný pokus o předjetí Nica Rosberga ale přišel až ve 20. kole. To už byl Sebastian Vettel daleko před nimi s náskokem 26 sekund.

K udržení pracně vydobyté pozice a minimálního dvou až třísekundového náskoku pomohl Marku Webberovi tým Red Bull takticky zvolenou druhou zastávkou v boxech, kterou Australan i Nico Rosberg absolvovali ve stejném (33.) kole. Na jejich rozestupu se pak už nic do posledního kola nezměnilo a v tomto pořadí projeli cílem.

„Dobrý výkon, Marku,“ ohodnotil svého druhého jezdce Christian Horner. Webber však zůstal zticha a do éteru se z jeho kokpitu žádná odpověď neozvala. Není se co divit. Nevyšel mu start a během závodu se pral s ne právě spolehlivým KERSem. Až na pódiu zhodnotil velkou cenu: „Toto je trať, na níž jsem si přál zvítězit. To se mi dnes nepovedlo.“ A na adresu vítězného Sebastiana Vettela řekl: „On si jel tam vpředu svůj vlastní závod, zatímco já jsem bojoval s Nicem o druhou pozici.“

NEJVYŠŠÍ RYCHLOST

pořadíčíslojezdecvůzzávodkvalifikace
14Felipe MassaFerrari F138320,4319,9
26Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-28319,1318,0
35Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-28318,8318,0
416Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW35318,2317,4
512Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C32318,0317,1
617Valtteri BottasWilliams-Renault FW35317,8317,8
719Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR8317,6316,9
811Nico HülkenbergSauber-Ferrari C32317,3317,6
910Lewis HamiltonMercedes F1 W04316,7316,5
1023Max ChiltonMarussia-Cosworth MR02316,4304,9
119Nico RosbergMercedes F1 W04316,3316,3
1214Paul di RestaForce India-Mercedes VJM06316,1316,7
132Mark WebberRed Bull-Renault RB9316,0315,6
1415Adrian SutilForce India-Mercedes VJM06315,9315,4
153Fernando AlonsoFerrari F138315,3315,1
1622Jules BianchiMarussia-Cosworth MR02314,9312,5
1718Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR8314,5314,6
1821Giedo van der GardeCaterham-Renault CT03312,0311,5
1920Charles PicCaterham-Renault CT03312,0310,9
208Romain GrosjeanLotus-Renault E21310,0309,4
211Sebastian VettelRed Bull-Renault RB9309,5311,2
227Kimi RäikkönenLotus-Renault E21bez času309,5

Jestliže Mark Webber byl zklamaný, pak Nico Rosberg i přes prohraný souboj o druhou příčku působil velmi spokojeným a uvolněným dojmem: „Jsem spokojený. Naším cílem bylo udržet pozici ´Best of the Rest´. Kdyby všechno klaplo podle našich představ, možná bych dojel i druhý. Je pěkné, že jsme navýšili náš náskok na Ferrari v Poháru konstruktérů."

Rosbergovu týmovému kolegovi Lewisu Hamiltonovi, který dokončil GP Abu Dhabi jako sedmý, se tolik nedařilo. „Měli jsme problémy s trakcí. Je třeba se na to nyní podívat,“ zdůvodnil relativní neúspěch druhého pilota Mercedesu jeho sportovní ředitel Toto Wolff v rozhovoru pro televizní společnost ´Sky´. Přesto i on byl spokojený. V souboji o titul vicemistra si z Abu Dhabi odváží Mercedes 21 bodů, Ferrari jen 14.

Pro Ferrari měl závod ulicemi přístavu Yas Marina dvě odlišné fáze. Zatímco v úvodu to byl Felipe Massa, kdo držel vztyčenou vlajku se vzpínajícím se koníkem, v cíli to byl Fernando Alonso, kdo pátým místem přispěl větším podílem bodů do pokladničky italské stáje. Felipe Massa se musel spokojit jen s osmou pozicí.

GP Abu Dhabi - průběh kolGP Abu Dhabi - průběh kol • fia.com

Zpočátku to vypadalo, že oba vozy Ferrari pojedou se strategií jediné zastávky v boxech, jenže jak Alonso, tak i Massa nakonec zastavili u mechaniků dvakrát jako většina ostatních pilotů. Fernando Alonso zvolil druhý stint na směsi medium co nejdelší, protože chtěl ostře útočit v závěrečných kolech na rychlejší směsi soft. Tato taktika mu vyšla. Do boxů zajížděl z páté pozice, po návratu se propadl na sedmé místo, ale obě ztracené pozice záhy získal zpět. Přitom se ještě vypořádal s dalšími třemi jezdci o kolo zpět. Dál už to ale nešlo.

Současně se Fernando Alonso postaral o nedramatičtější okamžik velké ceny v Abu Dhabi. Ve 45. kole, když opouštěl boxovou uličku, se při nájezdu na trať dostal do těsné blízkosti o kolo zpět jedoucího Jeana-Erica Vergneho. Francouz se pohyboval po ideální stopě, kterou neopustil, takže vedle něj na levém okraji dráhy, kam ústil výjezd z boxů, už nezbylo žádné místo. Alonso se rozhodl vyjet všemi koly mimo trať a ve vysoké rychlosti se poskakujíc přes obrubníky přehnal kolem Francouze.

„Opouštěl jsem boxy a bylo mi jasné, že to s ním bude těsné,“ popisoval Fernando Alonso nebezpečně vyhlížející situaci.„Viděl jsem, jak Vergne vyjíždí ze třetí zatáčky. Dostali jsme se vedle sebe, ale on se stále tlačil na vnější okraj dráhy. Mně nezbylo nic jiného, než se celým autem uhnout do prostoru mimo trati.“

Sportovní komisaři se tímto incidentem začali zabývat ještě v průběhu závodu. Protože však chtěli vyslechnout jeho aktéry, odložili svůj verdikt až na později. Nakonec přihlédli k nejednoznačnosti možného řešení a od hledání viníka upustili. Divoká jízda přes obrubníky však měla pro Fernanda Alonsa zdravotní následek. Díky velkému přetížení při dopadu na všechna čtyři kola si poranil záda a po závodě se podrobil lékařskému vyšetření.

KONEČNÉ VÝSLEDKY GP ABU DHABI 2013

pořadíčíslojezdectýmkolčasztrátarychlost
11Sebastian VettelRed Bull-Renault RB9551:38:06.106-186,758
22Mark WebberRed Bull-Renault RB955+0:30.829+0:30.829185,785
39Nico RosbergMercedes F1 W0455+0:33.650+0:02.821185,697
48Romain GrosjeanLotus-Renault E2155+0:34.802+0:01.152185,660
53Fernando AlonsoFerrari F13855+1:07.181+0:32.379184,651
614Paul di RestaForce India-Mercedes VJM0655+1:18.174+0:10.993184,310
710Lewis HamiltonMercedes F1 W0455+1:19.267+0:01.093184,276
84Felipe MassaFerrari F13855+1:22.886+0:03.619184,165
96Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-2855+1:31.198+0:08.312183,909
1015Adrian SutilForce India-Mercedes VJM0655+1:33.257+0:02.059183,845
1116Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW3555+1:35.989+0:02.732183,761
125Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-2855+1:43.767+0:07.778183,523
1312Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C3255+1:44.295+0:00.528183,507
1411Nico HülkenbergSauber-Ferrari C3254- 1 kolo- 1 kolo183,344
1517Valtteri BottasWilliams-Renault FW3554- 1 kolo+0:00.443183,330
1619Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR854- 1 kolo+0:04.323183,195
1718Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR854- 1 kolo+0:31.982182,206
1821Giedo van der GardeCaterham-Renault CT0354- 1 kolo+0:24.527181,455
1920Charles PicCaterham-Renault CT0354- 1 kolo+0:11.109181,117
2022Jules BianchiMarussia-Cosworth MR0253- 2 kola- 1 kolo179,256
2123Max ChiltonMarussia-Cosworth MR0253- 2 kola+0:04.885179,108
Závod nedokončili
227Kimi RäikkönenLotus-Renault E210- 55 kol0,000
důvod:postartovní kolize/zlomený závěs předního kola

Otázkou je, jak by vypadalo pořadí, kdyby jezdci Ferrari skutečně absolvovali jedinou zastávku v boxech. Úspěch by asi nebyl stoprocentně jistý, přestože původní předpovědi Pirelli vážně o takové alternativě hovořily. Jediným týmem, který si luxus jediného pit stopu dovolil, byl Force India a strategie mu vyšla. Paul di Resta dokončil závod na šesté pozici, Adrian Sutil skončil desátý a rovněž přispěl bodovým ziskem.

Pro indickou stáj byly tyto body velmi důležité, protože její přímý konkurent v Poháru konstruktérů, švýcarský Sauber přes slibný výsledek v kvalifikaci nebodoval vůbec, a to i díky hrubé chybě při zastávce Nica Hülkenberga v boxech. Tým Force India se naopak dostal do výhodné pozice vůči průběžně pátému McLarenu a stáhl jeho náskok na pouhých 18 bodů, což není vzhledem ke dvěma zbývajícím velkým cenám vzdálenost nepřekonatelná.

McLaren promarnil příležitost na lepší výsledek vývojem závodu, přestože měl velmi dobře připravená auta, jimž nescházela rychlost. To by ovšem nesměl Jenson Button přijít v postartovní skrumáži o část předního křídla. Následná neplánovaná zastávka britského jezdce odsoudila do role statisty. Sergio Pérez na tom byl o něco lépe, ale nepřetržitá jízda ve skupině více monopostů mu bránila plně využít potenciál McLarenu MP4-28 a ani nepřispěla k ideálnímu opotřebení pneumatik.

Ještě nesmíme zapomenout na Lotus, který patří do úzké skupiny top týmů. Pro něj se velká cena na Yas Marina Circuit nevyvíjela právě šťastně. Kimi Räikkönen přes zdravotní problémy zajel skvělou kvalifikaci. Jenže následná technická kontrola jeho monopostu E21 ukázala, že průhyb podlahy v měřeném místě je nad povolený limit pěti milimetrů a přišla studená sprcha v podobě diskvalifikace. To v konečném důsledku znamenalo pro finského jezdce start z poslední pozice.

Závod pak měl pro Kimiho Räikkönena velmi krátký průběh. Již ve třetí zatáčce se dostal do kontaktu s jedním z Caterhamů a poškodil si přední závěs. Tím pro něj účinkování ve velké ceně skončilo. „Nebyl to tvrdý dotek, ale úhel nárazu byl nešťastný. Tyč řízení se zlomila,“ konstatoval Räikkönen a silně frustrovaný okamžitě opustil okruh ve vypůjčeném SUV, s nímž ten den ujel více kilometrů než ve svém vlastním závodním voze.

Mnohem více radosti udělal Lotusu jeho druhý pilot, Francouz Romain Grosjean, jehož výkonnost se ve druhé polovině sezóny stabilizovala na vysoké úrovni. Grosjean pravidelně boduje, což dokázal i v Abu Dhabi. Do závodu odstartoval ze šesté pozice, cílem však projel jako čtvrtý s jednosekundovou ztrátou na pódiové umístění.

Lotus nyní ale musí řešit zásadní problém. Před závěrečnými dvěma závody v texaském Austinu a brazilském Sao Paulu podstoupí Kimi Räikkönen operaci zad, takže do konce sezóny se už na startu neobjeví. To Lotusu značně komplikuje boj o umístění v Poháru konstruktérů, v němž měl stále naději i na titul vicemistra. Za suverénním vítězem letošního šampionátu Red Bullem (513 bodů) se totiž tísní další týmy v pořadí Mercedes (334), Ferrari (323) a Lotus (297).

Začít diskuzi