Richtr končí jako komentátor F1: Museli jsme se dělit o jeden plat | iSport.cz
Ivo Pospíšil
21. listopadu 2014 • 09:36

Richtr končí jako komentátor F1: Museli jsme se dělit o jeden plat

TOP VIDEA
Šilhavý: Hrozila devalvace Anglie. Sestavy ale nelituji Šilhavý: Hrozila devalvace Anglie. Sestavy ale nelituji
Dvě minuty od LM. Ulich prozradil, o kolik milionů přišel. Co ho živí dnes? Dvě minuty od LM. Ulich prozradil, o kolik milionů přišel. Co ho živí dnes?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Sedm let byl hlasem F1 na českých televizních obrazovkách. A s koncem přenosů, které od příštího roku přechází z TV Nova na kanály Sport 1, 2, odchází i on. „Hezká náhoda, ale neplánoval jsem to,“ říká Tomáš Richtr. V rozhovoru pro Sport říká, jak se v posledních měsících střídal o plat s kolegou Pavlem Fabrym i kdy byl coby komentátor několikahodinového závodu na hraně kolapsu.



Svými hláškami fanoušky bavil, dráždil i rozčiloval. Jenže jsou i tací, kteří F1 znají jen s ním. „Až mi někdo řekl, že jsem Robert Bakalář formule 1,“ směje se Tomáš Richtr. Po sedmi sezonách, a symbolicky s odchodem přenosů z TV Nova na placené kanály se rozhodl skončit. „Ty roky, kdy jsem mohl komentovat F1 si vezmu do hrobu,“ uznal před rozlučkou v GP Abú Zabí.

Proč tedy končíte?
„Jedním z problémů je, a to jim nemám za zlé, že lidé nevědí, kolik hodin se musí člověk F1 věnovat. Z jejich pohledu to je, že Richtr zažvaní dvě hodiny v televizi a tím to vadne. Jenže já se formuli věnuji patnáct let a o víkendech šestnáct hodin denně. Umíte si představit, o kolik víkendů jsem okradl rodinu i sebe? A k tomu všemu přišel efekt, který potká i samotného pilota F1: syndrom vyhoření. Navíc v prostředí, které už nenabízí takovou inspiraci.“

Na co tím narážíte?
„Za poslední dva roky bylo cítit, že rozvoj formule v TV Nova nebyl takový, jaký by si fanoušci zasloužili. V letošní sezoně třeba neproběhla ani jedna porada realizačního týmu, což v minulosti nebývalo. Televize procházela vlnami dramatických škrtů, a když vidíte, jak skladbu Novy Sport opouští prémiové sportovní pořady, tak máte podvědomě pocit, že nastal konec jedné éry. A když se navzdory vydané energii projeví ty škrty i v příjmech, dozrálo ve mně přesvědčení tenhle stres opustit.“

Tomáš Richtr se věnoval své vášni na sto procentTomáš Richtr se věnoval své vášni na sto procentFoto Barbora Reichová (Sport)

Jednou jste řekl, že formule 1 bylo pro Novu nechtěné dítě. Stojíte si za tím i teď?
„To je jen můj pohled externího pracovníka. Víte, na Galaxii Sport (předchůdce Nova Sport) byly dřív série IndyCar, Le Mans a další sporty, na které se i jezdilo. Jenže teď ta energie už nepřinášela dividendy. A nemyslím odměny nebo slávu, ale teď člověk si začal připadat, že je v tom s Martinem Pouvou a Pavlem Fabrym sám. To ve mně vzbudilo pocity, zda Nova vůbec o F1 stojí. A jak sezona ubíhala, nepadlo ani slovo, jak to bude v dalších letech vypadat. Tato nejistota ve spojení se soukromou vložkou, rozhodla.“

Jak to tam tedy vypadalo? Prý jste se spolukomentátorem Pavlem Fabrym dělil i o plat…
„Na Nově došlo k obměně managementu a ztrátě desetileté kontinuity. Najednou bylo těžké novému vedení některé věci a nabrané zkušenosti vysvětlit. Můj konec je sice trochu iluzorní, protože jsem měl smlouvu vždy jen na jednu sezonu, na nový rok se musela obnovovat nová, ale chyběla od šéfů projektu nějaká vize do budoucna. Televize asi neuměla vyhodnotit, že i já jako komentátor se musím nějak živit a připravit na to, co mám dělat. Honoráře jsou sice příjemné kapesné, ale na hypotéku vám to nevydělá a musím chodit do druhé práce. Některé kontrakty jsem podepisoval dokonce až během sezony. Obří sociální nejistota.“

A to dělení výplaty?
„Jsem přesvědčen, že okruhový motorsport nemůže komentovat jeden člověk, proto jsem přivedl Pavla Fabryho a snažili se přesvědčit vedení Novy, že ve dvou to má jinou kvalitu. To se nepovedlo, ale my se rozhodli se v tom pokračovat dál. Takže ano, jeden z nás vždy komentoval závody zadarmo.“

Pocítil jste, že by šetření ohrožovalo i kvalitu vaší práce?
„Podle mě není nutné vyjíždět na každý závod. V době moderních prostředků a získaným kontaktům máme i lepší přehled, než kdybychom seděli v tiskovém středisku. Ale jednou za čtyři závody byste tam jet měli, protože jinak ztrácíte kontakt s prostředím. Navíc dnes jsou možnosti, že ani není nutné, aby to financovala televize, značek v motorsportu je tolik, že stačí šikovný obchodní přístup, bartery a ty prostředky jdou najít. Ale místo toho došlo spíše k rušení vysokoprofilových pořadů. Vypustili třeba tenisový US Open a pocítili jsme to i my. Bojím se, že se schyluje se ke stavu postupného úpadku původní strategie.“

Dá se tedy říct, na kolik zhruba Novu přenosy formule 1 přišly?
„Nemám potvrzené ceny a ani mi to nepřísluší zveřejňovat. Mohu však prozradit, že to ze strany Bernieho Ecclestonea nebyla nijak krvavá nabídka. Pravda, jsou tam nemalé investiční výdaje, marketing, reklama, ale s čísly sledovanosti, jaká Nova dělala, šlo ten produkt udělat krásně profitabilně. Jak to ale bude v televizích, kde může sledovanost klesnout až pod deset procent sledovanosti Novy, to je jiná.“

Jak se vůbec tváříte na to, že F1 budou od příští sezony vysílat placené kanály Sport 1, 2?
„Měl jsem tu možnost se už s jejich zástupci setkat a i když neznám komerční aspekty, nepochybuji o tom, že to mají spočítané. Aniž bych chtěl mazat kolem huby, jsem přesvědčen, že to myslí vážně. Ale víte co, to i Nova se před osmi lety chtěla dostat na úroveň RTL. Uvidíme za tři roky, jak jim to vydrží. Rozdíl jen bude v poskytování signálu. Nova vlastnila práva a byla schopná to nabízet i přes jiné platformy jako Voyo, kdežto AMC bude mít mezi sebou a divákem operátora, jemuž bude účtovat. Pokud tedy bude veřejnost sledovat závody F1 a bude žádat i alternativní přístup k obsahu, bude nutné tlačit na operátory a ne na televizi.“

A ještě jedno pokud…Pokud za ně budou chtít vůbec platit…
„Čech obecně se cítí uražen, když má za něco platit. A říkám to záměrně takhle natvrdo. S čím totiž souhlasím je, že F1 je komerční produkt a ten si na sebe bude muset vydělat. Paradoxní ovšem je, že stejní lidé, kteří ještě nedávno nadávali, že není na Fandovi HD a Dolby Surround budou teď raději příští rok raději sledovat zadarmo horší pirátské vysílání na internetu.“

Tomáš Richtr v rozhovoru pro deník SportTomáš Richtr v rozhovoru pro deník SportFoto Barbora Reichová (Sport)

Svůj konec jste ohlásil dřív, než se Nova vzdala práv. Vážně jste netušil, že k tomu dojde?
„Opravdu ne. Deklaruji, že to je souhra náhod. Když jsem se rozhodl skončit, věděl jsem sice, že ta smlouva Nově dobíhá, ale i že má i opci. Netušil jsem, že Pragosport (majitel práv) se dohodne s AMC. Ale nikdo mi to nikdo nevěří, a všichni říkají: I ty prevíte, tys to měl připravené.“

Kdyby vás však nyní zástupci Sportu 1 a Sportu 2 lákali, rozmyslel byste si svůj odchod?
„Přiznávám, že jsem se s nimi dostal do kontaktu a padly mezi námi určité rozhovory. Sleduji tedy situaci s otevřenýma očima, ale mohu říct, že i kdyby náhodou byl zájem o spolupráci z jejich strany, tak už by to stoprocentně nebylo pouze v komentátorské rovině. Jen u komentování už stoprocentně nezůstanu.

A váš současný spolukomentátor Pavel Fabry?
„Pavel by rád pokračoval.“

Ono ale komentovat F1 je něco jiného než třeba fotbalové nebo hokejové přenosy ne?
„Nezdá se to, ale je to extrémně vyčerpávající. Začnu jen tím, že u toho nesedím, neboť do toho dávám tolik entusiasmu, že nemůžu. Skřípne se vám břicho a okysličení těla není dobré. V prvních letech se mi tak stávalo, že se mi dělalo blbě, než jsem poodhalil, jak pracovat s plícemi. Během přenosu se pak musíte dostat do jakéhosi transu, zavřít se do tunelu: kolega, režie a formule a ještě to živě podat. A nemůžu si třeba odpočinout jako někteří komentátoři u fotbalu, když jim v určité fázi stačí popisovat hráče, kteří jsou zrovna u balonu, jako: Alonso, Massa, Vettel…“ (směje se)

Jak je ale třeba u takřka dvouhodinového přenosu bez přestávky držet koncentraci?
„Třeba při GP Koreje 2010 se přenos protáhl dokonce na tři hodiny. Tehdy jsem ještě nebyl zvyklý mít u sebe zdroj energie, tak poslední hodinu, jsem měl pocit, že nemám daleko ke kolapsu. Naštěstí mě zachránili kolegové, když mi donesli čokoládu. Od té doby jsem zavedl jako pilot F1 zodpovědnou přípravu: před závodem k jídlu něco lehkého, nic kořeněného, pak čokoládovou tyčinku, banán, vodu a během komerční pauzy se vždy občerstvím. Někdy mi ta reklama přišla na rozdíl od lidí hrozně krátká.“

Když se tak ohlédnete zpátky za svou kariérou, jaký z toho máte nyní dojem?
„Za tu dobu vidím obměnu generace diváků a současně, jak je F1 impotentní z pohledu dalšího strategického vývoje. Každý si myslí, že do toho může kecat: Bernie Ecclestone, FIA, týmy… Tahle roztříštěnost ve spojení s tím, že si perou špinavé prádlo na veřejnosti, jim ubírá kredit a uniká nástup mladé generace, která dnes vnímá informace jinak. Formule bude dál o hrdinech, ale musí být pro lidi stravitelnější. Třeba jet závody na kratší dobu nebo najít jiné cesty, jak je oslovit, zatraktivnit Pokud se nestane něco rychle, formule 1 se stane okrajovou kulturou. Něco ve stylu art. Nebo úplný zánik.“

Těšíte se tedy na tu chvíli, kdy ji budete už jen sledovat v televizi nebo se toho spíše děsíte?
„Upřímně se toho bojím. Třeba na GP Singapuru jsem si vzal volno, sledoval to z druhé strany a přesvědčil se, jak je pro diváka těžké ty dvě hodiny udržet pozornost. Bojím se tedy, že se stanu kritičtější k produktu, o který se Bernie Ecclestone nebo Jean Todt nestarají dobře. Stejně jako se v životě stává, že manželství, která se zdála na věky, mohou skončit rozvodem, i u mě může dojít s F1 k rozchodu, pokud se tahle partnerka nesrovná do latě.“

PROFIL TOMÁŠE RICHTRA

Narozen: 9. 3. 1976 (38 let)

Profese: motoristický novinář a komentátor

Kariéra: Od roku 2004 komentátor Galaxie Sport (A1GP), od roku 2008 komentátorem TV Nova (Formule 1)

 
Články odjinud


Články odjinud