Jde o rekord, jehož dosažení bylo ještě před pár lety stejným sci-fi, jako v úvodu 20. století přistání na Měsíci. Tak vysoko. Tak daleko. „Ale teď? Jsem si jistý, že na něj zaútočí,“ říká jediný český účastník závodu F1 Tomáš Enge o metě Lewise Hamiltona, jehož po nedělním zisku 6. titulu mistra světa dělí už jen jediný triumf od legendární sedmičky Michaela Schumachera. Ty dva spojuje víc, než se zdá.
Ego jako hradba
Neotřesitelné sebevědomí. Umění hrát psychické hry. A vůle neuhnout. Nikdy. „Se Schumacherem mají společné, že jsou dravci. Ale to jsou všichni v F1. Tam musíte být dravec a sobec,“ říká Tomáš Enge. Po odchodu Nika Rosberga a labilní hrozbě ze strany Ferrari sice teď Hamilton nemusel tasit drápy až příliš, přesto… umí to. „I když to lidé nemají rádi, v F1 takový musíte být. Vezměte si Daniela Ricciarda. Ten je kamarádský vůči všem, směje se, ale sobeckost mu chybí,“ míní Enge.
Chirurgové na trati
Zde je pořadí v počtu nejrychlejších kol: 1. Schumacher 77. 2. Hamilton a Kimi Räikkönen 46. A v počtu pole positions už dokonce Hamilton německou legendu překonal (87:68). O čem to svědčí? O chirurgické preciznosti. „Je to o absolutním soustředění, umění na milimetr přesně brzdit, zatáčet a zase akcelerovat,“ ví Enge. „Musíte být rovněž agresivní i vůči ostatním, ale ne tak, aby z toho byl kontakt a přišel jste o body,“ má jasno bývalý Čech v F1. Jsou tací, co se tohle učí dodnes.
Vůz jako jistota
Ať jde o Schumacherovo Ferrari na začátku tisíciletí nebo Hamiltonův aktuální Mercedes, jsou to unikátní a dominantní stroje. Drsná pravda zní, že ve Williamsu by se Brit mistrem světa nestal. „Technika hraje hroznou roli. Podívejte na Räikkönena! Ve Ferrari jezdil první tři řady, a teď je v Alfě Romeo od 10. do 16. místa,“ poukazuje Enge. „Je to o penězích, a když má tým velký rozpočet, jde ve vývoji stále mílovými kroky kupředu, kdežto jiné stáje šetří a investují do další sezony.“
Parťák, co kryje záda
Michael Schumacher měl ve Ferrari Rubense Barrichella. Lewis Hamilton zase Valtteriho Bottase. Těžko hledat větší příklady loajality. Jaký to kontrast s tichou válkou ve Ferrari mezi Sebastianem Vettelem a Charlesem Leclerkem! „Navíc to není jen o tom, že týmový parťák vám chrání záda, ale sbírá i body ostatním. A když tým dojíždí první a druhý, náskok o to víc narůstá. I teď byl Bottas jediný, kdo ho mohl ohrozit,“ všímá si Enge. Obrovský rozdíl oproti dusné atmosféře s Rosbergem.
A co dál?
Hamiltonovi je 34 let, smlouvu má do konce roku 2020 a jen jeden titul ho dělí od vyrovnání Schumachera. Zvládne to? Nebo zvládne víc? „Zaútočí na něj, bezesporu. Ale pozor, v roce 2021 máme revoluční změnu v pravidlech. Osmnáctipalcová kola, novou aerodynamiku, jiný průběh závodního víkendu,“ varuje Enge. Chystané změny by měly zamíchat kartami v rozložení sil vozů a týmů. „Bude to víc o jezdcích. Ani teď to není tak, že by mezi piloty byl Lewis nejlepší ze všech. Má dobrou techniku, support týmu, podporu týmového kolegy, ale v roce 2021 se to může změnit. Dobrých jezdců je v F1 spousta,“ dodává Enge. A při vší úctě, větší drama by současné F1 určitě prospělo.