Barrichellovi pomohl génius

Rubens Barrichello
Rubens BarrichelloZdroj: čtk
Tomáš Leixner
Formule 1

AKTUALIZOVÁNO - Brazilský pilot F1 se po třech letech podíval na stupně vítězů, díky riskantní taktice svého šéfa Rosse Brawna.

Někdy jej miloval a jindy zase nenáviděl. Rubens Barrichello ale vždy věděl, co pro něj muž jménem Ross Brawn znamená.

Šéf stáje Hondy zase měl na paměti, že jej Brazilec poslechne na slovo a udělá přesně to, co mu řekne. Před osmi lety jej dovedl k prvnímu vítězství v F1, včera jej zase po tříleté přestávce vrátil na stupně vítězů – na třetí místo.

Přestože startoval jako šestnáctý! Staří známí z Ferrari porazili svého bývalého zaměstnavatele. Společně.

Vyhráli spolu už devět závodů formule 1 a kdyby byl monopost stáje Honda lepší, určitě by další triumfy ještě přidali. Tým, ve kterém je Ross Brawn, je zkrátka „odsouzen“ k vítězství.

Na stratéga, který často přicházel šílenými nápady, jež se nakonec ukázaly jako geniální, spoléhalo v týmech Ferrari a Benetton eso Michael Schumacher. A Němec dělal dobře – sedmkrát se stal mistrem světa formule 1.

V Silverstone se Brawn týmu Honda, do něhož přišel s podmínkou, že mu bude šéfovat a nebude muset všechno schvaloval japonské vedení automobilky, vyplatil. Po dráze tekla voda a další se na ni snášela v podobě hustého deště. Všichni jezdci se trápili, snad každý udělal chybu.

Řešení, jak takové situace využít, bylo zcela prosté: nasadit extrémně mokré pneumatiky. Byl to risk. Jak rychlý na nich jezdec bude? Jak dlouho bude pršet?

A když přestane, bude se na nich dát dojet až do cíle? Brawn vše zkalkuloval, poradil se s Barrichellem a společně, jako mnohokrát předtím, se rozhodli: stojí to za to.

Barrichello na trať nevyjel, ale spíše vyplul. Z devátého místa se hnal kupředu, jako by místo pohonu zadních kol měl lodní šroub. Byl o deset sekund rychlejší než jeho soupeři.

Také předjížděl jednoho po druhém, kolo za kolem, vnitřkem zatáčky i vnějškem. Nešlo jej zastavit. Nejdřív padl mistr světa Kimi Räikkönen, pak Fin Kovalainen, přeskočil Jarna Trulliho, dvojnásobného šampiona Fernanda Alonsa a nakonec i Nicka Heidfelda.

Nikdo jej ani trochu nezdržel, nikdo nezkoušel to, co by stejně bylo marné: zadržet jej. Soupeři spíš měli starost o to, aby se vůbec sami udrželi na dráze.

„Bylo to jako v kouzelné pohádce, bral jsem soupeře jednoho po druhém. Miluju mokré závody,“ vyprávěl Barrichello, který v podobných podmínkách premiérově vyhrál GP Německa 2000. „Jenom je škoda, že jsme měli problém při zastávce v boxech, to bych skončil určitě druhý.“

I to, kolik času ztratil kvůli problémům, dokazuje, jak senzačně jel. Vždyť ho mechanici nechali v boxech čekat zbytečně přes dvacet sekund, a protože neměl v nádrži dostatek paliva, musel do boxů před koncem ještě jednou. Celkově tak přišel zhruba o tři čtvrtě minuty.

„Rubens měl skvělý závod,“ řekl stratég Brawn. „Pořádně přitlačil, když bylo třeba, a v polovině závodu byl prostě senzační. Stejně jako za starých časů. Nemáme teď auto, se kterým by se dalo vyhrávat, ale zvládli jsme strategii, a to bylo ze všeho nejdůležitější.“

Barrichello je rekordmanem formule 1, absolvoval už 262 závodů. Pakliže po sezoně neskončí jako David Coulthard, bude nejstarším pilotem na roštu. „To je jen číslo. Pořád se cítím mladý a problémům se směju. Miluju tenhle sport, miluju rychlost a nedokážu bez ní být.“

Nedokáže. Vždyť se málem rozbrečel, když byl včera třetí.