Formule 1 - Kvalifikace na VC Bahrajnu -  ONLINE PŘENOS -  4. března 2023   16:00

Ukončeno

Kvalifikace na VC Bahrajnu

Přenos se aktualizuje automaticky

První letošní kvalifikace nabídla hezkou podívanou, ale potvrdila trendy z volných tréninků. Nakonec zvítězily Red Bully. Zítra nás každopádně čeká velmi zajímavý závod a já se budu na Vás těšit opět v 16 hodin. Hezký den!
Předběžné složení startovního roštu pro VC Bahrajnu:

1. řada: Max Verstappen (NED/Red Bull), Sergio Pérez (MEX/Red Bull)

2. řada: Charles Leclerc (MON/Ferrari), Carlos Sainz (ESP/Ferrari)

3. řada: Fernando Alonso (ESP/Aston Martin), George Russell (GBR/Mercedes)

4. řada: Lewis Hamilton (GBR/Mercedes), Lance Stroll (CAN/Aston Martin)

5. řada: Esteban Ocon (FRA/Alpine), Nico Hülkenberg (GER/Haas)

6. řada: Lando Norris (GBR/McLaren), Valtteri Bottas (FIN/Alfa Romeo)

7. řada: Čou Kuan-jü (CHN/Alfa Romeo), Júki Cunoda (JPN/Alpha Tauri)

8. řada: Alexander Albon (THA/Williams), Logan Sargeant (USA/Williams)

9. řada: Kevin Magnussen (DEN/Haas), Oscar Piastri (AUS/McLaren)

10. řada: Nick de Vries (NED/Alpha Tauri), Pierre Gasly (FRA/Alpine)
Charles Leclerc v rozhovoru s Davidem Coulthardem dementoval, že by měl nějaký problém s autem. Zmínil sílu Astonu s Mercedesem a těší se na společné závody, kde doufá, že mu pomůžou čerstvé pneumatiky.

Pérez zmínil, že si nepamatuje tak těsnou kvalifikaci. Nebyl prý spokojen s balancem vozu, ale zítra prý už žádná omezení na voze nebudou.

Max Verstappen svou 21. pole position věnoval svému otci Josovi, který dnes slaví 51. narozeniny. Je rád, že má tak silný vůz. Oproti loňskému roku je sice prý pomalejší, ale ve druhém vývojovém roku nových monopostů podle něho už všichni ví, jak vozy ovládat a je tak větší prostor k soutěžení. Včera prý nemohl najít rytmus, dnes se ale chytil.
Výsledky kvalifikace na VC Bahrajnu:

1. Max Verstappen (NED/Red Bull) 1:29,708
2. Sergio Pérez (MEX/Red Bull) +0,138
3. Charles Leclerc (MON/Ferrari) +0,292
4. Carlos Sainz (ESP/Ferrari) +0,446
5. Fernando Alonso (ESP/Aston Martin) +0,628
6. George Russell (GBR/Mercedes) +0,632
7. Lewis Hamilton (GBR/Mercedes) +0,676
8. Lance Stroll (CAN/Aston Martin) +1,128
9. Esteban Ocon (FRA/Alpine) +1,276
10. Nico Hülkenberg (GER/Haas)
---
11. Lando Norris (GBR/McLaren) +1,673
12. Valtteri Bottas (FIN/Alfa Romeo) +1,735
13. Čou Kuan-jü (CHN/Alfa Romeo) +1,765
14. Júki Cunoda (JPN/Alpha Tauri) +2,802
15. Alexander Albon (THA/Williams)
---
16. Logan Sargeant (USA/Williams) +1,944
17. Kevin Magnussen (DEN/Haas) +2,184
18. Oscar Piastri (AUS/McLaren) +2,393
19. Nick de Vries (NED/Alpha Tauri) +2,413
20. Pierre Gasly (FRA/Alpine)
Konec závodu.
0:00'
Verstappen zajel nejlepší druhý a třetí sektor. Pérez se zlepšil oproti sobě a nakonec porazuil Leclerca a Red Bully tak mají double! Ve druhé řadě budou Ferrari, ve třetí Alonso s Russelem, čtvrtou obsadí Hamilton se Strollem a první desítku uzavře Ocon s Hülkenebergem!
0:00'
Čas pro kvalifikaci vypršel.
0:21'
Oba Red Bully ale ještě vyjely a stíhají rychlé kolo. Stejně tak Sainz.
0:46'
A Fernando Alonso už taky nepojede.
0:59'
Poslední minuta kvalifikace.
2:30'
Russell se zařadil za Alonsa, Hamilton dokonce až za Sainze. Nico Hülkenberg o čas přišel za porušení traťových limitů. Charles Leclerc další kolo už nepřidá, vystoupil z monopostu.
2:52'
Nico Hülkenberg je šestý před Strollem.
3:13'
Jenomže v poslední zatáčce chyboval a je čtvrtý před Sainzem.
3:33'
Alonso lítá po trati, ale na Verstappena mu chybí čtvrt vteřiny.
5:00'
Průběžné výsledky třetí části kvalifikace pět minut před koncem:

1. Max Verstappen (NED/Red Bull) 1:29,897
2. Charles Leclerc (MON/Ferrari) +0,103
3. Sergio Pérez (MEX/Red Bull) +0,234
4. Carlos Sainz (ESP/Ferrari) +0,464
5. Lance Stroll (CAN/Aston Martin) +2,029
6. George Russell (GBR/Mercedes)
7. Lewis Hamilton (GBR/Mercedes)
8. Fernando Alonso (ESP/Aston Martin)
9. Nico Hülkenberg (GER/Haas)
10. Esteban Ocon (FRA/Alpine)
5:00'
Posledních pět minut Q3. Na trati jsou všichni.
9:50'
Sainz ztratil díky výletu na obrbník téměř půl vteřiny. Lance Stroll měl ale větší problémy, protože u něj svítí dvě vteřiny.
7:03'
Leclerc vyhrál druhý sektor, ale nakonec mu to na Verstappenovo 1:29,897 o desetinu nestačilo. Péreze ale překonal.
7:20'
Krom nich je na trati jen Stroll, ostatní zůstali v boxech.
7:47'
První sektor si podržel Verstappen.
8:16'
Verstappen, Leclerc, Pérez. Loňská TOP 3 už je v rychlém kole.
9:08'
Už je na trati i Max Verstappen a Sergio Pérez.
10:25'
Kamery už ale sledují vozy Ferrari, která opouští konec boxové uličky.
11:30'
Tentokrát nikdo na start nespěchá. Bude to zřejmě jen o jednom pokusu.
12:00'
Poslední část dnešní kvalifikace právě začala.
Vyřazeni v Q2

Postupový čas: 1:31.127 (L. Stroll)
11. Lando Norris (GBR/McLaren) 1:31,381
12. Valtteri Bottas (FIN/Alfa Romeo) +0,062
13. Čou Kuan-jü (CHN/Alfa Romeo) +0,092
14. Júki Cunoda (JPN/Alpha Tauri) +1,129
15. Alexander Albon (THA/Williams)
0:00'
Čas pro Q2 vypršel.
0:00'
A Lando Norris se do Q3 nepodívá! Na poslední chvíli ho odstřelil Lance Stroll a oba Astony tak s jistotou budou startovat v první desítce! O pole position si to tak rozdá Ferrari, Red Bull, Mercedes, Nico Hülkenberg a Esteban Ocon!
0:00'
Esteban Ocon nadělil Norrisovi na desátém místě téměř vteřinu a poskočil na čtvrté místo, odsunul ho ale Hülkenberg. Alonso vyletěl mezi Red Bully, Ferrari ale letí ještě výš. Leclerc dokonce na první místo!
0:59'
Poslední minuta Q2.
2:24'
Druhé pokusy jsou tu. V boxech zůstavají tentokrát jen Red Bully a Albon, což jen značí, že tam opravdu jsou problémy na voze.
4:57'
Vtipná situace u Astonu. Stroll měl zajet na náhodnou kontrolu váhy, jenomže ji přejel. Mechanici pro něj museli doběhnout s nástroji a zatlačit ho zpátky.
5:00'
Albon přišel o čas, protože vyjel z trati. Thajec měl ale potíže s vozem.
5:00'
Ohrožení jezdci 5 minut před koncem 2. části:

Postupový čas: 1:32.191 (L. Norris)
11. Čou Kuan-jü (CHN/Alfa Romeo) 1:32,233
12. Lance Stroll (CAN/Aston Martin) +0,072
13. Esteban Ocon (FRA/Alpine) +0,134
14. Júki Cunoda (JPN/Alpha Tauri) +0,487
15. Alexander Albon (THA/Williams)
5:00'
Posledních pět minut Q2.
6:03'
Jezdce máme v boxech a připravují se na druhé pokusy. Ferrari má očividně stále nějaké problémy, protože aktuálně by jim výkony stačily jen na třetí a čtvrtou řadu.
8:04'
Probraly se ale i Mercedesy a Hamilton vede s časem 1:30,901 před Russelem. Red Bully ale překonaly oba jezdce. Pérez o 0,155, Verstappen o čtyři desetiny.
9:10'
Stroll s Alonsem opět zajíždí hezká kola. Alonso zajel čas těsně nad 1:31,0.
15:00'
Druhá část kvalifikace právě začala.
Jezdci už vyjíždí na start Q2.
Gaslymu byl dodatečně sebrán čas a bude tak startovat zítra poslední, pokud tedy nepřijde nějaká penalizace.
Vyřazeni v Q1

Postupový čas: 1:31,652 (L. Norris)
16. Logan Sargeant (USA/Williams) +0,0
17. Pierre Gasly (FRA/Alpine) +0,166
18. Kevin Magnussen (DEN/Haas) +0,240
19. Oscar Piastri (AUS/McLaren) +0,449
20. Nick de Vries (NED/Alpha Tauri) +0,469
00:00'
Nyck de Vries určitě nepostoupí, stejně tak Piastri a ani Pierre Gasly. Magnussen měl dobrý čas, nakonec ale končí osmnáctý, naopak Hülkenberg vyskočil na šesté místo. Časy první čtyřky nikdo nepřekonal.
0:00'
Čas pro Q1 vypršel.
0:30'
Albon si polepšil na šesté místo, Stroll na páté za Alonsa.
0:59'
Poslední minuta Q1.
3:42'
Lance Stroll tedy nemá čas a musí tak vyrazit na trať jako první. Kvůli ztracenému času červenou vlajkou ale vyjíždí téměř všichni. Jen Carlos Sainz šel na záchod.
Ohrožení jezdci 5 minut před koncem 1. části:

Postupový čas: 1:32.181 (P. Gasly)
16. Nico Hülkenberg (GER/Haas) 1:32,360
17. Lando Norris (GBR/McLaren) +0,190
18. Oscar Piastri (AUS/McLaren) +0,273
19. Logan Sargeant (USA/Williams) +0,313
20. Lance Stroll (CAN/Aston Martin)
5:00'
Pět minut do konce Q1.
6:35'
Strollovi byl smazán čas, porušil traťové limity.
8:25'
Jenomže dokončují rychlá kola i ostatní týmy a před Španěla se dostaly obě Ferrari a dokonce i George Russell. První Sainz vede s časem 1:30,993 jen o 64 tisícin.
9:07'
Verstappen létal po trati a nadělil Strollovi tři desetiny. Prakticky okamžitě ale dojel Alonso, který byl o desetinku rychlejší.
9:30'
Na prvním místě je Lance Stroll, ne ovšem na dlouho.
10:00'
Deset minut do konce Q1.
10:45'
A Max Verstappen s Fernandem Alonsem jsou v rychlým kole.
11:33'
Tentokrát už máme na trati všechny vozy.
13:23'
Kvalifikace má opět zelenou!
Technici Ferrari vytáhli lepící pásku a pracují na zavěšení pravého předního kola Leclercova vozu.
Restart proběhne v 18:12.
Časy zatím máme u Cunody (1:32,132), Sainze (+0,276), de Vriese (+0,717) a Leclerca, který ale rychlé kolo hned vypustil.
Většina vozů ještě ani nevyjela na trať a mají tak předstartovní procedury narušeny. Ven na trať se dostal snad jen Oscar Piastri, Sergia Péreze nejspíše zastavil ještě semafor.
13:23'
No a Leclercův vůz se dále rozpadá a ředitelství závodu vyvěšuje červené vlajky!
14:06'
Sainzovi šlo kolo lépe, čas 1:32,408 ale stačit rozhodně nebude. Španělovi vyšel jen první sektor.
15:58'
Opakované záběry dokonce ukazují, že z vozu Monačana ulétl kousek karbonu. Pilot si toho hned všiml, technici ale ne.
15:58'
Cunoda už obkroužil jedno kolo, první kvalifikační jízdu ale zahajuje Leclerc. Jenomže na první zatáčky hned probrzdil pravou přední.
16:57'
A už jim společnost dělají i vozy Ferrari.
17:59'
AlphaTauri nedočkavě stálo na semaforu a Júki Cunoda a Nick de Vries už lítají po trati.
Závod právě odstartoval.
Vše už je připraveno na start první kvalifikace nové sezóny!
Tréninky

První trénink byl hlavně o seznámení se s tratí, byť na ní krom Lance Strolla všichni jezdili při předsezónních testech. Kanaďan dokonce na trať vyrazil až po více jak pětatřiceti minutách, protože jeho Aston odmítal nastartovat. Nakonec skončil šestý, celý den ho ale stále trápila operovaná zápěstí.
Nejrychlejší byl Sergio Pérez s Fernandem Alonsem, kteří oba dokázali překonat Maxe Verstappena. Trápily se jak oba Mercedesy, tak Ferrari. Charles Leclerc skončil pátý se ztrátou 1,5 vteřiny. Carlos Sainz se dokonce roztočil a skončil poslední.

Druhý trénink se už jel pod umělým osvětlením a byl tedy více vypovídající, ačkoliv top týmy stále nejely na maximum a spíše sbíraly data. Charles Leclerc měl na výjezdu z boxu problém se spojkou. Ten ale rychle odezněl a obě Ferrari zajížděla nejrychlejší kola, byť Carlos Sainz se časem propadl do druhé desítky. Mercedesy se s ubývající teplotou začaly opět propadat
Oscar Piastri si zkoušel předjížděcí manévry, ale málem se mu to vymstilo a jen tak tak nenajel do prakticky stojícího Strolla, který se po výjezdu z boxů klasicky nedíval do zrcátek a jel prostředkem tratě.
Výsledky byly známy už po půl hodině. Fernando Alonso potvrdil slova expertů a novinářů, že Astony budou černými koňmi a zajel čas velmi blízký tomu, který loni stačil Leclercovi k pole position. Za ním byly oba Red Bully se ztrátou 169 a 171 tisícin. Sainz opět nepodal dobrý výkon, posunul se jen na 14. místo. Jeho týmový kolega naopak poskočil na čtvrté místo. Rozdíl mezi Mercedesy se pak jen více rozšířil.

Poslední trénink se jel opět za teplého dne a většina jezdců se tak jela jen projet před kvalifikací. Většinu z vyčleněné hodiny držel nejrychlejší kolo (ale o téměř tři vteřiny pomalejší než v FP2) Fernando Alonso, rozruch ale způsobil Max Verstappen. Úřadující dvojnásobný mistr světa zajel o půl vteřiny horší čas, ovšem na tvrdých gumách. Všichni ostatní vyjma Haasů jezdili na softech.
Až v poslední čtvrthodině zbytek pole začal Španěla překonávat. Nejprve to byl Lance Stroll, pak oba Mercedesy a do třetice Max Verstappen. Alonso je ale sedm minut před koncem všechny opět porazil a dokázal tak, že i na den přesně 22 let po svém debutu je stále faktorem, se kterým je třeba počítat.
Kalendář závodů

Letošní rozpis nabobtnal oproti plánům nakonec jen o jeden víkend. Hned třikrát se podíváme do Spojených Států, kde se kromě Texasu a Miami bude poprvé závodit také ve slavném Las Vegas. Původně plánovaný závod v Číně se kvůli přetrvávajícím problémům země s nákazou COVID-19 nakonec zrušil bez náhrady.

Hody ale budou mít milovníci sprintů. Loňská novinka byla vyhodnocena jako dobrá a letos jich místo tří uvidíme šest. Konkrétně budou v Ázerbájdžánu, Rakousku, Belgii, Kataru, Texasu a Brazílii.
Nová pravidla

Loňská revoluce udělala v pravidlech někdy pořádný nepořádek a FIA do nich i letos zasáhla poměrně hodně.

U vozů se kvůli eliminaci porpoisingu zvýšila minimální světlá výška vozu o 15 mm. Minimální váha se sníží o dvě kila na 796 kg a v rámci zvýšení bezpečnosti dostaly vozy senzor na měření vertikálních sil a hlavně posílenou svatozář, která v Silverstone zachránila život Kuan-ju Čouovi. Týmy nebudou muset tolik hlídat teplotu paliva, přijdou ale o možnost vylepšovat převodovky a sníží se jim čas na práci. Vozy navíc musí mít o 50 mm větší zpětná zrcátka.

Změny doznaly i pneumatiky. Formule 1 je známá svým bojem za životní prostředí a proto se rozhodla zpřísnit pravidla pro předehřívání pneumatik. Pneumatiky do sucha mohou nově mít místo 100°C maximálně 70°C, intermediálky 60°C a pneumatiky do hustého deště jen 40°C. Týmy je navíc smí nahřívat jen dvě hodiny denně. Pirelli jakožto výrobce pak slibuje novou třídu tvrdosti C0 a také revoluci u pneumatik do deště, které by prý měly být lepší a nebude je třeba předehřívat. Poprvé bychom je měli vidět v Imole.

A to není okolo pneumatik vše. FIA hodlá na dvou kvalifikacích otestovat nová zpřísněná pravidla, které pneumatiky mohou nasadit v konkrétních částech kvalifikace. Pod tzv. „Upraveným kvalifikačním formátem“ budou začínat všichni na tvrdých gumách. V Q2 se bude jezdit pouze na středních a jen ti nejlepší v Q3 obují nejměkčí sady. Týmy tak nebudou moci taktizovat a šetřit ideální sady, naopak méně výkonné týmy si nemusí ničit červené pneumatiky aby zajezdili alespoň nějaký rychlý čas. Vedení F1 si od tohoto pravidla pak slibuje menší plýtvání pneumatik, které se po každé jízdě vyhazují.

Příjemnou zprávou je ale upravení aktivace systému DRS. To bude nově povoleno už po absolvování prvního kola, pokud k tomu budou podmínky (tj. žádná žlutá vlajka, safety car apod.). Do teď museli jezdci obkroužit dvě standardní kola.

A ještě jedna skvělá novinka, opět bude jen jeden ředitel závodů. Eduardo Freitas po kritické chybě s jeřábem v Suzuce dostal od FIA červenou kartu a hlavní slovo tak bude mít už jen Niels Wittich.
Rošády ve vedení

Přestupy se ale netýkaly jen jezdců. Pořádný kolotoč se udál i na pozicích vedoucích jednotlivých týmů. Ve Ferrari definitivně po 28 letech končí Mattia Binotto, kterého nahradí Frédéric Vasseur, toho času šéf Alfa Romeo. Vlastník práva na jméno automobilky, tým Sauber se rozhodl místo jedné hlavy postavit do vedení trojhlavý direktoriát. Novým generálním ředitelem je Andreas Seidl s McLarenu, v televizi nejčastěji uvidíme spíše Alessandra Alunni Braviho, jehož oficiální titul zní „Zástupce týmu“.
McLaren se rozhodl zaplněnou díru ve vedení vyřešit kalsickým způsobem, povýšilo do něho Andrea Stellu, který do loňské sezóny u týmu byl jako závodní inženýr.
Neuspokojivé výsledky vedly ke konci i dalšího matadora F1, Josta Capita. Ten pod tlakem majitelů Williamsu rezignoval na funkci, kterou teprve minulý týden přebral James Vowles, dosavadní hlavní stratég Mercedesu.

Shrnutí vedení týmů:

Red Bull: Christian Horner
Ferrari: Frédéric Vasseur
Mercedes: Toto Wolff
Alpine: Otmar Szafnauer
McLaren: Andrea Stella
Alfa Romeo: Alessandro Alunni Bravi (zástupce týmu)
Aston Martin: Mike Krack
Haas: Guenther Steiner
AlphaTauri: Franz Tost
Williams: James Vowles
Přestupy a noví jezdci

Jak už bylo zmíněno, konec Sebastiana Vettela odpálil na gridu neuvěřitelnou rošádovou bombu. Jako první se do zákulisních her pustil ten nejpovolanější, Fernando Alonso. Zkušený rebel využil toho, že Alpine odkládal podepsání kontraktu a chytil se lasa z Aston Martinu, kde právě Vettel skončil.
Alpine něco takového nečekal a zřejmě tak trochu v panice okamžitě označil bez jakékoliv konzultace za Španělova nástupce svého rezervního jezdce Oscara Piastriho. Toho celá situace pobouřila a nejenže oznámení dementoval, ale z Alpinu odešel do McLarenu, který se rozhodl rozvázat smlouvu s Danielem Ricciardem. Otmar Szafnauer pěnil krev a hodlal Piastriho i s McLarenem žalovat, nakonec ale dostal silné sedativum. Z AlphaTauri totiž k Estebanu Oconovi získal Pierra Gaslyho. Alpine ale bude zajímavé sledovat, protože nově čistě francouzské duo se v minulých letech v lásce vůbec nemělo. Mimochodem, volné sedadlo v béčku Red bullu zabral další nováček, Nyck de Vries. Ten se skvěle předvedl jako záskok za Alexe Albona a ve svém debutovém závodě dokonce skončil na bodované příčce.

Vyhazovalo se i na chvostu roštu. V Haasu Mick Schumacher doplatil na svou milou povahu, která se ve světě Formule 1 bere spíše jako slabost. Zisk dvanácti bodů nedokázal vykompenzovat několik nehod a odepsaných monopostů a Guentheru Steinerovi zkrátka došla trpělivost. Americký tým tak opět vsadí na navrátilce do F1 a po úspěchu s Kevinem Magnussenem podepsal Nica Hülkenberga.
Ještě hůře než Schumacher ale v loňské sezóně skončil Nicholas Latifi a i Williamsu došla trpělivost. Na poslední chvíli tak zařídila jezdeckou superlicenci Američanovi Loganu Sargeantovi

Shrnutí jezdeckých dvojic:

Red Bull: Verstappen – Pérez
Ferrari: Leclerc – Sainz
Mercedes: Hamilton – Rusell
Alpine: Ocon – Gasly
McLaren: Norris – Piastri
Alfa Romeo: Bottas – Čou
Aston Martin: Stroll – Alonso
Haas: Magnussen – Hülkenberg
AlphaTauri: Cúnoda – de Vries
Williams: Albon – Sargeant
Minulá sezóna

Sezóna 2021/2022 byla v mnoha ohledech speciální a po právu se ji říká šílená. Revoluce v koncepcích monopostů, porpoising a navýšení hmotnosti dostaly do problémů spoustu týmů. Ferrari se několikrát střelilo do nohy tragickou strategií, Haas musel na poslední chvíli hledat náhradu za ruskou rodinu Mazepinovců a do toho se po oznámení konce kariéry Sebastiana Vettela strhla lavina s přestupy.

Oba poháry nakonec uzmul Red Bull, který jako jediný podával víceméně konzistentní výkony. Ačkoliv Max Verstappen měl také černé víkendy, vyhrál 15 z 22 závodů. Druhý skončil Charles Leclerc, který dovedl Ferrari na stejné místo v poháru konstruktérů. Monačan vyhrál tři závody, doplatil ale právě na svůj tým. Ať už šlo o strašné strategie, pit stopy nebo výdrž vozidla, mladý jezdec měl určitě na víc.
Třetí příčku obsadil druhý jezdec Red Bullu Sergio Pérez, který prohrál závod s Leclercem v Abu Dhábí.

Černá sezóna byla výsledkově hlavně pro třetí tým v poháru konstruktérů, Mercedes. Lewis Hamilton dokonce poprvé za svou kariéru musel zkousnout sezónu bez jediné výhry. I v tom ho překonal nováček v Mercedesu George Russell, který ovládl předposlední VC Brazílie. Mnozí tak spekulovali, že legendární Brit ukončí kariéru, sedminásobný šampion ale zatím nic takového neplánuje.
Zimní pauza je konečně u konce a fanoušky Formule 1 opět čekají víkendové hody! Hezké sobotní odpoledne, všechny formy života, čeká nás první kvalifikační hodinovka, která určí pořadí na zítřejší VC Bahrajnu!
Vítáme vás u on-line přenosu. Závod začíná v 16:00.
Články odjinud