Ivo Pospíšil
16. dubna 2016 • 17:11

Florbalové Superfinále? Je to jen o náhodě, zlobí se kouč Vítkovic

I na loňské Superfinále dorazilo spoustu diváků
TOP VIDEA
Sport proti simulování: Známé firmy Krmenčík nebo Přikryl i nováček Ljevakovič Sport proti simulování: Známé firmy Krmenčík nebo Přikryl i nováček Ljevakovič
LIGA NARUBY: Škoda vs. Škoda, Theo Hušbauer a rozvážný hasič LIGA NARUBY: Škoda vs. Škoda, Theo Hušbauer a rozvážný hasič
VŠECHNA VIDEA ZDE

Již pátým rokem se rozhodne o mistrovi florbalové ligy (Chodov vs. Vítkovice) v Superfinále, ne všem ale ten formát jednoho rozhodujícího zápasu vyhovuje. „Je to jen marketing, ze sportovního hlediska jde o nic nevypovídající zápas,“ říká trenér Vítkovic Jan Vavrečka. Jenže koncepce je dál silná a v budoucnu se přesune i mimo Prahu.



Je výjimečné i kruté zároveň. Odpoledne, kdy po půl roce dřiny rozhodne o titulu šedesát nebo sedmdesát minut s nájezdy. Láká se na drama i rekordní návštěvu, jež by měla v neděli v O2 Aréně přesáhnout dvanáct tisíc diváků. Jenže ne ve všem je florbalové Superfinále super.

„Náš konzistentní názor je, že ze sportovního hlediska je to nic nevypovídající zápas,“ uvedl kouč jednoho z letošních finalistů, Vítkovic, Jan Vavrečka. „Mnohem víc vám totiž dá, když si zahrajete sedm zápasů než jen jeden, který je o štěstí. Rozhoduje tak, jak se hráči vyspí, jak zachytá brankář, jestli to někde někdo tečuje… je to o náhodě a nepřináší vám to tu plnou hodnotu,“ zlobil se.

Je to lehký paradox, neboť právě Vítkovice mají ze superfinále dva tituly a letos útočí na třetí, čímž by byly nejúspěšnějším týmem ve formátu, který se hraje od roku 2012. Jenže právě kvůli zrádnosti jednoho střetu nechtějí duel s Chodovem příliš předjímat.

„Je to jen jeden zápas, kde se může stát cokoliv,“ říká Vavrečka. „Na druhou stranu ale uznáváme, že je to skvělý marketingový tah Unie. Ať se totiž podíváme na tradiční sporty, jako basketbal nebo házená, tak na to, jak máme krátkou historii, je fenomenální, že na nás přijde tolik lidí. Takže, marketingově super, ale sportovně je to špatně,“ zdůraznil trenér Vítkovic.

Právě síla marketingu je ovšem v tomhle projektu hnacím turbem. Vedle toho, že model superfinále zavedli vedle Švédska a Švýcarska nově i Finové, je podle šéfa florbalové Unie Filipa Šumana fakt, že v daný den umí strhnout velkou pozornost, tím ústředním plusem.

„I když chápu diskuze, že jedno utkání je trochu více o štěstí, přiznejme si, že i to je prvek, který diváka zaujímá, neboť se to v daném utkání vše rozhodne,“ říká Šuman. „V dalších desítkách let chceme navíc budovat tradici výjimečné akce, jež bude přesahovat sport. Inspirací je proto rovněž česká Velká pardubická nebo americký Super Bowl, který je úžasný v tom, že to je den, kdy to nesledují jen fanoušci daného sportu.“ Podle něj je proto model superfinále dál pevný a měnit se nebude.

„Ta koncepce je silná a i ty týmy, které mluví o tom, že z hlediska sportovního by byly radši za nějaký reparát, uznávají, že z hlediska dopadu pro celý český florbal je superfinále jediná cesta,“ řekl Šuman, podle nějž je i do budoucna možné, že se toto vyvrcholení ligy přesune i do jiných měst než jen do Prahy.

Především se tak skloňuje Ostrava a to pro rok 2018, kdy Česko hostí MS. „Ostrava jedna z variant, jak kvalitou haly, tak našimi zkušenostmi tam to superfinále pořádat. A to propojení s domácím mistrovství světa je poměrně logické,“ dodal Šuman.