24. listopadu 2014 • 15:09

MS formule 1 skončilo, týmy hned začaly řešit finanční krizi

Autor: ČTK
Vstoupit do diskuse
0
Sotva skončil letošní ročník mistrovství světa vozů formule 1, už se řeší budoucnost. Nejen samotných závodníků, z nichž někteří mění stáj, ale také samotného seriálu. V zákulisí se hovoří o krizi, malé týmy protestují, docházejí jim finance. A řešení je v nedohlednu. Ztrácí čtyřiaosmdesátiletý Bernie Ecclestone, který šéfuje formuli už čtyřicet let, moc a kontrolu na miliardovým byznysem?


Před letošní sezonou se dramaticky měnila pravidla. Změnily se motory, monoposty přestaly burácet. Jejich provoz je sice levnější, ale vývoj stál takovou sumu, která se nevrátí. Výsledkem navíc byla absolutní nadvláda stáje Mercedes, jež přinesla nudu na ovály. Ecclestone posléze přiznal, že špatně rozděluje finance a malé týmy krachují. Lewis Hamilton se sice stal podruhé mistrem světa, ale víc než oslavy se řeší další roky.

Caterham jel po dvou vynechaných Velkých cenách v Abú Zabí jen díky podpoře veřejnosti a malých firem na internetu, navíc s rezervním pilotem. Stáj Marussia od nehody Francouze Julese Bianchiho nezávodila vůbec. Problém vznikl hlavně proto, že úspěšnější týmy inkasují daleko větší částky než menší stáje. Silná pětka Mercedes, McLaren, Williams, Red Bull a Ferrari se tak dramaticky odděluje od zbytku.

Loni seriál vykázal zisk takřka 1,5 miliardy dolarů, asi 30 miliard korun. V zákulisí znějí hlasy, že by všechny stáje z toho měly mít stejný profit. "Vždyť ty úspěšné si mohou daleko více vydělat od sponzorů," lze slýchat. Jenže smlouvy jsou podepsány a Ecclestone jen těžko dobrovolně pustí pohádkový zhruba třetinový příjem ze zisků. Ale výsledkem bude pokles počtu týmů v další sezoně, potíže mají totiž i Force India a Sauber.

Ecclestone tak čelí velké kritice a hlasy po jeho odchodu sílí. "Velké týmy, které o slabších říkají, že nemáme s banány chodit do války s reálnými pistolemi, shrábnou maximum peněz," prohlásil šéf Force india Vidžaj Mallya. "Šetříme, kde se dá, ale nemůžeme ovlivnit cenu motoru za 40 milionů eur. Já jsem byl proti novým motorům, tak proč bych za tuto situaci měl být zodpovědný?" láteřil majitel týmu Lotus Gerard Lopez. A servítky si nebral ani bývalý majitel stejnojmenného týmu Eddie Jordan. "Každý jednou musí odejít a myslím, že u něj nastal pravý čas," prohlásil.

Zatímco ekonomicky slabší stáje šetří, kde mohou, ty bohaté hledají cesty, jak dohnat letos famózní Mercedes. Takže čtyřnásobný mistr světa Němec Sebastian Vettel, aktuálně nejdražší muž na scéně, přestupuje z Red Bullu do Ferrari. Naopak kokpit rudého monopostu z Maranella opouští Španěl Fernando Alonso, dvojnásobný mistr světa, jenž má podle všeho namířeno do McLarenu.

To ale aktuální finanční krizi malých týmů nevyřeší. Naopak, stáje Ferrari a Red Bull příliš nepoznamená skutečnost, že poprvé od roku 1993 nevyhrála jejich auta v sezoně ani jediný závod.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud