Štěpán Filípek
30. listopadu 2024 • 11:15

Kania o Liberci: když se podělá, co může, souboj s Agátou i top byznys

Vstoupit do diskuse
5
  • Video se připravuje ...

    Dostal direkt, který s ním zacloumal. A taky mu to dost lidí dalo, lidově řečeno, sežrat. Dokonce se stáhl i ze sociálních sítí. Ondřej Kania, sebevědomý majitel libereckého Slovanu, po debaklu 0:5 s Jabloncem musel uznat, že marketingová show předběhla dění na hřišti. Přesto navzdory nepovedenému průběhu podzimu věří, že jeho vstup do klubu je terno. „Povystoupím z role šíleného majitele fotbalového klubu a budeme se bavit seriózně, z pohledu byznysu a čísel...“ předeslal nedávno v podcastu Moneymaker serveru CzechCrunch. „Myslím, že to bude finančně určitě moje nejlepší investice,“ řekl. Kromě jiného mluvil i o tom, proč nesleduje zápasy live, kdy srovnává Slovan s celebritou Agátou Hanychovou nebo jak by chtěl dostat Liberec na burzu. A vysvětluje rovněž to, proč je výhodné mít rozporuplnou první sezonu...

  • Na zápasy nemáme nervy...

    Kaniu potkalo to, co prakticky každého majitele, který do fotbalu vstoupí: dříve nebo později ho zkrátka pohltí emoce. „Nikdy jsem nic takového nezažil. S mojí ženou jsme dospěli do fáze, že už ani nemůžeme chodit na zápasy. A dokonce jsme dospěli do fáze, že už se na ně ani nemůžeme dívat. Koukám se ze záznamu a na Wyscoutu, kde jsou různé sestřihy,“ prohlásil Kania.

    A přidal konkrétní zážitek ze Španělska, své oblíbené destinace, kde rád tráví čas. „Když nám v zápase s Plzní nepískli penaltu, tak jsme se v Barceloně sebrali a šli na pláž. Sedli jsme si na písek a probírali mušle, stavěli hromádky a podívali se na výsledek až po zápase.“ Další zážitky? „Udělali jsme velkou výjimku: vyjeli jsme do Budějovic a bylo to 0:0. To je strašný.“ A ještě stručné shrnutí vývojových fází vlastníka fotbalového klubu: „Na začátku jsi nadšenej, pak začínáš být nervózní a potom už to nemůžeš vydržet. My podnikatelé a investoři jsme zvyklí mít absolutní kontrolu – a přijdeš na to, že nemáš kontrolu nad ničím a nemůžeš to ovlivnit.“

    Majitel fotbalového Liberce Ondřej Kania mezi divákyFoto CNC/Sport/Pavel Mazáč

  • Páni, to bude byznys!

    Pochopit to, jak se Kania dívá na fotbal, znamená přijmout přísně byznysovou optiku. To je i důvod, proč se muž, který stojí za úspěchem vzdělávací skupiny Consilium provozující síť amerických mezinárodních škol, vrhnul na fotbal – byť o něm nic nevěděl. O to pozoruhodnější je, jak je přesvědčen o tom, že je to správná cesta. „Fotbal vnímám stejně jako vzdělávání, myslím, že má obrovskou budoucnost. Že to bude finančně určitě moje nejlepší, životní investice. Což myslím procentuálně, samozřejmě,“ uvedl. Podle svých slov stejně jako ve školství „malinko předběhl dobu“. „Jsem z toho nadšenej,“ řekl, byť zároveň musel přiznat: „Sportovní výkonnost se do toho ale nepropsala prakticky vůbec.“

    Kania má vše do detailu spočítané: provozní náklady klubu vyčíslil – bez nákupu hráčů – na 150 milionů korun na sezonu. Příjmy skládá následovně: 25 milionů jako příspěvek UEFA, 28 z kontraktů LFA, 30 od sponzorů, 11 za vstupné a permanentky, 6 z dalších příjmů (včetně merchandisingu) – to už mu vychází na 100 milionů. A teď pozor, v českém fotbale specifická záležitost: Kania do Slovanu Liberec vložil peníze, jež klub investuje, a tak vlastní akcie holdingu Colt a fondu Arch Investments z portfolia J&T, jenž má podíl i ve Spartě. Kania tedy počítá s dalším příjmem 15 milionů korun a zbývají prodeje nejspíše dvou hráčů dohromady za 60 milionů.

    Sečteno podtrženo: 175 milionů korun. A to bez umístění do páté příčky (a tedy bez bonusu LFA) a případného postupu do pohárů. „I tak jsi v plusu,“ vychází to Kaniovi, jenž bere v potaz i 15-20 % z potenciálních přeprodejů bývalých libereckých hráčů (nejlépe Oscara Dorleyho či Victora Olatunjiho). I na základě svých kalkulací už v létě investoval do kádru 80 milionů korun a dalších 20 je připraven vydat v zimě. „Umím si představit příchod dvou čtyř hráčů,“ navnadil fanoušky. Další miliony padly na skauty, analytiky a trenéry individuálně se věnující hráčům.  „V investičním předpokladu jsem neudělal žádnou zásadní chybu. To je velmi pozitivní,“ pochválil se Kania celkově v podcastu Moneymaker.

    Slovan Liberec si poradil se Sigmou, v Olomouci zvítězil 4:1Foto ČTK / Peřina Luděk

  • Souboj s Hanychovou

    Marketing, brand... To jsou oblíbená slova majitele libereckého klubu. Až se někdy zdá, že je používá jako zaklínadlo, nicméně tohle v tuzemském fotbale ještě nebylo. „Vždycky to chci mít postavené na více nohách, proto jedu brand a marketing,“ řekl o principech svého byznysu Kania. I proto sice stojí v případě Slovanu o fanoušky přímo na stadionu a tvrdí, že se příjmy ze vstupného zvýšily na dvojnásobek, ale zároveň ví, že tribuny U Nisy vyjma zápasů s pražskými „S“ nevyprodá. Mnohem důležitější je pro něj něco jiného. „Všichni si myslí, že fanoušek znamená lidi na stadionu. Ale není to tak,“ netajil. Respektive uznal, že plnější stadion je důležitý pro výkon mužstva, nicméně platí: „Důležité je, jakou máš sledovanost.“

    Proto analyzuje sledovanost zápasů Slovanu na O2 TV i zájem o něj ve vyhledavači Google. A právě tam Kania našel zajímavého „soupeře“ pro srovnání, jak je kdo úspěšný. Respektive soupeřku. „Za největší celebritu České republiky pokládám Agátu Hanychovou. Máme takový interní benchmark, kolikrát za rok ji v Googlu překonáme,“ prozradil s úsměvem Kania. A občas se zadaří - jako při drtivé porážce 0:5 s Jabloncem. „To byl čtvrtý moment v roce...“

    Mladí fanoušci Olomouce sledují prohru s LibercemFoto Luděk Peřina/ČTK

  • Dokument jako gamechanger

    Pokud jde o média, je zřejmé, že Kaniu způsob, jakým jeho počínání i Liberec jako takový komentují, veskrze udivuje a ledacos z jejich strany nechápe. A moc prostoru jim přenechat nehodlá. Chystá placený obsah na klubových platformách jako Sparta, mimochodem trenéři a hráči nyní nesmí dávat sólo rozhovory („Má to i vyšší smysl, který odhalíme na začátku dalšího roku.“). A enormně sází na dokumentární seriál, který od začátku sezony o jeho Liberci natáčí TV Nova pro platformu Voyo. Rychle si zvykl na to, že stejně jako jiní lidé z klubu na sobě má přes den mikroport, kamera dokonce nechyběla ani při jeho slavném projevu k hráčům v šatně po nadílce s Jabloncem. Dokonce ho kvůli zradě techniky klidně začal znovu.

    Natáčelo se i ve chvíli, kdy se ultras snažili probít do VIPu, kde vystrašené manželky hráčů schovávaly děti do kuchyně – bály se napadení. V Kaniovi to ovšem zjevně negativně nerezonuje. „Je to natočený a bude to pecka,“ rozplýval se. „Díl o (podještědském) derby bude jedna z nejsledovanějších věcí Voya.“ Proč je natáčením až posedlý? „Viděl jsem data Novy, co taková věc udělá se značkou, to si nikdo neumí představit, to tady ještě nebylo. I s desítky milionů na propagaci je to absolutní gamechanger,“ nechal se unést. Otázkou je, zda sílu brandu Slovan Liberec a zájem o něj nepřeceňuje.

    Ondřej Kania natočil vyjádření po debaklu v severočeském derbyFoto Youtube/FC Slovan Liberec

  • „Zdigitalizovaný“ stadion

    Jeden z Kaniových nových projektů se týká arény U Nisy. „Chtěli bychom udělat to, co v Česku ještě není. Zdigitalizovali bychom stadion,“ prozradil pro CzechCrunch. Míří tím hlavně na permanentkáře, kterým by chtěl dopřát zrychlený vstup na jejich místa (v tomto ohledu jako příklad zmiňuje, jak to chodí v Disneylandu) a po vzoru NBA možnost pohodlné objednávky všeho, po čem při zápase zatouží. „Sedíš na svém místě, jdeš do appky, objednáš si pivo, párek, šálu, cokoli a někdo ti je přinese. Například,“ uvedl. „Tyhle věci tady pořád nejsou a my už na nich pracujeme, takových projektů máme X.“

    Liberecký Stadion U NisyFoto iSport.cz

  • S klubem jednou na burzu

    Jedenatřicetiletý byznysmen předpokládá, že po nákladech na vstup do klubu (včetně uhrazení jeho dluhů) a kádr nebude muset dál investovat ze svého. „Ženě jsem musel slíbit, že víc než to, co jsme do Slovanu vložili, už nikdy nedáme,“ řekl s úsměvem. Rád by Slovan dostal na burzu, kde by si zájemci mohli koupit cca 25-30 % akcií. To zhruba odpovídá podílu, který si v klubu nechal jeho bývalý vlastník společnost Preciosa (Ludvík Karl), ovšem smluvně je podchycen termín, kdy Kaniovi přenechá i ten. Už nyní má podle svých slov nabídky na minoritní podíl, ale raději chce nabízet akcie veřejně. „Už, doufám, nemám zapotřebí, abych si bral minoritní investory, burza je lepší,“ vysvětlil svůj zamýšlený postup, jímž by získal investice na další projekty, především mezinárodní fotbalovou akademii pod Ještědem. A také nabídl fanouškům možnost stát se spolumajiteli Slovanu.

    Záložník Slovanu Michal Hlavatý kličkuje s míčem mezi soupeři z Hradce KrálovéFoto fcslovanliberec.cz

  • Dosah až do Afriky

    Slovan se chce dívat daleko za hranice Česka. Hodně daleko... Hodlá totiž po vzoru velkoklubů hledat talenty na jiných kontinentech. „Chceme mít své akademie v Africe, odkud si budeme vybírat hráče,“ přiblížil jeden ze svých plánů. Dalším je vybudovat zázemí pro talenty a školu z jeho sítě přímo pod Ještědem. „Klub má poměrně velké pozemky, aby tam vyrostla mezinárodní akademie. Budeme tam vozit hráče nejen z Česka, ale i celé Evropy, Afriky, Latinské Ameriky,“ představuje si Kania. Počítá při tom s byznys modelem levně získat – draze prodat. „V Česku to nejde jinak. Vidíme, že se Sparta trápí a důvodem velmi pravděpodobně je, že předržuje hráče, které už měla poslat dál,“ uvedl. Celkový efekt pak popsal takto:  „Tím vším zvedneme hodnotu klubu. A ve výsledku můžeme dát pětadvacet třicet procent jeho akcií na burzu. Přemýšlím nad tím takhle, takže jsem úplný mimozemšťan ve fotbalovém prostředí...“

    Ahmad Ghali z Liberce v utkání proti OlomouciFoto Luděk Peřina/ČTK

  • Výsledky na hřišti? Vedlejší produkt

    Jestli Liberec zaujal i mimo fotbalové hřiště, právě na něm mu to zle hapruje. Až na výjimky, jako byla poslední výhra 4:1 v Olomouci. „Všechno, co se mohlo podělat, se zatím podělalo,“ shrnul sportovní stránku projektu Kania. „Máme dobrý předpoklad pro to, že horší to být nemůže...“ pousmál se. Majitel Slovanu souhlasí s tím, že dobrou sportovní výkonnost nejde od dalších faktorů nutných pro vzestup klubu oddělit, ale nedívá se na tuto a další sezonu. S generálním ředitelem Janem Nezmarem, jemuž nadále absolutně věří, si stanovili cíl, že do pěti let vybudují klub s mezinárodní akademií, skautováním hráčů z Afriky i odjinud, nejmladším týmem v lize (nebo jedním z top tří nejmladších) a...

    „A že si vezmeme trenéra a tým kolem něho, který třeba ještě moc neumí vítězit, ale má všechny předpoklady k tomu, aby prožil nějaký exponenciální růst,“ ukázal na Radoslava Kováče. „Řekl jsem OK, to určitě dává smysl a vedlejším produktem toho, že děláme všechno správně, bude sportovní úspěch,“ prohlásil Kania. „Byznysově jsem o tom přesvědčen absolutně, ale i sportovně to bude úspěšné. Jestli tuhle nebo příští sezonu, to neumím odhadnout.“

    V souvislosti s právě natáčeným dokumentárním seriálem o Slovanu při tom našel důvod, proč je nynější „krizový vývoj“ pro tyhle účely lepší, než kdyby tým bojoval na vrcholu tabulky. „Nepotěším naše fanoušky, ale když to budu chtít odlehčit, řeknu, že kdybychom byli třetí nebo čtvrtí, pátí a všechno se nám dařilo, seriál nikoho moc zajímat nebude. A my taky ne. Marketingově, brandově z pohledu příjmů klubu by bylo ideální mít tenhle půlrok dramatický, pak se trochu zvednout, třeba minout šesté místo o dva body v posledním kole, jako se nám to povedlo minule, a potom to obrátit ve druhé sezoně. To je geniální příběh,“ zasnil se. S tím, že už myslí i na druhou sérii dokumentu.

    Takže klid...

    Kouč Liberce Radoslav KováčFoto ČTK / Peřina Luděk

Vstoupit do diskuse
5

Chance Liga - první fotbalová liga 2024/2025

Nejvyšší česká fotbalová soutěž mění v sezoně 2024/2025 oficiální název na Chance Ligu. Titul obhajuje Sparta Praha.

iSport Fantasy Sestřihy zápasů VIDEO momenty

Stránky klubů: Viktoria Plzeň * Slavia Praha * Sparta Praha * Bohemians 1905

Fotbal dnes * Liga mistrů * Evropská liga * Konferenční liga





Články odjinud


Články odjinud