Top secret? Jak vypadá žebříček nejsledovanějších prvoligových klubů

Řekni mi, kdo je v lize v televizi nejsledovanější? Tahle otázka zůstává bez odpovědi z oficiálních míst, Ligová fotbalová asociace údaje dodané společností Oneplay (dříve O2 TV) neposkytuje. Web iSport má nicméně za sezonu 2024/25 žebříček všech šestnácti klubů, které kumulovaně vidělo přes 34 milionů diváků, k dispozici. Jaký rozdíl dělí pražská „S“? Přeskočil Baník díky boomu ve Slezsku Plzeň? Jak dopadl Liberec ambiciózního majitele Ondřeje Kanii? Kdo se vůbec vešel do osmičky, která na základě průměru na utkání dostává od LFA bonus? A jak si to vlastně u všech (ne)povídá s návštěvností přímo na stadionech? Projděte si pořadí pěkně tým po týmu. Rozbor, co všechno už si prvoligové kluby vydělaly minulou sezonu a co ještě dostat mohou ZDE>>>
16. Dynamo České Budějovice
Průměrná sledovanost: 78 241 diváků
Celková: 2,738 milionu
Fotbalový Titanic, který se začíná potápět, ještě než se vydá na plavbu – na palubě se sice ještě hraje, ale ke dnu jde celá posádka zcela neodvratně. Čest těm, kteří nevzali lidově řečeno roha, nebo se dokonce vrátili zachránit, co se dá – jako trenéři Jiří Lerch a Jiří Kladrubský. Ale ruku na srdce, našlo se asi dost diváků, kteří byli zvědaví, jakou rychtou jejich tým Dynamo zase zničí nebo kdo si připíše hattrick. V celkové sledovanosti jsou tak České Budějovice druhé nejhorší, na průměr to vyšlo stejně jako v prvoligové tabulce na nejspodnější místo.
15. MFK Karviná
Průměrná sledovanost: 79 294 diváků
Celková: 2,537 milionu
Nevděk světu vládne… Takhle může lamentovat trenér Martin Hyský, jenž vytáhl mužstvo na skvělou osmou příčku tabulky, vštípil mu zajímavý herní projev a zviditelnil další hráče pro větší kluby. Třeba pro Slavii, která stejně jako do Pardubic vyslala do severovýchodního cípu republiky svůj výsadek. Jenže ani nejlepší umístění v prvoligové historii nevedlo k mobilizaci fanoušků. V domácí návštěvnosti Karviná skončila na dně, v přepočtu na průměr na utkání byla druhá nejhorší. Nejmenší zájem o ni byl co do návštěvnosti doma plus venku – a taky pokud jde o žebříček sledovanosti. V té celkové byla ze všech nejméně atraktivní, alespoň České Budějovice přeskočila v průměru na utkání…
14. FK Pardubice
Průměrná sledovanost: 81 046 diváků
Celková: 2,836 milionu
Východočeská rivalita se vychýlila jednoznačně ve prospěch Hradce. I v Pardubicích mají nový stadion, což bývá zaručený tahák, ale ve městě perníku měli třetí nejnižší domácí návštěvy a čtvrté nejhorší celkově, a ligou se tak nějak potácejí. Slavia jim sice přenechala kouče Davida Střihavku a jeho štáb, jenže záchranu přinesla až baráž. V pořadí podle sledovanosti z toho bylo třetí místo od konce. Upřímně, bývala tam větší zábava…
13. FK Mladá Boleslav
Průměrná sledovanost: 86 680
Celková: 3,033 milionu
Pozor, zákruta! Mužstvo z města automobilů zažilo v jedné sezoně jízdu s tolika pozoruhodnými etapami, že by to jiným vystačilo na několik ročníků. Ať už jde o změny v zázemí, na lavičce, nebo v kádru, to vše pod velením nového většinového majitele Davida Trundy, jenž to nakonec dotáhl na post šéfa celého českého fotbalu. Jestli ale Boleslav přece jen hlavně angažováním švédského kouče Andrease Brännströma vzbudila zájem, postupem času a sesunem do skupiny o záchranu zase opadl. Z letitého spánku se neprobudili vlastní fans, horší celkové domácí návštěvy měla jen Karviná, ty venkovní byly více než dvakrát vyšší. V průměru na domácí zápasy byla Boleslav dokonce úplně na chvostu. Vše se odráží i v televizní sledovanosti – čtvrté nejhorší ze všech.
12. FK Teplice
Průměrná sledovanost: 87 985 diváků
Celková: 3,079 milionu
Tradiční značka potřebuje i přes poctivou práci kouče Zdenka Frťaly refresh – a tomu by měl napomoci nástup miliardáře Milana Kratiny, jakkoli šetří silnými slovy. Na rozdíl od jiných nejbohatších Čechů, kteří si pořizují prvoligové i druholigové fotbalové kluby. Nejlepší tým skupiny o záchranu se čísly návštěvnosti doma i v součtu s venkovními zápasy umístil uprostřed ligového pole, byť měl nejmenší průměrnou využitou kapacitu svého stadionu ze všech (24 %). A sledovanost, o kterou jde v tomto případě nejvíc? Dvanáctá příčka jen těsně nad Mladou Boleslaví a za Slováckem.
11. 1. FC Slovácko
Průměrná sledovanost: 88 294 diváků
Celková: 3,090 milionu
Bez Martina Svědíka přišla bída. Slovácko léta patřilo do ligové špičky a nakouklo i do pohárové Evropy, jenže po odchodu uznávaného kouče to šlo od desíti k pěti. Napomoci změně kurzu může změna ve vlastnické struktuře, pozornost bezesporu přitáhne nečekaný příchod legendárního kanonýra Tomáše Skuhravého do pozice člena představenstva. Ale k tomu hlavnímu: jedenáctou příčku v televizní sledovanosti Slovácko uhájilo před Teplicemi jen s odřenýma ušima, v průměru o pouhých 309 diváků.
10. Dukla Praha
Průměrná sledovanost: 90 177 diváků
Celková: 3,156 milionu
Možná největší překvapení v žebříčku sledovanosti. Co do návštěvnosti domácích zápasů na Julisce těžil klub bojující o záchranu z invaze sparťanů či slávistů, v každém případě za sebou v této statistice nechal pět dalších týmů. A ještě lépe si Dukla vedla v pořadí sestaveném podle zájmu diváků u obrazovek. Za sebou tak nechala Slovácko, Teplice, Mladou Boleslav, Pardubice, Karvinou i České Budějovice. Co s atraktivitou podceňovaného týmu se slavnou minulostí udělá přechod do rukou byznysmena Matěje Turka, který ho svěřil sportovnímu řediteli Martinu Haškovi a trenérovi Davidu Holoubkovi?
9. Bohemians Praha 1905
Průměrná sledovanost: 97 745 diváků
Celková: 3,323 milionu
Klokani po velkém skoku v sezoně 2022/23, kdy skončili v tabulce čtvrtí, upadli do jisté letargie. Přesto se vytáhli na 8. místo a jejich věrní zajistili klubu třetí místo, pokud jde o průměrné využití kapacity stadionu (v Ďolíčku to bylo 81 % – výš byli jen pražští rivalové Slavia s 95 % a Sparta s 81 %). Co se týče sledovanosti, zelenobílí by se vešli do osmičky ohodnocené LFA, pokud by se počítala ta celková. Pak by přeskočili Liberec, protože jejich zápasy přitáhly o 171 604 diváků více. Jenže se počítá průměr a ten měl Slovan, jenž odehrál o dvě utkání méně, lepší.
8. Slovan Liberec
Průměrná sledovanost: 98 491 diváků
Celková: 3,151 milionu
Bonus od LFA: 0,5 milionu korun
„Všichni si myslí, že fanoušek znamená lidi na stadionu. Ale není to tak... Důležité je, jakou máš sledovanost.“ Tak nový liberecký majitel Ondřej Kania, citovaný z rozhovoru pro server CzechCrunch, vnímá měřítka zájmu o svůj klub. Rád se také na sociální síti X pochlubil sledovaností zápasů Liberce a zavedl placenou platformu Slovan+. Domácí návštěvy s druhou nejnižší využitou kapacitou stadionu (35 %) zařadily Liberec na desáté místo, společně s těmi venkovními na jedenácté. Pokud jde o sledovanost, manko na Hradec Králové nebylo velké, nicméně „Hvězda severu“ nakonec zabrala osmou příčku – tedy poslední, která je spjata s bonusem od LFA, a to ve výši 0,5 milionu.
7. FC Hradec Králové
Průměrná sledovanost: 98 833 diváků
Celková: 3,360 milionu
Bonus od LFA: 0,5 milionu korun
Nový stadion dokázal přitáhnout diváky do hlediště, zvýšenému zájmu napomohly díky vyšlehanému rozpočtu i solidní investice. Návštěvností v Malšovické aréně (105 825, průměr 6 225 na utkání), jíž zůstaly ikonická „lízátka“, Hradec trumfnul Olomouc či Bohemians, a byl dokonce pátý za top čtyřkou. A zájem o něj byl i mezi diváky přenosů Oneplay. V žebříčku sledovanosti se umístil na pěkném sedmém místě, byť co do průměru, který rozhodoval, to bylo jen o 342 diváků…
6. FK Jablonec
Průměrná sledovanost: 101 008 diváků
Celková: 3,535 milionu
Bonus od LFA: 1 milion korun
Do tohohle klubu si spousta fanoušků ostatních týmů ráda rýpne. A majitel konkurenčního Liberce Ondřej Kania jakbysmet. Proč ne, boss Miroslav Pelta k tomu zavdává důvodů dost, ale bacha – v uplynulé sezoně se Jablonec pod vedením Luboše Kozla opět vzmohl, měl na dosah evropské poháry a předváděl výtečný fotbal. Přesto může být šesté místo v žebříčku sledovanosti překvapením, zvlášť když v celkových domácích návštěvách (51 116, v průměru 3007 na utkání, s lehce nadpolovičním využitím kapacity stadionu) je až pátý od konce. Pelta sice má nastoupit do vězení kvůli dotační aféře, ale mužstvo (zatím) nerozprodává, a dokonce hecuje, že možná bude ještě líp…
5. Sigma Olomouc
Průměrná sledovanost: 108 205 diváků
Celková: 3,787 milionu
Bonus od LFA: 2 miliony korun
Výtečná sezona, která dala vzpomenout na slavné časy. S účastí ve skupině o titul a ziskem domácího poháru se vstupenkou do Evropy. Na sledovanosti utkání byl vzestup Sigmy znát, byť rozdíl v žebříčku na Baník, čtvrtý v tomto pořadí, už je velký – 2,359 milionu diváků v celkové a 67 428 v průměru. Zatímco vztah vlastních fanoušků ke klubu je komplikovaný, v Olomouci přispěli k diváckým zážitkům i tím, že svou severní tribunu přenechávali příznivcům zvučných soupeřů, a tak jim umožnili rozvinout velkolepá chorea. Zvlášť zápasy se Slavií pak zajistily i vysokou televizní sledovanost.
4. Baník Ostrava
Průměrná sledovanost: 175 633 diváků
Celková: 6,147 milionu
Bonus od LFA: 3 miliony korun
Ne že by to ve Slezsku poslední sezony pořádně nežilo, ale poslední sezona přinesla ještě větší boom, který byl znát na všech ukazatelích. Čtvrté místo bylo fajne – a to jen jeden jediný bod scházel na dotažení Plzně. Fanoušci zase litovali, že musejí na zápasy do „vyhnanství“ ve Vítkovicích, i tak měl Baník třetí nejvyšší domácí návštěvnost (184 962, v průměru 10 276) a taktéž bral bronz i v absolutních číslech (322 165, průměr 9 173). V těchto položkách Viktorii předběhl, v televizní sledovanosti zůstal stejně jako v tabulce těsně za ní – konkrétně o 279 tisíc diváků v celkové a o 7 993 v průměrné.
3. Viktoria Plzeň
Průměrná sledovanost: 183 626
Celková: 6,426 milionu
Bonus od LFA: 4 miliony korun
Na západě Čech se sice báli do poslední chvíle o třetí místo, ale dotírající Baník na něj nakonec nepustili. Nejatraktivnější pro diváky byly pochopitelně o zápasy s pražskými „S“, pod vedením náročného kouče Miroslava Koubka měla Plzeň co nabídnout jak v Evropě, tak doma, byť tam vlivem náročného programu „uměla“ zaškobrtnout. Ve sledovanosti je už znát větší rozdíl než mezi pražskými „S“: v celkovém počtu činí ve srovnání se Spartou 2,735 milionu diváků a se Slavií 2,296 milionu, v průměru je to 78 164, resp. 65 601 diváků.
2. Slavia Praha
Průměrná sledovanost: 249 227 diváků
Celková: 8,722 milionu
Bonus od LFA: 5 milionů korun
Ligový hegemon trhal rekordy, v jeho zápasech bylo nejvíc na co se dívat, pozornost ještě vybičoval kontroverzním, ale úspěšným příchodem útočníka Tomáše Chorého. Spartu Slavia porazila o 60 tisíc diváků v celkové domácí návštěvnosti (329 504) a o 2441 fanoušků v domácím průměru, první byla i v celkové návštěvnosti (475 612 tisíc diváků, průměr 13 450). Na „titul“ si myslela i co do televizní sledovanosti, ale tam už to nevyšlo: v celkovém počtu zaostala o 439 709 diváků, v průměru o 12 563. Na jejím hřišti byl v každém případě k vidění zápas, o který byl největší zájem: říjnové derby (2:1) si nenechalo 532 tisíc lidí.
1. Sparta Praha
Průměrná sledovanost: 261 790 diváků
Celková: 9,162 milionu
Bonus od LFA: 6 milionů korun
Sezona plná výkyvů a s chudým čtvrtým místem… Může to vypadat jako paradox, protože obhájce titulu zabředl do krize, ale právě to naopak přitáhlo ještě víc pozornosti a vytáhlo čísla sledovanosti nad rivala z druhého vltavského břehu. A proto, že byla Sparta nejlepší, tak se tím také veřejně pochlubila. Zatímco únava fanoušků rudé barvy byla v závěru sezony znát v hledišti přímo na Letné, při sledování na dálku nikoli. O tom, jaký Sparta budí široký zájem v celé republice, svědčí i to, že zaznamenala nejvyšší návštěvnost na venkovních stadionech (181 320 diváků celkem, 10 073 v průměru).