Mámo, koukej, hraje Messi! MS podle sledovanosti. Jaký podíl měla Nova?

Ať si k MS v Kataru přidáme víc plusů, nebo minusů, jedno je jisté: v mnoha ohledech to byl historický mundial. A platilo to i z pohledu Čechů, byť jejich reprezentanti opět velkoryse přenechali letenky jiným. Zápasy totiž vysílaly dvě televizní stanice: ČT přepustila z ekonomických důvodů část utkání Nově, některá vysílaly souběžně. Superdramatické finále sledovalo celkem 1,8 milionu diváků. Deník Sport požádal o data sledovanosti všech 64 zápasů a ponořil se do čísel. O koho byl největší zájem? A kdo naopak táhl nejméně?
Jako kdyby mistrovství světa hostily dvě země. Tak to vypadalo na českých obrazovkách během kontroverzního šampionátu v Kataru.
Z 64 utkání veřejnoprávní stanice odvysílala na kanálu ČT sport 46 utkání, z toho 32 exkluzivně, TV Nova a Nova Action jich nabídly 32, sólo pak 18. Sdílených bylo 14. Divákům přenosy doručily na různých platformách i formou streamů.
Souběžně vysílaný skvěle obsazený vrchol šampionátu, na nějž vyšplhali Francouzi a Argentinci, při tom převálcoval i osvědčené filmové hity z archivu nebo zkrátka cokoli, co se mihlo na obrazovkách jinde. Boj o ovladač v tuzemských domácnostech měl jasného vítěze. „Finálové klání sledovalo bezmála čtyřicet procent všech, kteří měli v danou dobu zapnutou televizi,“ uvedla za ČT tisková mluvčí ČT Karolína Blinková.
Přesná cifra zní: 37,57 %. Postaralo se o to celých 1,38 milionu diváků (1,3 bez 68 tisíc počítaných u streamu), což znamenalo nejsledovanější program v historii ČT sport a druhý nejvyhledávanější sportovní program celé stanice od roku 2006. Na tehdejší finále MS mezi Francií a Itálií se dívalo 1,48 milionu diváků.
Přímo Nova jich letos přidala 420 tisíc (do údajů nejsou započítáni diváci placené platformy Voyo) a natahované finále dokonce odsunulo nedotknutelné Televizní noviny. Trumfem jinak bylo „exkluzivní“ čtvrtfinále Nizozemsko-Argentina. To upoutalo 686 tisíc lidí a i ono vystřelilo kanál Nova Action k nebývalým číslům (na „vlajkové“ Nově šla tři utkání: zahajovací, o bronz a finálové).
Komerční stanice přišla s obřím studiem a programem laděným více do zábavy, na druhé straně značka Nova Action nebyla širší veřejnosti známa. Pokud jde o souběžně vysílané duely, víc než čtvrtinový podíl na celkovém koláči měli na Barrandově třikrát. Nejlépe zafungoval start turnaje, kdy po slavnostním ceremoniálu ukrojili 31,1 % ze společných čísel, nad hranici 25 % se pak dostali i v případě zápasů Belgie-Kanada (28,2 %) a Anglie-USA (28,9 %). V semifinále si ukousli kolem 20 % a ve finále 23,4 % (resp. 24,3 % po odečtení diváků sledujících stream). Celkový podíl se vyšplhal na 27,4 %.
„S vysíláním jsme velmi spokojeni,“ uvedl šéf sportu na TV Nova Dušan Mendel. „Vždy budeme chtít získat nejlepší obsah. Se sportem to Nova myslí vážně. Zvažujeme každou akvizici, chceme být lídrem,“ vyhlásil.
Pokud by šlo o to, jaký zájem vzbudily jednotlivé státy, či lépe řečeno jejich duely, je sestavení žebříčku i použitá metodologie spíše hrou. I zde záleží na množství faktorů, nelze pochopitelně určit, kolik ze sledujících fandilo tomu kterému týmu, čísla se počítají oběma protivníkům. Méně atraktivním mužstvům při tom pomohli zvuční soupeři a vytáhli je z periferie zájmu.
Na očích byli nejvíc nikoli překvapivě Messiho Argentinci a pak Francouzi a Chorvaté, přičemž zajímavě bodovalo Polsko. Na chvostu naopak byly Írán s Kamerunem. Vzal-li by se v potaz průměr sledovanosti na zápas, prodral by se na krásné 9. místo díky zahajovacímu utkání... Ekvádor.
4,3 | Tolik milionů lidí zhlédlo zápasy MS vysílané na ČT sport bez ohledu na věk. Průměrná sledovanost činila 476 tisíc diváků. U utkání v základních skupinách to bylo 374 tisíc diváků, ve vyřazovací fázi 809 tisíc. 74 % diváků tvořili muži. Na Nově a Nově Action kontinuálně, tj. alespoň tři minuty, sledovalo šampionát 3,652 milionu diváků starších čtyř let. Největší zásah měl u mužů ve věku 15-24 let. |
ČT: 72,6 % | Nova: 27,4 % |
Nejsledovanější zápasy MS (v milionech diváků) | ||
1. Argentina-Francie | 1,791 | ČT+Nova |
2. Argentina-Chorvatsko | 1,044 | ČT+Nova |
3. Francie-Maroko | 1,036 | ČT+Nova |
4. Chorvatsko-Maroko | 1,008 | ČT+Nova |
5. Francie-Anglie | 0,888 | ČT |
6. Chorvatsko-Brazílie | 0,809 | ČT |
7. Katar-Ekvádor | 0,756 | ČT+Nova |
8. Francie-Polsko | 0,697 | ČT |
9. Nizozemsko-Argentina | 0,686 | Nova |
10. Maroko - Portugalsko | 0,685 | Nova |
Pozn.: V případě ČT je zahrnut i počet diváků streamu |
Nejméně sledované zápasy MS (v tisích diváků) | ||
1. Saúdská Arábie-Mexiko | 77 | Nova |
2. Nizozemsko-Katar | 94 | Nova |
3. Tunisko-Francie | 150 | Nova |
4. Kamerun-Brazílie | 160 | Nova |
5. J. Korea-Portugalsko | 189 | Nova |
Celková sledovanost zápasů jednotlivých zemí:
(v milionech diváků)
1. Argentina 5,41
2. Francie 5,34
3. Chorvatsko 4,37
4. Maroko 4,18
5. Portugalsko 2,61
6. Brazílie 2,57
7. Anglie 2,50
8. Polsko 2,26
9. Nizozemsko 2,17
10. Španělsko 1,81
----
28. Saúdská Arábie 0,8
29. Kostarika 0,77
30. Tunisko 0,75
31. Írán 0,75
32. Kamerun 0,6
Sledovanost zápasů jednotlivých zemí podle průměru na utkání (v tisících diváků)
1. Argentina 773
2. Francie 763
3. Chorvatsko 624
4. Maroko 597
5. Polsko 565
6. Portugalsko 522
7. Brazílie 514
8. Anglie 500
9. Ekvádor 484
10. Španělsko 454
Zdroj: ČT, Nova, ATO – Nielsen Admosphere, ke dni: 19. 12. 2022.