Nadšenci náš svět změnili víc, než si mnohdy uvědomujeme. Občas se jim podaří vytvořit nový žánr, který vydělává stovky milionů dolarů ročně a změní podobu herního světa.
Ať se nám to líbí nebo ne, MOBA neboli Multiplayer Online Battle Arena, patří k nejvýdělečnějším herním žánrům. Hrají ho miliony lidí, vydělává neskutečné množství peněz, z velké části se kolem něho točí esport a dokonce se z jeho prostředí točí seriály. Nejznámější je nedávný Arcane, ale nezapomeňme také na DOTA: Dračí krev.
Stejně jako by Věra nedokázala zakázat všechny internety, ani MOBA se jen tak nezastaví. Tento vlak je na to až moc rychlý. Než začneme článkem, sluší se říct, co to vlastně MOBA je. Jedná se o multiplayerovou hru, kde proti sobě bojují dva týmy obvykle po pěti lidech, kteří ovládají hrdiny a obsazují nepřátelské základny a rekrutují jednotky. Přestože nejznámější hry žánru jsou z izometrického pohledu, jak ukázal například SMITE, z pohledu třetí osoby to funguje také. Fantazii se meze nekladou.
Duchovní předchůdci
Ačkoli dodnes panují diskuze, zda to skutečně jsou nebo nejsou ty „pravé“ MOBA hry, myslím, že stojí za to je zmínit. Za prvního předchůdce žánru MOBA je občas označován Herzog Zwei od Technosoft vydaný společností Sega v roce 1989. Jedná se o strategickou hru z pohledu ze shora, ve které ovládáte mecha transformujícího se na stíhačku, obsazujete základny a tvoříte jednotky, které na nepřátelské základny posíláte.
Hra však nebyla moc úspěšná mimo jiné kvůli horšímu marketingu, ale překvapivě můžete tyto rané kořeny žánru MOBA otestovat díky vylepšené verzi na Nintendo Switch vydané v roce 2020. Jiní nicméně za pravou první MOBA považují až Future Cop: LAPD z roku 1998 díky módu Precinct Assault, ve kterém obsazujete základny a najímáte jednotky, tentokrát konečně s podporou online multiplayeru. Což ve výsledku znamenalo, že mnozí hráči to hráli dost podobně, jako se dnes hraje třeba DOTA 2.
Velký boom stále nenastal, různé hry a módy tohoto vznikajícího žánru přesto spatřovaly světlo světa. Ten pravý velikán se zrodil díky hrám, co tvořil Blizzard Entertainment. Slavné kalifornské studio začínalo menšími hrami, kdy mezi známější patří například dnes již kultovní Blackthorne a The Lost Vikings. V roce 1994 však změnili vývojáři zaměření, vytvořili strategii Warcraft: Orcs & Humans, rychle se zdokonalovali a než se člověk nadál, byl rok 1998, kdy vyšel první díl legendárního StarCraftu.
Moddeři jedou
Blizzard se rozhodl podporovat tvorbu svých fanoušků, kéž by se z něj časem nestala korporace s ohnivým ďáblem s hromadou právníků, a do hry začlenil StarEdit. Díky tomu do hry byla vytvořena mapa Aeon of Strife modderem zvaným Aeon64. Ta už měla mnoho mechanik, co jsou v žánru dodržovány dodnes a de facto se tedy jedná o přímého předchůdce moderních MOBA her.
Na mapě jsou dvě základny, které propojují tři cesty a vaším úkolem je nepřátelskou základnu zničit. Rozdíly oproti moderním MOBA byly hlavně v tom, že hrdinové byly na každé straně jen čtyři, při průběhu zápasu nešly levelovat a nejednalo se o PvP. Zatímco na jedné straně byly hráči, na té druhé bojoval počítač.
Skutečně moderní podoby se žánr dočkal díky moddování ve hře Warcraft III z roku 2003 opět od Blizzardu. Pomocí Warcraft III World Editor vytvořil modder Eul mapu Defense of the Ancients (DotA). Modifikace na rozdíl od Aeon of Strife zvedá množství hrdinů na pět na každé straně, přidává neutrální nepřátele, hrdinové se v průběhu zápasu levelují a lze to hrát online. Už je to více méně to samé, co hrajeme dodnes. Ačkoli Eul krátce na to opustil modderskou scénu, sdílel s ostatními všechny kódy, které pro modifikaci sepsal, a těch se chytili následovníci. Jen kdyby věděl, jak se na vlně, kterou právě začal, dá vydělat…
Noví moddeři mapu různě upravovali, přidávali nové postavy, kouzla, předměty či měnili herní mechaniky. Mezi zmámenější patří Meian a Ragn0r, kteří vytvořili nejhranější verzi mapy DotA: Allstars, nebo Steve "Guinsoo" Feak a IceFrog, kteří mapu značně vylepšili. Jméno a zkušenosti už měli, bylo načase změnit historii popcultury.
Zrod gigantů
Přes velkou popularitu se stále jednalo o mód a své štěstí bylo třeba hledat jinde. Žánr už byl všeobecně známý a vznikaly i samostatné hry jako Domigod z roku 2009, který se však, zejména kvůli nutnosti si hru koupit, zatímco DotA byla zdarma, moc velkého úspěchu nedočkal. Příležitost ale vycítily firmy Riot Games a Valve.
Riot Games se rozhodlo pověřit svým novým projektem Steve "Guinsoo" Freaka. Asi již tušíte, že se jedná o League of Legends z 27. října roku 2009. Kořeny ve Warcraftu III to neschová ani v grafickém designu, který je však přeci jen o něco komiksovější. Nicméně herní mechaniky byly doladěnější a hra byla free-to-play s tím, že pokud chcete více hrdinů, už musíte zaplatit. Model se sakra vyplatil a popularita hry jela na plné obrátky.
Valve se na to podívalo podobně. Najala IceFroga, který byl v té době hlavním správcem DotA Allstars a nakonec bylo rozhodnuto, že jejich nová hra bude zkrátka Dota 2. Múza na tvorbu názvu je toho dne asi nepolíbila, nicméně jméno přitáhlo pozornost a ačkoli hra je Warcraftu III graficky velmi podobná, díky Source enginu je mnohem ostřejší a čistější. Podobně jako „LoLko“, krátce po svém vydání v roce 2013 se Dota 2 dočkala ostrého vzrůstu popularity.
Žánr roste stále, každopádně LoLko a Dota 2 stále sedí na pomyslných trůnech. Je trochu ironické, že Blizzard, díky kterému to všechno začalo, nedokázal svou nápodobou v podobě Heroes of the Storm králům žánru konkurovat. Stále se však jedná o úspěšný titul a mnozí jiní jako nadějné Guardians of Middle-Earth či Paragon zcela skončili. Kdo ví, kam se to bude vyvíjet dál.