Málokdo se titulu zcela vyhnul a nemálo lidí se díky ní začalo věnovat multiplayerovým hrám. Team Fortress 2 mělo styl a skvělou atmosféru, díky které stojí i dnes za zahrání.
Na hře jsem absolutně ujížděl a v jednu dobu to hrál snad každý. Team Fortress 2 dočasně v podstatě ovládl Steam, hrál ho kde kdo a mnoho jiných lidí na něj tvořilo komunitní obsah. Do hry neustále přicházelo něco nového buď od vývojářů nebo od fanoušků. Ve hře jste se mohli bavit nebo si dokonce vydělat. A po letech je to stále zábava.
Nejdříve trošku historie
Není divu, že mnoho lidí hrálo až Team Fortress 2. Existuje mnoho legendárních her, co začalo jako mód a Team Fortress není výjimkou. Nápad vznikl u modderů John Cook a Robin Walker, kteří měli rádi střílečku Quake, ale chtěli ji vylepšit. Módem přidali do hry 9 tříd a tím z toho udělali týmovou multiplayerovou FPS, kde musíte využít odlišnosti k získání převahy nad nepřáteli.
Valve ukázalo svůj výjimečný čich po penězích a moddery brzy nabralo do svého týmu. Právě vydalo svou první hru Half-Life a Team Fortress mělo původně vyjít jako rozšíření v enginu GoldSrc vytvořeném v dílnách Valve. Takzvaný Team Fortress Classic, v podstatě jen port původních Team Fortress, vyšel nakonec zdarma jako mód do Half-Life v roce 1999.
Původní Team Fortress bylo barevné, ale vojáci byli přeci jen realističtější a kořeny v Quake moc schovat nešly. Valve chtělo pro druhý díl změnu, místo barevného komiksu je však napadl takový krvavý Vietnam. Cílem bylo vytvořit realisticky vypadající střílečku, kde by jeden hráč zastával roli Commandera a velel ostatním hráčům i vojákům ovládaných umělou inteligencí.
Ačkoli byla hra oznámena v roce 1999, vydání bylo neustále odkládané. Čekání na Godota bylo nutné u fanoušků zmírnit potvrzením, že na hře se stále pracuje, přesto to byl pro tehdejší hráče skoro jak dnešní Star Citizen, jen ke hře nedostali přístup žádný. Valve mezitím vydalo vynikající Half-Life 2: Episode One a nově vytvořený engine Source se stal novou technologií i pro Team Fortress 2.
Změna nastala až v červnu roku 2006, kdy byla hra znovu odprezentována na EA Summer Showcase Event v nové upravené komiksové grafice, kterou známe nyní. Hra vyšla roku 2007 a mohli jste ji zakoupit buď samostatně na Steamu nebo v kamenném obchodu na disku, kde byla součástí The Orange Box (sbírka her Half-Life 2, Team Fortress 2, Portal). V červnu roku 2011 jste si mohli hru zahrát zdarma.
Já, padouch v týmové akci
A v čem byla hra tak geniální? V první řadě stylem! Cílem bylo udělat hru ve stylu Evil Genius, tedy v tom, který se podobá Syndromovým vynálezům v Úžasňákových nebo filmu Já, padouch. Hra byla cartoonová a šílená, což mistrovsky doplnila dynamická hudba od Mika Moraskyho. Od přehnaně velkých turretů a ďábelského smíchu po zlého doktora, na hru se skvěle dívalo a skvěle se poslouchala.
Ve hře bylo nespočet herních módů jak oficiálních, tak fanouškovských. Nejhranější byly klasiky jako Capture the Flag a Team Deathmatch, ale šílenostem se meze nekladly. Medieval mode jen se zbraněmi na blízko, PASS time, kde ve stylu amerického fotbalu musíte vzít míč a donést ho na jinou část mapy nebo si vzpomínám na fanouškovskou mapu, kde jeden tým byl nábytek a musel se v obřím sídle nějak schovat před hráči. Pokud dokážete myslet jako nábytek, nyní jste jím byli a v módu se mohli nádherně vyřádit.
Třídy se lišily v podstatě učebnicově a každá byla kompletně jiná. Byl tu rychlý Soldier s raketometem, díky kterému vznikl i legendární Rocket Jump – střelte si pod nohy a vyletíte nahoru, jako v reálu, jen se nerozpadnete na kousíčky. Dále Heavy s těžkým kulometem, masochostický Medic, co léčil a chránil, čímž byl perfektní v kombinaci s Heavym. Nechyběl Engineer, co tvořil děla a odhazoval miny či Spy, co se dokázal infiltrovat a mnoho dalších. Rozdíly byly znatelné, týmy musely spolupracovat a třídy se staly skoro učebnicovou ukázkou, jak rozdíly v multiplayerových hrách nadesignovat.
Příběh ve hře nebyl žádný, ale filmečky na internetu určitý úvod umožnily. Všechny jsou vtipné, jejich zhlédnutí hře dodá kouzlo a z vojáků se stane něco víc než bezduché pytle masa na jatka. Styl byl tak vtahující, že se tím dlouho bavil celý YouTube a vzniklo bezpočet parodií… a dokonce kanál pojmenovaný RocketJump.
Komunita nikdy nezemře
Dobrý design nás vtáhl a vytvořil komunitu fanoušků, ta pak hru táhla dál. Již jsme zmínili módy a videa, ale nezapomeňme na předměty ve hře. Ať kosmetické nebo dokonce herní, ve hře bylo nespočet odlišných zbraní a předmětů měnících styl hraní, což hře opakovaně dodávalo šmrnc. Hra si vydělávala zejména díky mikrotransakcím a po nákupu komunitního předmětu dostal nějaký ten desátek jeho autor.
Pro mě se jednalo rovněž o úvod do světa velkých modifikací. Ačkoli byly přístupné i pro hráče Half-Life 2, díky Team Fortress 2 byly zdarma. Mnoho módů často zcela změnilo podstatu hry. Je to díky otevřenosti Source Enginu. Kdo chtěl, mohl a Valve je udělalo snadno stažitelné skrze Steam Workshop. Jedním z nejznámějších módu bylo Age of Chivalry, které se později díky Torn Banner stalo plnohodnotnou hrou Chivalry: Medieval Warfare s posledním dílem Chivalry 2.
Bez nadsázky můžeme říct, že Team Fortress 2 mělo velký přesah do popcultury a bezesporu posunulo možnosti Steamu na další level. Ačkoli je hra hratelná dodnes, pro mě je silná hlavně ve vzpomínkách jako hra, která mě uvedla do možností Steamu a přinesla mi mnoho skvěle strávených večerů s mými přáteli. Rád bych se k tomu někdy vrátil v třetím dílu, kdyby nemělo Valve z čísla 3 takovou fobii. Ale kdo ví, co budoucnost skrývá. Hráli jste Team Fortress 2 vy? Jaké na něj máte vzpomínky?