3. února 2023 • 10:04

Recenze hry Forspoken. Ještě horší, než jsme čekali

Autor: Ladislav Novák
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Bořil v ofsajdu? Asi ano, ale žádný záběr není stoprocentní. Nejasná ČK pro Petráka
SESTŘIH: Boston - Toronto 2:3. Pastrňák dal první gól v play off, rozhodl ale Matthews
VŠECHNA VIDEA ZDE

Tak podařilo se vývojářům napravit rozporuplné dojmy z nedávno zveřejněného dema? Je plná hra Forspoken tím slibovaným zážitkem?



Herní sezóna roku 2023 se nám pomalu rozjela, první tříáčkový titul je konečně tady. Hned na začátku je ale třeba trochu klidnit emoce, přece jen jde o trochu rozporuplný start, který po nedávném demu provází trocha té skepse. Luminous Production, autoři uznávaného Final Fantasy XV, se pokouší přesvědčit hráče, že plná verze titulu Forspoken je o několik levelů výš, než zmiňovaná ukázka, která měla údajně reprezentovat především herní mechanismy. No tak na takové přesvědčování bych se celkem rád podíval.

Slib, který se nenaplnil

Ať už byly sliby a argumenty jakékoli, plná verze hry Forspoken je přinejlepším stejně tak průměrná, jako její demoverze. Nepřesvědčil nás příběh, grafické zpracování a vlastně ani samotná hratelnost, která slibovala celkem velkou legraci. Takže kde se stal problém, když všechno znělo tak slibně?

ForspokenFoto Ladislav Novák/Forspoken

Vše začíná nepříliš originálním a plochým příběhem mladé Frey Hollandové, průměrné občanky New Yorku, která se poflakuje z průseru do průseru. Vzorový americký mileniál nežije zrovna spořádaný život a působí spíše jako magnet na problémy. Po tom posledním se však stane něco těžce vysvětlitelného. Frey prostoupí záhadným portálem do tajemného fantasy světa Athia. A ani v tomto prostředí to nevypadá na šťastné začátky. Hlavní hrdinka je nejdříve uvržena do žaláře, následně postavena před nelehký úkol. Musí totiž odhalit, co se tady sakra děje. Všude totiž pobíhají zmutovaná zvířata, místní neustále melou o nebezpečné nákaze a zdá se, že tady rozhodně není všechno v pořádku. A co potom ten otravný ukecaný náramek na ruce, který hlavní postavě propůjčuje nadlidské schopnosti? Otázek je hodně a je třeba je všechny zodpovědět.

Po sérii nekonečných a hlavně nevzhledných cut-scén se tak v této akční RPG záležitosti vydáváte do otevřeného světa na průzkum. Nepříliš přesvědčivý začátek je každou minutou prohlubován a stále jasněji se ukazuje, kolika obrovských přešlapů se dokázali i takto zkušení vývojáři dopustit.

Fantasy svět bez nápadu

To, co mělo být hlavní a nejsilnější zbraní Forspoken, tedy otevřený fantasy svět, je bohužel tím nejslabším prvkem, který vám nedá spát. Vývojáři očividně chtěli hráčům nabídnou velký otevřený svět, rozlehlé lokace a pocit svobody. Výsledkem je ale prázdné a trestuhodně mrtvé generické prostředí, které sice působí rozlehle, zároveň však neskutečně nudně. Neustále tak budete pobíhat po pustých pláních či mezi skalisky. Nic na tom nezmění ani přechody mezi biomy, vše vyznívá neuvěřitelně prázdně a sterilně. Myšlenka prostorného otevřeného světa je sice ušlechtilá, ale v tomto případě hře jednoznačně ublížila. K čemu pocit svobody a rozlehlý svět, když je tak nechutně prázdný a mrtvý.

To, co mělo být hlavní a nejsilnější zbraní Forspoken, tedy otevřený fantasy svět, je bohužel tím nejslabším prvkem, který vám nedá spát

Celku navíc nepomáhá ani podprůměrné grafické zpracování z období startu předchozí generace konzolí. Jsme ochotni u open worldu udělat nějaké ty ústupky, ale tahle prezentace už je tak trochu za očekáváním. Forspoken rozhodně nepůsobí jako next gen titul. Celý obraz i prostředí je zahalen prapodivnou mlhou a nevzhledně rozmazaný. Vše navíc korunují otřesné animace, nefungující lip sync, doskakující textury, křečovité cut-scény či děsivá mimika obličejů jednotlivých postav. Vrcholem jsou neustálé záseky a propady FPS, dokonce i ve zdánlivě nenáročných scénách. Grafické zpracování a celková optimalizace je v tomto případě ostudná a pro AAA titul naprosto neakceptovatelná.

ForspokenFoto Ladislav Novák/Forspoken

Vývojáři jako by si byli tohoto faktu vědomi, a proto do nepříliš atraktivního herního prostředí zasadili desítky nejrůznějších aktivit, které však bohužel nedávají smysl. Forspoken se tváří jako příběhová hra s důrazem na vyprávění a putování. Budete tak světem putovat z bodu A do bodu B a pak zase dále. Problémem je, že celý tento koloběh není vůbec ucelený. Na hlavní příběhovou linku není kladen dostatečný důraz, ta tak pod množstvím nesmyslných zbytečností trestuhodně zapadá. Autoři do hry nasypali snad vše, co okoukali v konkurenčních RPG hrách s otevřeným světem. Sbírání surovin, arény, hordy, odemykací minihry, čištění stanovišť, zabírání věží, náhodné bossy, dungeony, challenge nebo nevkusné focení prostřednictvím chytrého telefonu. Je vůbec nutné do herního světa cpát tolik aktivit? A ještě je tak nechutně recyklovat?

Dynamické souboje v mrtvém světě

Tou nejzábavnější, byť pouze mírně nadprůměrnou částí hry je potom samotná hratelnost. Forspoken se snaží být v tomto ohledu akční a dynamickou hrou, která hráče neustále udržuje v akci. Díky mluvícímu náramku disponuje Frey super schopnostmi, dokáže metat kouzla, a hlavně je přebornicí v parkouru. Souboje nejdou nikterak do hloubky a točí se okolo vrhání jednoduchých či plošných kouzel, nicméně v kombinaci s akčním pohybovým systémem to celkem funguje.

ForspokenFoto Ladislav Novák/Forspoken

K dispozici je relativně velké množství magie, kterou lze pochopitelně vylepšovat, v tomto ohledu hra rozhodně nestrádá. Je ale velká škoda, že implementace RPG prvků je opravdu hodně povrchní a opět zahrnuje kupu zbytečností. Vývojáři mohli raději zajít více do hloubky než do šířky. Hlouposti jako lakování nehtů tak například mohli nechat hluboko v šuplíku. V této podobě se jedná spíše o akční zábavu s jemnými prvky RPG, které se točí zejména okolo levelování postavy a upgradování kouzel.

Smutnou kapitolou jsou nesympatické, místy až otravné vedlejší postavy, o dialozích s nimi ani nemluvě

Ani to však bohužel není úplně vše, co nás na tomto AAA titulu zklamalo. Smutnou kapitolou jsou nesympatické, místy až otravné vedlejší postavy, o dialozích s nimi ani nemluvě. Ostatně ona i samotná Frey není zrovna výhrou. Vzhledově možná sympatická, jenže… Během recenzování jsem si k této neustále nadávající slečince nedokázal vybudovat žádný vztah. I v tomto ohledu je hratelnost více než chladná. Forspoken navíc sužuje poměrně nevyvážené dávkování obsahu, kdy buď neustále někde běháte nebo naopak sleduje jednu cut-scénu za druhou, včetně těch nepřirozených přechodů a následné prapodivné latenci při návratu do hry. Tohle všechno už mohl zachránit snad jen povedený soundtrack… Ani ten se ovšem nekoná, po celou dobu jsme nuceni poslouchat jeden motiv neustále dokola, což se na ploše cca 15 hodin, které hlavní příběhová linka zabere, stane celkem otravnou záležitostí.

ForspokenFoto Ladislav Novák/Forspoken

Z uplynulých odstavců by se mohlo zdát, že je Forspoken naprosto otřesnou hrou. Bohužel s přihlédnutím ke skutečnosti, že se zde bavíme o AAA titulu za 18 stovek, tomu tak skutečně je. Rozhodně se nemůžeme ubránit obrovskému zklamání, které nám vývojáři z Luminous Production připravili. Všechno to na papíře vypadalo až moc hezky, skutečnost je ale trochu trpká. Forspoken je definován průměrným příběhem, špatnými postavami, nudným a prázdným herním světem a grafickým zpracováním z minulé generace konzolí. Tohle jsme si opravdu nezasloužili. Alespoň do průměru hru vytahují dynamické souboje a potyčky s bossy, které alespoň trochu dokáží vytrhnout celek z nudného stereotypu. Kvůli tomu se ale do otevřených světů nevydáváme.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud