Paříž - Roubaix: Vzít po slavných kostkách lžičku? Problém. Kostitřas tlumí speciály | iSportLIFE | iSport.cz
14.4.2019 • 13:20

Vzít po slavných kostkách lžičku? Problém. Kostitřas tlumí speciály

PŘÍMO Z COMPIEGNE | Někdy jsou to terény, že si říkáte, že je to dobrý kostitřas i na odpruženém horském kole. Muži, kteří touží předvést se na Pekle severu, jak se přezdívá slavné klasice Paříž-Roubaix, to musí zvládnout na silničních bicyklech. Nejde ale o taková kola, na kterých objíždí ostatní závody. Právě kvůli otřesům, jichž musí tělo cyklistů absorbovat pořádné množství, byly vytvořeny takzvané Roubaix speciály.



Není to sice jako vyvinout vesmírné plavidlo, nicméně i tvorba speciálu pro Paříž-Roubaix vyžaduje již velký kumšt. Královna klasik se tomuto závodu neříká pro nic za nic, je mu věnovaná pozornost jako žádné jiné klasice.

Právě kvůli jeho náročnosti, kterou obstarávají zejména kostkové úseky. Často se po nich cyklistům ještě několik dní klepou ruce a prsty bolí tak, že neuchopí drobné předměty.

„Třeba vzít do ruky lžičku bývá hlavně ten první den trochu problém,“ usmívá se Zdeněk Štybar, který dnes jede své už sedmé Roubaix. A tady přišla řada na vývojáře kol, aby pro odvážlivce, absolvující přes 50 kilometrů kostkových úseků, vynalezli pohodlnější pracovní nástroje.

Jak vypadá trasa legendární klasiky Paříž-Roubaix s obávanými kostkovými úseky?

Už dříve si závodníci pomáhali větší tloušťkou omotávek řídítek, také kola mají podhuštěná oproti jízdě na silnici. V čem ale spočívá hlavní rozdíl? I když to na první pohled z televize není moc poznat, i bicykly bojovníků na Roubaix jsou trochu odpružené.

„Ve vidlici je odpružený krk, je tam takový tlumič. Když jsem byl před pár lety v Morgen Hill, sídle Specialized, ptal jsem se: Proč neuděláte odpružený předek? Ne představec, ale něco v rámu, tak, abychom neztráceli sílu, ale jenom to pružilo po kostkách,“ popisuje Štybar.

Konstruktéři firmy, na jejíchž kolech Štybarův tým Deceuninck-Quick Step jezdí, teď na jeho návrhu pracují. V současné době závodníci s odpružením zacházejí tak, že pokud nejedou po kostkách, vidlici si zamknou, a ta je pevná stejně jako u běžného silničního kola.

„A když najedeme na kostky, tak to zase můžeme odemknout a tlumič krásně péruje,“ přidává vítěz dvou letošních klasik. Rány od nemilosrdného terénu nedostávají ale pouze ruce, proto jsou třeba úpravy i jinde. „Sedlovka se taky trošku víc hýbe, což dá větší komfort na zadní část rámu. Takže to odpružuje nejen ruce, ale i záda,“ vysvětluje Štybar.

Štybar po tréninku na Paříž-Roubaix: Chtěli jsme vidět, jak změnili trať


Další články autora
 

Tour de France 2019

Vítěz: Egan Bernal Program a ONLINE přenosy Profily všech etap Dresy na Tour de France Nominace týmů Stáje

Tour de France je nejslavnější etapový cyklistický závod, 106. ročník v roce 2019 ovládl jako první Kolumbijec v historii Egan Bernal. Jediným Čechem na startu "Staré dámy" byl Roman Kreuziger, který dojel na celkovém 16. místě.

1 Praha,
Milíčovský les: 16. 3.
Výsledky
2 Ostrava,
Bělský les: 13. 4.
Výsledky
3 Brno,
zoo: 14. 9.
Výsledky
4 Praha,
Divoká Šárka: 19. 10.
Výsledky
5 Říčany,
les: 9. 11.
Přihlásit se

www.isportlife.cz je web o radosti z pohybu, motivaci, pozitivním a zdravém životní stylu.

Běh, cyklistika, dobré jídlo, zdraví, zážitky, to jsou témata, na které zde narazíte. Těšte se na testy bot, sportovního vybavení, technických vychytávek, reportáže, tipy na výlety. Kdo to myslí s během a cyklistikou trochu vážně, najde zde rady zkušených sportovců.

Prostor tu mají i témata o zdraví a jídle.

Tým kolem www.isportlife.cz pořádá běžecké a cyklistické závody v různých městech v České republice. K webu patří též trackovací aplikace Superlife pro všechny nadšené sportovce. Přijmi výzvu!

Články odjinud