Vzít po slavných kostkách lžičku? Problém. Kostitřas tlumí speciály

Kolo speciálně zkonstruované pro klasiku Paříž-Roubaix, kde se jedou obávané úseky po kostkách
Kolo speciálně zkonstruované pro klasiku Paříž-Roubaix, kde se jedou obávané úseky po kostkách
Peter Sagan a Daniel Oss si projeli nevyzpytatelné kostky před závodem Paříž-Roubaix
Závod Paříž-Rubaix chystá cyklistům pořádnou prověrku.
Závod Paříž-Rubaix chystá cyklistům pořádnou prověrku.
Závod Paříž-Rubaix chystá cyklistům pořádnou prověrku.
Závod Paříž-Rubaix
29
Fotogalerie
Kolo
Začít diskusi (0)

PŘÍMO Z COMPIEGNE | Někdy jsou to terény, že si říkáte, že je to dobrý kostitřas i na odpruženém horském kole. Muži, kteří touží předvést se na Pekle severu, jak se přezdívá slavné klasice Paříž-Roubaix, to musí zvládnout na silničních bicyklech. Nejde ale o taková kola, na kterých objíždí ostatní závody. Právě kvůli otřesům, jichž musí tělo cyklistů absorbovat pořádné množství, byly vytvořeny takzvané Roubaix speciály.

Video placeholder
Paříž-Roubaix: Cyklisté přes závodem trénovali na kostkách • Romana Barboříková (Sport)

Není to sice jako vyvinout vesmírné plavidlo, nicméně i tvorba speciálu pro Paříž-Roubaix vyžaduje již velký kumšt. Královna klasik se tomuto závodu neříká pro nic za nic, je mu věnovaná pozornost jako žádné jiné klasice.

Právě kvůli jeho náročnosti, kterou obstarávají zejména kostkové úseky. Často se po nich cyklistům ještě několik dní klepou ruce a prsty bolí tak, že neuchopí drobné předměty.

„Třeba vzít do ruky lžičku bývá hlavně ten první den trochu problém,“ usmívá se Zdeněk Štybar, který dnes jede své už sedmé Roubaix. A tady přišla řada na vývojáře kol, aby pro odvážlivce, absolvující přes 50 kilometrů kostkových úseků, vynalezli pohodlnější pracovní nástroje.

Jak vypadá trasa legendární klasiky Paříž-Roubaix s obávanými kostkovými úseky?Jak vypadá trasa legendární klasiky Paříž-Roubaix s obávanými kostkovými úseky? • Sport

Už dříve si závodníci pomáhali větší tloušťkou omotávek řídítek, také kola mají podhuštěná oproti jízdě na silnici. V čem ale spočívá hlavní rozdíl? I když to na první pohled z televize není moc poznat, i bicykly bojovníků na Roubaix jsou trochu odpružené.

„Ve vidlici je odpružený krk, je tam takový tlumič. Když jsem byl před pár lety v Morgen Hill, sídle Specialized, ptal jsem se: Proč neuděláte odpružený předek? Ne představec, ale něco v rámu, tak, abychom neztráceli sílu, ale jenom to pružilo po kostkách,“ popisuje Štybar.

Konstruktéři firmy, na jejíchž kolech Štybarův tým Deceuninck-Quick Step jezdí, teď na jeho návrhu pracují. V současné době závodníci s odpružením zacházejí tak, že pokud nejedou po kostkách, vidlici si zamknou, a ta je pevná stejně jako u běžného silničního kola.

„A když najedeme na kostky, tak to zase můžeme odemknout a tlumič krásně péruje,“ přidává vítěz dvou letošních klasik. Rány od nemilosrdného terénu nedostávají ale pouze ruce, proto jsou třeba úpravy i jinde. „Sedlovka se taky trošku víc hýbe, což dá větší komfort na zadní část rámu. Takže to odpružuje nejen ruce, ale i záda,“ vysvětluje Štybar.

Video placeholder
Štybar po tréninku na Paříž-Roubaix: Chtěli jsme vidět, jak změnili trať • iSport.tv

Začít diskuzi