Novináři o sobě neradi slyší, že někomu naletěli. Ale stalo se. Na základě informace, že brněnská Grand Prix dluží promotérovi MotoGP 110 milionů korun a v pořádku není doplacený ani loňský rok, natož letošní, uvěřili hrozbě, že tahle velkolepá podívaná v Brně po letošním ročníku končí.
Tradice v ohrožení, zaplaťte, nebo nejedete, letos možná naposled – v takovém duchu se neslo zpravodajství pár dnů před akcí. Nebyli v tom sami. I Johann Zarco, nejlepší jezdec třídy Moto2, konstatoval: „Na tomto okruhu se jede možná naposled. O to mám větší motivaci vyhrát.“
Možné je, že k onomu „naposled“ bylo nakročeno. Peníze jsou peníze, to se nedá nic dělat. Ne ale asi tak, jak promotér Carmelo Ezpeleta prezentoval veřejně. Místo 110 milionů si z Moravy veze královské žezlo a jablko jako dárek od vedení okruhu a podání ruky s ministryní školství, od které se dozvěděl, že od roku 2016 chce závod pořádat nový spolek, vytvořený proto, aby jeho prostřednictvím mohly do motocyklů snadněji proudit státní peníze a akci se dařilo ufinancovat. Stačí mu to k tomu, aby Brnu slíbil dalších pět let na motocyklové mapě.
I když spolek v září vznikne, problém, že do Grand Prix bude potřeba napumpovat nejméně 190 milionů korun (110 z dřívějška a 80 na příští rok), to neřeší.
O peníze se bude ještě tvrdě bojovat. Nepodceňujte možnost, že show s funusem motorek v Česku v hlavní roli uvidíte rok co rok nejméně do doby, než politici místo jednorázových líbivých tezí přijmou funkční zákon o podpoře a financování sportu, pro který už včera bylo pozdě.
Skvělá zpráva pro pořadatele z Masarykova okruhu tak nakonec není jen ta, že slib příštích pěti ročníků mají. Spokojení mohou být hlavně s tím, že pokud ani obří dluh není důvodem pro vyřazení z termínové listiny, musí být opravdu dobří, ne-li nejlepší na světě, když jim promotér ustupuje i za cenu finančních ztrát. Přijít o Brno v žádném případě nechce.