Týmy se shodly na zásadních úpravách pravidel

Průlom se týká testování v průběhu sezóny, které bylo doposud zakázané. K současným dvanácti dnům v předsezónním období přibudou další čtyři testy, každý po dvou dnech.
Sezóna 2014 přinese nejen novou formuli s přeplňovanými šestiválci o zdvihovém objemu 1,6 litru a hybridními pohony, ale také průlom do některých dohod ohledně testování nebo počtu závodů v sezóně. V sobotu večer se na tom shodli zástupci všech týmů na jednání v kanadském Montrealu, jehož se zúčastnil také Charlie Whiting jako delegát Mezinárodní automobilové federace FIA.
Šéf týmu McLaren Martin Whitmarsh potvrdil chystané změny: „Zahájit testování o něco dříve je přáním všech týmů. Hovoříme přitom o polovině ledna.“ To by znamenalo zahájení testů o tři týdny oproti dosavadním zvyklostem. „Z logistických důvodů se první test uskuteční v Jerezu. Pak nastane delší přestávka, aby bylo možné reagovat na zjištěné problémy.“
Současně padla dohoda o pokračování testů mimo území Evropy, protože podle posledních zkušeností nejsou španělské okruhy schopné zajistit vhodné podmínky, tedy především vyšší teploty odpovídající realitě závodů během kalendáře a suchou trať, aby týmy stačily dokončit testování nových pneumatik.
V této souvislosti se nejvíce mluví o testech v Abu Dhabi, Kataru nebo Bahrajnu, který by měl současně zahajovat sezónu namísto dosavadní praxe s úvodem v australském Melbourne. „Pokud se bude první závod konat také v Bahrajnu, bude to mít smysl. Vycházím z toho, že tento návrh projde, protože pokud vím, souhlasí s ním většina týmů.“
Dalším projednávaným tématem byl počet závodů v průběhu jedné sezóny. Současný kalendář tvoří 19 velkých cen, v roce 2014 ale přibude ruská Grand Prix v Soči a také pořadatelé z New Jersey ujišťují, že letos odložená městská velká cena na pomezí měst New York a New Jersey se v nadcházející sezóně stane skutečností.
„Nejsem si jistý, zda se příští rok pojede 21 závodů. Obě nová území mají svůj obchodní význam. Nevím ale, zda v kalendáři zůstanou všechny dosavadní velké ceny. 21 závodů je přeci jen příliš,“ zapochyboval Martin Whitmarsh o překročení magické hranice 20 velkých cen za rok.
Pokud by měla být tato otázka řešena pouze podle názoru Bernieho Ecclestonea, bylo by závodů ještě více. Boss formule 1 vyjednává o pořadatelství Thajska a nemůže ani přehlédnout rostoucí automobilový trh v Mexiku. Návrat formule 1 do Střední Ameriky, kde se nezávodí od roku 1992, by přivítali také oba mexičtí jezdci Sergio Pérez a Esteban Gutiérrez.
Zásadní průlom se ovšem týká testování v průběhu sezóny, které bylo doposud zakázané. K současným dvanácti dnům v předsezónním období přibudou další čtyři testy, každý po dvou dnech. Jednat by se mělo vždy o úterý a středu a testování proběhne na okruhu, kde právě skončila velká cena, aby se příliš nezvyšovaly náklady.
Tuto myšlenku propagovalo již delší čas pět velkých týmů na čele s Ferrari, v Montrealu se přidal také Mercedes, který byl původně proti. Návrh byl po diskusi přijat, přesto stále vyvolává určité obavy z velkých nákladů především u menších týmů. Šéfka týmu Sauber Monisha Kaltenborn podmínila svůj souhlas tím, že se zvýšené náklady budou kompenzovat v jiné oblasti jejich snížením, aby byl zachován určitý strop výdajů během sezóny.
Zbytek diskuse s určitými výhradami týmu Force India se stočil k časovému omezení ve využívání aerodynamických tunelů a počítačových simulačních programů CFD. Byla také nadnesena otázka, zda by se některé z nově zařazených testovacích dní neměly povinně věnovat mladým jezdcům jako tzv. Young Driver Days, které jsou známy již z nedávné minulosti.
K doladění a přesnému naformulování těchto dohod se týmy sejdou ještě jednou, aby bylo včas dokončeno jejich definitivní znění, které musí být předloženo v předstihu Světové radě motoristického sportu, která má plánováno pravidelné jednání na konec června.