GP Velké Británie: Rosbergovo štěstí a blamáž Pirelli

Nico Rosberg slaví své druhé letošní vítězství
Nico Rosberg slaví své druhé letošní vítězstvíZdroj: AP Photo
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Analytické ohlédnutí za GP Velké Británie, v níž záleželo především na tom, komu nebouchne pneumatika a vyhne se mu defekt.

Nakonec to nebyl domácí matador Lewis Hamilton (Mercedes), kdo se radoval z vítězství v GP Velké Británie, ale jeho týmový kolega Nico Rosberg. Bylo to Rosbergovo letošní druhé vítězství pro německou značku a s Mercedesem jako s vážným konkurentem začali najednou počítat i u Red Bullu.

Závod byl poznamenán nezvyklým počtem defektů pneumatik a také obrovskou smůlou Sebastiana Vettela (Red Bull), který musel ve 41. kole odstoupit z vedoucí pozice po závadě na převodovce. „Ztratil jsem hnací sílu. Převodovka je v háji,“ hlásil úřadující mistr světa rádiem týmu.

Přitom až do toho momentu jel Vettel bezchybný závod. Na startu z třetí pozice předjel Nica Rosberga a okamžitě se pověsil na záda Lewise Hamiltonovi, který si v kvalifikaci vyjel pole position. Oba si udržovali shodné tempo až do osmého kola, kdy se pilot Mercedesu stal první obětí likvidačního defektu levé zadní pneumatiky Pirelli. V tu chvíli převzal Sebastian Vettel vedení, aniž by musel jet na limitu, a držel si ho až do vlastního smolného momentu, který jej vyřadil ze závodu.

POSTAVENÍ NA STARTU

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
110Lewis HamiltonMercedes F1 W041:29.607006
29Nico RosbergMercedes F1 W041:30.059+0:00.452+0:00.4526
31Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:30.211+0:00.604+0:00.1526
42Mark WebberRed Bull-Renault RB91:30.220+0:00.613+0:00.0096
519Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:30.757+0:01.150+0:00.5376
615Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:30.908+0:01.301+0:00.1514
78Romain GrosjeanLotus-Renault E211:30.955+0:01.348+0:00.0476
87Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:30.962+0:01.355+0:00.0073
93Fernando AlonsoFerrari F1381:30.979+0:01.372+0:00.0176
105Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:31.649008
114Felipe MassaFerrari F1381:31.779+0:00.130+0:00.1306
1218Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:31.785+0:00.136+0:00.0067
136Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:32.082+0:00.433+0:00.2975
1411Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:32.211+0:00.562+0:00.1294
1516Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:32.359+0:00.710+0:00.1488
1617Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:32.6640010
1712Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:32.666+0:00.002+0:00.00211
1820Charles PicCaterham-Renault CT031:33.866+0:01.202+0:01.2006
1922Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:34.108+0:01.444+0:00.2428
2023Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:35.858+0:03.194+0:00.37710
2114Paul di RestaForce India-Mercedes VJM06-:--.----:--.----:--.---5
důvod odsunutídiskvalifikace z kvalifikace pro nedodržení limitu minimální hmotnosti
2221Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:35.481+0:02.817+0:01.3733
důvod odsunutítrest z předchozího závodu v Kanadě (+5 míst)
107% hranice1:37.364splnili všichni

„Všechno bylo v pořádku,“ vrátil se Sebastian Vettel k průběhu závodu. „Udržoval jsem si konstantní náskok před Nicem. A pak se to stalo. Na výjezdu ze zatáčky 15 jsem chtěl přeřadit z pátého na šestý rychlostní stupeň. Když vás ale opustí jedna z rychlostí, nevypadá to nikdy dobře, protože po ní zpravidla hned následují další. V Silverstone by bylo krásné zvítězit. Když už jsem tomu byl tak blízko, je to o to větší škoda.“

Jenže hlavní příběh letošní GP Velké Británie nepsali jezdci, ale pneumatiky. Defekt nepostihl jen Lewise Hamiltona, ale také Felipeho Massu (Ferrari), Jeana-Erica Vergneho (Toro Rosso) a Sergia Péreze (McLaren). Vždy se jednalo o totální defekt levé zadní pneumatiky, která se v krátké chvíli rozervala na cáry. V případě mladého Mexičana navíc došlo k explozi jeho pneumatiky ve chvíli, kdy se k němu nebezpečně přiblížil Fernando Alonso (Ferrari). Jen díky Španělově duchapřítomnosti nedošlo ke kolizi.

Pro Pirelli to byl jednoznačně nepovedený závod a okamžitě po něm se na italského dodavatele pneumatik snesla vlna tvrdé kritiky. Někteří jezdci včele s Felipem Massou dokonce zvažovali bojkot následující GP Německa a ředitel závodu Charlie Whiting přiznal, že v jednu chvíli přemýšlel o ukončení závodu. Rozhodně to nepřispělo k dobrému jménu firmy Pirelli.

STRATEGIE PŘI VOLBĚ PNEUMATIK

číslojezdecsadapoužitá směs (typ) pneumatik
Infiniti Red Bull Racing
1Sebastian Vettel2mediumhardhardxxxxxxxxx
2Mark Webber3mediumhardmediummediumxxxxxx
Scuderia Ferrari Marlboro
3Fernando Alonso3mediumhardhardmediumxxxxxx
4Felipe Massa4mediumhardhardhardmediumxxx
Vodafone McLaren Mercedes
5Jenson Button2hardmediummediumxxxxxxxxx
6Sergio Pérez2mediumhardmediumxxxxxxxxx
Lotus F1 Team
7Kimi Räikkönen2mediumhardhardxxxxxxxxx
8Romain Grosjean3mediumhardhardmediumxxxxxx
Mercedes AMG Petronas F1 Team
9Nico Rosberg3mediumhardhardhardxxxxxx
10Lewis Hamilton2mediumhardhardxxxxxxxxx
Sauber F1 Team
11Nico Hülkenberg3hardhardmediummediumxxxxxx
12Esteban Gutiérrez4hardmediummediumhardmediumxxx
Sahara Force India F1 Team
14Paul di Resta3hardmediummediumhardxxxxxx
15Adrian Sutil2mediummediumhardxxxxxxxxx
Williams F1 Team
16Pastor Maldonado2mediummediumhardxxxxxxxxx
17Valtteri Bottas2mediummediumhardxxxxxxxxx
Scuderia Toro Rosso
18Jean-Eric Vergne2hardhardmediumxxxxxxxxx
19Daniel Ricciardo2mediumhardhardxxxxxxxxx
Caterham F1 Team
20Charles Pic2hardhardmediumxxxxxxxxx
21Giedo van der Garde3hardhardmediummediumxxxxxx
MarussiaF1 Team
22Jules Bianchi2mediumhardhardxxxxxxxxx
23Max Chilton2mediumhardhardxxxxxxxxx

Zatímco první dva případy (Hamilton a Massa) ještě ponechaly vedení závodu klidným, defekt pneumatiky na Vergneho autě v rychlosti přes 300 km/h v úseku Hangar Straight ve 14. kole, který mohl mít fatální následky, přinutil Charlieho Whitinga k prvnímu vyslání zpomalovacího vozu. Přes intenzivní diskusi se sportovními komisaři byl závod po šesti neutralizačních kolech znovu odstartován.

Nepřehledná situace vyvolala v boxech paniku. Že jsou pneumatiky Pirelli náchylné k takové destrukci, věděl každý, ale zatím nikdo netušil, co je konkrétní příčinou jejich ničení právě zde v Silverstone. „Je třeba to s přesností zjistit. Zatím mi scházejí důležité informace, takže se k tomu nemůžu vyjádřit,“ reagoval okamžitě na dotaz jednoho z televizních štábů šéf týmu Mercedes Ross Brawn.

Zajímavostí je, že Rosbergův monopost Mercedes W04, který byl až donedávna znám jako požírač pneumatik, přestál všech 52 kol bez problému a dokonce ještě stačil odolat závěrečnému náporu Marka Webbera (Red Bull) v posledních kolech, zatímco Lewis Hamilton ztratil naději na vítězství po defektu již v osmém kole.

NEJRYCHLEJŠÍ KOLO

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakolo
12Mark WebberRed Bull-Renault RB91:33.4010052
29Nico RosbergMercedes F1 W041:33.531+0:00.130+0:00.13050
33Fernando AlonsoFerrari F1381:34.090+0:00.689+0:00.55950
410Lewis HamiltonMercedes F1 W041:34.159+0:00.758+0:00.06951
51Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:35.018+0:01.617+0:00.85937
64Felipe MassaFerrari F1381:35.273+0:01.872+0:00.25551
714Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:35.330+0:01.929+0:00.05752
87Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:35.384+0:01.983+0:00.05449
98Romain GrosjeanLotus-Renault E211:35.614+0:02.213+0:00.23048
1016Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:35.907+0:02.506+0:00.29352
1119Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:35.927+0:02.526+0:00.02037
1215Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:35.961+0:02.560+0:00.03435
1311Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:36.013+0:02.612+0:00.05248
146Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:36.131+0:02.730+0:00.11837
1517Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:36.312+0:02.911+0:00.18152
165Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:36.356+0:02.955+0:00.04439
1712Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:36.439+0:03.038+0:00.08332
1820Charles PicCaterham-Renault CT031:37.091+0:03.690+0:00.65252
1922Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:37.978+0:04.577+0:00.88751
2018Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:38.370+0:04.969+0:00.39230
2121Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:38.722+0:05.321+0:00.35250
2223Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:39.156+0:05.755+0:00.43450

Příčinu lze hledat v nastavení auta. Hamiltonův vůz byl vyladěn pro agresivní způsob jízdy, kdežto Rosberg ve své strategii upřednostnil konstantní výkon. Dokládají to mimo jiné údaje o špičkové rychlosti, kde je mezi oběma piloty Mercedesu rozdíl 15 km/h. Hamilton se v této tabulce nachází hodně vysoko, ale Rosberg skončil překvapivě až poslední. Zde je třeba také brát do úvahy skutečnost, že Nico Rosberg neměl při jízdě na druhé pozici za Sebastianem Vettelem i poté jako vedoucí závodník moc příležitost k použití DRS systému, což mu na rychlosti nepřidalo, ale současně tím šetřil zadní pneumatiky.

Reakce Pirelli na sebe nenechala dlouho čekat. Nakonec, další závod na německém okruhu Nürburgring se koná pouhý týden po britské velké ceně. Italský výrobce připravil a dlužno podotknout, že i pod tíhou skutečností konečně prosadil návrat ke konstrukci pneumatik s kevlarovou výztuží, a to již od následující GP Německa. Tyto pneumatiky byly nachystány k použití již při GP Kanady, která se konala o tři týdny dříve před GP Velké Británie, ale odpor týmů Ferrari, Lotus a Force India premiéru upravené konstrukce neumožnil.

Radost Nica Rosberga v cíli byla nepřehlédnutelná: „Je to fantastické, prožívám zcela speciální den,“ radoval se. „Náš tým odvedl fantastickou práci. Vezeme se na vítězné vlně. Jsme extrémně rychlí v kvalifikaci a v závodě jsme rovněž stále rychlejší. Dnes bylo naše auto nejlepší. Když Sebastian odpadl, nebyl jsem příliš zklamaný. Tvrdit něco jiného, lhal bych. Od chvíle převzetí vedení v závodě jsem prožíval skvělý závod, korunovaný vítězstvím.“

NEJVYŠŠÍ RYCHLOST

pořadíčíslojezdecvůzzávodkvalifikace
14Felipe MassaFerrari F138311,4311,8
223Max ChiltonMarussia-Cosworth MR02311,0309,9
310Lewis HamiltonMercedes F1 W04308,9308,8
43Fernando AlonsoFerrari F138308,6308,6
519Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR8307,5306,4
65Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-28307,0307,5
714Paul di RestaForce India-Mercedes VJM06307,0307,3
86Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-28306,5307,4
918Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR8306,5306,9
1022Jules BianchiMarussia-Cosworth MR02305,9310,2
1111Nico HülkenbergSauber-Ferrari C32305,3305,5
1212Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C32305,2305,2
138Romain GrosjeanLotus-Renault E21304,2303,9
147Kimi RäikkönenLotus-Renault E21303,6303,9
152Mark WebberRed Bull-Renault RB9302,9303,1
1616Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW35302,1302,1
1717Valtteri BottasWilliams-Renault FW35302,0302,3
181Sebastian VettelRed Bull-Renault RB9301,7303,1
1920Charles PicCaterham-Renault CT03301,6301,9
2021Giedo van der GardeCaterham-Renault CT03300,7299,9
2115Adrian SutilForce India-Mercedes VJM06295,8307,5
229Nico RosbergMercedes F1 W04293,8308,8

Rosbergův týmový kolega Lewis Hamilton se po smolném výkonu vzepjal k vynikajícímu výkonu a závod dokončil na čtvrté pozici. Nechal přitom za sebou kromě jiných Kimiho Räikkönena (Lotus), který doplatil na chybné rozhodnutí svého týmu neměnit v závěru závodu pneumatiky a dojet jej na staré sadě. Přitom finský jezdec o takovém rozhodnutí v rádiovém spojení se svým inženýrem zapochyboval.

Stejná strategická chyba stále několik pozic Adriana Sutila (Force India). Další z Němců na startu měl skvěle rozjetý závod a o výkonnosti jeho indického stroje vypovídaly již výsledky z předchozích dnů závodního víkendu. Rozhodně měl na dosah pódiové umístění. Stačilo ale pět posledních kol, aby se propadl ze třetího na konečné sedmé místo. A to zuby nehty ještě bránil pozici před Danielem Ricciardem (Toro Rosso), který tolik překvapil v kvalifikaci, v závodě ale už takovou rychlostí nedisponoval.

„Nebylo to špatné, ale být tak dlouho na třetí nebo čtvrté pozici mi působí určité zklamání?“ připustil po závodě Adrian Sutil. „Naše auto nejelo na úrovni špičkových týmů. Stálo mě to dost úsilí držet s nimi krok. Na začátku jsme zvolili dobrou strategii, jenže poslední fáze se zpomalovacím vozem nám udělala čáru přes rozpočet. Zatímco ostatní zamířili do boxů pro čerstvé obutí, já jsem zůstal venku. Proto jsem se při restartu ocitl na třetí pozici, ale neměl jsem žádnou šanci udržet jiné jezdce za sebou.“

KONEČNÉ VÝSLEDKY GP VELKÉ BRITÁNIE 2013

pořadíčíslojezdectýmkolčasztrátarychlost
19Nico RosbergMercedes F1 W04521:32:59.456-197,566
22Mark WebberRed Bull-Renault RB952+0:00.765+0:00.765197,539
33Fernando AlonsoFerrari F13852+0:07.124+0:06.359197,314
410Lewis HamiltonMercedes F1 W0452+0:07.756+0:00.632197,292
57Kimi RäikkönenLotus-Renault E2152+0:11.257+0:03.501197,169
64Felipe MassaFerrari F13852+0:14.573+0:03.316197,052
715Adrian SutilForce India-Mercedes VJM0652+0:16.335+0:01.762196,990
819Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR852+0:16.543+0:00.208196,982
914Paul di RestaForce India-Mercedes VJM0652+0:17.943+0:01.400196,933
1011Nico HülkenbergSauber-Ferrari C3252+0:19.709+0:01.766196,871
1116Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW3552+0:21.135+0:01.426196,821
1217Valtteri BottasWilliams-Renault FW3552+0:25.094+0:03.959196,682
135Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-2852+0:25.969+0:00.875196,651
1412Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C3252+0:26.285+0:00.316196,640
1520Charles PicCaterham-Renault CT0352+0:31.613+0:05.328196,453
1622Jules BianchiMarussia-Cosworth MR0252+0:36.097+0:04.484196,296
1723Max ChiltonMarussia-Cosworth MR0252+1:07.660+0:31.563195,199
1821Giedo van der GardeCaterham-Renault CT0352+1:07.759+0:00.099195,196
198Romain GrosjeanLotus-Renault E2151- 1 kolo- 1 kolo196,326
Závod nedokončili
204Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-2846- 6 kol174,760
důvod:defekt pneumatiky
211Sebastian VettelRed Bull-Renault RB941- 11 kol199,227
důvod:převodovka
2217Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR835- 17 kol194,537
důvod:poškození monopostu v důsledku defektu pneumatiky

Na body dosáhli ještě Paul di Resta (Force India) a Nico Hülkenberg (Sauber), což nemohly tvrdit tradiční britské stáje McLaren a Williams, které při své domácí velké ceně vyšly naprázdno. Pro Sergia Péreze (McLaren) skončil pracovní den předčasně. Defekt pneumatiky ve 46. kole byl jeho již druhým v tomto závodním víkendu. Šachovnicový praporek nespatřil ani Romain Grosjean (Lotus), když odstoupil v posledním kole velké ceny.

Výsledky ale jako by nebyly podstatné. Ihned po skončení britské velké ceny se vše znovu točilo kolem pneumatik. Prezident Mezinárodní automobilové federace FIA Jean Todt si okamžitě do svého motorhomu pozval sportovního ředitele Pirelli Paula Hemberyho, který po návratu jen bezradně krčil rameny: „Musíme zjistit, co se stalo. Teprve pak budeme schopni stanovit příčinu defektů. Problémy bereme velmi vážně. Jakmile budeme znát odpovědi, zveřejníme je.“

A skutečně. Netrvalo to ani dva dny a Pirelli přišlo s oficiálním stanoviskem. Za příčinu označili jeho technici kombinaci několika skutečností. Některé týmy podhustily své pneumatiky ve snaze zvýšit jejich přilnavost, v případě několika jezdců byly z důvodu rozdílné úrovně opotřebení již použitých pneumatik vyměněny zadní pneumatiky mezi levou a pravou stranou nápravy a svou roli sehrálo i agresivní přejíždění obrubníků. V podezření je rovněž vliv extrémního odklonu kol, protože první náznaky poškození pneumatik se objevily na vnitřním okraji obvodového pláště.

GP Velké Británie - průběh kolGP Velké Británie - průběh kol • f1total.com

Rozhořčení jezdců bylo značné. Nejhlasitěji se ozýval Lewis Hamilton: „Ptám se, proč bych měl nasazovat vlastní život kvůli těmto pneumatikám! Chystal jsem se do boxů pro novou sadu, jenže ještě před tím mi praskla pneumatika. Člověk přitom ztratí kontrolu nad autem a má co dělat, aby odvrátil smyk. Taková situace je opravdu nebezpečná. Vyděsilo mě to. Závady pneumatik mi dělají velké starosti. Musí se něco stát.“

Vlastní výsledek GP Velké Británie a rozdělené body nezpůsobily zásadní převrat v průběžných tabulkách, ale setřely se propastné rozdíly mezi jezdci a šampionát opět získal na dramatičnosti. Po osmi z devatenácti závodů nadále vede pořadí jednotlivců Sebastian Vettel (132 bodů), jeho náskok na druhého Fernanda Alonsa (111) klesl na 21 bodů. Následují v poměrně těsném pořadí Kimi Räikkönen (98), Lewis Hamilton (89), Mark Webber (87 a díky druhému letošnímu vítězství už také Nico Rosberg (82).

V poháru konstruktérů si dominantní postavení udržel Red Bull (219 bodů). Mercedes už je ale druhý (171) a předstihl tak Ferrari (168). Na body stále čeká Williams, i když v Silverstone jim byl z dosud odjetých závodů nejblíže.

Začít diskuzi