1. září 2013 • 11:49

Analýza GP Belgie: Vettel dobyl Spa-Francorchamps

Autor: marcel gause
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
SESTŘIH: Slavia - Baník 5:0. Kanonáda na úvod nadstavby, zářili Schranz a Chytil
SESTŘIH: Arsenal - Bournemouth 3:0. Povinnost splněna, rozhodl Saka z penalty
VŠECHNA VIDEA ZDE

Ohlédnutí za GP Belgie, v níž si Sebastian Vettel zajistil letošní páté vítězství. Rozptýlil tak úvahy, že Red Bull RB9 je sice k nepřekonání v technických pasážích, ale schází mu špičková rychlost. Úřadující šampión zajel nejrychlejší kolo závodu a dosáhl druhé nejvyšší maximální rychlosti.



Sebastian Vettel (Red Bull) se nezadržitelně přibližuje zisku čtvrtého titulu mistra světa v řadě. Úřadující šampión byl ve Spa-Francorchamps k neudržení. Suverénně si dojel pro letošní páté vítězství a opět navýšil náskok v průběžném hodnocení jednotlivců.

Na druhém místě projel cílem Fernando Alonso (Ferrari) před vítězem kvalifikace Lewisem Hamiltonem (Mercedes). Tito dva jezdci mají zároveň k Vettelovi nejblíže v průběžném pořadí, i když jejich ztráta začíná narůstat do hrozivých rozměrů.

„Byl to fantastický závod od startu do cíle,“ oznámil Sebastian Vettel po svém 31. vítězství ve velké ceně. Po startu z druhé pozice měl jen na chvíli jiné auto před sebou. V první zatáčce La Source Lewis Hamilton ještě vedení udržel, pak už s ním ale udělal pilot Red Bullu krátký proces. Po průjezdu legendárním úsekem Eau Rouge využil vynikající špičkové rychlosti a nekompromisně se protáhl kolem Hamiltonova Mercedesu na vedoucí pozici.

POSTAVENÍ NA STARTU

pořadí číslo jezdec vůz čas ztráta kol
1 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 2:01.012 0 0 6
2 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 2:01.200 +0:00.188 +0:00.188 6
3 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 2:01.325 +0:00.313 +0:00.125 6
4 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 2:02.251 +0:01.239 +0:00.926 5
5 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 2:02.332 +0:01.320 +0:00.081 4
6 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 2:03.075 +0:02.063 +0:00.743 5
7 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 2:03.081 +0:02.069 +0:00.006 5
8 7 Kimi Räikkönen Lotus-Renault E21 2:03.390 +0:02.378 +0:00.309 5
9 3 Fernando Alonso Ferrari F138 2:03.482 +0:02.470 +0:00.092 5
10 4 Felipe Massa Ferrari F138 2:04.059 +0:03.047 +0:00.577 4
11 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 1:49.088 0 0 8
12 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 1:49.103 +0:00.015 +0:00.015 7
13 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 1:49.304 +0:00.216 +0:00.201 7
14 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 1:52.036 +0:02.948 +0:02.732 5
15 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 1:52.563 +0:03.475 +0:00.527 5
16 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 1:52.762 +0:03.674 +0:00.199 7
17 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 2:03.072 0 0 10
18 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 2:03.300 +0:00.228 +0:00.228 10
19 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 2:03.317 +0:00.245 +0:00.017 10
20 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 2:03.614 +0:00.542 +0:00.297 10
21 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 2:04.324 +0:01.252 +0:00.710 10
22 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 2:07.384 +0:04.312 +0:03.060 8
107% hranice 2:08.603 splnili všichni

„Jakmile jsem se dostal před Lewise, mohl jsem závod dobře kontrolovat,“ popisoval úvod GP Belgie rozzářený Vettel. Skutečně mu od té chvíle nehrozilo žádné nebezpečí. Po dvou kolech měl dvousekundový náskok, který rychle vzrostl na pět sekund. Nyní už šlo jen o to udržet pravidelné tempo a neudělat chybu.

Podobnou strategii by jistě rádi použili i Lewis Hamilton a jeho týmový kolega Nico Rosberg, jenže jejich Mercedesy jim to neumožňovaly a dostávaly se pod stále silnější tlak Jensona Buttona (McLaren) a Fernanda Alonsa (Ferrari). Oba tito jezdci velmi dobře odstartovali a ještě před první zatáčkou si polepšili o několik míst.

Fernando Alonso se v krátkém nájezdu do první zatáčky, který měří pouhých 265 metrů, posunul z deváté startovní pozice na pátou. Po čtyřech kolech se vypořádal s před ním jedoucím Jensonem Buttonem a o další dvě kola později zdolal do té doby třetího Nica Rosberga.

STRATEGIE PŘI VOLBĚ PNEUMATIK

číslo jezdec sada použitá směs (typ) pneumatik
Infiniti Red Bull Racing
1 Sebastian Vettel 2 medium medium hard xxx xxx xxx
2 Mark Webber 2 medium hard medium xxx xxx xxx
Scuderia Ferrari Marlboro
3 Fernando Alonso 2 medium medium hard xxx xxx xxx
4 Felipe Massa 2 medium medium hard xxx xxx xxx
Vodafone McLaren Mercedes
5 Jenson Button 2 medium hard hard xxx xxx xxx
6 Sergio Pérez 2 medium medium hard xxx xxx xxx
Lotus F1 Team
7 Kimi Räikkönen 1 medium medium xxx xxx xxx xxx
8 Romain Grosjean 1 medium hard xxx xxx xxx xxx
Mercedes AMG Petronas F1 Team
9 Nico Rosberg 2 medium medium hard xxx xxx xxx
10 Lewis Hamilton 2 medium medium hard xxx xxx xxx
Sauber F1 Team
11 Nico Hülkenberg 2 medium hard hard xxx xxx xxx
12 Esteban Gutiérrez 2 hard medium medium xxx xxx xxx
Sahara Force India F1 Team
14 Paul di Resta 2 medium hard hard xxx xxx xxx
15 Adrian Sutil 2 medium hard hard xxx xxx xxx
Williams F1 Team
16 Pastor Maldonado 2 medium hard hard xxx xxx xxx
17 Valtteri Bottas 2 medium hard hard xxx xxx xxx
Scuderia Toro Rosso
18 Jean-Eric Vergne 2 medium medium hard xxx xxx xxx
19 Daniel Ricciardo 2 hard medium medium xxx xxx xxx
Caterham F1 Team
20 Charles Pic 0 medium xxx xxx xxx xxx xxx
21 Giedo van der Garde 2 medium hard hard xxx xxx xxx
MarussiaF1 Team
22 Jules Bianchi 3 hard medium hard xxx xxx xxx
23 Max Chilton 3 hard medium hard xxx xxx xxx

Nyní byl na řadě Lewis Hamilton, jehož nechal Fernando Alonso za sebou v 15. kole po první sérii zastávek u mechaniků. Před sebou už měl jen Sebastiana Vettela. To ovšem bylo velké sousto i pro tak vynikajícího jezdce, jakým Španěl je.

„V každém okamžiku jsem byl schopen odrazit jakýkoliv útok,“ potvrdil rozložení sil ve startovním poli Sebastian Vettel a jeho šéf Christian Horner dodává: „Neměli jsme problém s udržením lidí za námi. Sebastian jel skvělým tempem. Podal prvotřídní výkon. Bylo to nakonec snadné, ale to nikdo předem neví.“

Start a první kolo (zdroj: you tube / autor: RTL)

Fernando Alonso si dobře uvědomoval, kde byl problém ve výkonu jeho týmu: „Sobota se nepovedla. Z tohoto pohledu je druhé místo v cíli dobrým výsledkem. Překonal jsem několik aut hned na startu, pak už byly ale některé pasáže poněkud nudné. V Monze bude velmi důležité stát více vpředu. Jde nám o vítězství a chceme udělat radost našim příznivcům,“ přenesl se myšlenkami již k následujícímu závodu španělský pilot.

Jestliže Ferrari ve srovnání s kvalifikací opět podalo zejména v rukou Fernanda Alonsa nadprůměrný výkon, zažil Mercedes opačný vývoj. Německý tým v den závodu zaostal za výkonností, jakou předvedl o pouhých 24 hodin dříve v kvalifikaci na velkou cenu. Na suchu nedokázali udržet Lewis Hamilton, ani Nico Rosberg tempo s dvojicí před sebou.

NEJRYCHLEJŠÍ KOLO

pořadí číslo jezdec vůz čas ztráta kolo
1 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 1:50.756 0 0 40
2 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 1:50.823 +0:00.067 +0:00.067 36
3 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 1:50.967 +0:00.211 +0:00.144 38
4 3 Fernando Alonso Ferrari F138 1:51.383 +0:00.627 +0:00.416 36
5 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 1:51.397 +0:00.641 +0:00.014 31
6 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 1:51.582 +0:00.826 +0:00.185 39
7 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 1:51.596 +0:00.840 +0:00.014 39
8 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 1:51.849 +0:01.093 +0:00.253 30
9 4 Felipe Massa Ferrari F138 1:52.182 +0:01.426 +0:00.333 40
10 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 1:52.226 +0:01.470 +0:00.044 35
11 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 1:52.497 +0:01.741 +0:00.271 34
12 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 1:52.579 +0:01.823 +0:00.082 35
13 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 1:52.688 +0:01.932 +0:00.109 31
14 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 1:53.065 +0:02.309 +0:00.377 29
15 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 1:53.110 +0:02.354 +0:00.045 41
16 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 1:53.472 +0:02.716 +0:00.362 34
17 7 Kimi Räikkönen Lotus-Renault E21 1:53.688 +0:02.932 +0:00.216 20
18 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 1:53.995 +0:03.239 +0:00.307 43
19 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 1:54.757 +0:04.001 +0:00.762 21
20 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 1:54.894 +0:04.138 +0:00.137 37
21 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 1:54.924 +0:04.168 +0:00.030 31
22 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 1:57.330 +0:06.574 +0:02.406 7

„Byl to náročný závod. Konkurence byla dnes velmi silná,“ musel uznat Lewis Hamilton. Také v projevu Nica Rosberga bylo cítit smíření se skutečností: „Musím opravdu uznat, že Sebastian opět předvedl neskutečný závod. Dobře, má o něco rychlejší auto než my, je ale neuvěřitelné, jak si na vedoucí pozici počínal. Opravdu síla!“

Nakonec ale může být Mercedes rád za pódiové umístění Lewise Hamiltona. Nějakou dobu totiž držel třetí pozici Jenson Button. Pilot McLarenu spekuloval s jedinou zastávkou v boxech. Jenže devět kol před koncem se už na tvrdé směsi nedalo dále jet. Button musel podruhé do boxů. Výsledkem bylo konečné šesté místo, přesto lze výkon britské stáje s viditelným zlepšením formy považovat za povzbudivý.

Technická analýza GP Belgie 2013 (zdroj: you tube / autor: JPetrolhead)

Být GP Belgie o něco delší, pravděpodobně by si Jenson Button polepšil o jedno místo. Na čerstvých pneumatikách se rychle přibližoval k Marku Webberovi (Red Bull), jemuž se nakonec pátou pozici podařilo uhájit. Pro Australana to ale rozhodně bylo méně, než očekával po zajetí třetího nejlepšího času v kvalifikaci. Za jeho potížemi je třeba hledat nepovedený start. Pokolikáté již.

K nespokojeným patřil také Felipe Massa (Ferrari). Ani jemu se nepovedl start. Po zhasnutí pětice červených světel se okamžitě propadl na dvanácté místo a současně hlásil špatně fungující KERS, což na vysokorychlostním okruhu, jakým je Spa-Francorchamps, představuje velkou ztrátu. Díky dobré taktice a čisté jízdě se dokázal posunout na konečnou sedmou pozici.

NEJVYŠŠÍ RYCHLOST

pořadí číslo jezdec vůz závod kvalifikace
1 4 Felipe Massa Ferrari F138 307,2 291,5
2 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 306,1 302,7
3 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 306,1 299,5
4 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 305,2 285,7
5 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 304,7 297,1
6 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 304,4 278,0
7 3 Fernando Alonso Ferrari F138 303,0 294,6
8 7 Kimi Räikkönen Lotus-Renault E21 303,0 294,5
9 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 302,7 302,7
10 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 301,5 270,7
11 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 301,2 294,5
12 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 300,7 286,8
13 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 300,1 291,7
14 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 299,9 293,0
15 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 299,6 291,1
16 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 299,5 294,9
17 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 299,1 293,0
18 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 298,1 291,1
19 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 297,7 290,9
20 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 294,2 289,4
21 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 293,0 288,3
22 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 292,4 273,4

Největší ztrátu ovšem utrpěl v Belgii tým Lotus. Především Kimi Räikkönen se dostal do potíží s brzdami, které jej silně limitovaly ve stíhací jízdě za nejlepšími. Při každém tvrdším brzdění před zatáčkou se na levé straně přední nápravy objevoval zlověstný černý dým. Po 26 kolech přišel konec ve chvíli, kdy se pokusil Kimi Räikkönen předjet Felipeho Massu.

„V tu chvíli pro mě závod skončil,“ suše procedil mezi zuby finský závodník. Byla to jeho první nedokončená velká cena od comebacku v roce 2012. Bodová ztráta jej odsunula v boji o titul až na průběžné čtvrté místo. Přitom důvod technických problémů byl banální. Přívod chladícího vzduchu k brzdám zakryla odhozená fólie z průzoru na přilbě některého z ostatních jezdců.

GP Belgie 2013 – Highlights (zdroj: you tube / autor: ORFeins)

Přitom se Kimi Räikkönen nacházel na jisté cestě za dalším bodovým přídělem, přestože nebyl schopen držet tempo se špičkou závodu. Podobně na tom byl i jeho týmový kolega Romain Grosjean, proslavený ve Spa-Francorchamps postartovními kolizemi. Francouz se pokoušel podobně jako Jenson Button o strategii s jedinou zastávkou v boxech. Ta mi sice vyšla, ale lépe jak na celkově osmé místo s pohodlným náskokem před Adrianem Sutilem (Force India) to nestačilo.

Němec Sutil prožil v Ardenách dost zajímavé odpoledne. V 19. kole se spustil bok po boku do Eau Rouge s Estebanem Gutiérrezem (Sauber). Ve vysoké rychlosti mezi nimi došlo ke kontaktu, až vzduchem létaly drobné úlomky z jejich karosérií. „Gutiérrez mi v La Source najednou prudce zavřel dveře. V televizi to asi vypadalo dramaticky, ale měli jsme to pod kontrolou.“

Průběh kol GP Belgie 2013 Průběh kol GP Belgie 2013Foto fia.com

To ovšem nebyl poslední incident, do něhož se Adrian Sutil připletl. S mírně poškozeným autem pokračoval a nakonec měl i více štěstí než jeho týmový kolega Paul di Resta při kuriózní kolizi obou s Pastorem Maldonadem (Williams), který se pokusil po lehkém kontaktu se Sutilovým monopostem instinktivně dostat do nájezdu k boxům. Počínal si přitom tak neobratně, že naplno naboural do Force Indie Paula di Resty, kterého v tlačenici přehlédl. Pro skotského jezdce to znamenalo předčasné vyřazení ze závodu a Maldonado si musel odpykat trest stop & go.

Poslední bod za desáté místo si po dobře načasovaném, poměrně pozdním pit stopu a vydařené stíhací jízdě v závěrečných kolech z Belgie odvezl Daniel Ricciardo (Toro Rosso), podle Marka Webbera budoucí týmový kolega Sebastiana Vettela. Týmy Sauber a Williams opět zůstaly bez bodů stejně jako Caterham a Marussia, nehledě na to, že jezdci dvou posledně jmenovaných startovali z nezvykle dobrých pozic, které získali díky zmatkům s počasím během bojů o postup do druhé části kvalifikace.

KONEČNÉ VÝSLEDKY GP BELGIE 2013

pořadí číslo jezdec tým kol čas ztráta rychlost
1 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 44 1:23:42.196 - 220,817
2 3 Fernando Alonso Ferrari F138 44 +0:16.869 +0:16.869 220,078
3 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 44 +0:27.734 +0:10.865 219,604
4 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 44 +0:29.872 +0:02.138 219,512
5 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 44 +0:33.845 +0:03.973 219,339
6 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 44 +0:40.794 +0:06.949 219,038
7 4 Felipe Massa Ferrari F138 44 +0:53.922 +0:13.128 218,472
8 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 44 +0:55.846 +0:01.924 218,389
9 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 44 +1:09.547 +0:13.701 217,801
10 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 44 +1:13.470 +0:03.923 217,633
11 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 44 +1:21.936 +0:08.466 217,272
12 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 44 +1:26.740 +0:04.804 217,068
13 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 44 +1:28.258 +0:01.518 217,004
14 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 44 +1:40.436 +0:12.178 216,488
15 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 44 +1:47.456 +0:07.020 216,192
16 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 43 - 1 kolo - 1 kolo 214,117
17 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 43 - 1 kolo +0:02.153 214,026
18 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 43 - 1 kolo +0:49.715 211,945
19 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 42 - 2 kola - 1 kolo 210,447
Závod nedokončili
20 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 26 - 18 kol 130,447
důvod: kolize s Maldonadem
21 7 Kimi Räikkönen Lotus-Renault E21 25 - 19 kol 215,219
důvod: porucha brzd
22 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 8 - 36 kol 207,157
důvod: únik oleje

V celkovém hodnocení má Sebastian Vettel nyní 197 bodů. Jeho nejbližší pronásledovatel Fernando Alonso (151) na něj ztrácí propastných 46 bodů. Takový náskok neměl Vettel ani v jedné ze sezón, v nichž získal své dosavadní tři tituly.

„Vypadá to dobře. Naše auto tady bylo lepší, než jsme čekali. Při rychlosti, jakou jsem disponoval, se dá snadno ovládnout závod. Teď už se těším na Monzu. Uvidíme, co se tam přihodí,“ prohlásil spokojený Sebastian Vettel. Jeho další dva nejbližší konkurenti, Lewis Hamilton (139) a Kimi Räikkönen (134), mohou na korunovaci pomýšlet spíše jen teoreticky.

 

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud