Analýza GP Belgie: Vettel dobyl Spa-Francorchamps

Ohlédnutí za GP Belgie, v níž si Sebastian Vettel zajistil letošní páté vítězství. Rozptýlil tak úvahy, že Red Bull RB9 je sice k nepřekonání v technických pasážích, ale schází mu špičková rychlost. Úřadující šampión zajel nejrychlejší kolo závodu a dosáhl druhé nejvyšší maximální rychlosti.
Sebastian Vettel (Red Bull) se nezadržitelně přibližuje zisku čtvrtého titulu mistra světa v řadě. Úřadující šampión byl ve Spa-Francorchamps k neudržení. Suverénně si dojel pro letošní páté vítězství a opět navýšil náskok v průběžném hodnocení jednotlivců.
Na druhém místě projel cílem Fernando Alonso (Ferrari) před vítězem kvalifikace Lewisem Hamiltonem (Mercedes). Tito dva jezdci mají zároveň k Vettelovi nejblíže v průběžném pořadí, i když jejich ztráta začíná narůstat do hrozivých rozměrů.
„Byl to fantastický závod od startu do cíle,“ oznámil Sebastian Vettel po svém 31. vítězství ve velké ceně. Po startu z druhé pozice měl jen na chvíli jiné auto před sebou. V první zatáčce La Source Lewis Hamilton ještě vedení udržel, pak už s ním ale udělal pilot Red Bullu krátký proces. Po průjezdu legendárním úsekem Eau Rouge využil vynikající špičkové rychlosti a nekompromisně se protáhl kolem Hamiltonova Mercedesu na vedoucí pozici.
POSTAVENÍ NA STARTU
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 2:01.012 | 0 | 0 | 6 |
2 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 2:01.200 | +0:00.188 | +0:00.188 | 6 |
3 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 2:01.325 | +0:00.313 | +0:00.125 | 6 |
4 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 2:02.251 | +0:01.239 | +0:00.926 | 5 |
5 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 2:02.332 | +0:01.320 | +0:00.081 | 4 |
6 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 2:03.075 | +0:02.063 | +0:00.743 | 5 |
7 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 2:03.081 | +0:02.069 | +0:00.006 | 5 |
8 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 2:03.390 | +0:02.378 | +0:00.309 | 5 |
9 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 2:03.482 | +0:02.470 | +0:00.092 | 5 |
10 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 2:04.059 | +0:03.047 | +0:00.577 | 4 |
11 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:49.088 | 0 | 0 | 8 |
12 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:49.103 | +0:00.015 | +0:00.015 | 7 |
13 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:49.304 | +0:00.216 | +0:00.201 | 7 |
14 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:52.036 | +0:02.948 | +0:02.732 | 5 |
15 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:52.563 | +0:03.475 | +0:00.527 | 5 |
16 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:52.762 | +0:03.674 | +0:00.199 | 7 |
17 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 2:03.072 | 0 | 0 | 10 |
18 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 2:03.300 | +0:00.228 | +0:00.228 | 10 |
19 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 2:03.317 | +0:00.245 | +0:00.017 | 10 |
20 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 2:03.614 | +0:00.542 | +0:00.297 | 10 |
21 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 2:04.324 | +0:01.252 | +0:00.710 | 10 |
22 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 2:07.384 | +0:04.312 | +0:03.060 | 8 |
107% hranice | 2:08.603 | splnili všichni |
„Jakmile jsem se dostal před Lewise, mohl jsem závod dobře kontrolovat,“ popisoval úvod GP Belgie rozzářený Vettel. Skutečně mu od té chvíle nehrozilo žádné nebezpečí. Po dvou kolech měl dvousekundový náskok, který rychle vzrostl na pět sekund. Nyní už šlo jen o to udržet pravidelné tempo a neudělat chybu.
Podobnou strategii by jistě rádi použili i Lewis Hamilton a jeho týmový kolega Nico Rosberg, jenže jejich Mercedesy jim to neumožňovaly a dostávaly se pod stále silnější tlak Jensona Buttona (McLaren) a Fernanda Alonsa (Ferrari). Oba tito jezdci velmi dobře odstartovali a ještě před první zatáčkou si polepšili o několik míst.
Fernando Alonso se v krátkém nájezdu do první zatáčky, který měří pouhých 265 metrů, posunul z deváté startovní pozice na pátou. Po čtyřech kolech se vypořádal s před ním jedoucím Jensonem Buttonem a o další dvě kola později zdolal do té doby třetího Nica Rosberga.
STRATEGIE PŘI VOLBĚ PNEUMATIK
číslo | jezdec | sada | použitá směs (typ) pneumatik | |||||
Infiniti Red Bull Racing | ||||||||
1 | Sebastian Vettel | 2 | medium | medium | hard | xxx | xxx | xxx |
2 | Mark Webber | 2 | medium | hard | medium | xxx | xxx | xxx |
Scuderia Ferrari Marlboro | ||||||||
3 | Fernando Alonso | 2 | medium | medium | hard | xxx | xxx | xxx |
4 | Felipe Massa | 2 | medium | medium | hard | xxx | xxx | xxx |
Vodafone McLaren Mercedes | ||||||||
5 | Jenson Button | 2 | medium | hard | hard | xxx | xxx | xxx |
6 | Sergio Pérez | 2 | medium | medium | hard | xxx | xxx | xxx |
Lotus F1 Team | ||||||||
7 | Kimi Räikkönen | 1 | medium | medium | xxx | xxx | xxx | xxx |
8 | Romain Grosjean | 1 | medium | hard | xxx | xxx | xxx | xxx |
Mercedes AMG Petronas F1 Team | ||||||||
9 | Nico Rosberg | 2 | medium | medium | hard | xxx | xxx | xxx |
10 | Lewis Hamilton | 2 | medium | medium | hard | xxx | xxx | xxx |
Sauber F1 Team | ||||||||
11 | Nico Hülkenberg | 2 | medium | hard | hard | xxx | xxx | xxx |
12 | Esteban Gutiérrez | 2 | hard | medium | medium | xxx | xxx | xxx |
Sahara Force India F1 Team | ||||||||
14 | Paul di Resta | 2 | medium | hard | hard | xxx | xxx | xxx |
15 | Adrian Sutil | 2 | medium | hard | hard | xxx | xxx | xxx |
Williams F1 Team | ||||||||
16 | Pastor Maldonado | 2 | medium | hard | hard | xxx | xxx | xxx |
17 | Valtteri Bottas | 2 | medium | hard | hard | xxx | xxx | xxx |
Scuderia Toro Rosso | ||||||||
18 | Jean-Eric Vergne | 2 | medium | medium | hard | xxx | xxx | xxx |
19 | Daniel Ricciardo | 2 | hard | medium | medium | xxx | xxx | xxx |
Caterham F1 Team | ||||||||
20 | Charles Pic | 0 | medium | xxx | xxx | xxx | xxx | xxx |
21 | Giedo van der Garde | 2 | medium | hard | hard | xxx | xxx | xxx |
MarussiaF1 Team | ||||||||
22 | Jules Bianchi | 3 | hard | medium | hard | xxx | xxx | xxx |
23 | Max Chilton | 3 | hard | medium | hard | xxx | xxx | xxx |
Nyní byl na řadě Lewis Hamilton, jehož nechal Fernando Alonso za sebou v 15. kole po první sérii zastávek u mechaniků. Před sebou už měl jen Sebastiana Vettela. To ovšem bylo velké sousto i pro tak vynikajícího jezdce, jakým Španěl je.
„V každém okamžiku jsem byl schopen odrazit jakýkoliv útok,“ potvrdil rozložení sil ve startovním poli Sebastian Vettel a jeho šéf Christian Horner dodává: „Neměli jsme problém s udržením lidí za námi. Sebastian jel skvělým tempem. Podal prvotřídní výkon. Bylo to nakonec snadné, ale to nikdo předem neví.“
Start a první kolo (zdroj: you tube / autor: RTL)
Fernando Alonso si dobře uvědomoval, kde byl problém ve výkonu jeho týmu: „Sobota se nepovedla. Z tohoto pohledu je druhé místo v cíli dobrým výsledkem. Překonal jsem několik aut hned na startu, pak už byly ale některé pasáže poněkud nudné. V Monze bude velmi důležité stát více vpředu. Jde nám o vítězství a chceme udělat radost našim příznivcům,“ přenesl se myšlenkami již k následujícímu závodu španělský pilot.
Jestliže Ferrari ve srovnání s kvalifikací opět podalo zejména v rukou Fernanda Alonsa nadprůměrný výkon, zažil Mercedes opačný vývoj. Německý tým v den závodu zaostal za výkonností, jakou předvedl o pouhých 24 hodin dříve v kvalifikaci na velkou cenu. Na suchu nedokázali udržet Lewis Hamilton, ani Nico Rosberg tempo s dvojicí před sebou.
NEJRYCHLEJŠÍ KOLO
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kolo | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:50.756 | 0 | 0 | 40 |
2 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:50.823 | +0:00.067 | +0:00.067 | 36 |
3 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:50.967 | +0:00.211 | +0:00.144 | 38 |
4 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:51.383 | +0:00.627 | +0:00.416 | 36 |
5 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:51.397 | +0:00.641 | +0:00.014 | 31 |
6 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:51.582 | +0:00.826 | +0:00.185 | 39 |
7 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:51.596 | +0:00.840 | +0:00.014 | 39 |
8 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:51.849 | +0:01.093 | +0:00.253 | 30 |
9 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:52.182 | +0:01.426 | +0:00.333 | 40 |
10 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:52.226 | +0:01.470 | +0:00.044 | 35 |
11 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:52.497 | +0:01.741 | +0:00.271 | 34 |
12 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:52.579 | +0:01.823 | +0:00.082 | 35 |
13 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:52.688 | +0:01.932 | +0:00.109 | 31 |
14 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:53.065 | +0:02.309 | +0:00.377 | 29 |
15 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:53.110 | +0:02.354 | +0:00.045 | 41 |
16 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:53.472 | +0:02.716 | +0:00.362 | 34 |
17 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:53.688 | +0:02.932 | +0:00.216 | 20 |
18 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:53.995 | +0:03.239 | +0:00.307 | 43 |
19 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:54.757 | +0:04.001 | +0:00.762 | 21 |
20 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:54.894 | +0:04.138 | +0:00.137 | 37 |
21 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:54.924 | +0:04.168 | +0:00.030 | 31 |
22 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:57.330 | +0:06.574 | +0:02.406 | 7 |
„Byl to náročný závod. Konkurence byla dnes velmi silná,“ musel uznat Lewis Hamilton. Také v projevu Nica Rosberga bylo cítit smíření se skutečností: „Musím opravdu uznat, že Sebastian opět předvedl neskutečný závod. Dobře, má o něco rychlejší auto než my, je ale neuvěřitelné, jak si na vedoucí pozici počínal. Opravdu síla!“
Nakonec ale může být Mercedes rád za pódiové umístění Lewise Hamiltona. Nějakou dobu totiž držel třetí pozici Jenson Button. Pilot McLarenu spekuloval s jedinou zastávkou v boxech. Jenže devět kol před koncem se už na tvrdé směsi nedalo dále jet. Button musel podruhé do boxů. Výsledkem bylo konečné šesté místo, přesto lze výkon britské stáje s viditelným zlepšením formy považovat za povzbudivý.
Technická analýza GP Belgie 2013 (zdroj: you tube / autor: JPetrolhead)
Být GP Belgie o něco delší, pravděpodobně by si Jenson Button polepšil o jedno místo. Na čerstvých pneumatikách se rychle přibližoval k Marku Webberovi (Red Bull), jemuž se nakonec pátou pozici podařilo uhájit. Pro Australana to ale rozhodně bylo méně, než očekával po zajetí třetího nejlepšího času v kvalifikaci. Za jeho potížemi je třeba hledat nepovedený start. Pokolikáté již.
K nespokojeným patřil také Felipe Massa (Ferrari). Ani jemu se nepovedl start. Po zhasnutí pětice červených světel se okamžitě propadl na dvanácté místo a současně hlásil špatně fungující KERS, což na vysokorychlostním okruhu, jakým je Spa-Francorchamps, představuje velkou ztrátu. Díky dobré taktice a čisté jízdě se dokázal posunout na konečnou sedmou pozici.
NEJVYŠŠÍ RYCHLOST
pořadí | číslo | jezdec | vůz | závod | kvalifikace |
1 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 307,2 | 291,5 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 306,1 | 302,7 |
3 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 306,1 | 299,5 |
4 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 305,2 | 285,7 |
5 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 304,7 | 297,1 |
6 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 304,4 | 278,0 |
7 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 303,0 | 294,6 |
8 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 303,0 | 294,5 |
9 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 302,7 | 302,7 |
10 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 301,5 | 270,7 |
11 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 301,2 | 294,5 |
12 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 300,7 | 286,8 |
13 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 300,1 | 291,7 |
14 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 299,9 | 293,0 |
15 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 299,6 | 291,1 |
16 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 299,5 | 294,9 |
17 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 299,1 | 293,0 |
18 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 298,1 | 291,1 |
19 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 297,7 | 290,9 |
20 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 294,2 | 289,4 |
21 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 293,0 | 288,3 |
22 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 292,4 | 273,4 |
Největší ztrátu ovšem utrpěl v Belgii tým Lotus. Především Kimi Räikkönen se dostal do potíží s brzdami, které jej silně limitovaly ve stíhací jízdě za nejlepšími. Při každém tvrdším brzdění před zatáčkou se na levé straně přední nápravy objevoval zlověstný černý dým. Po 26 kolech přišel konec ve chvíli, kdy se pokusil Kimi Räikkönen předjet Felipeho Massu.
„V tu chvíli pro mě závod skončil,“ suše procedil mezi zuby finský závodník. Byla to jeho první nedokončená velká cena od comebacku v roce 2012. Bodová ztráta jej odsunula v boji o titul až na průběžné čtvrté místo. Přitom důvod technických problémů byl banální. Přívod chladícího vzduchu k brzdám zakryla odhozená fólie z průzoru na přilbě některého z ostatních jezdců.
GP Belgie 2013 – Highlights (zdroj: you tube / autor: ORFeins)
Přitom se Kimi Räikkönen nacházel na jisté cestě za dalším bodovým přídělem, přestože nebyl schopen držet tempo se špičkou závodu. Podobně na tom byl i jeho týmový kolega Romain Grosjean, proslavený ve Spa-Francorchamps postartovními kolizemi. Francouz se pokoušel podobně jako Jenson Button o strategii s jedinou zastávkou v boxech. Ta mi sice vyšla, ale lépe jak na celkově osmé místo s pohodlným náskokem před Adrianem Sutilem (Force India) to nestačilo.
Němec Sutil prožil v Ardenách dost zajímavé odpoledne. V 19. kole se spustil bok po boku do Eau Rouge s Estebanem Gutiérrezem (Sauber). Ve vysoké rychlosti mezi nimi došlo ke kontaktu, až vzduchem létaly drobné úlomky z jejich karosérií. „Gutiérrez mi v La Source najednou prudce zavřel dveře. V televizi to asi vypadalo dramaticky, ale měli jsme to pod kontrolou.“
To ovšem nebyl poslední incident, do něhož se Adrian Sutil připletl. S mírně poškozeným autem pokračoval a nakonec měl i více štěstí než jeho týmový kolega Paul di Resta při kuriózní kolizi obou s Pastorem Maldonadem (Williams), který se pokusil po lehkém kontaktu se Sutilovým monopostem instinktivně dostat do nájezdu k boxům. Počínal si přitom tak neobratně, že naplno naboural do Force Indie Paula di Resty, kterého v tlačenici přehlédl. Pro skotského jezdce to znamenalo předčasné vyřazení ze závodu a Maldonado si musel odpykat trest stop & go.
Poslední bod za desáté místo si po dobře načasovaném, poměrně pozdním pit stopu a vydařené stíhací jízdě v závěrečných kolech z Belgie odvezl Daniel Ricciardo (Toro Rosso), podle Marka Webbera budoucí týmový kolega Sebastiana Vettela. Týmy Sauber a Williams opět zůstaly bez bodů stejně jako Caterham a Marussia, nehledě na to, že jezdci dvou posledně jmenovaných startovali z nezvykle dobrých pozic, které získali díky zmatkům s počasím během bojů o postup do druhé části kvalifikace.
KONEČNÉ VÝSLEDKY GP BELGIE 2013
pořadí | číslo | jezdec | tým | kol | čas | ztráta | rychlost |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 44 | 1:23:42.196 | - | 220,817 |
2 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 44 | +0:16.869 | +0:16.869 | 220,078 |
3 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 44 | +0:27.734 | +0:10.865 | 219,604 |
4 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 44 | +0:29.872 | +0:02.138 | 219,512 |
5 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 44 | +0:33.845 | +0:03.973 | 219,339 |
6 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 44 | +0:40.794 | +0:06.949 | 219,038 |
7 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 44 | +0:53.922 | +0:13.128 | 218,472 |
8 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 44 | +0:55.846 | +0:01.924 | 218,389 |
9 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 44 | +1:09.547 | +0:13.701 | 217,801 |
10 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 44 | +1:13.470 | +0:03.923 | 217,633 |
11 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 44 | +1:21.936 | +0:08.466 | 217,272 |
12 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 44 | +1:26.740 | +0:04.804 | 217,068 |
13 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 44 | +1:28.258 | +0:01.518 | 217,004 |
14 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 44 | +1:40.436 | +0:12.178 | 216,488 |
15 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 44 | +1:47.456 | +0:07.020 | 216,192 |
16 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 43 | - 1 kolo | - 1 kolo | 214,117 |
17 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 43 | - 1 kolo | +0:02.153 | 214,026 |
18 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 43 | - 1 kolo | +0:49.715 | 211,945 |
19 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 42 | - 2 kola | - 1 kolo | 210,447 |
Závod nedokončili | |||||||
20 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 26 | - 18 kol | 130,447 | |
důvod: | kolize s Maldonadem | ||||||
21 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 25 | - 19 kol | 215,219 | |
důvod: | porucha brzd | ||||||
22 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 8 | - 36 kol | 207,157 | |
důvod: | únik oleje |
V celkovém hodnocení má Sebastian Vettel nyní 197 bodů. Jeho nejbližší pronásledovatel Fernando Alonso (151) na něj ztrácí propastných 46 bodů. Takový náskok neměl Vettel ani v jedné ze sezón, v nichž získal své dosavadní tři tituly.
„Vypadá to dobře. Naše auto tady bylo lepší, než jsme čekali. Při rychlosti, jakou jsem disponoval, se dá snadno ovládnout závod. Teď už se těším na Monzu. Uvidíme, co se tam přihodí,“ prohlásil spokojený Sebastian Vettel. Jeho další dva nejbližší konkurenti, Lewis Hamilton (139) a Kimi Räikkönen (134), mohou na korunovaci pomýšlet spíše jen teoreticky.