Jeho tisková mluvčí plakala, šéf Maurizio Arrivabene ho konejšivě poplácal po ramenou a on jen hlesl: „Je třeba teď Ferrari chránit.“ Dost nevděčná práce! Po banální poruše – selhání zapalovací svíčky - Sebastian Vettel nedokončil GP Japonska a jeho ztráta na Lewise Hamiltona narostla již na 59 bodů. Vidina prvního titulu pro italský tým od roku 2007 mizí. A skončit může v příští GP USA.
Tušil, že to přijde. Že to grilování nepříjemnými dotazy bude nevyhnutelné. A jemu se do toho nechtělo. Místo toho, aby rudý vůz Ferrari řádil na trati, stál o víkendu již potřetí za sebou v důležitou chvíli odstavený v garáži a rozžhavil vášně svých fanoušků doběla.
„Je normální, že člověk kritizuje. Hlavně když se něco pokazí. Je to součást naší práce. Myslím ale, že teď je třeba Ferrari chránit. Je samozřejmě škoda, že v posledních dvou závodech byly potíže se spolehlivostí, ale víte, tak to občas je. Bolí to a všichni jsme zklamaní,“ konejšil sebe i ostatní Sebastian Vettel po víkendové GP Japonska. S nulou na kontě a se ztrátou, která po bleskovém odstoupení vzrostla z 34 na 59 bodů!
Jak narůstala Vettelova ztráta |
GP Belgie +7 bodů 1. Hamilton, 2. Vettel GP Itálie + 3 body 1. Hamilton, 3. Vettel GP Singapur + 28 bodů 1. Hamilton, Vettel nedokončil GP Malajsie + 34 bodů 2. Hamilton, 4. Vettel GP Japonska + 59 bodů 1. Hamilton, Vettel nedokončil |
Tisková mluvčí Britta Roeskeová, která Vettela nedokázala přivést k povinnému setkání se zástupci televizí, se pod tlakem britských novinářů rozplakala, šéf týmu Maurizio Arrivabene německého pilota podpůrně plácal po ramenou a lidé z konkurenčního Mercedesu házeli paddockem nechápavé pohledy. Tam, kde jejich lídr Lewis Hamilton získal po letní pauze z pěti závodů 118 ze 125 bodů, tam Sebastian Vettel bral jen 45. Jeho poslední vystoupení přitom trvalo jen čtyři kola.
„Kdybych vám před čtyřmi závody řekl, že Sebastian bude mít dva nedokončené, řekli byste, že je to téměř nemožné. Kluci z Ferrari se v tomto okamžiku musí cítit hrozně. Možná je to vývojový svah týmu. Mezi roky 2016 a 2017 udělali obrovský krok kupředu a jejich auto je velmi rychlé, ale prostě chybí spolehlivost, a to je další krok,“ mínil i šéf Mercedesu Toto Wolff.
V polovině září se piloti Ferrari sami vyřadili vzájemnou kolizí v Singapuru. Před devíti dny Vettel jen hasil po kolapsu turba v kvalifikaci ztráty a dojel v Malajsii čtvrtý. A teď v Japonsku? Už od druhého kola ztrácel výkon, než odstoupil. Frustrující o to víc, když se ukázalo, kde byla závada: v zapalovací svíčce – komponentu za pár stovek eur. Hotová banalita.
„Přestože má náš vůz velký potenciál, opět se staly neplánované věci. Problém byl ve vadné svíčce. Při nájezdu na startovní rošt jsme zjistili, že není vše v pořádku a pokoušeli to napravit. Museli jsme ho však nakonec zavolat zpět,“ potvrdil Arrivabene.
Ani tím ale problémy nekončily. Narychlo řešené technické trable znamenaly totiž i Vettelovu absenci na slavnostním ceremoniálu a poslechu japonské hymny, což se sice zdá jako drobnost, ale regule F1 jsou v tomto striktní. Německý pilot dostal ihned napomenutí, a pokud by se v posledních čtyřech závodech dopustil dalšího prohřešku, mohl by dostat i penalizaci deseti míst na startu.
Inu, když se něco sype… „Je mi Sebastiana velmi líto, protože tohle je smrtící rána pro jeho šampionát a pro fanoušky,“ měl jasno šéf Red Bullu Christian Horner a z nadějí na titul, který by byl pro Ferrari první od triumfu Kimiho Räikkönena v roce 2007, nejspíše nebude zase nic.
Za určitých okolností totiž může Hamilton slavit už příští týden v USA – stačí, aby získal o šestnáct bodů víc. A pokud ne, jistotu mu zajistí, i když bude do konce sezony dojíždět na čtvrtých místech.
„Očividně to není v našich rukou tak moc, jak bychom chtěli. Celkově tým kráčí dobrým směrem, zlepšujeme se závod od závodu a myslím, že jsme se dostali dál, než si lidé mysleli. Stále tak máme šanci,“ vzkázal přesto Vettel, odhodlaný dál dostát svým slovům: hájit Ferrari.
I přesto, že mu možný pátý titul v kariéře protéká…