Niki Lauda (†70) zemřel. Legenda formule 1 sbírala tituly, šampion přežil i vážnou nehodu | iSport.cz
21. května 2019 • 06:17

Zemřel Niki Lauda (†70), legenda F1. Sbíral tituly, přežil i vážnou nehodu

Autor: iSport.cz, ČTK
TOP VIDEA
LIGA NARUBY: Zrudni jako Látal, gymnasta Dostál a ofsajd, jaký jste ještě neviděli LIGA NARUBY: Zrudni jako Látal, gymnasta Dostál a ofsajd, jaký jste ještě neviděli
MŮJ PRVNÍ GÓL: sparťanka Ringelová fandí Realu a Ronaldovi MŮJ PRVNÍ GÓL: sparťanka Ringelová fandí Realu a Ronaldovi
VŠECHNA VIDEA ZDE

Smutná zpráva nejen pro motoristický svět! Ve věku 70 let v pondělí zemřel trojnásobný mistr světa formule 1 Niki Lauda. S odvoláním na rodinu legendárního rakouského jezdce o tom dnes informovala agentura APA. Laudu, který se věnoval také podnikání v leteckém průmyslu, v poslední době trápily vážné zdravotní problémy. Loni v srpnu se podrobil transplantaci plic. Titul mistra světa Lauda získal v letech 1975, 1977 a 1984.



Lauda zemřel v pondělí v rodinném kruhu na klinice v Curychu. "Jeho neúnavná činorodost, jeho přímočarost a jeho odvaha zůstanou pro nás pro všechny vzorem a měřítkem," uvedla jeho rodina v prohlášení. 

O detailech Laudovy smrti lékaři nechtěli z důvodů ochrany soukromí mluvit, nicméně potvrdili, že nepřišla nečekaně. "Není žádná příčina smrti. Byl to dlouhý proces, na jehož konci pacient odešel. Niki Lauda bojoval, byl to skvělý muž. Ale bylo nám už nějaký čas jasné, že ho nedokážeme přivést zpět na 'závodní dráhu'," řekl agentuře APA Walter Klepetko, šéf specializovaného oddělení na klinice ve Vídni, kde se Lauda loni podrobil transplantaci plic.

"Smutný den pro formuli 1. Svět motorsportu truchlí po nenahraditelné ztrátě skutečné legendy," uvedlo vedení formule 1 na oficiálním webu. Se zármutkem přijaly zprávu o Laudově úmrtí jeho bývalé týmy, s nimiž slavil největší úspěchy.

"Navždy zůstaneš v srdcích našich i fanoušků," uvedlo Ferrari, v jehož barvách Lauda získal první dva tituly. "Zemřel kamarád, kolega, mistr světa. Niki bude navždy součástí naší historie," uvedl McLaren, s nímž Lauda vybojoval po návratu do F1 poslední titul. Rok poté definitivně ukončil závodní kariéru.

Niki Lauda a Michael Schumacher během společného působení u Ferrari.
Niki Lauda a Michael Schumacher během společného působení u Ferrari.

Lauda v královské automobilové třídě závodil také za týmy March, BRM a Brabham, absolvoval celkem 171 Velkých cen a 25 závodů vyhrál. Debutoval v roce 1974 v domácí Grand Prix, poprvé vyhrál o tři roky později ve Velké ceně Španělska, poslední triumf vybojoval v roce 1985 v nizozemské GP.

Kromě tří titulů mistra světa Laudu proslavila vážná nehoda na Nürburgringu v roce 1976, při níž málem uhořel. Už za šest týdnů tehdy znovu závodil a jen o bod mu unikl další titul. I kvůli následkům těžkých zranění se musel v letech 1997 a 2005 podrobit transplantaci ledvin. Po vleklé chřipce loni v létě musel Lauda absolvovat také transplantaci plic. Teprve před Vánoci se mohl vrátit domů, letos v lednu byl opět dva týdny v nemocnici kvůli chřipce.

Vedle závodění se věnoval Lauda i letecké dopravě jako majitel společností Lauda Air, Niki či Laudamotion, jejichž letadla občas sám pilotoval. Svět F1 ale jeden z nejznámějších Rakušanů nikdy natrvalo neopustil, působil jako poradce u Ferrari, šéf Jaguaru, televizní komentátor a od roku 2012 byl šéfem dozorčí rady stáje Mercedes.

"Ztělesňoval hrdinství, lidskost a upřímnost na závodní dráze i mimo ni. Neztratili jsme jen hrdinu, který předvedl pravděpodobně nejúžasnější návrat všech dob, ale také člověka, jenž přinesl do formule 1 potřebnou srozumitelnost a otevřenost. Náš tým Mercedes ztratil svou hvězdu, jež ho vedla. Niki, jsi jednoduše nenahraditelný, už nikdy nebude nikdo jako ty," uvedl v prohlášení šéf týmu Mercedes a Laudův krajan Toto Wolff.

Niki Lauda: Příběh legendárního závodníka, který si nepotrpěl na city a po havárii odmítl plastiku obličeje - čtěte ZDE »

Niki Lauda

Datum a místo narození: 22. února 1949, Vídeň

Datum úmrtí: 20. května 2019

Státní příslušnost: Rakousko

Kariéra v F1: March (1971-1972), BRM (1973), Ferrari (1974-1977), Brabham (1978-1979), McLaren (1982-1985)

Největší úspěchy: trojnásobný mistr světa F1 (1975, 1977, 1984)

Bilance v F1: 171 závodů, 25 vítězství, 54 umístění na stupních vítězů, 24 pole positions

Rodina: dvakrát ženatý; z prvního manželství měl s manželkou Marlene syny Lukase a Mathiase, který je rovněž automobilovým závodníkem; první manželství skončilo v roce 1991 rozvodem; v roce 2008 si vzal o 30 let mladší bývalou letušku Birgit Wetzingerovou, se kterou měl dvojčata, dceru a syna; dalšího syna měl z mimomanželského vztahu

Ostatní: se závoděním začal v roce 1968; později si jako dvaadvacetiletý z bankovního úvěru sám zaplatil roční angažmá ve formuli 1 v týmu March; přes BRM se v roce 1974 dostal do Ferrari; v roce 1975 se poprvé stal mistrem světa, podruhé o dva roky později; po čtyřech úspěšných sezonách u Ferrari přešel k Brabhamu, avšak po dvouletém trápení kvůli technickým problémům oznámil, že ve formuli končí; v roce 1982 se na okruhy vrátil v barvách McLarenu a o dva roky později vybojoval třetí titul; následující rok podruhé a definitivně ukončil kariéru; kromě tří titulů mistra světa Laudu proslavila vážná nehoda v závodě na Nürburgringu v roce 1976, při níž málem uhořel; v letech 1997 a 2005 se podrobil transplantaci ledvin; po vleklé chřipce loni v létě musel absolvovat také transplantaci plic; kromě závodění se věnoval i letecké dopravě jako majitel společností Lauda Air, Niki či Laudamotion, jejichž letadla občas sám pilotoval; působil také jako jako poradce u Ferrari, šéf Jaguaru, televizní komentátor a od roku 2012 byl šéfem dozorčí rady stáje Mercedes.

 
Články odjinud


Články odjinud