(Ne)legální volant. Pomůže Mercedesu k dalšímu titulu? Konkurenti zuří

Grafika ukazuje, jak moc se mění sbíhavost předních kol
Okruh Spielberg nabízí krásný pohled na rakouské Alpy
Nejlepší čas při pátečním tréninku zajel nizozemský pilot Red Bullu Max Verstappen
V pátečních trénincích byl na okruhu Spielberg nejrychlejší Sergio Pérez
Monopost Sergia Péreze při tréninkové jízdě
Stejně jako loni ovládl úvodní závod sezony Valtteri Bottas. Může slavit i titul?
Ideální start do sezony neprožil Lewis Hamilton, obhájce titulu po kolizi s Alexanderem Albonem a další penalizaci skončil mimo stupně vítězů
26
Fotogalerie
Formule 1
Začít diskusi (0)

Možná jste si toho už všimli. V testech, v prvním závodě, či v sobotní kvalifikaci na GP Štýrska. Lewis Hamilton vyjede ze zatáčky a náhle vytáhne volant k sobě. Před další šikanou ho zase zatlačí. A kola jeho Mercedesu změní sbíhavost. „Je to nelegální,“ bouřil se sice Red Bull a na revoluční novinku DAS podal protest. Pro letošek neuspěl, pro příští rok ano. Pomůže Britovi k titulu?

Je to tvrdý svět, kde o triumfu rozhoduje každá ušetřená desetina sekundy. Kde může pomoci každá vychytávka. A kde se často hranice pravidel napínají na hranici možného.

Tak jako teď. Tak jako u Mercedesu.

Jejich vůz je v F1 už sedmou sezonu po sobě nejrychlejší. Jejich šestiválcový motor nemá soupeře. Jenže ani letos při vymýšlení technických fíglů nenechali nic náhodě a vytasili na svět něco, co tu ještě nebylo. Volant, který umí víc než jen určovat směr jízdy nebo se svými spínači řadit rychlosti. Volant, jenž ovlivní sbíhavost předních kol a může snižovat tření pneumatik a jejich opotřebení.

Co si myslíte o novince v podání Mercedesu? Zapojte se do nových diskuzí na iSport.cz >>>

Říká se tomu DAS – Dual Axis Steering. Systém dvouosého řízení.

„Přináší zcela novou dimenzi řízení pro pilota a snad to bude užitečné,“ prohlásil technický ředitel James Allison k novince, kterou představili už v únorových testech. V praxi to vypadá tak, že Lewis Hamilton nebo Valtteri Bottas povytáhnou či zasunou volant během jízdy v kokpitu a korigují tím ze svého místa rozpínavost kol. Tím však také spustili u ostatních rivalů hotové haló.

„Pokud během jízdy měníte aktivně odklon či rozchod kol, mění se kontaktní plocha pneumatik. A s tím, i když je to velmi, velmi malá oblast, světlá výška. To je však zakázáno, protože to odpovídá funkci zakázaného aktivního zavěšení,“ mínil konzultant Red Bullu Helmut Marko.

Jak hovoří pravidla? Ty povolují změny nastavení zavěšení, jen když auto stojí, nicméně zakazují jakýkoli napájený systém (powered device), který má schopnost měnit konfiguraci nebo ovlivňovat funkci jakékoli části zavěšení kola. Funkce posilovače řízení je pak striktně omezena na fyzickou pomoc jezdci se zatáčením. Když se však stahovala protestů mračna, Allison zůstal klidný.

„Pro FIA to není nové. Už nějakou dobu s nimi na toto téma diskutujeme. Pravidla jsou ohledně toho, co se smí se systémy řízení dělat, celkem jasná,“ uvedl.

A když nastalo nevyhnutelné, tedy zkoumání, Mezinárodní automobilová federace FIA zareagovala obezřetně. Pro letošek DAS povolila a pro příští rok ho novými pravidly už zakázala. Nic na tom nezměnil ani dodatečný protest Red Bullu před úvodní GP Rakouska. „Komisaři mají za to, že DAS je součástí řízení, i když nekonvenční. Neporušuje tak pravidla týkající se zavěšení,“ vzkázala jury.  

Mercedes si proto oddechl. DAS ist gut. Lewis Hamilton s ním proto může letos zkusit atakovat sedmý titul mistra světa. A dokonce ho do své hry chtějí zakomponovat i tvůrci počítačové hry F1 2020. „Myslíme, že jsme v právu. S FIA jsme o tom hodně diskutovali, proto to v autě máme. Spory a jiné pohledy na technické inovace k F1 však vždycky patřily. S tím se musí počítat,“ řekl Wolff a naopak ocenil Red Bull, že protest podal ještě v pátek a nikoliv až v neděli po závodě.

Zároveň se však snažil tlumit vášně. Ač je DAS na první pohled zajímavou novinkou, v konečném důsledku by až takový vliv na rozložení sil na roštu, jako třeba měl dvojitý difuzor u BrawnGP v roce 2009, mít neměl. „Přidává novou dimenzi k řízení a díky dalšímu vývoji snad přidá i nějaký výkon. Nelze ale říct, že to nakloní misku vah na naši stranu. Je to velká inovace, celá myšlenka v pozadí je skvělá a já miluji, když my nebo jiné týmy přijdeme s novými nápady,“ dodal Wolff.

Je to jen dolaďovací zařízení

OČIMA EXPERTA: Fernando Alonso, dvojnásobný mistr světa F1

„Pouze v Mercedesu vědí, co to s vozem dělá a jaké výhody z toho plynou, ale myslím, že to není velkým faktorem. Není to jako DRS, F-kanál nebo něco, co vám dá půl sekundy, šest desetin nebo čtyři desetiny. Myslím, že je to jen dolaďovací zařízení. Je to spíš o potenciálu a demonstraci, která každému ukazuje, že jsou na vrcholu a že se neuspokojili, i když jsou mistry světa. To je pravděpodobně největší zpráva, kterou systémem DAS posílají.“

Zdroj: Essentiallysports.com

Deník Sport, Sport Magazín i časopis GÓÓÓL kupujte pohodlně ONLINE na iKiosek.cz »

Titulní strana nedělního Sportu (12. července 2020)Titulní strana nedělního Sportu (12. července 2020) • Sport

Video placeholder
TOP 5 motorsport filmů: Rallye smrti, ale i Rivalové či Ford vs. Ferrari • iSport TV
Začít diskuzi