
Co nevíte o novém mistru světa? • FOTO: koláž iSport.czJeho souboje s Lewisem Hamiltonem přilákaly letos k obrazovkám i ty, kteří formuli 1 úplně neholdují. Skvělé řidičské schopnosti a jeden z nejriskantnějších jezdeckých stylů, to jsou poznávací znamení Maxe Verstappena, který se stal mistrem světa. Co o něm ale možná (ne)víte? V nejprestižnější soutěži závodil ještě dřív, než mohl legálně řídit, patří mezi nejlepší hráče FIFY na světě. V článku se dozvíte také, čím se pokoušel uplatit instruktora v autoškole.
Předškolák za volantem
Ve čtyřech letech většina dětí jezdí leda tak v kočárku. Bývalý jezdec formule 1 Jos Verstappen ale potomka posadil do motokáry. To by ještě nebylo tak zvláštní, malý Max se prý však s rychlostí seznamoval už, když mu byly dva roky.
„Maxovi bylo čtyři a půl, když jsem ho poprvé posadil do motokáry,“ prozradil Jos Verstappen pro oficiální web Red Bullu. „Nebylo to nijak stresující, když mu byly dva, už jezdil na čtyřkolce. Takže měl zkušenosti s rychlostí a věděl, jak se řídí. Dělal opravdu hodně věcí, než se dostal k motokárám.“
Rekordmanem navěky
Max měl díky otci před vrstevníky náskok. Už od sedmi let pravidelně závodil a hlavně vyhrával. Jeho obrovského talentu si všiml Red Bull, který jej umístil do svého juniorského týmu Toro Rosso. Podobnou nabídku dostal i od Mercedesu, s nímž teď v každé Velké ceně bojuje na dráze.
Jako jediný se může pyšnit tím, že ve formuli 1 závodil, když ještě nebyl plnoletý. Debut si odbyl při Grand prix Austrálie ve věku 17 let a 166 dnů.
Od roku 2016 pak kvůli Verstappenovi FIA pozměnila pravidla. Z bezpečnostních důvodů dala do podmínek, že žadatel o licenci musí být plnoletý a musí mít platný řidičský průkaz. Předtím vedení soutěže vůbec nenapadlo podobnou věc řešit. Verstappen se také stal nejmladším bodujícím jezdcem, což stihl taktéž před osmnáctými narozeninami. Tyhle rekordy už mu tak nikdo nemůže sebrat, kvůli pravidlu s Maxovým jménem. Přesně tak, FIA zavedla „Verstappenovo pravidlo“ o plnoletosti.
Úplatek instruktorovi
Paradox, že mladík, který ještě nemá řidičský průkaz, létá po silnici ve formuli rychlostí více než 300 km/h chtěl Verstappen vyřešit po svém. Snažil se nepřipustit žádnou možnost, aby náhodou při zkouškách selhal. A tak se rozhodl, že podplatí instruktora, kdyby to bylo potřeba.
„Můj učitel v autoškole byl opravdu přísný, což bylo fajn,“ vyprávěl kdysi Max. „Byl jsem připravený. Měl jsem u sebe nějaká trička a kšiltovky pro případ, že by bylo nutné někoho podplatit, ale nevzal si to!“
Expert na FIFU
Kdybyste při hraní fotbalové hry FIFA narazili v online módu na Maxe Verstappena, nejspíš dostanete pořádný výprask. Ani povinnosti jezdce mu totiž nebrání pořádně trénovat a během některých měsíců se podle statistických portálů objevil mezi naprostou elitou.
Účet se jménem „crgboy007“, který ovládají právě Verstappenovy ruce, se v lednu 2019 umístil na 21. místě na světě, v srpnu 2018 byl o deset příček horší.
Ani závodní víkendy neznamenají, že by se snad na hraní nemělo dostat. „Ještě toho o Maxovi asi hodně nevíte,“ prozradil letos po Velké ceně Spojených států ředitel Red Bullu Christian Horner. „Za tu dobu, co jsme tady, hrál FIFU asi 14 hodin.“
Výsledek? V kvalifikaci si Verstappen dojel pro pole position a opanoval i samotný závod.
Až přehnaně klidný
Klid a rozvaha patří mezi nejdůležitější dovednosti závodníků formule 1. Taky by ale měli jezdit s dostatečným respektem a ostrahou. K tomu patří i nervy před tím, než se vydají na okruh. Maxova příprava na závod se ostatních dost liší. Podle bývalého parťáka Alexandera Albona je Verstappen tak sebejistý, že to reprezentant Thajska nikdy nedokázal pochopit.
„Pamatuji si na momenty, kdy jsem se připravoval na kvalifikační jízdy, studoval data a statistiky a Max hrál FIFU nebo Call of Duty. Obdivuji to. Přál bych si, abych uměl být tak klidný,“ svěřil se loni novinářům Albon.
Při první výhře otec krvácel od nervů
V roce 2016 byl Max Verstappen povýšen do hlavního týmu Red Bullu. A jak jinak lépe oslavit než vítězstvím? Při debutovém závodě se talentovaný Nizozemec stal nejmladším vítězem Velké ceny v dějinách. Propukl v radost, ale ještě emotivněji než samotný jezdec prožíval obrovský úspěch jeho otec.
„Když scházelo pět kol do konce, začal jsem pociťovat křeče,“ prozradil Jos Verstappen. „Bylo to šílené. Opravdu obrovský tlak. Nedokážu si představit, jaké muselo být, sedět v týmové místnosti a sledovat, jak těch posledních pár okruhů dopadne.“
Ke křečím se následně přidal i další problém. Z napětí při sledování potomkova úspěchu se bývalému jezdci formule 1 spustila krev z nosu.