- Seznamte s ženami, které propojily kariéru s motorsportem • FOTO: Koláž iSport.cz
Že je formule 1 ryze mužským sportem? Ale jděte. V týmech pracuje celá řada žen, které se podílejí na stájovém úspěchu. Starají se o zdraví jezdců, konstruují monoposty a dokonce rozhodují o závodní strategii. Které se pohybují v zákulisí F1?
Ruth Buscombeová
Strategická inženýrka (Alfa Romeo)
Je jednou z nejdůležitějších osob v paddocku. Dvaatřicetiletá blondýnka rozhoduje o tom, jak se piloti Alfa Romeo budou chovat během závodního víkendu na trati. Určuje, jak tvrdé pneumatiky použijí, kdy pojedou do boxů, jak zareagují na nepředvídané události, i to, jak rychle pojedou. Zatímco Vallteri Bottas a Čou Kuan-jü si po nedělní Velké ceně dopřejí zasloužené volno, Ruth čekají další perné dny. Velká část práce stratégů totiž spočívá v pozávodní analýze. Zkoumají, co se udělalo dobře a co špatně, jak se jejich předpovědi slučovaly s realitou a jaká rozhodnutí udělali soupeři. Na základě matematických modelů a pravděpodobnostních matic pak určí strategii na nadcházející závodní víkend.
Angela Cullenová
Fyzioterapeutka (Mercedes)
Drobnou blondýnku byste v paddocku našli nejčastěji po boku Lewise Hamiltona. Původně měla u týmu působit jako fyzioterapeutka, ale postupem času na ni přešly i další pravomoci. Sedminásobného šampiona vozí osobně na trať, obstarává mu oblečení, jídlo, řídí jeho program, venčí psa, a když příliš svítí slunce, roztáhne nad ním pohotově deštník. „Její prací je oddělat z cesty všechny překážky, na které Lewis během čtyřdenního závodního víkendu narazí. „Po tuhle dobu je s ním skoro každou minutu,“ vypráví fotograf F1 Kym Illman. Sedmačtyřicetiletá Novozélanďanka si je s pilotem stříbrných šípů dokonce tak blízká, že je pojí stejné tetování. Zápěstí obou zdobí nápis „Loyalty“ čili věrnost.
Stephanie Traversová
Palivová inženýrka (Mercedes)
Kromě lidí potřebných k pohybu monopostu na trati disponují týmy F1 také armádou výzkumných pracovníků. Jejich úkolem je hledat způsoby, jak stále zvyšovat výkon. O to se stará mimo jiné i palivová inženýrka Stephanie Traversová. Rodačka ze Zimbabwe má na starosti optimalizaci spotřeby paliva, motorového oleje a dalších kapalin. Během závodního víkendu analyzuje vzorky, které odebírá přímo z monopostu. Ty pak testuje v pojízdné laboratoři, která cestuje společně s týmem na každou Velkou cenu. Práci sedmadvacetileté výzkumnice ocenil také sám Lewis Hamilton. „Stephanie byla vybrána k týmu z více než 7000 uchazečů. Musím vyzdvihnout její pracovitost, pozitivní energii a zápal,“ napsal ke společné fotce na Instagram.
Silvia Hofferová Frangipaneová
Tisková mluvčí (Ferrari)
Energická Italka je nejuznávanější ženou přes komunikaci s médii. Ve světě F1 se pohybuje bezmála pětadvacet let. Lewis Hamilton, Kevin Magnussen, Fernando Alonso, Sebastian Vettel nebo třeba Charles Leclerc. To je výčet některých jezdců, s kterými během kariéry úzce spolupracovala. Od roku 2019 působí vystudovaná architektka v týmu Ferrari, kde nahradila nechvalně proslulého šéfa tiskového oddělení Alberta Antoniniho. Ten údajně zakazoval jezdcům mluvit s novináři a stál za napjatými vztahy s médii. Není proto divu, že Scuderia oslovila právě zkušenou profesionálku, která dokázala týmu odpárat nálepku nejnepřátelštější stáje paddocku.
Gemma Fischerová
Týmová lékařka (Alfa Romeo)
Pětatřicetiletá lékařka se stará o tělesnou schránku lidí z týmu Alfa Romeo. Pomáhá pilotům, mechanikům, inženýrům, zkrátka všem, které trápí zdravotní obtíže. Nejčastější problém, který musí řešit, vás ale možná překvapí. Tenisový loket. „Je to způsobené častým a opakovaným používáním pneumatických utahováků,“ vysvětluje. A jaké další bolístky sužují italskou stáj? „U inženýrů se docela často potýkám s bolestmi krčních a bederních kloubů. To je výsledek hodin strávených postáváním v garáži a koukáním do obrazovek. Piloti mají zase kvůli zádům zabořeným do sedačky problémy s meziobratlovými ploténkami.“
Dalia Ramosová
Vedoucí výroby a testování (Alpine)
Ještě před tím, než vozy Alpine vyrazí na trať, projdou nejprve kontrolou mexické inženýrky. Na oddělení, kterému šéfuje, se z jednotlivých částí stává kompletní závodní monopost. Obzvlášť letošní ročník plný technických změn je pro Daliu a její tým velkou výzvou. Vozy prošly oproti minulé sezoně řadou revolučních změn. Vedle přepracované aerodynamiky a nových osmnáctipalcových pneumatik mají kryty nad předními koly nebo novou podobu zadních křídel. „Jsme nadšení. Máme úplně nové auto, na kterém je všechno úplně jiné,“ pochvaluje si žena se zkušenostmi z Rolls Royce. „Změny pravidel jsou skvělou příležitostí, uvidíme, co přinesou další závody.“
Hannah Schmitzová
Strategická inženýrka (Red Bull)
V roce 2019 po triumfu Maxe Verstappena si společně s ním přišla vyzvednout trofej pro vítěze i usměvavá bruneta. „Kdo to je?“ dotazovala se většina přihlížejících. Tvář ženy totiž do té doby nebyla známá z televizních záběrů a ani její hlas nepřipomínal ten, který udílí pokyny v týmové vysílačce. I přesto tehdy rozhodla celý závod. Jako hlavní strategická inženýrka doporučila Verstappenovi zastavit při výjezdu safety car v pitstopu, díky čemuž se dostal před Hamiltona. „I když máme nejmodernější softwary a před závodem kontrolujeme traťová data za poslední tři ročníky, vždy je to hodně o zkušenostech a pocitu. Ne vždy existuje jednoznačně správná nebo špatná odpověď,“ vysvětlila absolventka strojního inženýrství. Důkazem je i letošní VC Saudské Arábie, při níž vítěz kvalifikace Sergio Pérez doplatil na nešťastně načasovanou výměnu pneumatik.
Formule se vrací do Austrálie
Program GP Austrálie začne dnešními dvěma tréninky. Po sobotním třetím se uskuteční od 08.00 SELČ kvalifikace. Závod je na programu v neděli od 07.00.