
- Video se připravuje ...
Začátkem sezony se zdálo, že fanoušci formule 1 budou letos svědky napínavého boje o titul mezi Maxem Verstappenem a Charlesem Leclercem. Po uplynulých třinácti závodech je ovšem svému druhému titulu podstatně blíž pilot Red Bullu. Rozdíl v jezdeckém šampionátu mezi oběma jezdci činí aktuálně propastných 80 bodů. Situace je pro monackého pilota o to víc frustrující, že o značnou část bodů přišel kvůli nevhodně zvolené strategii. Připomeňte si pět přešlapů, kterých se letos Ferrari dopustilo.
Velká cena Monaka
Zdálo se, že Charles Leclerc letos konečně zlomí šňůru monackých prokletí, které se s ním táhnou od začátku jeho kariéry ve formuli 1. Domácí Velkou cenu totiž z nejrůznějších důvodů zatím ještě nikdy nedokázal dokončit. A cestu měl tentokrát našlápnutou více než dobře.
V sobotní kvalifikaci získal pole position a vypadalo to, že pokud v závodě neselže technika, nemá jej kdo ohrozit. Vždyť hlavní rival Max Verstappen startoval až ze čtvrtého místa a úzké uličky Monte Carla příliš prostoru pro předjíždění nenabízí.
Jenže přesto, že monacký závodník udělal všechno správně a nedopustil se jediné chyby, domácí Velkou cenu nakonec dokončil jako čtvrtý v pořadí. Ferrari totiž nezareagovalo včas na Red Bull, který jako první z čela povolal do boxů Sergia Péreze. Mexičanovi se povedl undercut a Velkou cenu následně odkroužil do cíle na prvním místě. „Nemám slov,“ okomentoval trefně po konci závodu zklamaný Leclerc.
Monopost: Rychlé, ale nespolehlivé Ferrari? Titul v ohrožení. Bizarní příběh Safety CaruVideo se připravuje ...Čas ve videu 0:00 - Aktuální problémy Ferrari, nálada v týmu a pohonná jednotka
Velká cena Británie
Stejně jako loni se i letos Ferrari rozhodlo, že nebude preferovat žádného ze svých jezdců. A neděje se tak dokonce ani v případech, kdy si to situace s ohledem na tempo žádá. Takový moment nastal při Velké ceně v britském Silverstonu.
Ačkoliv byl Charles Leclerc jednoznačně rychlejší než před ním jedoucí kolega Carlos Sainz, stáj odmítla dát Sainzovi pokyn pustit Leclerca před sebe, čímž monacký pilot ztratil cenný čas. V závěru jej tým potopil úplně, když rozhodl, že jako jediný z čela nezamíří do boxů. Leclerc se na starých pneumatikách postupně propadal pořadím a nakonec skončil na čtvrtém místě.
Po závodě vznikly zajímavé záběry, na kterých šéf italské stáje Mattia Binotto se zdviženým ukazováčkem Leclercovi něco vehementně vysvětluje.
Snažil se mu snad domluvit, co říkat a neříkat na tiskové konferenci?
Velká cena Rakouska
Sprint na Velké ceně Rakouska nepatřil z diváckého pohledu k těm nejatraktivnějším. Zajímavým oživením byl tak alespoň souboj mezi týmovými kolegy Carlosem Sainzem a Charlesem Leclercem. Jenže jak to tak bývá, když se dva perou, třetí se směje. Situace využil Max Verstappen, který si díky bitvě pilotů Ferrari vybudoval potřebný náskok a dojel si ve sprintu pro hladké vítězství.
„Když jsem to viděl, chytal jsem se za hlavu,“ komentoval poté situaci český závodník Josef Král. „Jsem přesvědčený, že kdyby ve Ferrari měli určenou jedničku a dvojku, v Silverstonu by zvládli s přehledem vyhrát a mít navíc i double. Ve sprintu v Rakousku se interními souboji zase připravili o vítězství. Kromě toho, že vzájemným zápolením ztrácí strašně moc času, odnáší to i technika. Pokud jezdec soupeří a auta jedou za sebou, motory se víc přehřívají a daleko víc tak trpí. Tyhle věci se na sebe pak nabalují a dělají konečný výsledek.“
Velká cena Francie
Po jezdecké chybě Charlese Leclerca zůstal jedinou nadějí italské stáje Carlos Sainz. Ten ve Francii startoval kvůli penalizaci až z devatenáctého místa a díky skvělé stíhací jízdě nakonec dojel pátý. I když mohl být se svým heroickým výkonem spokojený, průběh závodu ve španělském pilotovi zanechal hořkou pachuť. Mohlo za to kontroverzní rozhodnutí boxové zídky. Když se Sainz v závěrečné části pracně probojoval na třetí místo před Péreze, stáj se rozhodla povolat jej do boxů.
„V tu chvíli, kdy se dostali na třetí místo, zbývalo do cíle ještě nějakých deset kol. Neměli tedy co ztratit. Kdyby se rozhodli zůstat na trati do konce závodu na starých gumách, maximálně by se propadli na páté místo, na kterém kvůli zastávce v boxech stejně skončili,“ komentoval poté český závodník Tomáš Enge. „Kromě toho Carlos několikrát konzultoval s inženýry, jakou strategii zvolí, jaké nasadí pneumatiky… Zdálo se, že Sainz vedle řízení na půl ještě i režíruje taktiku svého vozu.“
Monopost: Velikán Hamilton a jeho jubileum. Předskočí Leclerca?Video se připravuje ...Čas ve videu 24:05-35:34 - Situace ve Ferrari
Velká cena Maďarska
Před Velkou cenou Maďarska mluvily papírové předpoklady jasně ve prospěch italské stáje. Důvod k radosti Scuderii poskytli i samotní rivalové z Red Bullu. Po nevydařené kvalifikaci skončili na desátém a jedenáctém místě, a zdálo se, že zaútočit na přední příčky pro ně tak bude mimořádně složité. Zhruba v polovině závodu se dostal do vedení Charles Leclerc, avšak po nesmyslném přezutí na tvrdé pneumatiky a třetí zastávce v boxech se propadl až na konečné šesté místo. Z vítězství se nakonec po skvělé stíhací jízdě radoval Max Verstappen, kterému na startu nikdo příliš nadějí nedával.
Týmový šéf Mattia Binotto je ovšem prý až na přešlap v Maďarsku s výkony italského týmu spokojený. „První část sezony lze vnímat pozitivně. Ze třinácti závodů jsme selhali jen v jednom. V ostatních jsme z různých důvodů nevyhráli. Někdy to bylo frustrující, protože jsme měli na víc, ale určitě lze vnímat kladně, že jsme až ve dvanácti závodech mohli bojovat o vítězství.“
Monopost: Super Max a kdo další táhne Red Bull? Začíná trh s pilotyVideo se připravuje ...Čas ve videu 19:10 - VC Maďarska a dosavadní průběh sezony