TOP momenty dosavadní sezony F1: Vettel dává sbohem i divoká Anglie

Video placeholder
Monopost: Super Max a kdo další táhne Red Bull? Začíná trh s piloty
Talentovaný pilot formule 1 Oscar Piastri nebude v příštím roce působit ve stáji Alpine, jak se francouzský tým domníval
Velkou cenu Velké Británie přerušila hned zkraje děsivá nehoda, při níž Kuan-jü Čou skončil se svou formulí na střeše. Závod měl řadu dalších hektických momentů
Sebastian Vettel dokázal ve formuli 1 velké věci, se závody se však nadobro loučí
Ani Lewis Hamilton zatím nevytrhl Mercedesu trn z paty. Po letech dominance velké překvapení
Ferrari trápí v této sezoně nesčetně problémů
5
Fotogalerie
Formule 1
Začít diskusi (0)

Piloti formule 1 za sebou mají celkem třináct závodů a dalších devět je čeká po konci letní pauzy. Další Grand Prix v pořadí bude na konci srpna Velká cena Belgie. Které momenty uplynulé části sezony byly nejzajímavější? Redaktoři vybrali příběhy, které je během tohoto půl roku zaujaly nejvíc.

Jak Ferrari (ne)bojuje o titul

Jakub Dvořák
redaktor deníku Sport a iSport.cz

Po loňské sezoně, kdy si to o titul rozdaly v posledním závodě Red Bull a Mercedes, asi málokdo čekal, že by se mezi oba dokázalo vklínit Ferrari. Stáj z Maranella však na začátku ukázala, že se s ní musí počítat. Svým oddaným fanouškům dala naději, která začala postupně vyprchávat. I když se bodový rozestup mezi Maxem Verstappenem a druhým Charlesem Leclercem poměrně dost natahuje, stále budí monopost Ferrari respekt. Je rychlý, dobře předjíždí a oba piloti s ním umí být konkurenceschopní. Přesto je Ferrari k smíchu.

Důvody? 1. nespolehlivost. K čemu je rychlý vůz, když ho brzdí opakované technické problémy? 2. týmová strategie. Nevhodně načasovaný či špatně provedený pit stop, špatně zvolené pneumatiky. Tak se nechová mistrovská stáj F1. 3. volba jedničky. Jasně, na oko to vypadá na Leclerca, ale slyšeli jste to z úst šéfa Mattia Binotta? Výsledkem bylo (opakovaně) hazardování v podobě závodění pilotů mezi sebou. A tak člověk dochází k tomu, že ač má Ferrari po čertech dobrý vůz, cestu k titulu si pro jistotu bortí jinými neduhy.

Ferrari trápí v této sezoně nesčetně problémůFerrari trápí v této sezoně nesčetně problémů • Reuters

Ztracený Mercedes

Stanislav Kolman
redaktor Auto.cz

Mercedes neměl od startu hybridní éry F1 konkurenci. Získal v řadě osm mistrovských titulů mezi týmy, a ač soupeři posílili, asi nikdo nečekal, že by se měl vítězný stroj v čele s Lewisem Hamiltonem zadřít. Obzvlášť po předsezonních testech, kde tým všechny překvapil unikátním konceptem vozu „bez bočnic“.

Jenže někdejší forma německé stáje je ta tam. V prvních závodech se oba jezdci trápili s nedostatečným tempem i poskakováním. Pódia se dařilo sbírat spíše díky chybám konkurence. Že Mercedes nezíská za polovinu sezony jediné vítězství, je pro mě po letech dominance největší překvapení. Povede se to v té druhé? Vzhledem ke zlepšující se formě tipuji, že ano.

Ani Lewis Hamilton zatím nevytrhl Mercedesu trn z paty. Po letech dominance velké překvapeníAni Lewis Hamilton zatím nevytrhl Mercedesu trn z paty. Po letech dominance velké překvapení • Reuters

Šampionovo sbohem

Daniel Konečný
redaktor deníku Sport a iSport.cz

Senzačních třináct závodů nabitých akcí nabídlo řadu úžasných momentů. Žádný z nich pro mě ovšem nebyl tak zásadní, jako rozhodnutí Sebastiana Vettela ukončit kariéru. Čtyřnásobný mistr světa v této sezoně schytával jednu ránu za druhou. Stačí vzpomenout, že první dva závody vynechal kvůli covidu, a když v Austrálii naskočil do rozjeté sezony, byl to přímo hororový víkend. I přesto vybojoval pětatřicetiletý Němec ve zbylých devíti závodech hned šestnáct bodů a suverénně táhne chabý Aston Martin, když obstaral hned 80 % bodového zisku.

Mizérie zeleného monopostu se značně projevila na Vettelově psychickém rozpoložení. Vždyť hlasitý bojovník za rovná práva žen a menšin ani nepojmenoval svůj letošní vůz, jak je jeho zvykem, protože je příliš pomalý. Celý svět na konci července šokoval, když si jako poslední ze startovního roštu založil Instagram, aby na něm oznámil konec své úchvatné kariéry. V kontextu posledních měsíců mu však toto rozhodnutí nikdo nemůže mít za zlé. Formule 1 ovšem s jeho odchodem ztrácí nejen legendárního jezdce, ale především inspirativního člověka, jehož názory sahají daleko za závodní okruhy. Sebastian Vettel mi bude chybět a věřím, že nejsem sám.

Sebastian Vettel dokázal ve formuli 1 velké věci, se závody se však nadobro loučíSebastian Vettel dokázal ve formuli 1 velké věci, se závody se však nadobro loučí • Archiv

Vyhrála to Anglie

Michal Štěpanovský
redaktor Svět motorů

Myslím, že přechod na nová pravidla v oblasti aerodynamiky se povedl a vidíme celkově napínavou sezonu. Pokud bych si však měl vybrat jeden závod, který mě letos zaujal bezkonkurenčně nejvíc, bylo by to Silverstone. Začal to Čou Kuan-jü divoce vyhlížející havárií, která naštěstí dopadla dobře. Ovšem ve vývoji bezpečnostních prvků nesmí F1 zůstat stát. Tahle havárie však nebyla klíčová pro můj výběr.

K vidění bylo hodně soubojů a troufám si tvrdit, že to byl závod, který by vyhrál Lewis Hamilton. Využil problémů Maxe Verstappena, tým zvládl závod výborně takticky. Potom však přišlo zastavení Ocona na rovince a následně byl safety car na trati. A díky téhle situaci jsme viděli hodně napínavý závěr závodu a opět se spoustou zajímavých manévrů a předjetí. Poprvé zvítězil Carlos Sainz a jeho týmového kolegu od Ferrari Charlese Leclerca tým dokonale takticky zazdil. Ovšem taktické přehmaty italského týmu jsou kapitola sama pro sebe.

Velkou cenu Velké Británie přerušila hned zkraje děsivá nehoda, při níž Kuan-jü Čou skončil se svou formulí na střeše. Závod měl řadu dalších hektických momentůVelkou cenu Velké Británie přerušila hned zkraje děsivá nehoda, při níž Kuan-jü Čou skončil se svou formulí na střeše. Závod měl řadu dalších hektických momentů • Reuters

Tahanice o Piastriho

Marie Sehnálková
redaktorka deníku Sport a iSport.cz

Jednu z nejzajímavějších kauz letos naservírovala paradoxně letní přestávka. Celý motoristický svět napjatě sleduje, jak skončí přestupový kolotoč, který nastartoval Fernando Alonso. Španělský jezdec přesně před dvěma týdny oznámil, že od příštího roku začne jezdit za Aston Martin. Rozhodnutí ovšem evidentně zaskočilo jeho současný tým Alpine.

Francouzská stáj se navíc krátce nato dozvěděla, že nemůže v roce 2023 počítat ani s členem své jezdecké akademie Oscarem Piastrim. Mladý Australan by měl podle zahraničních zdrojů zřejmě nahradit Daniela Ricciarda u McLarenu. Ten má ovšem smlouvu s britskou stájí až do roku 2023, a pokud by měl oranžový monopost opustit předčasně, zřejmě se nebude zdráhat říct si o tučné odchodné. Nevzdává se přitom ani tým Alpine, který Piastrimu vyhrožuje soudem za nedodržení smlouvy. Jak to nakonec dopadne s mladým pilotem? Co bude s Ricciardem? A kolik to všechno bude stát? Odpovědi bychom se měli dozvědět snad už za pár dnů.

Talentovaný pilot formule 1 Oscar Piastri nebude v příštím roce působit ve stáji Alpine, jak se francouzský tým domnívalTalentovaný pilot formule 1 Oscar Piastri nebude v příštím roce působit ve stáji Alpine, jak se francouzský tým domníval • Reuters

Začít diskuzi