3. března 2023 • 18:10

10 taháků F1: Nejen pokus o hattrick. Alonso zase jinde a finiš ve Vegas

Autor: Jakub Mužík
Vstoupit do diskuse
0
  • Video se připravuje ...

    Fanoušci se dočkali! Velkou cenou Bahrajnu odstartuje v neděli světový šampionát vozů formule 1. Favoritem je Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu, který zaútočí na třetí titul po sobě. Ale lákadel nabízí nová sezona mnohem víc... 

  • 1. Max Verstappen jde za hattrickem

    Stále ještě mladý Nizozemec (25) si v loňské sezoně dokráčel dominantním způsobem pro druhý mistrovský titul v řadě, který získal již čtyři závody před koncem seriálu. Dal tak všem ostatním pilotům jasně najevo, kdo je tu králem.

    Lze  předpokládat, a naznačily to i předsezonní testy, že Red Bull dá svému šampionovi opět monopost, se kterým bude moci bojovat o ty nejvyšší příčky. Nejlepší pilot a nejlepší vůz, to je pro soupeře smrtelná kombinace. Pokud by se Verstappenovi podařilo uspět, bude to pro něj již třetí titul mistra světa v řadě. Stal by se tak teprve pátým jezdcem v historii F1, kterému by se něco takového podařilo. Před ním to zvládli pouze největší legendy sportu: Juan Manuel Fangio, Michael Schumacher, Sebastian Vettel a Lewis Hamilton.

    Verstappen, který je v současnosti nejlépe placeným pilotem na startovním roštu s gáží 55 milionů dolarů za rok, se bude snažit tohoto rekordu dosáhnout za každou cenu. Na trati bude stejně agresivní jako vždycky. 

    Max Verstappen se chystá na boj o třetí titul v řaděFoto ČTK

  • 2. Fernando Alonso v Aston Martinu

    Dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso opět změnil působiště. Na konci loňské sezony opustil Alpine a zamířil do britské automobilky Aston Martin. Jedná se již o šestý tým, za který bude Španěl ve formuli 1 závodit. Zajímavostí je, že jeho bývalý zaměstnavatel neměl do poslední chvíle o přestupu Alonsa ke konkurentovi ani ponětí. „Dozvěděl jsem se to až z tiskové zprávy,“ divil se šéf Alpinu Otmar Szafnauer.

    Alonso je sice považován za padoucha formule 1, ale v minulé sezoně dokázal, že  patří mezi nejrychlejší ii ve svých jednačtyřiceti letech, což z něj dělá jasně nejstaršího pilota seriálu. Příkladem může být druhé místo v kvalifikaci na Velkou cenu Kanady nebo jízda ve Velké ceně USA na okruhu v Austinu, kdy i po nepříjemné kolizi s nynějším týmovým kolegou Lancem Strollem dokázal svůj monopost dostat na body.

    Aston Martin je letos mnohými považován za černého koně šampionátu. A předsezonní testy tuto domněnku potvrdily. Vůz stáje se sídlem v Silverstone se jevil ve velmi dobrém světle a patřil k těm nejrychlejším. Dokáže však i s neloajálním Alonsem překvapit?

    Fernando Alonso bude ve formuli 1 jezdit za Aston MartinFoto ČTK

  • 3. Velká cena Las Vegas

    Formule 1 se v posledních letech těší stále narůstající popularitě. Z části tomu tak je bezpochyby i díky sérii na Netflixu Drive to Survive, která přiblížila zákulisí královny motorsportu široké veřejnosti.

    Značný zájem je o ni teď také ve Spojených státech amerických, kde se letos pojedou hned tři závody, a to v Miami, Austinu a v Las Vegas, přičemž nejvíc se očekává od zastávky v Nevadě.

    Město hříchu bude závod formule 1 hostit potřetí v historii. Dvě velké ceny se zde jely již v letech 1981 a 1982. Letos je hlavní závod plánován na 18. listopad, pojede se tedy netradičně v sobotu. Začátek bude ve 22 hodin místního času, což ale znamená, že pro evropské fanoušky se bude jednat o klasicky nedělní závod, který začne v 7:00 středoevropského času.

    Atraktivní podívanou slibuje hlavní rovinka okruhu, která povede přes slavný Las Vegas Strip, bulvár, který se táhne napříč celým městem. A američtí promotéři již slibují největší událost v dějinách formulového sportu.

    Formule 1 se chystá do Las VegasFoto Profimedia.cz

  • 4. Větší počet sprintových závodů

    Jednou z mnoha letošních novinek je navýšení počtu sobotních sprintů. Ty byly ve formuli 1 zavedeny v sezoně 2021 a od té doby fungují v rámci některých velkých cen jako alternativní kvalifikace na nedělní hlavní závod. Divákům přináší zpestření závodního víkendu, jelikož jezdci bojují kolo na kolo ve 100 kilometrovém závodě o to, kdo bude mít nejlepší postavení na nedělním startu.

    Oproti sezoně 2021 a 2022 došlo k zvýšení počtu sprintů o tři závody. Celkem jich tedy v letošní sezoně uvidíme šest a konat se budou v rámci závodních víkendů v Ázerbájdžánu, Rakousku, Belgii, Kataru, USA (na okruhu v Austinu) a v Brazílii.

    Stefano Domenicali, současný generální ředitel formule 1, věří, že jde o správný krok. „Viděli jsme velmi pozitivní reakce na sprinty během prvních dvou let, co se jezdily. A nemůžeme se dočkat, až příští rok přineseme fanouškům ještě více akce se šesti závody včetně našeho prvního sprintu v americkém Austinu.“

  • 5. Vyrovnaná bitva ve středu startovního pole

    Formule 1 se v poslední době snaží vymazat výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými monoposty. V případě nejlepších týmů (Red Bull, Ferrari a Mercedes) a zbytku startovního pole se to zatím nepodařilo. Nicméně od čtvrtého místa dál jsou souboje pravidelně zajímavé a napínavé.

    Loni jsme byli svědky vyrovnaného boje o méně bodované příčky v každém závodě. Pozadu po většinu sezony zůstával pouze trápící se Williams, jinak měl šanci na body každý tým.

    Nejinak tomu bude i v sezoně 2023. Mimo silnější stáje ze středu pole, kterými v minulém roce byly McLaren a Alpine, se například od Aston Martinu předpokládá, že by měl pravidelně bojovat o bodované příčky ne-li o pódia. Majitel tohoto týmu Lawrence Stroll se začátkem sezony netají ambicemi: „Když mě něco nadchne, jsem velmi vášnivý a obyčejně zvítězím,“ vyhlásil odhodlaně kanadský miliardář.

    Šéf Haasu Günther Steiner se zase nechal slyšet, že jeho tým bude schopný v letošní sezoně naplnit rozpočtový strop (135 milionů dolarů), což by se určitě odrazilo i na výkonnosti vozu americké stáje. A ostatní týmu určitě nebudou chtít zůstat pozadu.

    Stáje F1 ukázaly monoposty pro rok 2023. „Fajn pocit,“ chválí Leclerc Ferrari
    Video se připravuje ...

  • 6. Ferrari se znovu pokouší získat titul

    Letos to bude již 16 let od doby, kdy Ferrari naposledy získalo mistrovský titul. Tehdy roku 2007 vyhrál jeho pilot Kimi Räikkönen šampionát jezdců o jeden bod před Lewisem Hamiltonem, tou sezonou debutujícím pilotem McLarenu.

    Od té doby se nikomu s Ferrari titul získat nepodařilo. V loňském roce to pro stáj z Maranella ze začátku vypadalo nadějně. Charles Leclerc se zdál být ve skvělé formě a tým měl vůz, který mohl bojovat o titul. Nicméně to byly špatné strategie, jezdecké chyby a problémy se spolehlivostí, které znamenaly, že si tifosi mohli o titulu nechat zase jen zdát.

    Bude tedy letošní sezona tou zlomovou? Podaří se Ferrari opět vystoupat na tu nejvyšší příčku? Tým věří, že ano. Již od představení nového vozu prohlašuje, že jejich jasným cílem je zisk mistrovského titulu. Nebude to mít jednoduché, jelikož Red Bull s Verstappenem bude opět nelítostným soupeřem stejně jako Mercedes, který se bude chtít vrátit do bojů o vítězství.

    Příznivcům Ferrari ale může dávat naději fakt, že došlo ke změně šéfa týmu, když kritizovaného Mattiu Binotta nahradil zkušený Frédéric Vasseur. Stáj také údajně dokázala přes zimu zvýšit výkon svého motoru a poslední novinkou je, že tým vyhodil šéfa strategického oddělení Inakiho Ruedu, kterého nahradil Ravin Jain, jenž ve strategickém týmu Ferrari působí již několik let.

    Tým Ferrari pro sezonu 2023: Carlos Sainz, šéf týmu Frederic Vasseur a Charles LeclercFoto Profimedia.cz

  • 7. Mercedes na cestě zpět mezi elitu

    Mercedes zažil nepovedenou sezonu. Po období několikaleté dominance se mu v loňském roce nedařilo. Tým se trápil s monopostem a ve většině závodů nebyl schopný konkurovat Ferrari s Red Bullem a bojovat s nimi o vítězství.

    Stříbrné šípy představily před začátkem minulého roku unikátní koncept nového vozu, který rapidně zúžily a zbavily se téměř kompletně jeho bočních částí, což byl po dlouho dobu typický prvek formulového monopostu. Tento koncept byl revoluční, avšak německé stáji úspěch nepřinesl.

    Stroj trpěl neustálým poskakováním na rovinkách, z kterého Lewise Hamiltona dokonce bolela záda a po závodě v Baku poznamenal: „Byl to ten nejbolestivější závod, jaký jsem zažil. Bylo tam mnoho okamžiků, kdy jsem nevěděl, jestli to dotáhnu do konce.“

    Tým se však v průběhu sezony zlepšoval a na jejím konci dokázal několikrát zabojovat o vítězství, což vyvrcholilo triumfem George Russella v Brazílii. Dohnal však Mercedes přes zimu náskok svých rivalů? A porozuměl konečně svému monopostu?

    Vůz Mercedesu je kvůli úspoře váhy v černé barvěFoto profimedia.cz

  • 8. Souboj Estebana Ocona s Pierrem Gaslym v Alpine

    V Alpine došlo před začátkem sezony k jedné velmi podstatné změně. Místo Alonsa přišel do týmu Pierre Gasly. Jezdec, který se poslední sezonu trápil v pomalém vozu AlphaTauri.

    Francouzovým týmovým kolegou bude jeho krajan Esteban Ocon, který u týmu působí od sezony 2020. Ocon ve formuli 1 prokázal svůj talent a v loňském roce dokonce porazil na body druhého pilota Alpinu a jednoho z nejrychlejších jezdců na startovním roštu Alonsa.

    Gaslyho tak čeká souboj s talentovaným pilotem, což stojí za pozornost, jelikož Ocon a Gasly spolu mají bohatou závodní historii. Znají se již odmala, kdy spolu soupeřili na motokárách a toto období velmi uškodilo jejich vzájemnému vztahu. Dlouhou dobu se nemohli vystát. Gasly na adresu svého nového kolegy před časem uvedl: „Začal jsem ho porážet a jemu se to nelíbilo, takže už nejsme přátelé.“

    Otázkou tedy není, zda šéf týmu dokáže své dva piloty ukočírovat, ale jak dlouho bude trvat, než se spolu Francouzi srazí.

  • 9. Získá Lewis Hamilton osmý titul mistra světa?

    Lewis Hamilton vstupuje již do 17. sezony ve formuli 1 a bude doufat, že pro něj a jeho tým bude úspěšnější než ta minulá, ve které se Mercedes potýkal s mnohými problémy svého vozu. Sedminásobný šampion se nechal slyšet, že šlo o nejhorší auto, které od roku 2009 zažil.

    Předsezonní testy naznačily, že Mercedes na své hlavní konkurenty Red Bull a Ferrari stále trochu ztrácí. Nicméně stáj z Brackley je proslulá tím, že během testů vodí své soupeře za nos a skutečný potenciál monopostu W14 uvidíme až během prvního závodu v Bahrajnu. Pokud bude schopný vyrovnat se svým soupeřům, bude mít Hamilton šanci zaútočit na rekordní osmý titul mistra světa, čímž by překonal legendárního Michaela Schumachera a osamostatnil se v čele historických tabulek.

    Tím by Brit snad nadobro umlčel všechny své kritiky, kteří stále pochybují o jeho schopnostech. V loňské sezoně dokázal, že stále patří k nejlepším pilotům na startovním roštu, když i s horším monopostem dokázal několikrát zabojovat o vítězství s Maxem Verstappenem. Pokud tedy Hamilton dostane rychlý vůz, může se teoreticky opakovat bitva o titul jako v roce 2021, a toho bychom rozhodně chtěli být svědky.

    Lewis Hamilton je pilotem MercedesuFoto ČTK / AP / Kamran Jebreili

  • 10. Debut talentovaného mladíka Oscara Piastriho

    Jedním z největších očekávání letošní sezony je debut Oscara Piastriho ve formuli 1, mladého Australana, který v McLarenu nahradil svého krajana Daniela Ricciarda, jehož výkony v posledních dvou letech za mnoho nestály.

    Piastri je mnohými experty považován za příští velkou hvězdu a není se čemu divit. Ve své kariéře vyhrál zatím vše, na co sáhl. Naposledy to byly tituly mistra světa ve formuli 3 a ve formuli 2.

    Dlouhou dobu patřil do juniorské akademie týmu Alpine, který také počítal s tím, že za ně v letošní sezoně nastoupí. Nicméně Piastri se rozhodl jinak a na poslední chvíli utekl do McLarenu, který v minulém roce skončil pátý, těsně právě za francouzskou stájí. Piastri v rozhovoru před začátkem sezony řekl: „Opravdu se těším na svůj první závod ve formuli 1. Skutečnost, že jej pojedu v barvách McLarenu, činí nadcházející start velmi výjimečným.“

    Týmovým kolegou Australana bude mladý britský pilot Lando Norris, který patří k těm nejtalentovanějším na startovním roštu. Piastriho tak nečeká nic jednoduchého a zda dokáže naplnit předpoklady, ukáže až čas.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud