Marie Sehnálková
9. října 2023 • 11:05

Masakr v Kataru. Piloti na hraně kolapsu, Ocon se pozvracel do helmy

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
SESTŘIH: West Ham - Liverpool 2:2. Další ztráta „Reds“, hráli oba Češi
PRVNÍ DOJEM: Že Třinec nemá nohy? Omyl. Pardubice tíhu neunesly
VŠECHNA VIDEA ZDE

Velká cena Kataru byla pro závodníky extrémně náročná. Důvodem byly vysoké teploty a vlhkost. Někteří piloti skončili na pokraji kolapsu. Esteban Ocon se během jízdy dokonce pozvracel do helmy, Lance Stroll uvedl, že při řízení omdléval. „Musíme o tom mluvit, tohle by se stávat nemělo,“ shodují se.



Je známo, že motor monopostu formule 1 generuje obrovské množství tepla. V momentě, kdy je venku okolo třicítky, mohou teploty v kokpitu sahat až k neuvěřitelným šedesáti stupňům. Do toho mají piloti na sobě ještě nehořlavou kombinézu a další vrstvy oblečení. Není výjimkou, že během závodu vypotí až tři kila vody. Pokud se k tomu přidá ještě vysoká vlhkost vzduchu, může být zaděláno na pořádný průšvih.

Těmto extrémním podmínkám museli závodníci čelit během víkendové Velké ceny Kataru. Na rozpáleném okruhu Lusail neklesly teploty pod 36 stupňů Celsia. Pilot týmu Alpine Esteban Ocon přiznal, že se kvůli nepříjemnému vedru pozvracel do helmy. A to by prý za normálních okolností zvládl odjet i dvě GP za sebou.

„Ano, zvracel jsem. Nevím kdy přesně, ale tuším, že to bylo kolem patnáctého, šestnáctého kola,“ vykládal Ocon. „Pomyslel jsem si, promiňte mi ten výraz, do p*dele, tohle bude pořádně dlouhý závod. Mentálně se mi to ale nějak podařilo ustát. Snažil jsem se prostě jen soustředit na svou práci. V minulosti se mi nikdy nic takového nestalo.”

Aby jezdci nedorazili do cíle úplně dehydrovaní, mohou se občerstvit i během závodu. Přímo do helmy jim vede hadička připevněná k vaku s pitím, který mají umístěný za hlavou. V těchto horkých podmínkách však tekutina připomínala spíše čaj, a tak piloti tak hledali i jiné způsoby, jak se ochladit. George Russell například chvíli řídil s odklopeným hledím přilby, Ocon si zase pomáhal rukama.

Extrémní vyčerpání pociťoval i veterán Fernando Alonso
Extrémní vyčerpání pociťoval i veterán Fernando Alonso

„V jednu chvíli jsem na rovinkách dlaněmi honil vzduch a snažil se ho nasměrovat na přilbu. Čím víc jsem se rozdýchaval, abych se dal dohromady, tím víc mě to v přilbě pálilo. Upřímně, bylo to strašné. Tohle byly mé nejvíce vybojované body v životě,” zhodnotil závod Ocon, který nakonec skončil sedmý.

A nebyl jediný, kdo Velkou cenu protrpěl. Nováček Logan Sargeant z Williamsu kvůli silné dehydrataci závod vůbec nedokončil, jeho týmový kolega Alex Albon musel být zase převezen do zdravotního střediska s úpalem. Po skončení GP kamery zachytily řadu dalších pilotů, jak leží vyčerpaní na podlaze v garáži a chladí se.

Závodníci jsou přitom na extrémní podmínky poměrně zvyklí. Do přípravy zařazují tréninky, kterými simulují vysoké teploty a vlhkost. Například George Russell před časem sdílel video, ve kterém šlape na rotopedu v neprodyšné teplé bundě. I přesto pro něj ale byla Velká cena Kataru dle jeho slov „brutální“.

„Myslel jsem si, že omdlím. Během závodu jsem se cítil špatně. Bylo šílené horko, jako byste byli v troubě. Někdy cvičím i v sauně a občas se přitom dostanu do bodu, kdy si říkám: 'Chci už ven.' Jenže tenhle pocit jsem během Velké ceny měl od 12. kola,“ komentoval po závodě Russell.

Podobné pocity zažíval i Lance Stroll z Aston Martin. „Jen jsem se snažil soustředit na trať. Problém byl ale v tom, že jsem pořádně ani neviděl, kam jedu, protože jsem omdléval. Už jsem úplně bledl, a to do konce zbývalo ještě 20 kol.“

Piloti se shodli, že jsou takové situace pro zdraví nebezpečné a neměly by se v budoucnu již opakovat. „V televizi to možná nevypadá až tak fyzicky náročné. Pokud ale závodníci musí končit v péči zdravotníků, není to správně. Musíme o tom mluvit, protože tohle by se stávat nemělo,“ zakončil Lando Norris z McLarenu, který skončil třetí.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud