Auto je zboží jako každé jiné, takže i na něho se vztahují záruky na vady a poruchy. Zákonným základem pro záruky jsou dva roky. Další léta klidu pod zárukou se dají dokoupit, nebo je prodejci nabízejí jako bonus místo slev. Aby ale v případě problému skutečně došlo k bezplatné opravě nebo rovnou výměně, je potřeba mít na paměti několik skutečností.
Auto je složitý stroj. Natolik složitý, že i zcela nový model se může pokazit. A protože jsou auta čím dál tím složitější, složitější a dražší jsou i opravy a pravidelná údržba, kterou často zvládne pouze značkový servis. A to také něco stojí.
Proto je jednou z největších výhod spojených s pořízením nového auta skutečnost, že minimálně první dva roky provozu má řidič na většinu součástek záruku. Pouze na díly rychlé spotřeby, jako jsou například pneumatiky nebo brzdy, se záruka nevztahuje.
Spousta lidí si také mylně domnívá, že dva roky záruky jsou platné pouze v případě, kdy s vozidlem navštěvují pouze značkový servis. „Dvouletou záruku chtějte vždy a u každé značky. Dva roky určuje zákon a importér nebo prodejce jí nemůže nijak omezit nebo podmínit návštěvami pouze jeho servisu,“ říká pražský právník Pavel Kalousek. Pokud se vada objeví v záruční době, má kupující právo na její bezplatné odstranění do třiceti dnů.
24 |
Tolik měsíců záruky mají všechny nové vozy prodané na území EU. Záruku výrobce můžete uplatnit v jakémkoliv státě EU, i jiném, než kde byl nový vůz zakoupen. |
Po dobu prvních šesti měsíců si dokonce můžete vybrat, jestli chcete nechat auto opravit, nebo vyměnit za úplně nové. V extrémních situacích tak můžete i u malé opravy, v případě, že nebude včas a řádně odstraněna, žádat výměnu celého auta.
To platí ale pouze prvních šest měsíců. Pokud by výměna nebyla možná, můžete volit mezi přiměřenou slevou, nebo možností od smlouvy odstoupit. Po uplynutí 6 měsíců od převzetí vozu se odstranitelná záruční vada řeší již standardním procesem reklamace.
V případě vady neodstranitelné (bez ohledu na prvních 6 měsíců), která brání řádnému užívaní věci jako věci bez vady, má kupující dle své volby nárok na výměnu nebo na odstoupení od smlouvy.
Obecně platí, že v případě třetí stejné nebo čtvrté jakékoliv vady věci či při současném větším počtu vad, se postupuje jako při neodstranitelné vadě. Věc nelze řádně užívat a zákazník má právo na výměnu za nový vůz nebo rovnou odstoupení od kupní smlouvy.
Hitem posledních let je tzv. prodloužená záruka. Jde o možnost k základním dvěma letům záruky získat navíc další roky. Tato služba samozřejmě něco stojí. Zákazník si ji může buď dokoupit nebo ji dostane zdarma jako bonus nebo formu slevy. V případě prodloužené záruky už ale platí nutnost servisovat auto pouze ve značkovém servisu, který má vyšší ceny než ten neznačkový.
Možnost připlatit si za delší záruční dobu nenabízejí všechny automobilky. Jako osvědčený prodejní argument jej ale hojně využívají jednotliví dealeři, tzv. ne své režii. Příkladem za všechny je Subaru. U importéra extra záruka koupit nejde, zatím jeden z jeho velkých dealerů, pražská firma Emil Frey dává všem svým zákazníků záruku další dva roky. A co je ještě překvapivější, je to zdarma.
Dlouhá záruka na konstrukční vady a na motor se samozřejmě vyplatí hlavně těm, kteří ročně najedou velké množství kilometrů. „Například starší manželské páry, kteří auto používají svátečně, se při výběru extra záruky navíc nebo mechanického zabezpečení vozu a zimních pneumatik vždy rozhodnou raději pro výbavu navíc,“ popisuje zkušenosti prodejců Martina Bedrnová z českého zastoupení Citroënu.
Zvláštní kapitolou tématu automobilových záruk jsou fyzické osoby. Kupuje-li si nové vozidlo podnikatel, jedná se o kupní smlouvu uzavřenou podle obchodního zákoníku.
A tam ze zákona žádná záruka není. Prodejce vozu pouze odpovídá za tzv. skryté vady, tedy vady existující v okamžiku předání, ale za nic jiného. O diskriminaci tady ale nemůže být řeč. Realita všedního dne je totiž taková, že u nových vozidel výrobci poskytují záruky všem bez rozdílu. Není to však samozřejmostí a pokud by prodejce podnikateli dal např. jen rok záruku, není to v rozporu se zákonem.
Naopak téměř s žádnou zárukou není možné počítat u ojetých vozidel. Pouze některé větší bazary poskytují tzv. právní záruky na to, že vozidlo není kradené nebo předmětem zástavy (např. nesplaceného leasingu). Velké značkové bazary (AAA, AutoEsa atd.) umožňují připlacení za nadstandardní záruky. V podstatě se ale jedná o pojištění mechanických závad. Jednoduše řečeno, velké závady si necháte opravit na náklady pojišťovny.
![]() | Ve středeční příloze deníku Sport najdete: |
» celou řadu zajímavostí ze světa automobilů O čem se mluví: » Jak se vyznat v zárukách? » Důležité informace o ojetinách a spoustu dalších zajímavostí. |