Příloha AUTO: Garáž snů v monitoru

Jan Černý
Motorismus
Začít diskusi (0)

Po rozpáleném okruhu letí smečka supersportů. Exotické TVR, nabroušené Audi R8 a hlučící Mercedes AMG. Najednou jednomu z nich v plné rychlosti exploduje pneumatika a v ohromném smyku naráží do všech okolo.

Zkáza v hodnotě milionů je ale naštěstí jenom jako. Stačí zmáčknout restart a začít znovu od začátku. Vítejte ve světě automobilových simulátorů.

Akční střílečky a simulátory. To jsou dvě nejrozšířenější odvětví počítačových her. První skupina je kvůli násilí terčem kritiků. Počítačová auta, náklaďáky, lodě, vlaky nebo letadla ale nikomu nevadí. Člověka neučí zabíjet. Dovolí jim posadit se do kabiny, i když jenom virtuální, strojů, které většina z nás nikdy neviděla ani na vlastní oči.

Ze simulátorů jsou dlouhodobě nejoblíbenější ty automobilové. „Aktuálně je v nabídce přes padesát automobilových titulů, od dětských her až do dokonale propracované simulátory,“ říká Michal Hrabák z firmy Game by JRC, která u nás provozuje největší síť obchodů s počítačovými hrami.

Prodavač her za léta praxe vypozoroval, že ty opravdu kvalitní simulátory si kupují muži ve věkolo okolo třiceti let. Za prvé jsou to většinou fandové do aut a za druhé mají na to, aby investovali do nákupu hry a herní konzole.

Dobře vybavený počítač s pořádnou grafickou kartou má doma nebo v práci dnes už každý, své místo si ale v českých domácnostech postupně nalézají právě i herní konzole.

„Lidé si pořídí Playstation nebo Xbox a potom k nám na prodejnu chodí pro nové hry tak jako by chodili třeba do knihkupectví pro nové knihy,“ říká Hrabák, který má sám rozehráno několik her.



Hned jak přijde novinka, rozbalí ji a jde hrát, aby mohl zákazníkům poradit při výběru. A je lepší hrát hry na PC nebo herní konzoli? „I když je na PC větší výběr titulů, lépe si člověk zahraje na konzoli, která je uživatelsky přívětivější a hry na ní dobře vypadají,“ říká Hrabák. To, zda to bude Playstation nebo Xbox, to už je potom čistě o vkusu hráče.

To potvrzuje i Štěpán Prokop, který pro hry vyvíjí grafiku a animace. „Většina her funguje na obou konzolích, ale některé jsou exklusivně spojené buď s jednou nebo z druhou značkou,“ říká Prokop.

Příkladem za všechny jsou automobilové simulátory Gran Turismo a Forza Motorsport. První z nich funguje výhradně na Playstationu, ta druhá na Xboxu.

„Jsou to vlajkové lodě obou firem, které do jejich vývoje investují velké peníze,“ říká Prokop. Výjimkou není ani nastavování počítačových vozů podle skutečných modelů konkrétních aut.

Budoucnost automobilových her je ve trojrozměrném zobrazení. Stále zdokonalovat se budou i ovladače. Volanty budou mít věrohodnější zpětnou vazbu, u sedaček, tzv. playseats, se počítá se zapojením simulace bočního přetížení.



To dnes umí simulovat pouze profesionální přístroje, které jsou zatím kvůli vysoké ceně pro domácí použití nedostupné. Přesto už se dnes najde spousta hráčů, kteří i třeba jenom kvůli jediné hře investují do kvalitní konzole a drahého příslušenství v podobě volantu a závodní sedačky.

Pro dokonalé zobrazení konzolových her se také hodí televize s plným rozlišením FullHD. „Znám zákazníky, kteří si domů pořídili novou televizi právě kvůli počítačovým hrám. Ale nedivím se jim, protože rozdíl zobrazení na staré televizi se skleněnou obrazovkou a třeba plazmovou televizí je propastný,“ říká Michal Hrabák.

A ještě jeden trend se dá vypozorovat. Automobilové počítačové hry se stále více stávají součástí reklamních akcí jednotlivých automobilek. Výrobci si na hráčích ověřují oblíbenost jednotlivých modelů. Automobilka se domluví s výrobcem počítačové hry a do hry nasadí prototyp auta.

Když se lidem zalíbí, má šanci model putovat do sériové výroby. Automobilové hry pomáhají v hráčích budovat také loajalitu ke značce. „Když si někdo do závodů pravidelně vybírá Ferrari, tak je pravděpodobné, že tohle auto by chtěl mít i doma v garáži,“ usmívá se herní vývojář Štěpán Prokop.

Začít diskuzi