
E-sporty představují v Česku poměrně malý, zato dynamicky se rozvíjející trh, který zasahuje postupně do dalších odvětví ekonomiky. Rostoucí popularita tohoto segmentu je zjevná, stejně jako to, že poroste i nadále, protože Češi fandí e-sportu čím dál více. Otevírá se tu tak jedinečná marketingová a investiční příležitost pro ty, kteří chtějí z tohoto fenoménu vytěžit maximum.
Roste počet diváků, roste zájem značek
Původně asijský fenomén, dnes již naprosto běžný jev ve Spojených státech, v Evropě a dokonce i v České republice. Podle aktuálních dat vzrostl trh s e-sportem za posledních šest let právě šestinásobně a to už je pro značky i investory jasný signál. Značky proto začínají do e-sportu investovat horentní sumy a chtějí být na tomto trhu jasně a konzistentně vidět. Jen v loňském roce vzrostla hodnota e-sportového trhu v Česku na padesát milionů korun – v celosvětovém měřítku je to pro srovnání zhruba miliarda dolarů.
Zájem o e-sport nastartovala pandemie
Zájem o e-sport zcela prokazatelně katalyzovala i pandemie Covidu-19, přesto se obdobný růst očekává i v následujících letech. Proč je tomu tak? Jednoduše proto, že Češi podle průzkumů nemají v plánu svoje nové zvyklosti po skončení pandemie měnit. Pandemie pochopitelně změnila způsoby, jakým trávíme volný čas, a tím pomohla roztočit kola e-sportového byznysu. Na streamovací platformy tak pomohla přivést novou kategorii diváků, kteří by za normálních okolností e-sport jen tak neobjevili. Pravděpodobnost, že jim nově osvojený zvyk vydrží nehledě na další vývoj pandemické situace, je velmi vysoká.
Streamovací platforma Twitch.tv, která vysílá živé herní přenosy, jen v posledním roce zaznamenala nárůst o 92 % v počtu zhlédnutí českých e-sportových soutěží. Ukazuje se také, že gaming a e-sport není jen výsostně pánskou záležitostí, jak by se na první pohled mohlo zdát. Podle průzkumů společnosti G2A Academy je až polovina hráčů ženy. Podle průzkumu České asociace e-sportu se mezi hráči nejčastěji profilují muži ve věku od 15 do 29 let z Prahy, Jihomoravského či Moravskoslezského kraje. Pokud jde o jednotlivé herní kategorie, nejvíce vedou střílečky, bojové arény pro více hráčů a sportovní simulace. Mezi nejpopulárnější hry pak patří CounterStrike nebo League of Legends.
Kromě marketingového propojení značek v rovině sponzorství sportovních týmů, ligových zápasů či jednotlivých eventů, se do propojení s e-sportem vrhají i sázkové kanceláře. Například tradiční sázková kancelář Fortuna se stala letos v srpnu partnerem herní organizace eSuba, nejúspěšnější herní organizace na české a slovenské e-sportové scéně. Komerční partnerství sázkových kanceláří s hráči i organizacemi je tak logickým krokem vzhledem k dynamicky se rozvíjejícímu trhu s e-sportem.
Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Účast osob mladších 18 let na hazardní hře je přísně zakázána.