Pozor na cereálie k snídani. Plno cukru i minimum vlákniny! Jak nenaletět? | Superlife.cz | iSport.cz
12.2.2019 • 05:00

Pozor na cereálie k snídani. Plno cukru i minimum vlákniny! Jak nenaletět?

Stačí nasypat do misky, zalít mlékem nebo jogurtem a máte během pár sekund připravenou plnohodnotnou snídani plnou vlákniny a dalších prospěšných látek. Tak by se dalo ve zkratce shrnout to, co slibují výrobci snídaňových cereálií. Jsou však tyto produkty skutečně zdravou snídaní, která spolehlivě nastartuje váš den?



Snídaňovým cereáliím patří v obchodech zpravidla hned celý regál. Část produktů v této sekci má výrazné obaly s kreslenými postavičkami, které cílí především na děti. Najdeme tu však i výrobky, které zdobí štíhlé siluety a jsou určeny pro ty, kteří se snaží zhubnout nebo zkrátka jíst zdravě. Paradoxně však právě pro tyto skupiny jsou snídaňové cereálie v řadě případů naprosto nevhodné.

Cereální neznamená vždy zdravý

Už jen samotné označení cereálie nebo cereální ve většině z nás vzbuzuje dojem, že se musí jednat o zdraví prospěšný výrobek. Slovo cereální však neznamená v podstatě nic jiného než obilný, tedy vyrobený z obilí. Cereální snídaňové směsi, ale i tyčinky nebo pečivo tak ještě nutně nemusí znamenat přísun prospěšných látek. Jiné je to u produktů označených jako celozrnné. Na jejich výrobu byly použity celé obilky, a to i s obalovými vrstvami, které obsahují vlákninu, vitamíny a minerální látky.

Mnohé vám o produktu napoví také jeho složení. Použité ingredience jsou výrobci povinni na obalu uvádět sestupně od těch, které jsou zastoupeny v největším poměru. Pokud tak na prvních třech místech uvidíte cukr, čokoládu a bílou mouku, je jasné, že vám tyto snídaňové cereálie příliš prospěšných látek nepřinesou. Naopak například ovesné vločky nebo oříšky jsou ingredience, díky kterým můžete do těla dostat cenné živiny.

Plno cukru, minimum vlákniny

Další věcí, která by nás před koupí měla zajímat je obsah cukru. Tuto informaci najdete nejčastěji v přehledné tabulce výživových údajů umístěnou z boku nebo zezadu krabice. Řada snídaňových směsí obsahuje okolo 20-30 % přidaného cukru, což z nich však dělá sladkost jako každou jinou. Potraviny s vysokým obsahem cukru budou mít navíc pravděpodobně vysoký glykemický index, který zapříčiní, že za chvíli budete mít opět hlad.

Informaci, které bychom při výběru měli věnovat pozornost, je také množství vlákniny. Právě na její obsah často lákají výrobci v televizních reklamách. Je totiž důležitá pro správnou funkci trávení a snižuje hladinu "zlého" LDL cholesterolu. Potraviny s vysokým obsahem vlákniny mají také nižší glykemický index a díky tomu nás zasytí na delší dobu. Ovšem řada snídaňových cereálií obsahuje vlákniny jen skutečně zanedbatelné množství. Pro lepší představu můžete porovnat výživové hodnoty kakaových oplatků Sedita a snídaňových lupínků od Bonavita. Je patrné, že výživové hodnoty obou produktů se příliš neliší. Oplatky dokonce dosahují co se cukru a vlákniny týče lepších hodnot než právě snídaňové lupínky. Přitom kakaový oplatek by za zdravou a výživnou snídani považoval jen stěží kdo.

Výživové hodnoty kakaového oplatku Sedita.Výživové hodnoty kakaového oplatku Sedita.

Výživové hodnoty snídaňových lupínků Bonavita.Výživové hodnoty snídaňových lupínků Bonavita.

Připravte si cereální snídani doma

Všechny snídaňové cereálie však nelze házet do jednoho pytle. Dnes máme širokou možnost výběru a na trhu existují i takové, které naplňují kritéria zdravé a vyvážené snídaně. Je však potřeba důkladně číst obaly výrobků a správně vybírat. Pokud chcete mít jistotu, že sobě a svým dětem skutečně dopřáváte produkt bohatý na prospěšné látky bez přidaného cukru, můžete si vyzkoušet připravit doma vlastní snídaňovou směs.

Snídaňová směs s ovesnými vločkami

Ingredience: 500 g ovesných vloček, 50 g slunečnicových semínek, 50 g dýňových semínek, 30 g lněných semínek, 50 g mandlí, 50 g lískových ořechů, 3 lžíce medu, 120 g másla, 1 lžička skořice

Postup: Nasypte ořechy do mikrotenového sáčku a rozdrťte je pomocí válečku nebo paličky na maso. Poté nasypte ořechy společně se semínky a ovesnými vločkami do větší mísy a promíchejte. Následně do směsi přidejte med s rozpuštěným máslem a vše opět důkladně promíchejte. Takto připravenou směs rozprostřete na plech vyložený pečícím papírem a vložte do trouby předehřáté na 170 °C. Nechte müsli péct zhruba 15 minut a poté jej na plechu opatrně promíchejte. Poté vložte zpět do trouby a nechte asi 10 minut dopéct. Hotovou směs nasypte do dózy s víkem a skladujte na suchém místě.

Tip: Ingredience kombinujte dle libosti. Můžete zkusit přidat například také sušené ovoce, ale jen opatrně. Je totiž velmi sladké a v kombinaci s medem by tak vaše směs mohla být sladká až příliš.

Témata:  zdravísnídaněránosportsuperlifecereálie
Další články autora
 

Superlife

Běh Kolo Testy Inspirace Akce Superlife Columbia běžecké závody

Superlife.cz je web o radosti z pohybu, motivaci, pozitivním a zdravém životní stylu.

Běh, cyklistika, dobré jídlo, zdraví, zážitky, to jsou témata, na které zde narazíte. Těšte se na testy bot, sportovního vybavení, technických vychytávek, reportáže, tipy na výlety. Kdo to myslí s během a cyklistikou trochu vážně, najde zde rady zkušených sportovců.

Prostor tu mají i témata o zdraví a jídle.

Tým kolem Superlife.cz pořádá běžecké a cyklistické závody v různých městech v České republice. K webu patří trackovací aplikace Superlife pro nadšené sportovce. Přijmi výzvu!

Superlife.cz je web o radosti z pohybu, motivaci, pozitivním a zdravém životní stylu.

Běh, cyklistika, dobré jídlo, zdraví, zážitky, to jsou témata, na které zde narazíte. Těšte se na testy bot, sportovního vybavení, technických vychytávek, reportáže, tipy na výlety. Kdo to myslí s během a cyklistikou trochu vážně, najde zde rady zkušených sportovců.

Prostor tu mají i témata o zdraví a jídle.

Tým kolem Superlife.cz pořádá běžecké a cyklistické závody v různých městech v České republice. K webu patří též trackovací aplikace Superlife pro všechny nadšené sportovce. Přijmi výzvu!

Články odjinud