ROZHOVOR | Sní o tom, že Gambrinus ligu posune na úroveň německé bundesligy. Šéf Ligové fotbalové asociace Dušan Svoboda chce vyjít vstříc fanouškům a rád by zrušil neoblíbené zápasy v pondělí. Sám ale tuší, že to bude těžký boj. „Pondělí se líbí nejen televizím, ale i sázkovým kancelářím,“ přiznává.
Liga roztažená do čtyř dnů, zmatek v termínech a naštvaní fanoušci. Dušan Svoboda tvrdí, že kluby musí svým „zákazníkům“ začít naslouchat. Prvním krokem má být průzkum ve všech klubech, který by ukázal, jaké ligové termíny jsou pro diváky nejlepší.
Jak si to představujete?
„Měl by to být marketingový výzkum, kterého se často nedobrovolně všichni účastníme, když se nás ptají na to, jaký jogurt nám chutná. Ale ne že jen necháme lidi na stadionu vyplnit anketní lístek - my se musíme dívat na ty, kteří naopak na stadionu nejsou. Musíme zjistit, proč tomu tak je.“
Jasný vzkaz vám vyslali třeba fanoušci Slavie, kteří v utkání se Znojmem rozbalili transparent „Chceme pevné termíny, fotbal patří k víkendu“. Co jim na to řeknete?
„Pro mě začíná víkend už v pátek odpoledne. (směje se) Problém je v spíš roztříštěnosti zápasů, které nejsou v televizi. Tam vidím hlavní problém. Měli bychom je sjednotit a já tvrdím, že by to mělo být v sobotu odpoledne.“
Jednotný sobotní termín měl začít platit už od této jarní části. Proč to zase nevyšlo?
„Stávající smlouva o prodeji televizních práv vyprší za tři měsíce, takže nemá smysl o něčem televize přesvědčovat. Sobotní termín jsme ale vyzkoušeli několikrát, čísla z něj jsou dobrá a já jsem přesvědčený, že to je krok správným směrem. A rád bych, aby to od příští sezony fungovalo.“
Počkejte, sjednocení termínů slibujete už dlouho. Proč to tak trvá?
„Nějakým způsobem se k tomu posouváme. Už jsme udělali několik projektů s jednotnými začátky, teď čekám na domluvu s televizemi, kterým pak předložím tyhle nápady. Vždycky se najde někdo, komu bude vyhovovat jiný den, než je sobota odpoledne, ale musíme prostě najít kompromis.“
Televizní práva od nové sezony drží firma Pragosport. Je už jasné, kde a jak se bude liga vysílat?
„Jsem s panem Vackem (Jaroslav Vacek, šéf Pragosportu a bývalý místopředseda svazu - pozn. red.) v kontaktu, vím, že o tom jedná, ale my to zatím ještě nevíme.“
„Kdyby to bylo jen na mně a nemusel bych řešit žádné omezení, byl bych nadšený, kdyby se v pondělí liga nehrála a byly by v televizi dva zápasy v neděli. Snažím se tento názor předat společnosti Pragosport, aby tak vedla svá jednání. Snažím se, ale nevím, jestli se mi to podaří.“
Je vůbec ve vašich silách televizi přesvědčit, aby v pondělí nevysílala?
„Ideální řešení neexistuje. Musíme hledat optimální řešení, i když to vždy bude kompromis. U pondělního zápasu je to otázka peněz. Když na to budeme tlačit, může Pragosport přijít a říct: Fajn, když nechcete hrát v pondělí, musíme změnit podmínky. Když dostaneme o milion korun méně, možná to uděláme. Kdyby to ale bylo o dvacet milionů, asi to pro nás nebude mít takovou cenu.“
Znáte názor České televize? Dokázali by se pondělních přenosů vzdát?
„Je jasné, že v pondělí se hraje jen kvůli televizím. O víkendu je sportovních akcí hodně, zatímco pondělky bývají plonkové. Proto je tam tlak, aby se hrálo v pondělí. Je tam ale už i vliv sázkových kanceláří. O víkendu má totiž sázkař milion příležitostí k sázení, ale v pondělí jich je míň.“
Takže šance zrušit neoblíbené pondělí je mizivá?
„Šance je. Snažím se tenhle názor tlumočit dál, jen nevím, jestli budu úspěšný. I kdybych ale nebyl a dál se hrálo v pondělí, můžeme i tak udělat hodně věcí, aby se termínová listina zprůhlednila a termíny se sjednotily tak, aby se hrálo třeba v sobotu odpoledne.“
„To je už spekulativní otázka, na kterou neumím odpovědět. Ono je to těžké. Ti, co si stěžují na pátek, říkají, že v pátek večer chodí lidé do hospod. V sobotu zase jezdí na chalupy. A v neděli večer je to také blbé, protože druhý den ráno jdou lidé do práce. Proto musíme najít optimální, ne ideální, termín a přesvědčit lidi, že je lepší jít na fotbal než do hospody.“
A v tom český fotbal dlouhodobě selhává.
„Řeknu jeden příklad. Když jedu se Spartou na venkovní zápas, je kolem stadionu spousta reklam na různé kulturní akce, ale ani jedna na to, že se tady hraje liga. Pořád žijeme v tom, že tady o fotbale vědí všichni a není potřeba pro to nic dělat. Tak to ale není.“
Máte nějaký nápad?
„Hlavní je sjednotit začátky zápasů. Ve chvíli, kdy budu vědět, jak bude vypadat vysílací schéma, můžeme začít pracovat dál. Chtěl bych, aby televizní přenosy měly jednotnou tvář, aby tam byla jednotná znělka, aby to prostě vypadalo na úrovni roku 2014.“
Takže bude na stadionu znít hymna jako v Lize mistrů a ve středu hřiště se bude vlnit velké logo?
„Ne všechno jde slepě zkopírovat, ale znělku bych připravit chtěl. Bundesliga nebo Premier League ji mají. Neumíme třeba ze dne na den postavit v pěti městech stadiony pro padesát tisíc lidí, neumíme přivést super hvězdy, ale celou řadu věcí umíme už teď.“
Slyší na to ale kluby?
„Snažím se na majitele klubů apelovat, že se vyplatí investovat i do marketingu. Říkají mi, že mají napjaté rozpočty, ale já jim vysvětluji, že bez toho se nikam neposuneme. Nejdůležitější není jen odehrát zápas, ale je potřeba to odehrát způsobem, aby to zajímalo co nejvíc lidí.“
Kolik to stojí LFA, v jejímž čele stojíte?
„To, co se investujeme do ligy, je do deseti milionů korun za sezonu. Je to hodně nebo málo? Jen podotýkám, že celková suma rozpočtů klubů Gambrinus ligy je kolem 2,3 až 2,4 miliardy korun. Tak si myslím, že částka deset milionů není přehnaná.“
Vaši kritici na to ale říkají, že si za peníze fotbalu děláte svoji reklamu.
„Co vám na to mám říct? V jakémkoliv jiném podnikání se bez marketingu a propagace neobejdete. Není umění něco vyrobit, ale umění je to prodat. Často si koupíte něco, co je krásně zabalené, ale uvnitř to není kvalitní. Gambrinus liga má tu výhodu, že kvalitní je, ze sportovního hlediska jsme nad evropským průměrem. Jenom to nemáme dobře zabalené a prodané fanouškům.“