13. května 2022 • 11:20

Esport a jeho strmá cesta vzhůru. Točí se v něm miliardy, investuje do něj Bolt

Autor: David Randuška, jng
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Zimák: Slabina Kanady? Brankář. Střet systémů a zabijácké přesilovky
FOTBALISTA ROKU 2021: O vítězi mají redaktoři jasno. Kdo překvapil a jaký trenér by měl být oceněn?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Fanoušci, kteří se dívají, jak někdo hraje počítačové hry. V části společnosti je esport stále téma, nad kterým kde kdo ohrnuje nos. Globální trend je ale jiný. Nástup technologií a nové generace dělá z esportu jedno z nejrychleji rostoucích odvětví. Už dávno nejde o hraní online her v pokojíčcích. Dnes se plní obří arény, na streamy koukají miliony lidí a obrací se miliardy.



Zápas, lukostřelba, jízda na koni... Pohyb a sport patří už od počátku věků lidstva do našeho DNA. Olympijské hry a později týmové sporty. Fotbal s kopačákem z prasečích měchýřů a tak podobně. Zůstává soutěživost, mění se kulisy, pravidla nebo publikum. 

Přesto až v minulém století se tohle odvětví transformovalo do výnosného byznysu a zábavního průmyslu, který baví milionové masy. A právě tady přišla příležitost prosadit se pro ryze nové odvětví - esport. I ten, byť v miniaturním časovém měřítku, šel ale ruku v ruce s technologickým vývojem. 

Tak jako se měnil onen fotbalový míč z prasečích měchýřů na dnešní vypilované balony ze speciálních materiálů, tak se mění i počítačové systémy - jen oproti tradičnímu fotbalu můžeme sledovat jak se technologie mění každým rokem. I proto se esport na vrchol dostal tak rychle. Čerpá navíc i ze změn ve společnosti, kdy nastupující generace raději kouká na počítačové hry, než na klasický sport.

Největší turnaj rozdává 40 milionů dolarů

Esport ušel dlouhou cestu. Kořeny má v gamingu, který se zabydlel i u nás před několika desetiletími. Pamatujeme si na herní automaty od SEGA - nebo první počítačové stanice Atari. S vývojem stolních počítačů se pak dostali do popředí střílečky z pohledu první osoby - Quake a Doom. 

Netrvalo dlouho a svět zachvátila horečka jménem Counter-Strike. Herní titul od vývojářů z Valve je i dnes jeden z nejpopulárnějších v esportu. K vyhledávaným hrám v současnosti vedle toho patří sportovní hry jako FIFA nebo NBA 2K a také tituly ze světa fantasy, které mají rovněž bohatou historii - League of Legends a Dota 2. 

A právě Dota 2 má na svědomí největší finanční boom. Turnaj The International začal před jedenácti lety s prizepoolem (souhrn prize money) jeden a půl milionu dolarů. Loni už přepsal rekord, když rozdal celkově 40 milionů dolarů! 

Časovou přímku The International pak lze aplikovat i na rozvoj celého odvětví. Esport se bez nadsázky za posledních deset let rozrostl v řádech desetinásobků. Celkově rozdané prizemony v historii atakují v přepočtu 30 miliard korun. 

Michael Jordan, Zlatan Ibrahimovič nebo Will Smith už do esportu investovali

Kromě milionového byznysu pro pořadatele turnajů a provizí pro vývojářské korporace se raketově rozrůstaly i týmy a trh s hráči. 

FaZe Clan, Fnatic, Liquid nebo G2 Esports jsou ohromnými organizacemi zaměstnávající i stovky lidí a dolarovými milionovými obraty. Do byznysu vstupují i celebrity. Své jméno a někdy i peníze esportu „věnovali“ Snoop Dog, Will Smith, David Beckham, Shaquille O´Neill, Michael Jordan, Zlatan Ibrahimovič nebo nově Usain Bolt.

Byť jde stále o kontroverzní téma, kalkuluje se s esportem i na největší sportovní událost planety - olympijské hry. Pokud zvážíme dynamiku esportu, tak se může klidně stát, že v době, kdy jeho přijetí pod pět kruhů bude na stole, se esportové mezinárodní akce můžou stát velikostí srovnatelné olympiádou.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud