20. listopadu 2022 • 10:15

Jak se Fortnite stal z malé hříčky kolosem herního průmyslu aneb dlouhá cesta Epic Games

Autor: Vojtěch Matušinský
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Speciál ŽIVĚ s fanoušky: Žluté ohrožení? Priske teď už nikoho šetřit nebude
Roboti místo trávníkářů? V bundeslize už tréninková hřiště sečou i automaticky
VŠECHNA VIDEA ZDE

Ačkoli bylo Epic Games výrazným studiem již dlouhé roky, Fortnite vše změnil. Dnes je firma jedním z dominantních hráčů a nejednalo se o snadnou cestu.



Fortnite se stal jednou z nejvýdělečnějších her v historii, umožnil vznik Epic Games Store a udělal ze studia vydavatelství. K vytvoření hry však vedla dlouhá a trnitá cesta, snad ještě náročnější, než jak nám rodiče popisují svou cestu do školy. Úsilí se však rozhodně vyplatilo.

Z dílen vizionáře

Nutno začít tím, že k úspěchu nepřišlo Epic Games jak slepý k houslím. Za vznikem studia stojí jako u mnoha jiných firem vizionář, tentokrát z amerického Marylandu. Zatímco já v pěti letech sotva postavil hrad z LEGO, talentovaný Tim Sweeney byl schopen rozložit sekačku na trávu a postavit vlastní motokáru. Nezačal však soutěžit v Mario Kart, jeho zájem se přesunul k arkádovým automatům. V 11 letech navštívil startup svého bratra v Kalifornii, díky čemuž dostal přístup k počítačům IBM.

Tim SweeneyFoto CNN

Po týdnu stráveném učením se jazyku BASIC ho začalo bavit programování. Když jeho rodina pořídila Aple II, rozšiřoval své znalosti a snažil se například naprogramovat Adventure 2. Ačkoli šel studovat mechaniku na University of Maryland, jeho zájem o počítače vedl k tomu, že při svém studiu založil vlastní firmu Potomac Computer Systems, v podstatě konzultační firmu, přes kterou pomáhal svým zákazníkům správně používat své počítače.

ZZTFoto Museum of ZZT

Později přemýšlel o tom, že by se živil vývojem her. Vytvořil svůj vlastní text editor v jazyku Pascal a naprogramoval hru ZZT. Ta byla dostatečně úspěšná, aby se rozhodl, že z her udělá svou práci na plný úvazek. Přejmenoval svou firmu na Epic MegaGames (víc cool jméno ho asi nenapadlo), začal pracovat na nové hře Jill of the Jungle a jelikož to jen na něj bylo hodně, na management přibral jako byznys partnera Marka Reina. Jejich společnými silami firma natolik rostla, že se Tim přestal věnovat studiu (o jeden kredit nesplnil požadavky univerzity na splnění semestru) a zaměřil se na sepsání vlastního enginu pro svou novou hru.

Cesta k úspěchu

Asi už tušíte, že mluvím o slavném Unreal Engine. Ačkoli na to nebyl sám, údajně sepsal Tim až 90% veškerého kódu. Na enginu byla postavena střílečka Unreal, která se dočkala obrovského úspěchu. Tentokrát však výdělky plynuly i ze samotné technologie, engine využily další velké značky jako Deus Ex, The Wheel of Time a Duke Nukem Forever. Po úspěchu Tim Sweeney přejmenoval společnost na dnes již známé jméno Epic Games.

UnrealFoto Bloody Disguisting

Není se čemu divit, že Epic Games následně vytvořilo i Unreal Engine 2 a poté Unreal Engine 3. Zatímco jejich vlastními nejvýraznějšími tituly byla série Unreal Tournaments, mělo se to brzy změnit. Microsoft se sháněl po startovní hře ke svému chystanému Xbox 360. S Epicem proběhla společná řeč, Microsoft dokonce odsouhlasil zvýšení výkonu konzole a po náročném vývoji se zrodila série Gears of War.

Gears of WarFoto Polygon

Epic Games se dařilo skvěle. Unreal Engine byl jedním z nejprodávanějších herních enginů, Gears of War, na které spolupracoval s Microsoftem, byla jednou z nejúspěšnějších herních sérií a tu a tam jiný vedlejší projekt jen přidával další penízky do kasičky. Nic ale netrvá věčně. V červnu roku 2012 bylo oznámeno, že čínský gigant Tencent odkupuje 40% firmy za 330 milionů dolarů. To vede k tomu, že se zájmy firmy mění a zaměřuje se více na free-to-play a mobily.

Jak do toho zapadá Fortnite?

S konceptem Fortnite se ve skutečnosti přišlo v roce 2011 v interním game jamu. Stejně jako alchymisté ve středověku se i v Epicu snažili najít zlato. A uspěli? No ne okamžitě. Hra byla oznámena na Spike Video Game Awards, pár měsíců poté, co bylo vydáno Gears of War 3. V té době to měla být survival hra, která kombinuje stavění podobné Minecraftu se střílečkou.

Původně se mělo jednat o temnou survival hru, kde bojujete proti vlnám zombie. Postupně se grafický styl stal mnohem barevnějším, což byla ale nejmenší změna na hře. Když v roce 2012 koupil Tencent podíl ve firmě, Fortnite se v rámci strategie zaměřit se na free-to-play hry dočkal větší podpory. Ze studia bohužel odešli významní lidé jako Rod Ferguson a Cliff Bleszinski, kteří se výrazně podíleli na sérii Gears of War, firma však nabrala velmi odlišný směr, který těmto talentovaným lidem už holt tolik neseděl.

V té době známý jako Fortnite: Save The World, hra vás lákala na průzkum prostředí, získávání surovin na stavění pevností, RPG elementy či procedurálně generované světy. Epic najmul lidi dříve pracujících na MMO a zatím nebyly žádné plány na Battle Royale ani PvP. Ostatně Epic se v té době plácal trochu sem a tam a vytvořil v roce 2016 MOBA hru Paragon, která se však velkého úspěchu nedočkala a byla kompletně zrušena.

Inspirace u PUBG

V roce 2017 vyšel Fortnite jakožto survival hra. Když je to zadarmo, proč si to nekoupit. V červnu 2017 dostali přístup do hry ti, co si koupili Fortnite Founders Pack, v červenci pak všichni ostatní. Původní verzi Fortnite si mimochodem můžete stále zahrát. Ačkoli hra nebyla hodnocena příliš špatně, velkého úspěchu se nedočkala.

PlayerUnknown's BattlegroundsFoto Alza

Revoluce herního průmyslu přinesla rovněž změnu do Fortnite. Když v březnu 2017 vyšel PlayerUnknown's Battlegrounds, pro líné u klávesnice prostě PUBG, v předběžném přístupu, byl to hit. Masivně to zpopularizovalo žánr Battle Royale, kdy se prostor mapy zmenšuje a vy bojujete, kdo bude poslední přeživší. Jen místo kmenové rady rozhoduje přesná střelba. A Epicu bylo hned jasné, že tohle je pro ně správná volba.

FortniteFoto drops de jogos

Již v září 2017 byl odhalen Fortnite Battle Royale, původně samostatný mód v rámci Fortnite: Save The World. Král je mrtvý, ať žije král! Fortntie BR byl vydán toho stejného měsíce a velmi rychle překonal jak „původní Fortnite“, tak PUBG. Styl uhozeného střílejícího Minecraftu v módu Battle Royale je jedním z důvodů úspěchu, ale to není všechno.

Stroj na peníze

Hned od vydání podporovala hra hraní mezi zařízeními, byla na rozdíl od PUBG free-to-play a byla skvěle optimalizovaná i na starší stroje bez výraznějších bugů. Epic Games začalo na hře masivně pracovat, místo dlouhého názvu se právě tento režim stal tím „pravým Fortnitem“ a do hry putovalo tolik financí, že se hráči dočkali nejrůznějších eventů jako řádění Thanose nebo návštěvu MasterChiefa.

Vy však nechcete jednu úspěšnou rybu, chcete takové lovit pořád. Epic Games si vytvořilo hned několik velkých zdrojů příjmů. V prosinci 2018 spouští Epic Games Store jakožto konkurenci Steamu. Vedle toho provozuje Epic Games Online Services na podporu multiplayerových serverů a Epic Games Studio and Publishing na vydávání nejrůznějších často dost úspěšných her. Tato pobočka například odkoupila Fall Guys.

Epic Games StoreFoto Epic Games

Služby se doplňují, Epic Games rychle roste a Fortnite je ve skutečnosti jen jednou dojnou krávou. Ačkoli se však již dříve jednalo o úspěšnou firmu, bez Fortnite by se jen s obtížemi takhle rozjela. Podle levvvel má Epic Games hodnotu 32 miliard dolarů, což je víc než Ubisoft, SEGA nebo Paradox Interactive.

Jaký máte názor na firmu Epic Games vy? Hrajete Fornite a používáte její služby? Dejte nám vědět v komentářích

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud