Jde o jeden z nejmladších a nejrychleji rostoucích sportů. Hraní počítačových her nejen vydělává, ale možná se jednou probojuje i na Olympijské hry. Jak to celé začalo?
S nárůstem popularity videoher logicky narostla i popularita esportů. Dnes si tím lze velmi dobře vydělat a trend jen stoupá. Jak to ale celé začalo?
Když se vědci nudí…
Začátky esportu můžeme datovat k začátkům počítačových her vůbec. Za jednu z první esportových her je považován „Tenis pro dva“, který byl vytvořen americkým fyzikem Williamem Higinbothamem ve spolupráci s technikem Robertem Dvorakem, který, ačkoli se mi to nedařilo dohledat, zní jako člověk s českými kořeny. Ve hře dvě světýlka pinkala kuličku z jedné strany na druhou. Na tu dobu to přesto byla bomba a vzbudilo to mezi lidmi zájem.
V té době se pochopitelně pořád nebojovalo o hodnotné ceny. O první zápasy se postarali studeti. Těm přišla lákavější hra Space War vytvořená v roce 1962 vědci z M.I.T. z nichž nejvýznamnější byli Steve Russel, Martin Graetz a Wayne Wiitanen. Ve hře opět figurují létající kuličky, které po sobě střílí, a jelikož grafika ještě nebyla a bylo to na černém pozadí, logicky to bylo pojmenováno jako „Vesmírná válka“. Na jednu z první her to již bylo velmi dobré, uvážíte-li, že lodě měly omezené palivo a munici a hra počítala i s gravitací.
Jelikož zábavnější je hrát než se učit, jakmile hra skončila v rukách studentů ze Stanfordu, vedlo to k vyhlášení prvního zaznamenaného esportového turnaje 19. října 1972. Vítěz se dočkal hodnotné odměny předplatného časopisu Rolling Stones.
Ke sportu potřebujete lidi
Dokud hry nikdo nehraje, nemáte z toho sport. Videohry byly stále doménou vědců a studentů, jelikož herní zařízení byla stále nedostupná. To se však mělo brzy změnit. V roce 1971 vznikl první arkádový automat Computer Space od dvojice Nolan Bushnell a Ted Dabney, kteří společně založili firmu Atari. Pro náš příběh jsou však důležitější až ty pozdější hry.
Zásadním nápadem bylo zaznamenávat skóre. Ať jste chtěli být nejlepší či se vsadili na baru, snaha dosáhnout nejvyššího skóre zásadně ovlivnila tvář herního průmyslu. Poprvé s tím přišla hra Sea Wolf z roku 1976, brzy to využily i známější hry jako Asteroids a Starfire. Pro esporty byla přelomová hra Space Invaders vyvinutá Tomohiro Nishikado a jeho týmem v roce 1978.
Díky ní uspořádala v roce 1980 již zmíněná společnost Atari první turnaj ve videohrách „Space Invaders Championships“, kterého se zúčastnilo přes 10 000 hráčů a vítězství si odnesl William Salvador Heineman. Krátce na to sepsal Walter Day první věc, která je považována za pravidla proti podvodům „Twin Galaxies' Official Video Game & Pinball Book of World Records".
Internet vstupuje na scénu
Pravý boom měl teprve přijít. Když v roce 1988 vyšla strategie Netrek, ukázala světu vůbec poprvé multiplayer i na počítačích a to až pro 16 lidí. Počítače začínaly být běžnou součástí života, což umožnilo organizovat první LAN párty. Bylo čím dál běžnější, že hráči hráli proti sobě na počítačích, přičemž tato platforma umožnila růst dalším žánrům.
Firma Apogee vydala v roce 1992 hru od slavného id Software zvanou Wolfenstein 3D. Ačkoli si na 3D ve výsledku jen hrála, možnost střílet nacisty hráčům stačila. Hra se dočkala obrovského úspěchu, který byl překonán následující hrou Doom, která je zakladatelem žánrů PvP stříleček s módy jako Deathmatch. Na úspěch skvěle navázaly hry jako Quake či Unreal Tournament. Holt nic se nevyrovná tomu pocitu, když kamaráda rozmašírujete na zkrvavené kousky po výstřelu přehnaně velkého raketometu.
Když už jsme u slavných značek, v podobné době roku 1991 vznikla společnost Blizzard Entertainment založená trojicí Mike Morhaime, Allen Adham a Frank Pearce. Ačkoli zkusila nejrůznější tituly, multiplayerové se jí vyplatily nejvíc. V roce 1998 vydala strategii StarCraft. A jelikož strategie jí šly skvěle, od vesmíru do fantasy, Warcraft III vyšel v roce 2002, kdy pro esport jsou ještě výraznější hry, které se inspirovaly. Z módů do Warcraft III vznikl žánr MOBA, díky kterému vyšla roku 2009 slavná League of Legends a 2013 Dota 2.
Blizzard obecně patří k největším značkám esportového světa. World of Warcraft se proslavil hlavně jako MMO, ale díky PvP režimu je rovněž součástí turnajů. StarCraft II z roku 2013 dodnes patří k dominantním titulům esportové scény. Abych dlouho nezdržoval, od stejné firmy máme Hearthstone: Heroes of Warcraft (2014), Heroes of the Storm (2015) a Overwatch (2015), vše v esportové scéně více nebo méně významné. Někdo holt ví, jak udělat byznys z poštvávání lidí proti sobě.
Vzestup popularity
Popularitu soupeření ve videohrách dokládá "Gamers' Gathering" v německém Duisburgu roku 1999, kde se proti sobě utkalo v nejrůznějších hrách více než 1600 lidí z celé Evropy. Ostatně právě v Německu byla založena slavná Electronic Sports League (ESL).
V tom samém roce vyšla hra Counter-Strike. Stojí za ní mladý tým moderů, kteří experimentoval se hrou Half-Life, spojil se s Valve a nakonec se s jeho pomocí podařilo vydat plnohodnotnou hru. Nikdy nepodceňujte znuděné studenty a moddery.
Ten pravý příběh moderního esportu však začíná v Jižní Koreji. Asijská finanční krize v 90. letech způsobila, že mnozí Korejci neměli práci. A co lépe dělat, než nadbytečný čas utrácet při hraní her? Lidé se scházeli v PC kavárnách, kde začali intenzivně hrát nově vzniklý StarCraft, přičemž běžná zábava se změnila v soupeření a než se člověk nadál, brali to lidi poněkud vážně. Netrvalo to dlouho a vznikla Korean e-Sports Association (KeSPA) v roce 2000.
Co začalo, to se těžko zastaví. Trend se už rozjížděl automaticky a po světě začaly vznikat nejrůznější turnaje. V roce 2000 se konal první "World Cyber Games" (WCG), v roce 2003 "Electronic Sports World Cup" (ESWC), v roce 2005 "CPL World Tour" (Cyberathlete Professional League), v roce 2006 "Intel Extreme Masters" (IEM). V roce 2007 pak akce "Championship Gaming Series" (CGS) překonala zajímavý rekord s výhrou ve vyšší hodnotě než milion amerických dolarů.
Show must go on!
Zatímco média se dříve smála, dnes esporty sami vysílají. Jak se říká, dej si pozor, komu se směješ na střední škole, a hry potřebovaly ještě dozrát. Když sledování „PUBG Mobile Global Championship Season 0“ překovalo 3 miliony diváků v daný moment, tím překonalo mnoho „běžných“ sportovních událostí, není se čemu divit, že esportovci musí často podstupovat testy na drogy a že se o esportech občas diskutuje jakožto o možné budoucí olympijské disciplíně.
Ačkoli u nás si esporty spojíme hlavně s hraním na PC, soupeří se ve všem možném včetně tradičně konzolových stříleček jako Gears of War a Halo po Nintendovské Mario Kart a Super Smash Bros. Otázka jen nastává – co na esporty říkáte vy? Souhlasíte s jejich začleněním do olympijských her? Dejte nám vědět v komentářích.