Tesla Arena? Praha investuje stovky milionů

TESLA Aréna
TESLA ArénaZdroj: HC Sparta Praha
Miroslav Grossmann
Ročník 09/10

Stovky milionů korun chce město Praha investovat do sídla hokejistů Sparty. V blízké době by měla být zpracována analýza, ktará určí, o jak rozsáhlou opravu půjde. Definitivně tak padají úvahy o možném stěhování pražského klubu do jiné haly.

Rada města v úterý schválila dodatek smlouvy mezi městem a Spartou, ve kterém konstatuje, že klub splnil svůj předchozí závazek. Do Tesla Areny totiž investovala během deseti let 170 milionů korun, což bylo dokonce o 30 milionů korun více, než musel.

TESLA ArénaTESLA Aréna • HC Sparta Praha

Investice města přitom byly minimální. A to se má změnit. Praha, která vyjádřila spokojenost s tím, jak se Sparta o halu stará, by ze svého rozpočtu mohla v příštích letech uvolnit stovky milionů korun. Nejčastěji se mluví o 300 až 400 milionech. Souhlasit však musí zastupitelstvo města.

„Jsme vlastníci nemovitosti a víme, že její technický stav neodpovídá tomu, jak by měla vypadat polyfunkční hala v 21. století,“ uvedl Peter Ďurica, ředitel odboru obchodních aktivit pražského Magistrátu.

Město si nechá vypracovat analýzu, ze které vzejdou možné varianty investic. „Je potřeba opravit všechno, vyměnit sedačky, střechu, technologie,“ vypočítává Viliam Sivek, prezident Sparty. První menší částky by mohly do haly směřovat už příští rok.

TESLA ArénaTESLA Aréna • HC Sparta Praha

Zcela vyloučeno ale není ani to, že se hala zbourá a na jejím místě postaví nová. Při zachování stávající dispozice se totiž stavba bude těžko zbavovat svého největšího handicapu, tedy malého sklonu tribun, který způsobuje, že diváci sledují hokej z velké dálky.

„Na plánech budeme spolupracovat se Spartou. Je zájem její i města, aby tam měla svůj stánek a primární akcent pro halu bude hokej,“ říká Ďurica. „Pokud by v případě maximalistické varianty opravy analytici řekli, že se dostáváme na takové částky, že je levnější halu zbořit a postavit novou, je to možné. Ale to nechci předjímat. Jen demoliční práce by byly ohromné.“

TESLA ArénaTESLA Aréna • HC Sparta Praha

Město má pro rekonstrukci také několik podmínek. Jednak by pravděpodobně požadovalo, aby Sparta na investicích nadále finančně participovala. To však Sivek nevidí jako reálné. „V současné finanční situaci, ve které se nachází všechny kluby, to určitě možné není,“ namítá.

V takovém případě by město mohlo chtít Spartě zvýšit nájemné. To je stanoveno dodatkem smlouvy z roku 2005 na 2 miliony korun ročně. (Do té doby klub platil symbolických 365 korun.)

A ještě jednu věc by musela Sparta řešit. Krátkodobé stěhování. Generální oprava by si totiž vyžádala přerušení provozu. „Jestli to bude na půl roku nebo na rok, bude součástí analýzy. Ale určitě nebude možné opravovat halu za chodu,“ uvedl Ďurica.

Město uznává, že je třeba řešit také dopravní situaci v oblasti. V poslední době byly realizovány menší úpravy, které zde částečně zlepšily provoz. Zásadní změnu však zajistí teprve dlouho slibované nové silniční napojení haly. Auta mířící k Tesla Areně by mohla být odkloněna na novou komunikaci, která by vedla od Nádraží Holešovice podél Vltavy a pod železniční tratí.

„Je tam areál Pražské teplárenské. Město s ní jedná o případné směně pozemků za jiné,“ říká Ďurica, podle kterého vzniká dopravní studie. Do infrastruktury by měla v příštích letech investovat společnost Incheba, která je nájemcem přilehlého výstaviště.

Parkoviště by se pak nově nacházela u zadní strany haly. Stávající prostor před halou by mohla lépe užívat MHD a pěší. V příštích letech by u tramvajové zastávky Výstaviště navíc měla vzniknout nová vlaková zastávka v rámci modernizace trati Praha-Kladno.

Doporučujeme

Články z jiných titulů