Nejčastější běžecká zranění: jaká jsou a jak je řešit? | iSportLIFE | iSport.cz
15.7.2019 • 05:00

5 nejčastějších zranění, které trápí běžce. Jaká jsou a jak je řešit?

Není běhání jako běhání. Mezi během po silnici a v terénu jsou obrovské rozdíly na všech frontách, a to včetně nejčastějších zranění. Zjistěte jaké jsou největší bolístky a problémy, které trápí běžce, ať už se vydávají lesní cestou nebo po asfaltu.



Rizika běhání po asfaltu

Běhání po silnici je spojené s rychlostí, maximální efektivitou a samozřejmě i s tvrdými nárazy. Ty se dají odstínit správnou běžeckou technikou a do určité míry i kvalitně vybranou obuví, ale málokdy je takové odstínění naprosto dokonalé.

Mezi nejčastější problémy silničních běžců patří bolest v oblasti kolen a holení. To se týká především rekreačních běžců. Bolesti achilovek zase dokáže potrápit výkonnostně orientované jedince. Oblast kolen píši záměrně, jelikož zdání občas klame a problém nemusí vznikat tam, kde se na první pohled zdá.

Bolest kolen

Většina běžců má totiž kolena v pořádku a bolest vzniká přetížením šlach a vazů mezi kolenem a kyčlí, které drží vše pohromadě. Jakmile dojde k ochabnutí této měkké tkáně, tak koleno začne bolet. Na RTG přitom nebude viditelný žádný nález a  pohledem ortopeda jste naprosto zdraví. Není proto od věci navštívit sportovního fyzioterapeuta a pocitově zařazovat strečink dolních končetin. Pokud nevíte, jak se protahovat, tak stačí do vyhledávače zadat ITBS (Iliotibiální syndrom - tak se tento zdravotní problém odborně nazývá) a vyskočí na vás množství materiálů.

ITBS vzniká zmíněným přetížením pojivové tkáně kombinované s tvrdými nárazy. Kromě protahování vám tak pomůže i soustředit se na správnou (měkčí) techniku došlapu přes střed chodidla. Samozřejmostí jsou boty, které dobře tlumí a odfiltrují vaše případné chyby.

Bolest holení

S tvrdými nárazy a příliš pevnými a neuvolněnými kotníky je spojená i další častý problém - bolest holení. Ta vzniká tím, že otřesy dráždí okostici - vazivový obal kosti. Ta se může při dlouhodobém dráždění dokonce zanítit a to se léčba protáhne na dlouhé týdny.

V případě bolesti holení vám opět pomůže zapracovat na běžecké technice - především uvolnit kotníky a dopadat na střed chodidla. Hodí se i měkké boty a do povinné výbavy byste měli pzařadit i protizánětlivou mast, kterou budete holeně v případě bolesti pravidelně natírat.

Problémy s achilovkou 

Běžci, kteří polykají velké tréninkové dávky a soustředí se na rychlost mívají problém s achilovkami, které jsou hlavní hybnou silou vytrvalostního běžce. Jejich zatížení je bohužel nevyhnutelné a pro prevenci neexistuje žádná jednoduchá rada. Snad jen, že zranění šlach není radno kvůli dlouhému hojení podceňovat. Problém se nesnažte přeběhat a raději ho řeště s odborníkem hned v jeho zárodku. Vyhnete se tak zbytečným problémům.

Zjistěte jaké jsou největší bolístky a problémy, které trápí běžceZjistěte jaké jsou největší bolístky a problémy, které trápí běžceFoto Profimedia

Rizika spojená s během v terénu

Běh v terénu je o síle a shcopnosti pohybovat se i v technicky náročném terénu jako je volná suť, kořeny, skály, nebo bahno. Zdravotní problémy u vyznavačů trailu mohou být podobné jako u těch, kdo dávají přednost silnici, ale bolesti kolen i holení se vyskytují v mnohem nižší míře. Časté nejsou ani problémy s achilovkami. Místo toho si dejte pozor na podvrtnuté kotníky a přetížená stehna.

Podvrtnutý kotník

Tomu, že špatně dopadnete a podvrtnete si kotník se dá dopředu jen velmi těžko předcházet. Základem je dobré čtení terénu, stabilní a dobře padnoucí boty. I tak se ale může stát, že se kotník podlomí. V rámci prevence se snažte kotníky maximálně zpevnit a posilovat stabilizační svaly a šlachy. Pokud víte, že máte kotníky volnější, než by bylo ideální, pak můžete vyzkoušet fixační tejpy, které při správné aplikaci kotník zpevní a eliminují drobná podvrtnutí.

V případě výronu a bolestivého poškození šlach kolem kotníku návrat neuspěchejte. Je velmi důležité, aby se vše opět zpevnilo a pořádně srostlo. V opačném případě se vám kotník nevratně uvolní a problémů už se nikdy pořádně nezbavíte.

Přetížená stehna

Druhý problém - přetížené stehenní svaly - se týká spíše výkonnostních až elitních běžců. Běh v teŕnu je obvykle spojen s překonáváním výrazného převýšení a prudká stoupání i klesání kladou extrémní nároky na přední i zadní stehenní svaly. Nezapomínejte proto na kvalitní regeneraci v podobě protahování, auto/masírování a za zvážení stojí i doplňky podporující regeneraci jako jsou BCAA aminokyseliny, nebo regenerační nápoje se sacharidy, bílkovinami, vitamíny a minerály.


Témata:  iSportlifezdravíporadnabolestsportzraněníběhběhání
Další články autora
 
14. března 2020
Praha (Milíčovský les)
Přihlásit se
18. dubna 2020
Ostrava (Bělský les)
Přihlásit se
16. května 2020
Říčany
Přihlásit se
6. června 2020
Plzeň (Borský park)
Přihlásit se
12. září 2020
Brno (ZOO Brno)
Přihlásit se
17. října 2020
Praha (Divoká Šárka)
Přihlásit se

iSport LIFE Columbia
běžecké závody

Praha (Milíčovský les) 14. března 2020 iSport LIFE Columbia závod Praha - Milíčovský les
Ostrava (Bělský les) 18. dubna 2020 iSport LIFE Columbia závod Ostrava
Říčany 16. května 2020 iSport LIFE Columbia závod Říčany
Plzeň (Borský park) 6. června 2020 iSport LIFE Columbia závod v Plzni
Brno (ZOO Brno) 12. září 2020 iSport LIFE Columbia závod v ZOO Brno
Praha (Divoká Šárka) 17. října 2020 iSport LIFE Columbia závod Praha - Divoká Šárka

www.isportlife.cz je web o radosti z pohybu, motivaci, pozitivním a zdravém životní stylu.

Běh, cyklistika, dobré jídlo, zdraví, zážitky, to jsou témata, na které zde narazíte. Těšte se na testy bot, sportovního vybavení, technických vychytávek, reportáže, tipy na výlety. Kdo to myslí s během a cyklistikou trochu vážně, najde zde rady zkušených sportovců.

Prostor tu mají i témata o zdraví a jídle.

Tým kolem www.isportlife.cz pořádá běžecké a cyklistické závody v různých městech v České republice. K webu patří též trackovací aplikace iSport LIFE pro všechny nadšené sportovce. Přijmi výzvu!

Články odjinud