BLOG ANNY SATORANSKÉ | Už zase! Nevím jak v Praze, ale v Barceloně lidi šílí! Vánoční svátky, které bývaly obdobím klidu, pokory a postění, se změnily v absurdní paniku. Lidé jsou nervózní, hádají se, opíjejí, přejídají na firemních večírcích a nakupují v přecpaných obchodních centrech tisíce věcí, které často vůbec nepotřebují, jen proto, že je to neodolatelná „výhodná nabídka“.
Všechno začne „Černým Pátkem“, kde nás prodejci lákají na neuvěřitelné slevy, které jsou často pouze marketingovým trikem. Nákupní horečka pak trvá až do Štědrého dne a tady ve Španělsku dokonce až do Tří Králů (kdy se tu tradičně také nadělují dárky). V posledních letech se navíc enormně rozmohl nákup zboží po internetu, tam totiž najdete, cokoliv vás napadne, a balíčky putují z jednoho konce světa na druhý, kamiony zaplňují dálnice, krabice a obaly se hromadí. Jedna z nejznámějších globálních společností na prodej zboží on-line nabízí téměř vše s dovozem do druhého dne. A tak objednáváme jednu krabici za druhou, a pak je zase vracíme, když nesplňují naše očekávání. Emise jdou stranou. Příroda dostává zabrat ze všech stran a my vesele nakupujeme dál.
Jak se to vůbec stalo, že jsme přestali být trpěliví a vše chceme hned? Proč nás tzv. slevy provokují k nákupu tolika zbytečností? Často volíme kvantitu před kvalitou a přestali jsme přemýšlet o podstatě Vánoc. Nedávno jsem četla, že jeden z pěti dárků do roka skončí na skládce. Není to smutné?