6. března 2016 • 08:30

Letecká akrobacie a formule 1? Rozdílem je rivalita, říká manažer Turek

Autor:
TOP VIDEA
Slovácko - Sparta: Stanciu vykoupal dva obránce, Drchal dal svůj první gól – 1:0 pro Spartu Slovácko - Sparta: Stanciu vykoupal dva obránce, Drchal dal svůj první gól – 1:0 pro Spartu
Zákrok na Jágra? Strašné, jsme tu, abychom ho ochránili, smějí se Travelling Jagrs Zákrok na Jágra? Strašné, jsme tu, abychom ho ochránili, smějí se Travelling Jagrs
VŠECHNA VIDEA ZDE

Byl prvním Čechem ve formuli 1. Pavel Turek působil dlouhá léta jako manažer ve stáji McLaren. Nyní je komerčním ředitelem v nejprestižnějších závodech letecké akrobacie Red Bull Air Race, kterým se příznačně přezdívá formule 1 ve vzduchu. Pro deník Sport srovnal tyto dva fanoušky milované sporty. Kde je větší rivalita a co ho na Air Race nejvíce baví?



Jak si vysvětlujete, že v letecké akrobacii má Česko dva zástupce v nejprestižnější sérii a ve formuli 1 stále není nikdo na obzoru?
„V Air Race jsou dva Češi díky své šikovnosti, cílevědomosti a skvělým výsledkům. Umí perfektně vystupovat na veřejnosti a i tento faktor dotváří jejich osobnost. Letectví má v Česku opravdu dlouhou tradici. Budovala se tady i v dobách hluboké totality. Jako mladý jsem sám sledoval výkony například Petra Jirmuse, který patřil ke světové špičce. Je tu i hodně fanoušků, již akrobacii a letectví sledují. Na provozování je to i finančně dostupnější než formulové závody, přestože to samo o sobě není levnou záležitostí. Jako například hokej či atletika.“

Finance a malá základna talentů jsou tedy tím jediným problémem?
„Na akrobatické létání se od sponzorů v rámci České republiky dají sehnat prostředky. I v motosportu máme dlouhou tradici, ale nemáme tak širokou základnu závodníků. Jakmile se dostanete na úroveň závodů mimo republiku, už to jde hodně těžko finančně utáhnout. Zlomový bod je přechod z motokár na nižší kategorie formulí. To už rodiče sami finančně nezvládají a potřebují mecenáše.“

Působil jste dlouho v F1 a nyní v Air Race. Který sport je vám bližší?
„Ve formuli 1 jsem strávil 17 let a to je velká část produktivního věku. Prošel jsem různými pozicemi a F1 pořád sleduji i z profesionálního hlediska. Na 2-3 závody ročně stále zajedu, abych udržoval kontakty. V Air Race mám možnost tento sport vytvářet, případně měnit. Je to strašně živé a to mě na tom baví. Je to sport, který bude mít v budoucnu hodně fanoušků. V rámci České republiky máme slušně našlápnuto a věřím, že až Martin Šonka nebo Petr Kopfstein vyhrají závod, bude u tuzemských fanoušků po Air Race ještě větší hlad.“

Martin Šonka patří k největším hvězdám letecké akrobacie

Je reálné, že by se brzy uskutečnil závod Air Race i v Česku?
„To je těžké zodpovědět. Vybíráme si lokality podle mnoha kritérií. Musí to být atraktivní oblast, která vypadá dobře v televizi a na fotografiích a musí mít dobré ekonomické zázemí. Česko obklopují další tři lokality, kde se závody konají. Chceme seriál rozšířit na deset závodů a naším cílem je do budoucna až patnáct závodů. Možná se tak dočkáme i Air Race v Česku.“

V F1 jste proslul nápady, kdy jste například chtěl poslat pilota Coultharda do vesmíru. Chystáte něco podobného i v rámci Air Race?
„Podstata Air Race je sama o sobě výjimečná. Piloti létají 370 km/h jen 10 až 15 metrů nad zemí v obrovském přetížení a převýšení. Už tohle samo o sobě poutá pozornost fanoušků a médií a není potřeba vymýšlet vedlejší témata, aby se připoutala pozornost.“

Kimi Räikkönen testuje svůj monopost

Bude se létat i nad okruhy F1. Nemáte v plánu uskutečnit závod F1 vs. akrobatický speciál?
„Určité srovnání by tam šlo. Říkáme o Air Race, že je to nejrychlejší motoristický sport. Je to nápad, který nevylučujeme a možná ho v budoucnu podnikneme.“

Kde je podle vás větší konkurence? Mezi piloty F1 nebo v Air Race?
„Je naprosto nemyslitelné, že by si dva týmy ve formuli 1 uspořádaly společnou tiskovou konferenci, jako to nyní udělali Petr Kopfstein s Martinem Šonkou. Vždyť i rivalita v rámci jedné stáje je obrovská jako například u Mercedesu, kde Hamilton s Rosbergem vedle sebe nedokážou sedět ani na tiskové konferenci po závodě.“

Formule 1 má za nejprestižnější závod Monako. Jaká destinace je to pro vás v Air Race?
„Jednoznačně Ascot. Dostihové závodiště má třísetletou historii spojenou s královskou rodinou. Je to tam udržované a Air Race je jediný závod kromě dostihů, který se tam koná. Je to celorodinná akce od rána až do večera. Skvělý je i Spielberg v Rakousku, kde je také vše na nejvyšší úrovni, a krásná je i Budapešť, kde se létá v centru města a vstup je zdarma.

KALENDÁŘ RED BULL AIR RACE 2016
DATUM AKCE
11.-12. března Abú Zabí (SAE)
23.-24. dubna Spielberg (Rakousko)
4.-5. června Chiba (Japonsko)
16.-17. července Budapešť (Maďarsko)
13.-14. srpna  Ascot (Velká Británie)
 3.-4. září  Lausitzring (Německo)
 1.-2. října  Indianapolis (USA)
 15.-16. října  Las Vegas (USA)

Olympiáda 2018: kompletní informace najdete zde >>

Program ZOH >> Hokej na ZOH 2018 >>

 







Klasická verze
Mobilní verze