14. prosince 2018 • 08:09

Přichází bouře. Mercedes-AMG GLC je nefalšované sportovní auto

Autor: Ondřej Lilling (auto.cz)
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Hvězdy vyvedly partnerky: kdo dorazil na vyhlášení Fotbalisty roku?
PRVNÍ DOJEM ze čtvrtfinále: Motor se zlepšuje, ale dostává lekci, co Třinec umí
VŠECHNA VIDEA ZDE

Co se stane, když dáte čtyřlitrový osmiválec s výkonem přes pět stovek koní do karoserie kompaktního SUV? Osmiválec v podzemních garážích divoce vyštěkne a ustálí se na zlověstném volnoběhu, který se nese až do dalšího patra. Pak mi to teprve začne všechno docházet. Tohle vážně není SUV pro rozvážení dětiček do školky, ale nefalšované sportovní auto s obřím motorem pod kapotou. Opravdové AMG.



Co na tom, že nemá nízkou karoserii kupé a jeden pár dveří, které jsou obecnou definicí sportovního auta. Mercedes je se svým komplikovaným názvem z jiného těsta. Podle moderních měřítek jde o ryzí crossover, kombinuje vyšší stavbu karoserie, má pět dveří a elegantní siluetu, která mu vysloužila přídomek Coupé.

Vy si ale mnohem spíš všimnete jeho doširoka rozevřené tlamy s masivními otvory pro přívod čerstvého vzduchu a masky chladiče se svislým žebrováním, která je poznávacím znamením modelů AMG. Až záď ale prozrazuje, s čím máte doopravdy čest.

Na víku kufru se nachází obří křídlo zvyšující přítlak na zadní nápravě. Zde také objevíte původ toho hutného zvuku, který auto ve všech režimech vyluzuje - čtyři hranaté koncovky výfuku, které je možné ovládat tlačítkem v interiéru. Takže auto může být hlučné, nebo… ještě hlučnější!

Motor je opravdové mistrovské dílo. Má osm válců, objem čtyři litry, dvě turbodmychadla. Výsledkem je výkon 510 koní a 700 Nm točivého momentu. I když není GLC žádný drobeček, však také váží téměř dvě tuny, osmiválec si s tím hravě poradí.

Motor je šperkem celého auta, má osm válců a 510 koníFoto Ondřej Lilling (auto.cz)

S funkcí řízeného startu Launch Control se auto nahrbí ke startu jako Usain Bolt a pak vypálí dopředu s razancí bouracího kladiva.

Na stovce je za 3,8 sekundy a ani potom zátah motoru nepolevuje. On však nepolevuje ani v rychlostech, za které by vám dálniční hlídka na místě rozstříhala řidičák. Auto nemá problém rozhrabat všechna čtyři kola i při rychlosti 160 km/h. Tak divoká bestie to je.

Tomu byl adekvátně uzpůsoben podvozek, který je vpředu i vzadu výrazně rozšířený, pohon všech kol pak výraznou měrou upřednostňuje pohon zadních kol.

Pokud najdete dostatek odvahy a vypnete stabilizační systém, dokáže GLC jezdit dveřmi napřed. V ten moment úplně zapomenete, že řídíte auto s vysokou stavbou karoserie.

Úplně oklamat fyzikální zákony ale samozřejmě nedokáže, vyšší hmotnost je cítit hlavně na brzdách. Odladění podvozku je na vynikající úrovni, takže GLC dokáže uspokojit i náročnější řidiče.

Tohle všechno si však Mercedes nechá náležitě zaplatit. A nejde jen o cenu, která začíná na částce 2,5 milionu a s příplatkovou výbavou se snadno přiblíží ke třem milionům. Podobně extrémní je také spotřeba, která se pohybuje okolo 20 litrů benzinu, ideálně vysokooktanového. S lehkou nohou se dá jezdit i za čtrnáct, pak se ale připravíte o všechnu tu zábavu, kterou GLC rozdává plnými hrstmi.

Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé

Motor: přeplňovaný osmiválec
Objem: 3982 ccm
Výkon: 375 kW při 5500-6250/min
0-100 km/h: 3,8 s
Max. rychlost: 280 km/h
Spotřeba: 11,7 l/100 km
Základní cena: 2 562 780 Kč

O hutný zvuk se starají hned čtyři koncovky výfuku
O hutný zvuk se starají hned čtyři koncovky výfuku

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud