Dakar
Začít diskusi (0)

 Na jedenáctou etapu 44. Rallye Dakar nikdy nezapomene český motocyklový jezdec Martin Michek. V rychlosti 100 km/h se proletěl vzduchem a rozštípl ráfek předního kola. Čekal čtyři hodiny v poušti, než mu věnoval své kolo ekvádorský závodník Juan Puga. „Neskutečný frajer, neuvěřitelné. Poslední jezdec v pořadí a on se vrátí a nabídne mi pomoc. Přehodili jsme kolo, objal jsem ho a on jen říkal, ať už pádím pryč,“ dojímal se Michek v cíli. 

Předposlední etapou byla smyčka se startem a cílem v Biše, měla být nejtěžší v letošním ročníku. Čítala 500 kilometrů, z toho 345 měřených. Vedla výhradně v jemném písku a dunách, jejichž velikost se střídala.

Michek jel od začátku naplno a chtěl ještě vylepšit svou osmnáctou pozici. „Tahali jsme se s Rickym Brabcem z tovární Hondy jako psi, trošku se mi vzdálil. Tak jsem ho chtěl na planině dojet. Byla tam ale duna, které jsem si nevšiml, za ní sráz a poslalo mě to do dálky v rychlosti kolem stovky. Nespadl jsem, ve vzduchu bylo dost času se připravit na dopad. Rána to byla šílená,“ připomínal dramatické okamžiky.

Čekání trvalo něco přes čtyři hodiny a český závodník zvažoval, že zmáčkne červené tlačítko na svém stroji a oznámí tak pořadatelům, že odstupuje ze závodu. Pak se stal doslova zázrak. Zastavil vedle něj závodník Juan Puga z Ekvádoru. Nabídl Michkovi své kolo a dokonce mu pomáhal s montáží. Český jezdec dokončil etapu na 117. místě se ztrátou 4:35:04 hodiny. V průběžném pořadí si sice pohoršil z 18. na 37. místo, ale má reálnou šanci, že dokončí svůj třetí Dakar. „Neskutečný frajer, neuvěřitelné. Poslední jezdec v pořadí a on se vrátí a nabídne mi pomoc. Přehodili jsme kolo, objal jsem ho a on jen říkal, ať už pádím pryč,“ připomínal Michek momenty, na které určitě nikdy nezapomene. 

„Dakar mi letos dává velké rány, ale tohle byl úžasný moment. Po dojezdu do bivaku jsem si dal sprchu a hned jsem šel Ekvádorce vyhledat. Dal jsem mu podepsaný dres, vrátil kolo a ještě mu poděkoval. Chci s ním být dál v kontaktu,“ tvrdil Michek a dodal: „Už to chci dojet hlavně pro fanoušky a také pro něho.“

Pomoc „nepříteli“

Předpovědi organizátorů o náročnosti etapy potvrdil nejvýše umístěný Čech v kategorii kamionů Martin Macík. „Etapa byla nesmyslně těžká. Přesně, jak organizátoři slibovali.

Obrovské nepravidelné duny, náročná navigace, uskákaná rozbitá trasa. Všichni jsme jeli v prachu, kde nebylo nic vidět. Bolí mě celé tělo,“ říkal v cíli.

Na trati zastavoval u Chilana Casaleho z českého týmu Tatra Buggyra, se kterým měl o dva dny dříve spor, když tvrdil, že ho soupeř nechtěl před sebe pustit. „Potkali jsme Ignacia, který auto zakopal. Já si myslím, že nemělo smysl vůbec nad ničím přemýšlet. Zastavili jsme, vytáhli ho a pokračovali dál. Myslím, že Tomáš Šikola byl štěstím bez sebe, že někdo zastavil a on nemusel kopat,“ popsal situaci Macík.

V soutěži pokračuje Aleš Loprais, který v desáté etapě poškodil servo svého kamionu a dostal penalizaci, protože nedokončil etapu. Mechanici opravovali celou noc a jezdec se tak mohl vrátit na trať. Jede rovněž Martin Prokop, který ve středu opravoval na trati rychlostní zkoušky převodovku. „V téhle etapě byl krásný měkký písek, takže jsme se pobavili v dunách, ale na rychlých úsecích nás několik aut předjelo. Pak začalo trochu zlobit řazení, a když jsme potřebovali vyjet velké duny, odpojil se motor. My se museli několikrát otáčet. Dostali jsme se do skrumáže s několika auty a museli si udělat prostor, abychom nejeli v prachu. Konečně se ale něco dělo,“ popsal situaci Prokop. 

Z čistého pohledu na výsledky je zatím nejvýše umístěným českým závodníkem Zdeněk Tůma (Barth Racing), který je čtvrtý v kategorii čtyřkolek. Ovšem se ztrátou více jak pět hodin na třetího v pořadí. Předposlední etapa byla podle jeho slov náročná navigačně i fyzicky. „Jeden asi padesátikilometrový úsek byl plný drobných dun. Člověk si v nich vůbec neodpočinul, pořád byl v podřepu, pořad musel reagovat. To bylo fakt vysilující. Navíc bylo pořádné horko,“ popsal Tůma.

Rallye Dakar - 11. etapa: Biša – Biša (501 km celkově/346 km rychlostní zkouška)

Automobily: 1. Sainz, Cruz (Šp./Audi) 3:29:32, 2. Alvarez, Monleon (Arg., Šp.) -3:10, 3. Ekström, Bergkvist (Švéd./Audi) -3:53, …20. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -19:21, 32. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -39:12.

Průběžné pořadí: N. Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) 36:49:51, 2. Loeb, Lurquin -33:19, 3. Rádžhí, Orr (Saúd. Ar., Brit./Toyota) -1:03:43, ...24. Zapletal, Sýkora -6:30:07, 25. Prokop, Chytka -6:46:31.

SSV (buggy): 1. Goczal, Laskawiec (Pol./Can-Am) 4:13:12.

Průběžné pořadí: 1. Farres Guell, Ortega Gill (Šp./Can-Am) 45:24:07.

Lehké prototypy: 1. Quintero, Zenz (USA, Něm./OT3) 3:57:53.

Průběžné pořadí: 1. López Contardo, Latrach Vinagre (Chile/Can-Am) 43:56:34.

Motocykly: 1. K. Benavides (Arg./KTM) 3:30:56, 2. Sunderland (Brit./KTM) -0:04, 3. Rodrigues (Portor./Hero) -2:26, …33. Engel -37:14, 37. J. Brabec -49:11, 117. Michek -4:35:04 (všichni ČR/KTM),

Průběžné pořadí: 1. Sunderland 37:04:05, 2. P. Quintanilla (Chile/Honda) -6:52, 3. Walkner (Rak./KTM) -7:15, ...24. J. Brabec -2:59:58, 30. Engel -4:42:40, 37. Michek -6:27:48.

Čtyřkolky: 1. Medeiros (Braz./Yamaha) 4:53:29, ...5. Tůma (ČR/Yamaha) -47:35.

Průběžné pořadí: 1. Giroud (Fr./Yamaha) 47:26:25, ...4. Tůma -8:09:36.

Kamiony: 1. Nikolajev 3:54:45, 2. Karginov -15, 3. Sotnikov (všichni Rus./Kamaz) -2:00, 4. Macík (ČR/Iveco) -8:02, ...7. Loprais (ČR/Praga) -28:01.

Průběžné pořadí: 1. Sotnikov 39:54:53, 2. Nikolajev -08:18, 3. Šibalov (Rus./Kamaz) -1:04:50, ...7. Macík -4:39:39.

Začít diskuzi