Čeho lze v závodě dosáhnout více než vítězství? Jsou to další statistiky, jako je nejrychlejší čas v kvalifikaci nebo nejrychlejší kolo v závodě, případně výhra systémem start-cíl.
O to všechno se pokusil Sebastian Vettel v Indii. Vyhrál svou 26. Grand Prix, což při jeho věku 25 let je úžasný počin. Však v historických tabulkách mu patří sedmé místo, oprostil se od dvojice Jim Clark a Niki Lauda. Před ním je jen šestice úspěšnějších, především jeho krajan Michael Schumacher s 91 výhrami.
Počet vítězství |
Pořadí | Pilot | Počet |
1. | Michael Schumacher | 91 |
2. | Alain Prost | 51 |
3. | Ayrton Senna | 41 |
4. | Nigel Mansell | 31 |
5. | Fernando Alonso | 30 |
6. | Jackie Stewart | 27 |
7. | Sebastian Vettel | 26 |
8. | Jim Clark | 25 |
9. | Niki Lauda | 25 |
10. | Juan Manuel Fangio | 24 |
11. | Nelson Piquet | 23 |
12. | Damon Hill | 22 |
13. | Mika Häkkinen | 20 |
14. | Lewis Hamilton | 20 |
15. | Kimi Räikkönen | 18 |
20. | Jenson Button | 14 |
27. | Felipe Massa | 11 |
33. | Mark Webber | 9 |
Vettel je spíše králem kvalifikací, protože jich vyhrál 35. Je to velmi podobné Ayrtonu Sennovi, který častěji kraloval v sobotu než v neděli. V počtu pole position Vettelovi patří již třetí místo, je před ním právě Senna a pochopitelně Michael Schumacher.
Počet pole position |
Pořadí | Pilot | Počet |
1. | Michael Schumacher | 68 |
2. | Ayrton Senna | 65 |
3. | Sebastian Vettel | 35 |
4. | Jim Clark | 33 |
5. | Alain Prost | 33 |
6. | Nigel Mansell | 32 |
7. | Juan Manuel Fangio | 29 |
8. | Mika Häkkinen | 26 |
9. | Niki Lauda | 24 |
10. | Nelson Piquet | 24 |
11. | Lewis Hamilton | 24 |
12. | Fernando Alonso | 22 |
13. | Damon Hill | 20 |
14. | Mario Andretti | 18 |
15. | René Arnoux | 18 |
18. | Kimi Räikkönen | 16 |
19. | Felipe Massa | 15 |
31. | Mark Webber | 11 |
35. | Jenson Button | 8 |
Když si spojíme obě tyto statistiky, získáme závody, kdy pilot vyhrál z pole position, i zde je na tom Vettel velmi dobře, protože se mu to podařilo již 19x. Před ním a za ním opět podobné složení pilotů, velikánů Formule 1. Je zde přidána i statistika úspěšnosti, tedy kolik procent pole position bylo přetaveno ve výhru.
Počet pole position + vítězství |
Pořadí | Pilot | Počet | Úspěšnost v % |
1. | Michael Schumacher | 40 | 58,82 |
2. | Ayrton Senna | 29 | 44,62 |
3. | Sebastian Vettel | 19 | 54,29 |
4. | Alain Prost | 18 | 54,55 |
5. | Nigel Mansell | 17 | 53,13 |
6. | Juan Manuel Fangio | 15 | 51,72 |
7. | Jim Clark | 15 | 45,45 |
8. | Fernando Alonso | 14 | 63,64 |
9. | Lewis Hamilton | 11 | 45,83 |
10. | Mika Häkkinen | 10 | 38,46 |
11. | Alberto Ascari | 9 | 64,29 |
12. | Niki Lauda | 9 | 37,50 |
13. | Striling Moss | 8 | 50,00 |
14. | Jackie Stewart | 8 | 47,06 |
15. | Mario Andretti | 8 | 44,44 |
16. | Felipe Massa | 8 | 53,33 |
20. | Kimi Räikkönen | 6 | 37,50 |
25. | Jenson Button | 5 | 62,50 |
30. | Mark Webber | 4 | 36,36 |
Vettelovi se podařilo v Indii vyhrát čtvrtý závod v řadě za sebou, to asi málokdo předpovídal v úvodu sezony, když každý závod měl jiného vítěze. Tím se dostal do smetánky dvaceti úspěšných štací. Vettel tu ale již jeden zářez má, z přelomu let 2010 a 2011. Ovšem Schumacher tu své jména má hned několikrát, ale zatím absolutně vede Alberto Ascari se sedmi výhrami za sebou, stejný počet má i Schumacher, ale ve statistice je brán zřetel na to, kdo tohoto úspěchu dosáhl dříve.
Počet vítězství v řadě za sebou |
Pořadí | Pilot | Období | Počet |
1. | Alberto Ascari | Belgie 1952 - Argentina 1953 | 7 |
2. | Michael Schumacher | Evropa 2004 - Maďarsko 2004 | 7 |
3. | Michael Schumacher | Itálie 2000 - Malajsie 2001 | 6 |
4. | Jack Brabham | Nizozemí 1960 - Portugalsko 1960 | 5 |
5. | Jim Clark | Belgie 1965 - Německo 1965 | 5 |
6. | Nigel Mansell | Jižní Afrika 1992 - San Marino 1992 | 5 |
7. | Michael Schumacher | Austrálie 2004 - Španělsko 2004 | 5 |
8. | Jim Clark | Belgie 1963 - Británie 1963 | 4 |
9. | Jack Brabham | Francie 1966 - Německo 1966 | 4 |
10. | Jochen Rindt | Nizozemí 1970 - Německo 1970 | 4 |
11. | Ayrton Senna | Británie 1988 - Belgie 1988 | 4 |
12. | Ayrton Senna | USA 1991 - Monako 1991 | 4 |
13. | Alain Prost | Kanada 1993 - Německo 1993 | 4 |
14. | Michael Schumacher | Brazílie 1994 - Monako 1994 | 4 |
15. | Damon Hill | Austrálie 1995 - Argentina 1996 | 4 |
16. | Michael Schumacher | Brazílie 2002 - Rakousko 2002 | 4 |
17. | Fernando Alonso | Španělsko 2006 - Kanada 2006 | 4 |
18. | Jenson Button | Bahrajn 2009 - Turecko 2009 | 4 |
19. | Sebastian Vettel | Brazílie 2010 - Malajsie 2011 | 4 |
20. | Sebastian Vettel | Singapur 2012 - Indie 2012 | 4 |
Další zářez na pažbě má Sebastian Vettel v počtu závodů, které vyhrál systémem start-cíl. V Indii to byl sedmý závod a v historických tabulkách mu patří osmé místo. Této statistice dominuje Ayrton Senna.
Výhra v závodě systémem start-cíl |
Pořadí | Pilot | Počet |
1. | Ayrton Senna | 19 |
2. | Jim Clark | 13 |
3. | Jackie Stewart | 11 |
4. | Michael Schumacher | 11 |
5. | Nigel Mansell | 9 |
6. | Alberto Ascari | 7 |
7. | Alain Prost | 7 |
8. | Sebastian Vettel | 7 |
9. | Niki Lauda | 6 |
10. | Juan Manuel Fangio | 5 |
21. | Kimi Räikkönen | 3 |
22. | Mark Webber | 3 |
23. | Fernando Alonso | 3 |
29. | Lewis Hamilton | 2 |
30. | Jenson Button | 2 |
Ovšem Vettel vedl závod tímto stylem i v Koreji a Japonsku, tudíž jej nikdo 1 112 km nepředjel. Tato statistika bere samozřejmě údaje i ze Singapuru, kde Vettel vyhrál po odstoupení Hamiltona. V historických tabulkách Němec přeskočil Nigela Mnasella a další piloty, nyní mu patří páté místo, ale své postavení může vylepšit hned v dalším závodě. Za povšimnutí stojí, že v této statistice na předních příčkách nefiguruje Michael Schumacher až 33. s 566 km.
Nepřetržité vedení závodu podle počtu kilometrů |
Pořadí | Pilot | Období | Počet km |
1. | Alberto Ascari | Belgie 1952 - Nizozemí 1952 | 2070 |
2. | Ayrton Senna | Británie 1988 - Itálie 1988 | 1435 |
3. | Jim Clark | Belgie 1963 - Francie 1963 | 1227 |
4. | Jim Clark | Belgie 1965 - Británie 1965 | 1150 |
5. | Sebastian Vettel | Singapur 2012 - Indie 2012 | 1112 |
6. | Nigel Mansell | Brazílie 1992 - Monako 1992 | 1017 |
7. | Ayrton Senna | San Marino 1989 - USA 1989 | 979 |
8. | Juan Manuel Fangio | Belgie 1955 - Británie 1955 | 937 |
9. | Jack Brabham | Nizozemí 1960 - Francie 1960 | 847 |
10. | Graham Hill | Německo 1962 - Itálie 1962 | 791 |
15. | Kimi Räikkönen | Španělsko 2005 - Evropa 2005 | 659 |
18. | Mark Webber | Španělsko 2010 - Turecko 2010 | 648 |
19. | Sebastian Vettel | Itálie 2011 - Japonsko 2011 | 646 |
33. | Michael Schumacher | San Marino 1994 - Španělsko 1994 | 566 |
Z výčtu statistik výše uvedených nám chybí nejrychlejší kolo, o to se Sebastian Vettel pokusil v samotném závěru, stejně jako v Japonsku, ale byl mu přebrán Alonsem a záhy Buttonem. Tito piloti dostali asi do sluchátek, aby nedovolili Vettelovi získat Grand Slam.
Nejrychlejší kola, to není Vettelova doména. Má jich na svém kontě 13 a v historických tabulkách je až 24. Zisk Grand Slamu, tedy výhry, výhry systémem start cíl, nejrychlejším časem v kvalifikaci a nejrychlejším kolem závodu, je velmi ceněný, však se to povedlo v historii jen 22. pilotům. Z těch aktivních to je Michael Schumacher (5), právě Vettel (2) a Fernando Alonso (1).
Není divu, že se Vettel o ten Grand Slam v Indii pral, protože právě loni jej zde získal, byl to jeho první, druhý přidal letos v Japonsku. Statistiku Grand Slamů vede Jim Clark s číslovkou 8. Vettel si ještě musí počkat, aby se dotáhl na sedmého Nelsona Piqueta se třemi Grand Slamy.
Nechejme ale Vettela a jeho čas slávy. V Indii byla k vidění kulatiny. Pro motory Ferrari to byla 850. účast v Grand Prix. Ovšem pro samotný tým Ferrari teprve 848. Žádný jiný motor toho tolik ve Formule 1 neodjezdil jako Ferrari, druhý je Ford Cosworth s 567 Grand Prix, následuje Renault (497), Honda (340) a Mercedes (337).
Právě Mercedes může také slavit díky Buttonově nejrychlejšímu kolu v závodě zakulatil tuto statistiku na 100. Celkově je ale Mercedes v počtu nejrychlejší kol čtvrtý. Pochopitelně vede Ferrari (229), následuje Ford Cosworth (160) a Renault (149).
Aby toho nebylo málo, motor Renault vyhrál 150. Grand Prix a pořadí zůstává nezměněné z předchozího případu, opět zde vede Ferrari s 220 výhrami, následuje Ford Cosworth (176), Renault (150) a Mercedes (94).
Historické tabulky přepsal i Michael Schumacher. Ono toho není mnoho, co může tento Němec překonat, navíc v nekonkurenceschopném Mercedesu, ale jedna statistika tu je, a to počet odjetých kol v Grand Prix. Rubense Barrichella v počtu odjetých Grand Prix s největší pravděpodobností nepřekoná, ale odjel v závodech kol než jeho bývalý týmový kolega. Samozřejmě za nimi následují další vytrvalci z Formule 1. Na předních příčkách bychom marně hledali Vettela, však mu je teprve 25 let a odjel 98 závodů.
Počet odjetých kol v závodech |
Pořadí | Pilot | Počet |
1. | Michael Schumacher | 16644 |
2. | Rubens Barrichello | 16631 |
3. | David Coulthard | 12394 |
4. | Jarno Trulli | 12368 |
5. | Jenson Button | 11826 |
6. | Giancarlo Fisichella | 11509 |
7. | Riccardo Patrese | 11346 |
8. | Fernando Alonso | 10743 |
9. | Alain Prost | 10540 |
10. | Nelson Piquet | 9871 |
11. | Mark Webber | 9803 |
12. | Gerhard Berger | 9793 |
13. | Nick Heidfeld | 9701 |
14. | Jean Alesi | 9645 |
15. | Felipe Massa | 9433 |
17. | Kimi Räikkönen | 8956 |
37. | Nico Rosberg | 6604 |
43. | Lewis Hamilton | 5936 |
47. | Heikki Kovalainen | 5669 |
55. | Sebastian Vettel | 5177 |
Při pohledu do průběžného pořadí pilotů, má na titul matematickou šanci jen pětice pilotů, a to Vettel, Alonso, Räikkönen, Webber a Hamilton. Jenže reálné naděje mají jen ti dva první. Však Räikkönen ztrácí 67 bodů a Hamilton dokonce 75.
Když uvážíme, že by někdo z trojice Webber nebo Hamilton vyhrál dva další závody a Vettel byl nezískal ani bod (Alonso maximálně 13), musel by Webber nebo Hamilton v posledním závodě vyhrát a doufat, že ti dva vpředu nebudou bodovat. Podobně je na tom Räikkönen, ten si může dovolit jedno druhé místo, ale zbytek jen výhry. Alonso s Vettelem, ale musí vyjít takřka naprázdno.
Adepti na titul |
Pořadí | Pilot | Body | Ztráta | Nejhorší umístění |
1. | Sebastian Vettel | 240 | 0 | x |
2. | Fernando Alonso | 227 | -13 | x |
3. | Kimi Räikkönen | 173 | -67 | druhé místo |
4. | Mark Webber | 167 | -73 | vítězství |
5. | Lewis Hamilton | 165 | -75 | vítězství |