Charouz dojel v tréninku F1 poslední, ale nesmutní: Všichni mě chválili

Jan Charouz si vyzkoušel trénink Formule 1
Jan Charouz si vyzkoušel trénink Formule 1Zdroj: BPA
Formule 1
Vstoupit do diskuse (1)

Půldruhé hodiny kroužil po boku světových ikon. Bál se, aby jako druhý Čech v F1 neudělal mezi nimi ostudu. „Nakonec to dopadlo skvěle,“ pochvaloval si Jan Charouz po svém včerejším debutu v prvním tréninku na GP Brazílie. Na nejlepší čas Marka Webbera ztratil přes 5,7 vteřiny, za svým týmovým kolegou z HRT Danielem Ricciardem ale zaostal jen o šest desetin sekundy.

Zářil spokojeností a byla na něm znát úleva. „Nebývám nervózní, ale tentokrát jsem trochu byl,“ připustil v rozhovoru pro Sport Jan Charouz, po Tomáši Engem a deseti letech jediný český závodník, který se představil v závodním programu ve formuli 1. V Interlagosu zajel nejvíce (37) kol, výrazně nechyboval a přes nejpomalejší čas se dočkal uznání.

Zprvu jste se bál, abyste v tréninku neudělal ostudu. Nakonec jste sice zajel nejhorší čas, ale na zkušeného týmového kolegu Ricciarda jste ztratil jen šest desetin sekundy. Jste spokojen?
„Myslím, že mohu být, určitě jsem ostudu neudělal. Chtěl jsem být za Ricciardem maximálně do vteřiny a šest desetin není špatný výsledek. Ve formuli 1 jsou týmy či auta rozdílné a u slabších stájí se moc porovnávat nedá. Nejlepší v takovém případě bývá srovnání s týmovým jezdcem.“



Co vám řekli šéfové týmu Hispania Racing?
„Také byli se vším spokojení. Říkali mi, že jsem nedělal žádné velké chyby a bylo to v pořádku.“

Pětatřicet odjetých kol bylo nejvíc ze všech závodníků na trati. Byl to životní zážitek?
„Ano, je to takové splnění životního snu, vždycky jsem chtěl jet formuli 1. Není to sice ještě závod, ale už to bylo blízko. Ten pocit byl neskutečný. Najednou jsem se měřil se všemi nejlepšími jezdci, sledoval to celý svět a byl na mě větší tlak. Prostě báječné.“

Dělalo vám něco problémy? Během jízdy jste poukazoval zejména na pneumatiky, které ztrácely na přilnavosti…
„Přesně tak. Monopost HRT žádné problémy neměl, jen to bylo horší s pneumatikami. Na první trénink jsou jenom jedny a Pirelli je dělá tak, že nevydrží dlouho. Prvních pár kol sice držely dobře a já zrychloval, pak ten výkon ale začal upadat a to už se s tím nedalo moc dělat. Byl to však dobrý test. Na závod už víme, jak s tím můžeme jet.“

Byl to právě ten důvod, proč jste jednou vyjel mimo trať?
„Když se jezdí na hraně, tak se to stává. Interlagos má navíc hrbolatou trať s krátkými zatáčkami a já jsem jednou zabrzdil o něco později, kvůli čemuž jsem vyjel mimo trať. Bylo to ale lepší, než abych riskoval, že se roztočím.“

Radili vám před tréninkem kolegové Ricciardo s Liuzzim?
„Ve čtvrtek jsme si prošli trať, takže mi k tomu něco řekli, upozornili mě na zatáčky a srovnávali jsme nějaká data. Po Liuzzim jsem si musel upravovat sedačku. Měl kdysi nějakou nehodu a od té doby má křivá záda. Po tréninku mě ale všichni chválili, prý jsem jel dobře.“

Setkal jste se v boxech se Sebastianem Vettelem nebo Michaelem Schumacherem?
„To ne. Máme boxy na druhé straně, takže jsem se s nimi nepotkal. Když jsem se ale s nimi střetl na trati, tak mě to nerozhodilo. Jsou to závodníci jako všichni ostatní.“

Vyzkoušel jste si moderní zrychlovací prvky KERS či DRS?
„Měl jsem už zkušenosti z testování, takže to nebyl takový nápor. Pokaždé jsem si našel volné místo na trati, abych nikoho nebrzdil. A jakmile jsem poznal trať, tak jsem neměl problémy.“

Myslíte, že byste se mohl po takovémto tréninku objevovat v F1 v příštím roce?
„Můj dlouhodobý cíl je se do formule 1 dostat. Jenže míst je tam málo a jezdců hodně, takže to je těžké. Jakmile se ale člověk účastní nějaké podobné akce jako teď, je to plus pro jeho kariéru a i nabídky z ostatních sérií jsou poté lepší. Určitě mi to pomůže.“

A preferoval byste HRT nebo Renault, kde jste stále testovací jezdec?
„Ono je to složité, poněvadž jsem vázaný skupinou Gravity, která vlastní Renault. Stalo se ale zvykem, že některé týmy dávají své nováčky do menších stájí, aby nasbírali zkušenosti. Ricciardo, spolujezdec z HRT, je závodník patřící Red Bullu. To je současný trend, a kdyby to vyšlo i mně, tak bych byl rád.“


Výsledky tréninků na GP Brazílie:
1. trénink: 1. Webber (Austr./ Red Bull) 1:13,811, 2. Button 1:13,825, 3. Hamilton (oba Brit./McLaren) 1:13,961, 4. Vettel (Něm./Red Bull) 1:14,025, 5. Massa (Braz./Ferrari) 1:14,507, 6. Alonso (Šp./ Ferrari) 1:14,541, ...24. CHAROUZ (Hispania) 1:19,577.

2. trénink: 1. Hamilton 1:13,392, 2. Vettel 1:13,559, 3. Webber 1:13,587, 4. Alonso 1:13,598, 5. Schumacher (Něm./ Mercedes) 1:13,723, 6. Massa 1:13,750.

Vstoupit do diskuze (1)