GP Španělska: Rozbor a hlasy po kvalifikaci

Projděte si analýzu dnešní kvalifikace na GP Španělska včetně podrobných výsledkových tabulek jejích jednotlivých částí.
To se od roku 1955 ještě nestalo. Tovární tým Mercedesu potřetí v řadě získal pole position. Radost německé stáje je o to větší, že jí současně patří celá první řada, protože Nico Rosberg jako vítěz a Lewis Hamilton s druhým nejlepším časem nenašli v kvalifikaci přemožitele. A k tomu čistě statisticky dodáváme: Vítězství pro Mercedes v GP Španělska by mělo být povinností, protože od roku 1996 v Barceloně nevyhrál jiný jezdec než ten, který před tím zvítězil v kvalifikaci.
To by se určitě nelíbilo úřadujícímu mistru světa Sebastianu Vettelovi (Red Bull/+0,336 s), který skončil až třetí, za sebou ale nechal velké soupeře Kimiho Räikkönena (Lotus/+0,459 s) a Fernanda Alonsa (Ferrari/+0,500 s). Hlavním tématem předzávodních analýz ovšem zůstává Mercedes a jeho výkonnost v dlouhé nedělní velké ceně.
„První řada s oběma našimi vozy, Nico na pole position. Lepší sobotní výsledek jsme si nemohli představit,“ zhodnotil výkon svého týmu jeho sportovní ředitel Toto Wolff. „Je to neuvěřitelně příjemný pocit, i když poněkud překvapivý. Musíme se nyní soustředit na zítřek a připravit se tak, abychom udělali vše správně.“
Nejrychlejší muž kvalifikace Nico Rosberg byl také spokojený, přesto krotil euforii: „Obsazení první řady je fantastické. Přesto jsem opatrný, když si vzpomenu na Bahrajn.“ Tam Mercedes nedokázal navázat na vynikající tréninkové časy a v závodě propadl. Na vině bylo silné opotřebení zadních pneumatik a teprve zítra se uvidí, jestli se tento neduh monopostu W04 již podařilo technikům Mercedesu nadobro odstranit.
Lewis Hamilton se ve svém komentáři soustředil především na gratulaci Nicu Rosbergovi a poděkování týmu: „Blahopřeji Nicovi. Odvedl prvotřídní práci. Mám radost, že se to jemu i celému týmu povedlo po tvrdě vynaložené práci.“ Také celkově třetí Sebastian Vettel hodnotil dnešní kvalifikaci pozitivně: „Jsem s tímto výsledkem opravdu spokojený, protože v sobotu dopoledne jsem měl vůči autu ještě nějaké výhrady. Celkově to tedy dopadlo dobře.“
Red Bull v žádném případě neskládá zbraně a s konečným hodnocením před nedělním závodem vyčkávají i další pronásledovatelé Mercedesu. „V podstatě jsme dosáhli pozici, na níž výkonnostně máme. S kvalifikací jsme spokojeni, nyní záleží na tom, co předvede konkurence v závodě,“ řekl Kimi Räikkönen, který zajel čtvrtý nejlepší čas a zítra se postaví vedle Sebastina Vettela do druhé řady.
A celkově pátý Fernando Alonso se přidává: „Na jedno kolo možná nejsme tak rychlí jako ostatní. Víme ale, že v závodě, kdy záleží na opotřebení pneumatik, jsme konkurenceschopní nebo možná i lepší než oni. Náš čas přijde v neděli.“
PRVNÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:21.728 | 0 | 0 | 3 |
2 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:21.913 | +0:00.185 | +0:00.185 | 3 |
3 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:22.158 | +0:00.430 | +0:00.245 | 3 |
4 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:22.210 | +0:00.482 | +0:00.052 | 8 |
5 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:22.264 | +0:00.536 | +0:00.054 | 3 |
6 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:22.342 | +0:00.614 | +0:00.078 | 3 |
7 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:22.492 | +0:00.764 | +0:00.150 | 3 |
8 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:22.613 | +0:00.885 | +0:00.121 | 8 |
9 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:22.663 | +0:00.935 | +0:00.050 | 7 |
10 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:22.775 | +0:01.047 | +0:00.112 | 6 |
11 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:22.905 | +0:01.177 | +0:00.130 | 8 |
12 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:22.952 | +0:01.224 | +0:00.047 | 6 |
13 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:23.058 | +0:01.330 | +0:00.106 | 7 |
14 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:23.116 | +0:01.388 | +0:00.058 | 4 |
15 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:23.166 | +0:01.438 | +0:00.050 | 3 |
16 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:23.218 | +0:01.490 | +0:00.052 | 9 |
17 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:23.260 | +0:01.532 | +0:00.042 | 9 |
18 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:23.318 | +0:01.590 | +0:00.058 | 9 |
19 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:24.661 | +0:02.933 | +0:01.343 | 6 |
20 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:24.713 | +0:02.985 | +0:00.052 | 6 |
21 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:24.996 | +0:03.268 | +0:00.283 | 6 |
22 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:25.070 | +0:03.342 | +0:00.074 | 6 |
107% hranice | 1:27.448 | splnili všichni |
Hned první část kvalifikace přinesla hořké chvíle loňskému vítězi z Barcelony. K nejpomalejším týmům se vedle tradičně prohrávajícím Caterhamu a Marussii připojil Williams, a to hned oběma vozy. Aby toho nebylo málo, obhájce loňského triumfu Pastor Maldonado prohrál i interní duel s Valtterim Bottasem.
Již v úvodních minutách kvalifikace se dalo vyčíst, kdo má na to, aby ovládl přední pozice. Hamilton s Rosbergem se jako jediní usadili ve vedení skvělými časy pod 1:22 min a zajistili si tak jasný postup, zatímco piloti Sauberu a překvapivě také McLarenu se museli ohánět, aby neskončili mezi nepostupujícími. Jejich nemohoucnost se pak naplno projevila ve druhé části.
DRUHÁ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:21.001 | 0 | 0 | 6 |
2 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:21.602 | +0:00.601 | +0:00.601 | 6 |
3 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:21.646 | +0:00.645 | +0:00.044 | 3 |
4 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:21.676 | +0:00.675 | +0:00.030 | 3 |
5 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:21.718 | +0:00.717 | +0:00.042 | 6 |
6 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:21.776 | +0:00.775 | +0:00.058 | 3 |
7 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:21.790 | +0:00.789 | +0:00.014 | 6 |
8 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:21.978 | +0:00.977 | +0:00.188 | 3 |
9 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:21.998 | +0:00.997 | +0:00.020 | 3 |
10 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:22.019 | +0:01.018 | +0:00.021 | 6 |
11 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:22.127 | +0:01.126 | +0:00.108 | 6 |
12 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:22.166 | +0:01.165 | +0:00.039 | 6 |
13 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:22.346 | +0:01.345 | +0:00.180 | 6 |
14 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:22.355 | +0:01.354 | +0:00.009 | 6 |
15 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:22.389 | +0:01.388 | +0:00.034 | 6 |
16 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:22.793 | +0:01.792 | +0:00.404 | 6 |
107% hranice | 1:26.671 | splnili všichni |
Koncová světla startovní listiny druhé části kvalifikace patřila jednoznačně Sauberu. Celkově 15. Nico Hülkenberg a 16. Esteban Gutiérrez nestačili na konkurenci a jak naznačil německý jezdec v rozhovoru pro ´Sky Sports F1´, zlepšení neočekává ani v nedělním závodě: „Nejsme dostatečně rychlí. To je prostě fakt. Také v závodním režimu nám schází rychlost. Bohužel nejsme v současnosti schopni konkurovat ostatním. Nezbývá než zrychlit auto.“
Naopak jen těsně za postupovými pozicemi skončili podle očekávání Daniel Ricciardo a Jean-Eric Vergne (oba Toro Rosso), jimž od účasti v top 10 scházelo něco málo přes jednu desetinu sekundy. O něco lepší umístění určitě předpokládal Adrian Sutil (Force India), jehož týmový kolega Paul di Resta se na rozdíl od něj kvalifikoval do závěrečných bojů. Ještě méně spokojenosti zavládlo u McLarenu se 14. pozicí Jensona Buttona, který si postěžoval: „Neměl jsem vůbec žádnou přilnavost!“
Na úkor neúspěšných jezdců se tak do závěrečné části dostali jiní. Nechyběly dvojice Red Bullu, Ferrari, Lotusu a Mercedesu, k nimž se připojili Sergio Pérez (McLaren) a již zmiňovaný Paul di Resta (Force India). Nejlépe si opět vedl Lewis Hamilton, který vytvořil na barcelonské trati další nové letošní maximum časem 1:21,001 min. Plného zatížení se v závěrečné fázi kvalifikace také konečně dočkaly pneumatiky s měkčí směsí, které ve srovnání s tvrdou směsí poskytují výhodu 0,5 až 0,6 sekundy.
TŘETÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:20.718 | 0 | 0 | 6 |
2 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:20.972 | +0:00.254 | +0:00.254 | 3 |
3 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:21.054 | +0:00.336 | +0:00.082 | 3 |
4 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:21.177 | +0:00.459 | +0:00.123 | 6 |
5 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:21.218 | +0:00.500 | +0:00.041 | 6 |
6 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:21.219 | +0:00.501 | +0:00.001 | 6 |
7 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:21.308 | +0:00.590 | +0:00.089 | 5 |
8 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:21.570 | +0:00.852 | +0:00.262 | 3 |
9 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:22.069 | +0:01.351 | +0:00.499 | 3 |
10 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:22.233 | +0:01.515 | +0:00.164 | 4 |
107% hranice | 1:26.368 | splnili všichni |
Do rozhodujícího boje o pole position vstoupili jezdci s rozdílnou strategií. Nico Rosberg stejně jako dvojice Ferrari vsadili na dvě samostatná rychlá kola. Lépe se přitom dařilo pilotu Mercedesu, jemuž první pokus sedl na výbornou a ve druhém se ještě dokázal zlepšit. V jeho případě se časomíra nakonec zastavila na hodnotě 1:20,718 min. To byla pro soupeře nepřekonatelná laťka.
Naopak ti, kteří si připravili jediný rychlý pokus (Hamilton nebo Vettel), se museli smířit s tím, že pro ně zůstane Rosberg pro tentokrát nedostižný. Soupeři Mercedesu se ale nevzdávají: „Dokážou být na jedno kolo velmi rychlí. Uvidíme, jestli stejnou převahu předvedou také v závodě. Myslím si, že ne. Doufejme, že můj odhad je správný,“ řekl Kimi Räikkönen. Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff to pro konkurenci tak snadné nevidí: „Mít dva jezdce vpředu je vždy výhodné. Nejen ve vztahu k taktice, ale zejména pokud se bavíme o konečném výsledku.“
Skutečností zůstává, že jsou zde čtyři týmy, které mají reálnou šanci na vítězství. Mercedes má nejvýhodnější pozici, ale současně nejméně šetrný monopost vůči pneumatikám. Ferrari oslabilo své ambice prohřeškem Felipeho Massy, který byl podobně jako Esteban Gutiérrez za blokování soupeře odsunut po skončení kvalifikace o tři místa dozadu. Tím se otevírá příležitost pro Red Bull Sebastiana Vettela a zapomenout nesmíme ani na Kimiho Räikkönena, který dokáže ze všech nejlépe šetřit pneumatiky.